Permalänk
Avstängd

Jag gillar biografier, fakta och lite sci-fi. Douglas Adams skrev roliga böcker. Fick en att tänka till i tonåren. Underbar berättelse, liftarens guide till galaxen.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Aha, well, det är ju bra, men det hela känns ändå ganska shady i min bok, inget jag skulle vilja ha.

Vadå då? Inte sugen på reklam i för en annan bok precis när du är i ett spännande kapitel i den bok du läser

Skämt åsido. Det går så klart att pröjsa lite extra så slipper man annonserna. Jag köpte dock min Kindle Voyage via någon sorts gråimport då den var svår att få tag på i Sverige - och då fick jag initialt den subventionerade plattan.

Skrivet av chipw00t:

Douglas Adams skrev roliga böcker. Fick en att tänka till i tonåren. Underbar berättelse, liftarens guide till galaxen.

Jag gillar Sci-Fi och har galet dåligt samvete att jag ej läst denna bok hittills. Måste bli prioriterad i läslistan.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Läste mängder förr men nu läser jag ingenting. Ville faktiskt bli författare eller något i den stilen som liten. Numera skulle man vilja göra film. Vill berätta historier helt enkelt, men att läsa går inte längre, tar för lång tid så det blir film istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Läste mängder förr men nu läser jag ingenting. Ville faktiskt bli författare eller något i den stilen som liten. Numera skulle man vilja göra film. Vill berätta historier helt enkelt, men att läsa går inte längre, tar för lång tid så det blir film istället

Mmm, finns ju inget värre än att se en film baserad på en bok man läst... blir ju så mycket som försvinner på vägen. Även tv-serier baserade på böcker man läst. Usch

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Mmm, finns ju inget värre än att se en film baserad på en bok man läst... blir ju så mycket som försvinner på vägen. Även tv-serier baserade på böcker man läst. Usch

Man har ju inte det problemet längre när man inte läser skönlitteratur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har testat både kindle och kobo, och det är lite som Ios vs Android. Allt funkade lite bättre på kindle till priset av att man är mer inlåst och behöver hålla på med olika konverteringar ganska ofta om man ska t ex låna böcker.

Betyder det att det går att konvertera ex epub som biblioteken använder till ett format som Kindle kan läsa?
Är det programmet Calibre som används till detta? Har för mig att jag snappat någonstans att denna konvertering inte ska funka med epub från biblioteken pga av ngn form av kopieringsskydd men är för dåligt påläst om detta för kunna avgöra sanningshalten i det...
Komplett har ett hyggligt pris på Kindle just nu så det kliar lite extra i köp-tarmen nu!
https://www.komplett.se/product/898355/datorer/e-boklasare/e-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elp:

Betyder det att det går att konvertera ex epub som biblioteken använder till ett format som Kindle kan läsa?
Är det programmet Calibre som används till detta? Har för mig att jag snappat någonstans att denna konvertering inte ska funka med epub från biblioteken pga av ngn form av kopieringsskydd men är för dåligt påläst om detta för kunna avgöra sanningshalten i det...
Komplett har ett hyggligt pris på Kindle just nu så det kliar lite extra i köp-tarmen nu!

Jag har aldrig haft problem med att konvertera något filformat, fast jag har inte heller provat biblioteket. Går det inte kan du ju alltid låna boken på biblioteket, hitta den någon annan stans och sedan ta bort den igen när du lämnar tillbaka boken

När du konverterar böcker lägger du in dem i programmet, trycker konvertera och sedan dyker de upp i din kinde efter typ 5 sekunder, helt automagiskt över WiFi, väldigt smidigt.

Tänk på att alla böcker i kindle affären är på engelska!

Permalänk
Medlem

Tycker det är fruktansvärt skönt att läsa en vanlig hederlig bok till och från jobbet. Boken är liksom bara vad den är, en bok. Det blir som en mental semester från allt annat, och all teknik.
Grymt skönt. Man kan bläddra hit och dit precis hur man vill.

Av någon anledning får jag inte alls samma avkoppling och "immersion" när jag läser på skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Skaffade mig nyligen världens bästa läsplatta, en Kindle Oasis. Det är min tredje eller fjärde Kindle sedan jag helt gick över till elektronisk läsning 2009.

Så vansinnigt mycket bättre än papparsböcker (ändra textstorlek eller fixa ett bokmärke?). Att jämföra en bra E-ink platta med en vanlig LCD-display är bara löjligt. En bra bakgrundsbelyst E-ink display är oändligt mycket bättre för att läsa böcker.

