När kommer "Svensson elbilen"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Skulle våga hävda tvärtom att laddstolpar är det stora problemet idag. Majoriteten har nog inte tillgång till eluttag på kvällen/natten samt inte tillgång till stolpe på jobbet.

Tror själv att hybrid kommer att "slå" innan elbilar som en slags övergångsperiod tills länderna har löst infrastrukturen med laddningen.

Håller helt med om laddstolparna.
Flyttade till villa i september, innan dess bodde vi BRF och hade ingen möjlighet att ladda över natten.
Naturligtvis är den bästa miljövinsten ifall inga lägenhetsboende ägde/använde bil. Men verkligheten är att den stora majoriteten bilägare/åkare är lägenhetsboende......

Min förhoppning är att bilen håller till 2019 och att det sedan finns en vettig hybrid att köpa för mitt bruk (Stor-/mellankombi).

Visa signatur

XP-M 2400+ | Abit AN7 | 2x256 MB Twinmos CH-5 | Powercolor R9600XT 128MB | 160+200 GB HD | NEC 2510-A | Antec Sonata

Permalänk
Medlem
Skrivet av ModernDwarfhair:

Du har inget krav på att bilen ska ha dragkrok? Tråkigt nog så är den enda kommande bilen med dragkrok Model 3.

Sedan lär det ta en bit in på 20-talet innan alla dina kriterier är uppfyllda.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, glömde dragkroken.....klart man måste ha det när det ska bogseras ottomotor bilar som rasat Eller husvagnen ......

FAN, hade hoppats på att det skulle finnas fler optimister men jag inser att när dieselspisen gjort sitt så får det bli en ottolåda nästa gång (ca 2019)

Visa signatur

XP-M 2400+ | Abit AN7 | 2x256 MB Twinmos CH-5 | Powercolor R9600XT 128MB | 160+200 GB HD | NEC 2510-A | Antec Sonata

Permalänk
Avstängd

Jag ser bara nackdelarna med dagens elbilar.

  • Batterierna - Miljöbovar

  • Laddtiderna - Vanliga bilar tankas fullt med etanol/diesel/bensin på kort tid

  • Räckvidd - Ingen egentlig nackdel om man inte har behovet av att åka långt.

  • Laddstolpar? - Finns inte i dagsläget i samma utsträckning som vanliga tankstationer

  • Tysta - Högtalare måste användas för att uppmärksamma t.ex. fotgängare.

  • Utbudet - Väldigt skralt i nuläget

  • Priset - Och i synnerhet begagnatmarknaden, andrahandsvärdet är väl lägre på dessa då batteribyten är kostsamma.

Permalänk
Medlem

Minst 10 år skulle jag tro, mer realistiskt tanke är nog 15 år istället.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Jag ser bara nackdelarna med dagens elbilar.

  • Batterierna - Miljöbovar

  • Laddtiderna - Vanliga bilar tankas fullt med etanol/diesel/bensin på kort tid

  • Räckvidd - Ingen egentlig nackdel om man inte har behovet av att åka långt.

  • Laddstolpar? - Finns inte i dagsläget i samma utsträckning som vanliga tankstationer

  • Tysta - Högtalare måste användas för att uppmärksamma t.ex. fotgängare.

  • Utbudet - Väldigt skralt i nuläget

  • Priset - Och i synnerhet begagnatmarknaden, andrahandsvärdet är väl lägre på dessa då batteribyten är kostsamma.

Jag ser bara fördelar.
Batterierna är inte större miljöbovar än dagens oljeutvinning. Plus att batterierna kan återvinnas på olika sätt.

Räckvidden är dålig idag runt 50-60 mil med största batterierna. Utveckling och investeringar krävs, något som ingen har gjort tidigare så inte så konstigt.

Klart det inte finns laddstolpar i samma utsträckning, vi ju bara ett par tusen elbilar. All ny teknik släpar, fan vad länge jag satt på 56k innan jag fick Adsl.

Fundera också på vad en laddstolpe kostar vs tankstation. Det är ENORMT dyrt med tankstationer, det läggs ner mängder med tankstationer runt om i landet pga kostnaden.

Högtalare? Har inte sett någonting som visar att det skulle vara ett problem. Sen är en elbil inte ljudlös kan jag upplysa om.

Utbudet är lite av en anledning. Hur många smartphones fanns det 2007? Hur många hade Adsl år 2000? Vi är på den nivån när det gäller elbilar. Nu 17 år senare har alla fiber hemma. Samma sak kommer hända med elbilar.

Du kan väl kolla innan du skriver? "andrahandsvärdet är väl lägre" haha

Bilen/batteriet kommer vara utdaterat innan det behöver bytas. Och om du nu vill uppdatera ditt batteri kommer du kunna köpa ett billigare batteri med längre räckvidd än det du hade.
Batterierna håller väldigt bra. Går inte jämföra med en telefon, vilket jag antar att du gör.

Det rullar många Tesla som taxi i Sverige, skulle inte gjort det om allt med elbilar var problem.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Det är redan fantastiskt! Varför ska du byta batteri?

Skickades från m.sweclockers.com

varför spelar du dum?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av saita:

Jo, glömde dragkroken.....klart man måste ha det när det ska bogseras ottomotor bilar som rasat Eller husvagnen ......

FAN, hade hoppats på att det skulle finnas fler optimister men jag inser att när dieselspisen gjort sitt så får det bli en ottolåda nästa gång (ca 2019)

Haha!

Det finns ju helt klar många hushåll som aldrig skulle byta till en bil utan dragkrok, så det är en viktig punkt faktiskt, som tyvärr inte är garanterad ens på kommande elbilar eftersom det påverkar både pris (förstärkt chassi) och räckvidd.

Missförstå mig inte, jag är jätte, jätte, jätte, JÄTTE-optimistisk till elbilar, men när det kommer till alla stora biltillverkare med mycket pengar (och därmed R&D-budget) så håller jag på att förlora hoppet. Jag vill precis som du (förhoppningsvis) att alla ska slå om sin utveckling till 100% elbilar... NU!

Visst, de alla har planer på att hoppa på det tåget, men det handlar för de flesta om årtal innan de lanserar sina första 1-2 modeller... Än så länge sitter de med tummen i arslet och väntar på bättre tider (billigare tider antar jag). Av den anledningen är jag extra mycket Tesla-fanboy. De inte bara bygger ENDAST batteribilar, utan de bygger elbilar av rätt skäl också. De gör det inte för pengar, utan för miljön.

Mitt tålamod ersätts långsamt med frustration och pessimism mot biltillverkarna...

Jag vet inte om du läser Tesla Club Swedens forum, men det finns mycket generella trådar där som berör alla sorters elbilar från diverse företag, så det är en bra plats att diskutera mera.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Med andra ord "Kolla $RikasteLandetIVärlden, finns massor elbilar".
Inte så konstigt

EL-Bilar är fritagna för moms och andra skatter i Norge, en given Tesla var 100k billigare i Norge än i Sverige senast jag kollade.
Det är en mycket medveten strategi å subventionera så hårt, och det är inte bara Tesla som har fördelar, men det är där det är störst pengar att "spara". (effektskatten i Norge gör prestandabilar löjligt dyra)
En fördel med sådan subventioner är att infrastrukturen blir utbyggd, Sverige hamnar lite i en hönan/ägget situation, "ingen" köper el-bil för att du inte kan ladda, laddstationer kommer inte upp för att ingen har el-bil.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ModernDwarfhair:

De gör det inte för pengar, utan för miljön.

Knappast.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Definitivt inte en myt.
Dagens batterier är inte bara extremt giftiga, potentiella bomber och svåra att återvinna.
Dom är även väldigt snabbt omoderna.
Men då att ifrågasätta batteriers miljöpåverkan även drabbar MacBooks och iphones så kommer denna fråga aldrig att få någon större uppmärksamhet av miljömupparna.

Om detta stämmer. Vad är poängen då?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ModernDwarfhair:

Det finns ju helt klar många hushåll som aldrig skulle byta till en bil utan dragkrok, så det är en viktig punkt faktiskt, som tyvärr inte är garanterad ens på kommande elbilar eftersom det påverkar både pris (förstärkt chassi) och räckvidd.

Absolut en "dealbreaker" för att kunna göra en "svenssonbil".

Hänger du på en husvagn efter svenssons diesel V70 så ökar kanske förbrukningen med 20-30%.
Så istället för 80-100 mil på en tank så är du nere på ~60-70 mil.

Den stora frågan dock är hur en elbil, och framförallt dess batteri klarar av det ökade motståndet.
För jag gissar på att du måste dubbla kraften för att hålla bil och husvagn i 80 km/h.

En förbränningsmotor, och framförallt en diesel skalar ju inte effektförbrukningen linjärt med effektuttaget.
Den blir ju effektivare ju mer du belastar den (till en viss punkt såklart).
Detta p.g.a. det krävs en hel del bränsle bara för att hålla motorn igång vid ett visst varvtal, och den mängden minskar procentuellt sett när du belastar motorn och faktiskt använder vridmomentet till nånting.
Så en dubbling av uttaget vridmoment vid en viss hastighet kräver inte ens i närheten av dubbla bränslemängden.
Medans med en elmotor har jag en känsla av skalar ganska så linjärt, vilket kommer att ge katastrofalt dålig räckvidd i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Jag ser bara nackdelarna med dagens elbilar.

  • Batterierna - Miljöbovar

  • Laddtiderna - Vanliga bilar tankas fullt med etanol/diesel/bensin på kort tid

  • Räckvidd - Ingen egentlig nackdel om man inte har behovet av att åka långt.

  • Laddstolpar? - Finns inte i dagsläget i samma utsträckning som vanliga tankstationer

  • Tysta - Högtalare måste användas för att uppmärksamma t.ex. fotgängare.

  • Utbudet - Väldigt skralt i nuläget

  • Priset - Och i synnerhet begagnatmarknaden, andrahandsvärdet är väl lägre på dessa då batteribyten är kostsamma.

  • Elbilar är betydligt mer miljövänliga än förbränningsbilar.

  • Laddtiderna fixar snart Tesla genom att man kan byta ut batteriet mot ett fulladdat på en station, mot avgift så klart.

  • Räckvidd på drygt 50 mil måste väl ändå vara nog?

  • Laddstolpar finns det gott om på ställen där det säljs mycket elbilar, det löser sig snart även i Sverige.

  • Tyst, det är något man måste anpassa sig till och det ser jag snarast som en fördel.

  • Utbudet är rätt kasst, absolut.

  • Visst är de dyra som tusan, men jämför en Tesla med 750 hk med typ en BMW M5 eller liknande så är de helt rimligt prissatta och har betydligt bättre andrahandsvärde.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Vätgasbilar är också elbilar.

De har också batterier, där har ni rätt.

Skrivet av Svensktiger:

Och vem säger att vi måste ha litium i morgondagens batterier ?

Har du något alternativ som klarar den sortens kapaciteter en ren elbil kräver? Även om vi kommer på något nytt, vem säger att det inte innehåller något lika exotiskt material?

Skrivet av Svensktiger:

Laddstolpar är ju redan idag noll problem i Sverige.

Idag ja. Vad händer i framtiden?

Skrivet av Svensktiger:

Finns ju knappt nån parkering som inte har motorvärmaruttag redan.
Och även om 250v/10A inte direkt snabbladdar så är det nog för att ladda en hel del under en 8 timmarsdag.

Kan du ladda elbilsbatterier med motorvärmaruttag?

Skrivet av ModernDwarfhair:

Sverige producerar el så det räcker, och metallerna räcker.

Har du några siffror på detta? Tesla planerar en "gigafactory" till år 2020 och till och med den kommer vi ha svårt att kunna förse med tillräckligt med litium bara för batterier till bilar och andra saker: http://www.fool.com/investing/general/2015/04/26/the-tesla-gi...
Tänk då på alla utöver Tesla som kanske kommer behöva litium till år 2020. Att förse alla med metallerna som behövs är ett realistiskt problem och det behöver lösas innan vi ger oss in på det här projektet.

Skrivet av ModernDwarfhair:

Däremot kan jag hålla med om att kärnkraften ska bort, och att leverera el till alla bilar under samma tid på dagen är ett problem som behöver lösas med till exempel batteribuffrar.

Ännu fler batterier?

Skrivet av ModernDwarfhair:

Batterier är jättebra till bilar, men fungerar inte än i flygplan eller helikoptrar pga Vikt till energi-ration.

Och kanske fler anledningar än det, t.ex. de extrema temperaturerna som uppstår för flygplan när de kommer upp i sin flyghöjd.

Skrivet av Swedish Berserk:

1. Det är helt klart ett problem som du beskriver men samtidigt hur är framställandet av olja då? Hur många olyckor har där inte hänt där natur och miljö fått lida för att man borrar efter olja? Borde det inte vara bättre att så fort som möjligt göra sig fri från det beroendet för planetens bästa?

Jo det är klart, men är det bra att göra sig av med ett beroende för att påbörja ett annat? Det verkar ju dessutom som att vi kommer ha svårt att förse alla elbilar med batterier bara 3 år från nu för att vi inte kommer kunna producera tillräckligt med litium.

Skrivet av Swedish Berserk:

2. Det är inte alls säkert att det kommer bli ett stort problem. För det första måste det investeras betydligt mer i förnybar energi något tex Kina gör i stor utsträckning.

https://www.theguardian.com/environment/2017/jan/06/china-cem...

Det finns även tankar på att laddning av elbilar i hemmet ska ske över natten när belastningen på nätet är som lägst.

Att få fram elen är nog det minsta problemet men det är än dock ett problem som måste lösas. Dock måste vi kunna lagra den någonstans också.

Skrivet av Swedish Berserk:

3. Det handlar återigen om infrastrukturen och där ligger inte Sverige så bra till om vi jämför med vår granne Norge som ligger i framkant sett till laddstationer för elbilar. Något säger mig att de flesta även när elbilar blir fler ute på vägarna kommer ladda sin elbil över natten innan dom ska iväg nästa dag. Alla lär inte behöva uppsöka en laddstation och speciellt inte om räckvidden på bilarna blir bättre.

De flesta nej, men jag funderar på vad som händer med resten. Hur mår batterierna i kallare klimat? Tappar de laddning? Vad händer då? Vad hände rom vi får strömavbrott i någon stadsdel och ingen kan ladda sina bilar den natten? Det är bara frågor jag tycker man borde tänka på innan man hänger sig så till ett projekt och jag tycker inte att rena elbilar erbjuder några bra svar.

