Permalänk
Medlem

Corsair RMx serien

Hej! Jag behöver byta ut mitt nuvarande Corsair 650 TX V2 då det låter för mycket enligt mig. Jag har då läst, bland annat här på SweC att Corsair RMx serien är bra, nu till min fråga, 1. Stämmer det fortfarande, så här 1.5 år senare, och 2. Räcker 650w enkelt eller bör jag gå på 750w? Datorn är min stationära i signaturen, men jag vill också kunna ha kraft o överklocka cpu:n i framtiden om så skulle behövas. Gör jag ett bra köp av nätagg om jag skaffar en i RMx serien?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@jnsson: rmx är fortfarande på topp. grym produkt. jag skulle tagit 750w, så slipper du tänka på om det räcker eller inte. )

Permalänk
Medlem

Ja RMx och SuperNOVA G2 är fortfarande toppklass, 650W räcker absolut så länge du inte tänker köra med två riktigt törstiga grafikkort, då kan det vara bra att kolla på 750W

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Ja RMx och SuperNOVA G2 är fortfarande toppklass, 650W räcker absolut så länge du inte tänker köra med två riktigt törstiga grafikkort, då kan det vara bra att kolla på 750W

O det bör inte bli högljutt med "bara" 650W? För jag hatar ljud från datorn och vad jag o en vän kan komma fram till så är det nätagget som låter mest. Tänker på fläkten i den, men visst skulle den vara tyst i RMx serien? En annan fråga, är det värt o lägga till 300:- för att ta RMi så att man kan se alla stats på nätagget?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@jnsson: nätagg som nätagg, chassit har inga ögon. När jag köpte mitt RM-agg så var det snack om att det var billiga kondensatorer från nåt asiatiskt land som nu inte skulle vara av så hög kvalitet. Om du bryr dig om ljudnivå är det väl bara att köpa det billigaste semi-passiva agg du hittar. Har agget mer än 3års garanti så är det troligen good enough. Eller så gör du som alla andra och köper det som ligger högst på prisjakt. Jag köpte endast RM-agget för att det var kraftigt prissänkt. Gissar att TX-aggen var säkrare köp på den tid då det begav sig. Jag har absolut inget facit, men jag brukar vara bra på att gissa.

Såg nu att RMx var något nytt påfund. Så du kan bortse från det jag skrev om billiga kondensatorer.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Annars vet jag att AX-serien funkade väldigt bra för många "inklusive mig själv"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

O det bör inte bli högljutt med "bara" 650W? För jag hatar ljud från datorn och vad jag o en vän kan komma fram till så är det nätagget som låter mest. Tänker på fläkten i den, men visst skulle den vara tyst i RMx serien? En annan fråga, är det värt o lägga till 300:- för att ta RMi så att man kan se alla stats på nätagget?

Du klarar dig, GTX770 drar inte så mycket, skulle tippa på att ditt system drar 350-400w kanske, nätdelar brukar varva upp när dom belastas 75%+ (det var förr) nu är det så pass bra effektivitet på dom nya modellerna att dom kan sänka RPM på fläktarna trots att nätdelen jobbar 100%.

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett RM650x till en i5 2500k och gtx 970, mitt nätagg är knäppttyst och jag har alrdig hört det ( då cpukylare och grafikkort överröster det låga ljud som eventuellt kommer vid belastning). Jag rekommenderar det verkligen! Förutom att du kommer klara dig bra med 650W så är det ju också billigare och 2 cm kortare än 750W versionen

Permalänk
Medlem

Läge att passa på att köpa ett Rmx-Psu från komplett med rabattkoden "februari17" så får du 200kr rabatt. Den gäller dock bara ett par minuter till..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Hej! Jag behöver byta ut mitt nuvarande Corsair 650 TX V2 då det låter för mycket enligt mig. Jag har då läst, bland annat här på SweC att Corsair RMx serien är bra, nu till min fråga, 1. Stämmer det fortfarande, så här 1.5 år senare, och 2. Räcker 650w enkelt eller bör jag gå på 750w? Datorn är min stationära i signaturen, men jag vill också kunna ha kraft o överklocka cpu:n i framtiden om så skulle behövas. Gör jag ett bra köp av nätagg om jag skaffar en i RMx serien?

1. Ja. Det stämmer fortfarande. RMx är kraftfullt, modulärt och framför allt tyst med bra komponenter inuti.

2. Du klarar dig på 650W men kostnaden för 750W skiljer på 59 kronor (priskälla:netonnet, inet).

Hur som helst så gör du ett bra val + köp om du väljer RMx serien. Du kommer inte att bli missnöjd.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Läge att passa på att köpa ett Rmx-Psu från komplett med rabattkoden "februari17" så får du 200kr rabatt. Den gäller dock bara ett par minuter till..

Skickades från m.sweclockers.com

Haha shit! Min flickvän har pratat om att köpa nytt nätagg i några månader och jag har siktat in mig på RM650x även till henne då jag är så nöjd med mitt. Snacka om att jag han beställa i panik för att få det för 899 kr! Toppendeal, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

O det bör inte bli högljutt med "bara" 650W? För jag hatar ljud från datorn och vad jag o en vän kan komma fram till så är det nätagget som låter mest. Tänker på fläkten i den, men visst skulle den vara tyst i RMx serien? En annan fråga, är det värt o lägga till 300:- för att ta RMi så att man kan se alla stats på nätagget?