Personligen läser jag nästan alltid i sängen innan jag ska sova, klämmer säkert iväg runt en roman på två veckor. Har mängder av bra böcker i mitt Amazonkonto. Kolla gärna in tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1234080-nagon-mer-an-jag-som-laser-serios-sci-fi

Du som har lite erfarenhet.
Jag funderar på att köpa en läsplatta, enbart för böcker.

Vad bör jag satsa på och varför?

Budget: SKY is the limit, bryr mig inte det minsta om pris, kan lätt lägga 5 000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

"§ 7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk."

Kan tyvärr inte hjälpa dig mer här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

"§ 7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk."

Kan tyvärr inte hjälpa dig mer här.

Opps, det var ju på intet vis min avsikt att bryta mot några forum-regler då jag i min enfald trodde att programmet Calibre var helt OK att använda för att konvertera texter till något som fungerar på en specifik e-boksläsare...
Men tji fick jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Opps, det var ju på intet vis min avsikt att bryta mot några forum-regler då jag i min enfald trodde att programmet Calibre var helt OK att använda för att konvertera texter till något som fungerar på en specifik e-boksläsare...
Men tji fick jag!

Konvertera är okej, kringgå DRM är det tyvärr inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Du som har lite erfarenhet.
Jag funderar på att köpa en läsplatta, enbart för böcker.

Vad bör jag satsa på och varför?

Budget: SKY is the limit, bryr mig inte det minsta om pris, kan lätt lägga 5 000.

Den bästa just nu är väl just den jag nyligen skaffade mig, Kindle Oasis. Den har fått lysande recensioner i princip överallt med den stora anmärkningen att den är väldigt dyr. Den har samma skärm/upplösning som den mycket billigare Kindle Paperwhite (den senaste upplagan) men har ett helt annan design, klart bättre belysning (10st LED:s istället för 4st), säljs ihop med ett läderfodral med inbyggt extrabatteri, har två fysiska knappar för sidbyte, inbyggt gyroskop för att rotera skärmen, mycket trevligare "glas" i skärmen (skönare att använda touchen på), mm.

Köpte min från Amazon.de och den gick totalt på runt 3100:- inkl. allt.

Några recensioner:
Ars Technica
Wired
Engadget
TechHive

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk

@Jocke86:

Käre vän !

Wikipedia är ett alldeles utmärkt verktyg om du vill inhämta INFORMATION !
Kom bara ihåg att information ÄR INTE KUNSKAP !
Ett citat från Falstaff Fakir ( som du naturligtvis inte känner till )

'Om du vill bli riktigt klok - läs varenda bok'

Med önskan om ett snabbt tillfrisknande

stenekson

Visa signatur

stene

Permalänk
Avstängd

Läser Rymdresan av Christer Fuglesang i helgen lol

Det som är roligt med att jobba inom skolvärlden är att man får mycket repetition och kanske hittar någonting man missade första gången. Flyttar man till ett annat land dessutom så får man uppleva någonting likadant igen, men som ändå är helt främmande.

Man blir nästan mångdimensionell

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Medlem

Har nog bestämt mig för att det blir en Kobo - just för att slippa begränsningarna!
Jag vet dock inte om det blir en Touch 2.0 eller en Aura, har hittat dem bägge två på nätet för ungefär samma peng.
Min fråga till "expert-panelen är såklart VILKEN som ska väljas/är bästa köp?

Permalänk
Lego Master

Upptäckte precis att de nyköpta biosofforna är alldeles utmärkta att sitta och läsa i. En schysst bok (well, facklitteratur för jobbets räkning den här gången..), nåt att dricka och en bra läslampa så försvann hela kvällen igår efter att ungarna lagt sig. Grymt bekvämt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Den stökiga psykiatrin av P C JERSILD

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Avstängd

Annars var Fredrik Reinfeldts jättegamla skrift "det sovande folket" riktigt bra. Klok människa det där. Tyckte att han verkade helt från vettet först men nu hajar jag precis.

Barbari.

Kan tipsa om Hunter Thompson annars. Har dom flesta av hans böcker.

Fallet Joy Rahman - Frikänd - Gabriel Stenström

I Sverige spelar man hänga gubbe men i Finland är det kast med liten gumma som gäller.

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Avstängd

Per Herngren - Civil Olydnad (för 15 år sen)

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Har en Kindle, men använder den inte så mycket då all läsning jag har är facklitteratur (textböcker med stora sidor, avancerad formatering och gott om diagram) och journaler. Fungerar inte alls på min Kindles lilla skärm, så tvingas läsa timmar i sträck på dator vilket både ögonen och nacken tar stryk av.

Enda lösningen verkar vara att köpa alla universitetsböcker, men detta är ju så dyrt...

Hade en Kindle DX en gång i tiden. Helt underbar för just detta.

A4 format.

Visa signatur

4090/7950X