Skrivet av Swedish Berserk:

Är lite intresserad av varför du anser att elbilar som drivs med vätgas är bättre än rena elbilar? Är det den snabbare tankningen du tänker på då? Det är väl nästan den ända fördelen jag kommer på.

Att de tankar mycket snabbare är bara en fördel i mitt tycke. Vi kommer behöva bygga ut vätgasnätet men konceptet med "mackar" finns redan på plats, vi behöver inte hålla på att smälla upp laddare överallt eller att komma ihåg och ladda bilen på kvällen, vi skulle kunna fortsätta livet som vanligt med skillnaden att vi tankar väte istället för bensin.

Ja, vätgasbilar använder batterier också men medan Tesla Model S har batterier på över 60 kWh som väger upp mot och över 500kg (litiumjontyp) har Toyota Mirai ett batteri på 1,6kWh av nickelhybridtyp som väger under 40kg. Samtidigt har Mirai en räckvidd på över 50 mil. Vi skulle kunna släppa den här ångesten med räckvidd över huvud taget, vi behöver inte heller vara lika oroliga över vad som händer när det blir kallt. Vi kan starta bilen och åka eftersom den har med sig sin egen generator precis som dagens bensin- och dieselbilar har med sig sin egen drivkraft. Det har inte en ren elbil.

En bil som drivs på väte släpper ut rent vatten som avgas, inget vi någonsin behöver oroa oss för. Väte är det grundämne som det finns mest av i hela universum, det kommer aldrig någonsin att ta slut, till skillnad från litium där vi skulle behöva börja oroa oss innan vi ens har börjat på riktigt. Att producera ren vätgas är just nu ingen miljövänlig teknik men om människan klarar att skicka folk till månen och tillbaka, se miljarder år tillbaks i tiden, producera processorer men transistorer som är nanometer stora och sedan tillverka nanorör av kol för att ersätta dessa så har jag inga tvivel på att vi skulle kunna hitta ett sätt att producera vätgas på större skala.

Sen om vi går vidare och tittar på problemet med lastbilar och bussar: dessa måste vi ha kvar, det finns inga tvivel om det. Majoriteten av dessa går väl just nu på diesel men inte så många verkar tänka på hur vi ska ersätta dem i stor skala. El fungerar på bussar i stadsmiljö just nu men om de ska åka längre än så? Lastbilar som kanske ska gå över kontinenter går knappast att driva på el. Även om man hade löst problemet med de enorma batterier som skulle behövas så hade transporterna tagit hur lång tid som helst när man måste stanna överallt och ladda, och då måste se till att stanna någonstans där det finns laddstolpe eller något liknande. Vem betalar den elen? Återigen tror jag att vätgas hade fungerat bättre som ett realistiskt alternativ.

Här är en till intressant artikel: http://www.forbes.com/sites/brookecrothers/2015/07/20/toyota-...

Det negativa med vätgas ser jag som dess brandfarliga egenskaper och faktumet att vi jobbar med väldigt höga tryck, å andra sidan finns redan idag bilar och bussar som går på natur- eller biogas så det handlar mer om att vi behöver acceptera den tekniken tror jag.

För hundra år sedan när förbränningsmotorn tog fart blev alla lyriska över hur "ren" den var och hur man nu slapp hästarnas skit på gatorna. Nu vet vi bättre. Jag vill inte att vi gör om det misstaget genom att ge oss in på ren eldrift utan att tänka igenom alla konsekvenser först.

Permalänk
Inaktiv

Att bilen ska funka i kyla eller inte behöver vi inte oroa oss över. När väl elbilarna finns till bra pris så kommer kylan inte existera.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Jo det är klart, men är det bra att göra sig av med ett beroende för att påbörja ett annat? Det verkar ju dessutom som att vi kommer ha svårt att förse alla elbilar med batterier bara 3 år från nu för att vi inte kommer kunna producera tillräckligt med litium.
Att få fram elen är nog det minsta problemet men det är än dock ett problem som måste lösas. Dock måste vi kunna lagra den någonstans också.
De flesta nej, men jag funderar på vad som händer med resten. Hur mår batterierna i kallare klimat? Tappar de laddning? Vad händer då? Vad hände rom vi får strömavbrott i någon stadsdel och ingen kan ladda sina bilar den natten? Det är bara frågor jag tycker man borde tänka på innan man hänger sig så till ett projekt och jag tycker inte att rena elbilar erbjuder några bra svar.
Att de tankar mycket snabbare är bara en fördel i mitt tycke. Vi kommer behöva bygga ut vätgasnätet men konceptet med "mackar" finns redan på plats, vi behöver inte hålla på att smälla upp laddare överallt eller att komma ihåg och ladda bilen på kvällen, vi skulle kunna fortsätta livet som vanligt med skillnaden att vi tankar väte istället för bensin.