Datorn du har i signaturen tar typ 250W så du behöver inte oroa dig med 650W =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Du klarar dig, GTX770 drar inte så mycket, skulle tippa på att ditt system drar 350-400w kanske, nätdelar brukar varva upp när dom belastas 75%+ (det var förr) nu är det så pass bra effektivitet på dom nya modellerna att dom kan sänka RPM på fläktarna trots att nätdelen jobbar 100%.

Oki

Skrivet av Ph4st:

Jag har själv ett RM650x till en i5 2500k och gtx 970, mitt nätagg är knäppttyst och jag har alrdig hört det ( då cpukylare och grafikkort överröster det låga ljud som eventuellt kommer vid belastning). Jag rekommenderar det verkligen! Förutom att du kommer klara dig bra med 650W så är det ju också billigare och 2 cm kortare än 750W versionen

Nice, nu valde jag ändå 750W då det skiljde 50:- på Webhallen

Skrivet av Specias:

Läge att passa på att köpa ett Rmx-Psu från komplett med rabattkoden "februari17" så får du 200kr rabatt. Den gäller dock bara ett par minuter till..

Fan att man missade det då

Skrivet av septembro:

1. Ja. Det stämmer fortfarande. RMx är kraftfullt, modulärt och framför allt tyst med bra komponenter inuti.

2. Du klarar dig på 650W men kostnaden för 750W skiljer på 59 kronor (priskälla:netonnet, inet).

Hur som helst så gör du ett bra val + köp om du väljer RMx serien. Du kommer inte att bli missnöjd.

Ja, jo, jag såg det på Webhallen (där jag köpte mitt) så valde 750W istället. Det är ingen skillnad på kvalitén mellan de olika W aggen va?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Ja, jo, jag såg det på Webhallen (där jag köpte mitt) så valde 750W istället. Det är ingen skillnad på kvalitén mellan de olika W aggen va?

OK. Inte vad jag vet, skulle ha svårt att tro det. Enda skillnaderna (RM650x jämfört med RM750x) är att det skiljer 100W allt som allt, 2 cm på djupet, har lite färre anslutningsmöjligheter + att den totala strömstyrkan (12V) skiljer på 8,5 A.

Använder själv ett 750W och det fungerar mycket bra.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

OK. Inte vad jag vet, skulle ha svårt att tro det. Enda skillnaderna (RM650x jämfört med RM750x) är att det skiljer 2 cm på djupet, har lite färre anslutningsmöjligheter + att den totala strömstyrkan (12V) skiljer på 8,5 A.

Använder själv ett 750W och det fungerar mycket bra.

O med färre menar du att 650w har lite färre anslutningsmöjligheter än 750W? Så att jag är med på vilken av de du menar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

O med färre menar du att 650w har lite färre anslutningsmöjligheter än 750W? Så att jag är med på vilken av de du menar

Ja. (Därav understrykningen).

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Oki
Nice, nu valde jag ändå 750W då det skiljde 50:- på Webhallen
Fan att man missade det då
Ja, jo, jag såg det på Webhallen (där jag köpte mitt) så valde 750W istället. Det är ingen skillnad på kvalitén mellan de olika W aggen va?

Ja, jag hade det på känn att du skulle missa erbjudandet så jag hade lagt både 650W och 750W i kundkorgen med rabattkoden aktiverat för din skull. Tänkte att det kanske kunde lösas på något sätt.. Var inne idag och kollade om rabattkoden fortfarande låg kvar om jag gick till kassan men då försvann den tyvärr

Permalänk
Medlem

Så där, då var nätagget köpt och hämtat och ligger här i rummet redo o bli uppackad på söndag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så där, då var nätagget köpt och hämtat och ligger här i rummet redo o bli uppackad på söndag

Kul! Berätta gärna hur du upplever nätaggregatet när du fått igång det och så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Kul! Berätta gärna hur du upplever nätaggregatet när du fått igång det och så!

Kan meddela nu att jag är super nöjd! Låter verkligen ingenting ifrån nätagget! För några år sedan köpte jag ett CM agg, o även fast det i sej var tyst, så fick jag typ coilwhine från det så det lät ändå från det, detta är tyst o så. Jätte nöjd!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Köpte ett Corsair RM750X hos Webbhallen igår och monterade i burken på kvällen. Min första modulära PSU. Passade helt okej i mitt gamla Antec Sonata-chassi. Tyst och ingen coilwhine!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Kan meddela nu att jag är super nöjd! Låter verkligen ingenting ifrån nätagget! För några år sedan köpte jag ett CM agg, o även fast det i sej var tyst, så fick jag typ coilwhine från det så det lät ändå från det, detta är tyst o så. Jätte nöjd!

Skrivet av Joppis:

Köpte ett Corsair RM750X hos Webbhallen igår och monterade i burken på kvällen. Min första modulära PSU. Passade helt okej i mitt gamla Antec Sonata-chassi. Tyst och ingen coilwhine!

Kul! Testa att belasta det så kommer ni bli ännu mera glada.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU