Faktisk överföringshastighet Synology NAS (DS916+, DS1515+, etc)
Hej,
Sitter på en gammal Synology Diskstation DS509+. Är ju från '09 och har funkat bra i alla år (efter att jag öppnat upp den och rivit ur de interna små skitfläktarna som varvade nästan 10K RPM samt sågade upp ett hål i toppen och slängde på en överjävla stor fläkt med låg RPM som sög ur all varmluft ur den). Då blev den äntligen någorlunda tyst.
Men förutom det har den gått skitbra. När jag nyligen skulle flytta en stor mängd filer mellan NASen och min dator kom jag upp i 10-12 MB/s. Med tanke på att den har en (två egentligen) 1Gb LAN-portar, routern (Nighthawk R7000) även har 1 Gb portar och datorn likaså började jag fundera. Finns väl inget som borde hindra det att närma sig 100MB/s. Den börjar väl bli till åren och borde byta upp mig. Läste och såg på forum och tuben att bland annat DS916+ skulle klara 200MB/s, förmodar att de kör de två LAN-potarna i link aggregation, men ändå, Säkert så att min DS509+ lägger all kraft på mjukvarukrypteringen tänkte jag, därav den dåliga hastigheten. DS509+ var den första NASen från Synology som jag förstår det som stödde någon form av kryptering över huvud taget.
Nu verkar det som att alla reviews påstår att en DS916+ klarar 200 MB/s förutom en, där säger de 20MB/s. Ungefär 3:50 in i klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=Snc7vjK4g00
Vad är det som gäller? Jag vill ha riktiga värden jag får i normala förhållanden när jag läser och skriver till den med våra datorer. Skiter fullständigt i teoretiska max, kopiering internt på NASen, etc.
Om det nu bara är 20 MB/s, får jag då 40MB/s med en DS1515+ i kvadruppel link aggregation (har 4 Lan-portar)? Priset Är ju nästan exakt det samma att köra in 4st 8TB WD red i en DS916+ som 5st 6TB WD red i en 1515+. Men DS916+ stödjer hårdvarukryptering och DS1515+ stödjer inte som jag förstår det.
What do you want?