Ja, vätgasbilar använder batterier också men medan Tesla Model S har batterier på över 60 kWh som väger upp mot och över 500kg (litiumjontyp) har Toyota Mirai ett batteri på 1,6kWh av nickelhybridtyp som väger under 40kg. Samtidigt har Mirai en räckvidd på över 50 mil. Vi skulle kunna släppa den här ångesten med räckvidd över huvud taget, vi behöver inte heller vara lika oroliga över vad som händer när det blir kallt. Vi kan starta bilen och åka eftersom den har med sig sin egen generator precis som dagens bensin- och dieselbilar har med sig sin egen drivkraft. Det har inte en ren elbil.

En bil som drivs på väte släpper ut rent vatten som avgas, inget vi någonsin behöver oroa oss för. Väte är det grundämne som det finns mest av i hela universum, det kommer aldrig någonsin att ta slut, till skillnad från litium där vi skulle behöva börja oroa oss innan vi ens har börjat på riktigt. Att producera ren vätgas är just nu ingen miljövänlig teknik men om människan klarar att skicka folk till månen och tillbaka, se miljarder år tillbaks i tiden, producera processorer men transistorer som är nanometer stora och sedan tillverka nanorör av kol för att ersätta dessa så har jag inga tvivel på att vi skulle kunna hitta ett sätt att producera vätgas på större skala.

Sen om vi går vidare och tittar på problemet med lastbilar och bussar: dessa måste vi ha kvar, det finns inga tvivel om det. majoriteten av dessa går väl just nu på diesel men inte så många verkar tänka på hur vi ska ersätta dem i stor skala. El fungerar på bussar i stadsmiljö just nu men om de ska åka längre än så? Lastbilar som kanske ska gå över kontinenter går knappast att driva på el. även om man hade löst problemet med de enorma batterier som skulle behövas så hade transporterna tagit hur lång tid som helst när man måste stanna överallt och ladda, och då måste se till att stanna någonstans där det finns laddstolpe eller något liknande. Vem betalar den elen? Återigen tror jag att vätgas hade fungerat bättre som ett realistiskt alternativ.

Här är en till intressant artikel: http://www.forbes.com/sites/brookecrothers/2015/07/20/toyota-...

Det negativa med vätgas ser jag som dess brandfarliga egenskaper och faktumet att vi jobbar med väldigt höga tryck, å andra sidan finns redan idag bilar och bussar som går på natur- eller biogas så det handlar mer om att vi behöver acceptera den tekniken tycker jag.

För hundra år sedan när förbränningsmotorn tog fart blev alla lyriska över hur "ren" den var och hur man nu slapp hästarnas skit på gatorna. Nu vet vi bättre. Jag vill inte att vi gör om det misstaget genom att ge oss in på ren eldrift utan att tänka igenom alla konsekvenser först.

Du har helt rätt i att det är oroväckande hur man ska kunna tillverka alla batterier om vi tänker att elbilar säljer som bensin/diesel gör idag. Det blir hisnande mängder batterier som ska produceras men det är också något som jag tror man kan skala upp under tiden. Det största problemet är i så fall hur man ska få tag i allt litium till batterierna.

De problemen med elbilar du tar upp tex hur batterierna klarar kyla är helt berättigad och det återstår att se hur en bil med äldre batterier presterar. Av det jag läst så är där en väldigt lång hållbarhet på batterier som används i elbilar,

Det blir inte så enkelt som du påstår med vätgas.

För det första är vätgas stationer enormt dyra om du jämför med en laddstation för elbilar. Ur en miljösynpunkt är det en enormt onödig process både sett till framställandet och distribution.

Med vätgas måste folk åka till stationer och tanka sin bil och dessutom måste vätgasen fraktas med lastbil till stationerna vilket är en i mitt tycke förlegad och ineffektiv modell.

Det blir på så vis precis som det är nu med bensin/diesel med andra ord kan de stora oljebolagen tänka sig att stödja vätgas som ett alternativ till fossila bränslen men det är också enligt vad jag tycker en enormt ineffektiv process för att driva en elbil.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Företag och kapitalägare betalar ingen/mycket lite skatt så där finns det mycket att förbättra.

Fel, det där är taget ur luften och baserat på känsloargument.
Kapitalskatten i Sverige ligger bland jämförbara länder på en mellan eller hög nivå.
Källa: http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skatt-pa-foretagande...

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

... Att producera ren vätgas är just nu ingen miljövänlig teknik men om människan klarar att skicka folk till månen och tillbaka, se miljarder år tillbaks i tiden, producera processorer men transistorer som är nanometer stora och sedan tillverka nanorör av kol för att ersätta dessa så har jag inga tvivel på att vi skulle kunna hitta ett sätt att producera vätgas på större skala. ...

Fast det där är ju ett alldeles gigantiskt om/men.
Om vi bara hade gratis energi, ja då vore det enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Fel, det där är taget ur luften och baserat på känsloargument.
Kapitalskatten i Sverige ligger bland jämförbara länder på en mellan eller hög nivå.
Källa: http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skatt-pa-foretagande...

Taget ur luften...? Jag tror inte det är skattetabellen mrqaffe syftar på.
http://teknikensvarld.se/volvo-betalar-inte-bolagsskatt-i-sve...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22452006.ab

Ett "skönt" citat: ”Bara småfolk betalar skatt” sägs den amerikanska miljardärskan Leona Helmsley ha sagt som förklaring till sitt omfattande skattebedrägeri.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Du har helt rätt i att det är oroväckande hur man ska kunna tillverka alla batterier om vi tänker att elbilar säljer som bensin/diesel gör idag. Det blir hisnande mängder batterier som ska produceras men det är också något som jag tror man kan skala upp under tiden. Det största problemet är i så fall hur man ska få tag i allt litium till batterierna.

Det är ett av de största problemen i mitt tycke. Vi vet att vi har en begränsad mängd litium på planeten så att satsa på detta känns som en tillfällig lösning och därför har jag svårt för det. Vi behöver ju dessutom litium till annat än bara bilbatterier. En dag kommer vi få slut på litium och innan dess förmodligen inte ens kunna producera litium tillräckligt fort. Frågan är vad som händer då om ingen radikal ny teknik utvecklas. Vissa artiklar jag läste som räknade extremt men ändå realistiskt trodde inte att det litium vi har skulle räcka i ens 50 år.

Skrivet av Swedish Berserk:

De problemen med elbilar du tar upp tex hur batterierna klarar kyla är helt berättigad och det återstår att se hur en bil med äldre batterier presterar. Av det jag läst så är där en väldigt lång hållbarhet på batterier som används i elbilar,

Lång hållbarhet? Jag har snarare hört tvärtom, att de slits ut fort. Utvecklingen går ju framåt men när Top Gear körde Nissan Leaf för några år sedan räknade de väl med 5 eller 10 år? Jag vet inte vad de kostar att byta men vad händer när/om batteriet slits ut? Förslitningsartiklar går väl knappast på garantin? Ska ägaren till bilen stå på den kostnaden eller ska man bli tvungen att leasa bilen på något sätt med en fast kostnad? jag tror det var Renault som körde någon variant där man köpte bilen men hyrde batteriet på något sätt. Krångligt.

Skrivet av Swedish Berserk:

Det blir inte så enkelt som du påstår med vätgas.

För det första är vätgas stationer enormt dyra om du jämför med en laddstation för elbilar. Ur en miljösynpunkt är det en enormt onödig process både sett till framställandet och distribution.

Jo visst men vi kommer behöva många många fler laddstationer och de kommer vara upptagna under mycket längre tid när bilarna laddar så jag undrar hur det skulle se ut om man räknade på en effektiv kostnad. Vätgasstationer behöver inte ligga lika tätt och att tanka går ju mycket fortare så man kan serva mycket fler människor på samma tid. Vill du utveckla vad du menar med onödigt?

Skrivet av Swedish Berserk:

Med vätgas måste folk åka till stationer och tanka sin bil och dessutom måste vätgasen fraktas med lastbil till stationerna vilket är en i mitt tycke förlegad och ineffektiv modell.

Det blir på så vis precis som det är nu med bensin/diesel med andra ord kan de stora oljebolagen tänka sig att stödja vätgas som ett alternativ till fossila bränslen men det är också enligt vad jag tycker en enormt ineffektiv process för att driva en elbil.

Jo men att åka in till stationer och tanka har vi ju gjort i många årtionden redan. Måste det vara en dålig metod för att den är gammal? Laga inte det som är trasigt typ. Återigen, vill du utveckla vad du menar med "ineffektivt"? Jag tycker det känns mer ineffektivt att spendera timtals bokstavligen varje dag med att vara tvungen att ladda bilen istället för att kunna tanka på några minuter någon gång i månaden.

Att frakta bränsle på lastbil kan jag hålla med om känns ineffektivt men det kanske inte behöver göras så. Ponera att om man hittar något sätt att producera vätgas att man kan leda den i marken eller till och med kan varje mack producera sin egen gas. Det är mycket önsketänkande men som jag sa tycker jag att mänskligheten har visat sig påhittig många gånger innan.

Skrivet av lorgix:

Fast det där är ju ett alldeles gigantiskt om/men.
Om vi bara hade gratis energi, ja då vore det enkelt.

Det är klart det vore, även om det inte alls var det jag sa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det är klart det vore, även om det inte alls var det jag sa.

Jag menar inte att du skrivit det, utan att det i princip är vad du ber om.
Vad jag säger är alltså att vätgas är för mycket av en dröm i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Litium är ingen förbrukningsvara, det är billigare att återvinna befintlig litium ifrån uttjänta batterier än att bryta ny litium. Det finns ca 30-40 miljoner ton Litium som är kommersiellt utvinningsbart, och det räcker till ca 2-3 miljarder bilar.
Bara i världshaven finns det 230 miljarder ton Litium, så om vi letar mer kommer vi nog att hitta mera.

Att bygga snabbladdningstation kostar ca 200 000 - 550 000 kr.
Att bygga vätgasmack kostar ca 6 000 000 - 15 000 000 kr

Köra på el om man kan ladda hemma ca 2 kr/mil
Snabbladdare idag har väldigt olika prissättning, vissa gratis andra ca 3kr/min
Vätgas kan du inte tanka hemma, köra på vätgas, ca 8kr/mil

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Mera batterier!

Samsung planerar att starta produktion 2018.
http://teslaclubsweden.se/samsungs-21700-batteri/

Tesla startade sin produktion i förra veckan.
http://teslaclubsweden.se/gigafabriken-kor-igang/

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så osannolikt att man producerar vätgas hemma, det har byggt försöksanläggningar och med tanke pa att elproducerande solceller blir allt billigare så kan det nog även dyka upp gasgeneratorer.
Amerikanska försvaret forskar mycket på vätgas då det skulle förenkla logistiken för dem i en del lägen, de tänker sig att man bygger in en rejält stor atomreaktor i en båt och alstrar gas från havsvatten där de ankrar upp, fördelen för dem är att de slipper ha med sig (och åka omkring med) tankbåtar så de snabbare kan flytta sig nånstans, de kan också välja att få tillgång till väldigt stora mängder färskvatten.
Väte från kärnkraft är kanske inte det miljörörelsen vill ha men för att minska storleken på en flotta är det intressant och de driver ju på forskningen inom vätgasområdet och kunskapen lär ju smitta av sig till den civila världen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Det är ett av de största problemen i mitt tycke. Vi vet att vi har en begränsad mängd litium på planeten så att satsa på detta känns som en tillfällig lösning och därför har jag svårt för det. Vi behöver ju dessutom litium till annat än bara bilbatterier. En dag kommer vi få slut på litium och innan dess förmodligen inte ens kunna producera litium tillräckligt fort. Frågan är vad som händer då om ingen radikal ny teknik utvecklas. Vissa artiklar jag läste som räknade extremt men ändå realistiskt trodde inte att det litium vi har skulle räcka i ens 50 år.
Lång hållbarhet? Jag har snarare hört tvärtom, att de slits ut fort. Utvecklingen går ju framåt men när Top Gear körde Nissan Leaf för några år sedan räknade de väl med 5 eller 10 år? Jag vet inte vad de kostar att byta men vad händer när/om batteriet slits ut? Förslitningsartiklar går väl knappast på garantin? Ska ägaren till bilen stå på den kostnaden eller ska man bli tvungen att leasa bilen på något sätt med en fast kostnad? jag tror det var Renault som körde någon variant där man köpte bilen men hyrde batteriet på något sätt. Krångligt.
Jo visst men vi kommer behöva många många fler laddstationer och de kommer vara upptagna under mycket längre tid när bilarna laddar så jag undrar hur det skulle se ut om man räknade på en effektiv kostnad. Vätgasstationer behöver inte ligga lika tätt och att tanka går ju mycket fortare så man kan serva mycket fler människor på samma tid. Vill du utveckla vad du menar med onödigt?
Jo men att åka in till stationer och tanka har vi ju gjort i många årtionden redan. Måste det vara en dålig metod för att den är gammal? Laga inte det som är trasigt typ. Återigen, vill du utveckla vad du menar med "ineffektivt"? Jag tycker det känns mer ineffektivt att spendera timtals bokstavligen varje dag med att vara tvungen att ladda bilen istället för att kunna tanka på några minuter någon gång i månaden.

Att frakta bränsle på lastbil kan jag hålla med om känns ineffektivt men det kanske inte behöver göras så. Ponera att om man hittar något sätt att producera vätgas att man kan leda den i marken eller till och med kan varje mack producera sin egen gas. Det är mycket önsketänkande men som jag sa tycker jag att mänskligheten har visat sig påhittig många gånger innan.

Jag kan inte tillägga mer angående litium men kommer svara på det andra du skrivit.

Angående hållbarhet på batterier:

http://evobsession.com/wizzy-the-nissan-leaf-taxi-surpasses-1...

"Relegated to daily taxi use, Wizzy has carried some 25,000 fares in its two years of service yet is still on its original set of brake pads and the original battery. Even hitting 100,000 miles though, the battery still has 98% of its total battery life left. We’ve seen similar stories from owners of the Tesla Model S, with some already pushing well past the 100,000 mile mark"

Det verkar vara ganska bra hållbarhet?

Klart att stationer är bättre men jag vidhåller ändå att en väldigt stor grupp kommer tanka sin elbil varje kväll i sitt hem.

Med ineffektivt menar jag sättet att ta fram vätgas på för det första vilket av det jag läst görs enklast med fossila bränslen vilket förstör hela syftet med vätgas. Sen har vi stationerna som ska byggas vilka är mångdubbelt dyrare än laddstationer. Utöver detta har vi distributionen med lastbil vilket man helt kan komma i från med laddstationer. Om då en stor del av de som köper elbil även laddar sin bil hemma blir det stora besparingar på miljön och smidigare.

Att man skulle kunna leda vätgas i marken eller att varje mack skulle kunna producera sin egen är som du skriver själv bara önsketänkande och bara tanken på all infrastruktur som skulle behöva byggas kommer bli väldigt dyrt för de som nu vill betala för det.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

"Om 10 år så är det få fosilbilar som säljs. Staten kommer skatta ut dessa forntida bränslen. på el är Sverige självförsörjande."

@sesese: det hade varit fantastiskt, sjukt tryggt att vara självförsörjande på bränsle. som det ser ut nu kollapsar hela jordbruket direkt om inporten av diesel försvinner pga krig eller annan katastrof. känns väldigt osäkert att inte ha nån försäkring.

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Elbilar i all ära, vi kommer alltid behöva förflytta oss till andra ställen än mellan städer och på riksvägar (dvs ut på "landet")... men tänk en kollektivtrafik i världsklass med automatiskt körda elbussar som går mellan samtliga städer/byar i Sverige med bara några få minuters mellanrum.

Det skulle vara något
Bort med den mänskliga faktorn i trafiken och in med konstanta, kollektiva turer mellan alla ställen man kan tänka sig åka mellan istället. Inga krockar, ingen dåligt luft och de flesta kan ta sig dit de vill.

En del av oss kör faktiskt bil för att det är väldigt roligt
Så boskapstransporten är inte ett alternativ för alla.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Inte de närmaste 10 åren, kanske inte inom 20 år.
Det största problemet är ju att staten noga ser till att skatta bort allt som ger Svensson ett alternativ till diesel/bensin.
Och såklart är det inte miljön som främst styr detta utan att vi helt enkelt måste kunna förflytta oss och skatter på detta är på så sätt en garanterad inkomst.

Se bara på etanolfiaskot, i ett par år så var ekonomiskt försvarbart att köra på miljövänlig(are) sprit.
Men efterhand att försäljningen tog fart så ökade skatterna på bränslet och numera är det dyrare att köra på etanol.
Och elbilar kommer att följa samma trend, det kollas redan på hur el som "bränsle" skall kunna skattas på bäst sätt.

Det räcker inte med att du köper skattad el för redan skattade pengar.
Du kommer även att bli tvungen att skatta extra när att du vill använda elen till att förflytta dig.
Och tro inte att du kommer kunna producera el själv och använda den "gratis".
Skulle det bli någorlunda vanligt så blir det med 100% säkerhet plomberade mätare på din kraftstation och din bil.

uteblivna skatteintäkter måste ju in för att landet ska fortsätta fungera på ett bra sätt.
vi får hoppas att de pengar som fattas tas från höginkomsttagare och förmögenhetsskatt istället där gör det även nytta för jämlikheten osv.

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av _niko_:

En del av oss kör faktiskt bil för att det är väldigt roligt
Så boskapstransporten är inte ett alternativ för alla.

"Boskapstransporten"
Jo det är klart, men då får man väl punga ut för sin bil som vanligt medans de flesta väljer boskapstransporten.

Det är nog ytterst få som pendlar varje dag och gillar det oavsett vilken bil man har.
Jag gillar också en fin liten roadtrip på ett par mil då och då men att pendla är en helt annan sak.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Kan säga att VW gruppen (min arbetsgivare) kommer att erbjuda 30 olika elbils alternativ innan år 2025 !
Golfen kommer redan i år med uppdaterat batteri och spänningsreglering vilket möjliggör en dubblering utav räckvidden från Max 15 till 30 mil ... det är bara början

Skickades från m.sweclockers.com

Det intressanta blir hur vi ska klara av att tillgodose all el som kommer att krävas för laddning ex.
Som det är idag så importerar tex. USA rätt så mycket. Storbritannien ligger precis på break even.
Jag hävdar att vi måste ha fler kärnkraftverk.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Eller så behövs ett annat tankesätt. Bara tanken att man skall ligga laddad över 80% är feltänk.

I normal drift kör man ju nånstans med 26-79% kvar i batterierna. Men jag kan ju se skadeglädjen när folk blir försenade till jobbet pga att de kände sig tvingade att vänta på att batteriet skulle ladda 100% innan de kunde köra. Känns ju lite som mobiler borde polerat bort detta 100% beteende men icke, kanske dags att mjukvaruutvecklarna gör det dynamiskt att det som nu idag är 30-75% blir 1-100% i presentationen.