Permalänk
Medlem

Gaming laptop [20-25k]

Hej!

Jag tänkte pensionera min personliga stationära dator och skaffa en gaming laptop istället via arbetsgivaren... Kommer använda datorn i jobbet också, så av den anledning skulle jag vilja att den även är lätt att släpa runt på, dvs. max 15" och 3kg...

Spelar en del Overwatch, eller en hel del ska jag väl säga, och jag tror inte att jag skulle fixa att spela utan 144hz (med 144fps) i en upplösning på 1440p, finns det bärbara som kan klara av detta? Har idag en MG279Q, är det värt att vänta på Vega, kommer det att komma några bärbara datorer med detta? Kanske får köpa en ny skärm också...

Så några krav... Även om jag kommer använda en extern skärm:

- IPS, 1440p, 120hz eller mer, Gsync eller Freesync
- Köra Overwatch i 120 fps eller mer i upplösningen ovan
- Max 3kg
- TPM chip
- (Tyst?)

Tacksam för tips

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Skrivet av Dallen:

Hej!

Jag tänkte pensionera min personliga stationära dator och skaffa en gaming laptop istället via arbetsgivaren... Kommer använda datorn i jobbet också, så av den anledning skulle jag vilja att den även är lätt att släpa runt på, dvs. max 15" och 3kg...

Spelar en del Overwatch, eller en hel del ska jag väl säga, och jag tror inte att jag skulle fixa att spela utan 144hz (med 144fps) i en upplösning på 1440p, finns det bärbara som kan klara av detta? Har idag en MG279Q, är det värt att vänta på Vega, kommer det att komma några bärbara datorer med detta? Kanske får köpa en ny skärm också...

- Max 3kg
- TPM chip
- (Tyst?)

Tacksam för tips

Vad har du för grafikkort för tillfället, gtx1080? gtx1080 i laptop är nästan lika kraftfullt som desktop varianten men det kan vara svårt att hitta något under 3kg med så mycket prestanda. Vad jag vet så finns det inte 1440p120hz skärmar i laptops, bara 1080p120hz. Med gtx1080 kommer du upp i ~200fps i Ultra 1080p. Tyst kommer den nog inte heller vara.

Permalänk

Hej,

Jag hade konfigurerat min på pc-konsulten och fått precis allt som du vill ha det, precis fått hem min så jag kanske är lite partisk

Permalänk
Medlem

@Dallen:

Japp som purjolöken säger har jag också hört gott om PC konsulten. Däremot vet jag inte om de har såpass bra kylning på ett 1080. Vet att folk med ett 1070 är nöjda.

https://pc-konsulten.se/

EDIT: Provade att konfigurera en 17,3 tums med 7700k 1080 16 gb ram med en ssd på 500 gb. Allt slutade på några hundringar innan 30k.

Permalänk

Som Dassh sa så kylningen på mitt 1070 är inga problem alls, så kan inte svara för 1080 men tror knappast det skulle vara något problem. Om du har eget windows, ssd etc sparar du oxå ett par tusen.
Men som sagt bästa är att ringa dom säga vad du vill ha och se vad dom kan trolla ihop åt dig prismässigt och tidsmässigt.

IVY Extreme Laptop 174 P Config Ändra tillval
Skärm:
17,3", 3K QHD 2560x1440p, TN, 120 Hz ( 1790:- ) + 1 790 kr
CPU:
Intel® Core™ i5-7600K ( +1430:- ) + 1 430 kr
Grafikkort:
NVIDIA GTX 1080 8GB GDDR5X ( +0:- )
G-Sync:
Stöd för intern och extern G-Sync ( +0:- )
RAM:
16GB Kingston, DDR4, 2133MHz, CL15(2x8GB)( 830:- ) + 830 kr
Lagring m2.SATA (plats 1):
275GB Crucial MX300 (530MB/sR|510MB/sW)( 990:- ) + 990 kr
Lagring 2.5 SATA (plats 1):
Ingen vald ( +0:- )
Lagring m2.SATA (plats 2):
Ingen vald ( 0:- )
Lagring 2.5 SATA (plats 2):
Ingen vald ( +0:- )
Wi-Fi:
Intel® Dual Band Wireless-AC 8260 Plus Bluetooth ( +80:- ) + 80 kr
Kylpasta:
Arctic MX-4 GPU & CPU( +90:- ) + 90 kr
Tangentbord:
Svenska ( +0:- )
Garanti:
18 månader ( +0:- )
Operativsystem:
Ingen vald ( +0:- ) Blev 25000, och då kostar skärmen 2000 kr extra nästan om du inte nöjer dig med standardvarianten

Men som sagt gå inte och konfigurera det som du vill ha, sen ring/maila in och se vad dom kan göra för dig
Men som sagt ett 1080 i en laptop där processorn ändå kommer flaskhalsa vette sjutton om det är värt det, hade nog frågat någon duktig vad som går sida vid sida i framtiden och sen valt det

Permalänk
Medlem

@Purjolöken:

Varför skulle processorn flaska?

Permalänk
Skrivet av Dassh:

@Purjolöken:

Varför skulle processorn flaska?

Hej,

När spelen kräver mer och mer så kommer flaskhalsen vara processorn när man har ett 1080, bara jag som tänker så kanske
Men ett 1070 räcker ju med ett 7700 tex, iallafall vad jag tror :=)

Permalänk
Medlem

OM du är rädd för att kylningen inte är tillräcklig för ett GTX 1080 så kan du vara lugn. Och nej, den bärbara GTX 1080 är till och med lite snabbare (3-5%) än de vissa stationära modellerna.

Har haft min bärbara från PC Konsulten sedan den 25 Augusti 2016.

Visa signatur

💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik

Permalänk

Hej, hoppar på tråden här då jag är i valet och kvalet nu - skall uppgradera min gamla HP Pavilion Dv7 från 2012 (argh) och har kollat mycket noga på PC-konsultens utbud.

Min budget är helst under 20k SEK, men nu är ju 1080 modellerna nedsatta så velar lite om jag borde sätta några tusenlappar till och ta en med GTX1080, med följden att jag spränger budgeten och får frugans vrede på mig På grund av budgeten så får jag nöja mig med en i3-7100 om jag väljer någon med desktop processor - den verkar dock vara ganska adekvat för många spel. Jag kör på spelfronten mycket Arma3 och vill gärna börja med DCS:World igen, samt en hög andra titlar som är mindre krävande (läs: bättre optimerade ). Är nyfiken på VR då jag gillar simulatorer och då vill man ju gärna ha så mycket hästkrafter i GPUn som möjligt. Jag gör en del 3d modellering i 3ds max och gör även texturering etc i olika program så 16gb ram är ett måste för mig.

Just nu står jag och velar mellan

• 174P med GTX1080 och i3-7100, 16gb ram och SSD - pris 21 730 kr (över budget!!!)

• 173P med GTX1070 och i3-7100, 16gb ram och SSD - pris 19 400 kr

• 172P med GTX1070 och i7-7700HQ, 16gb ram och SSD - pris 18 151kr

172P skulle vara snällast för plånboken och ge jävligt mycket bang for the buck - men mejlade med IVY och dom bekräftade att processorn och GPU där är fastlött så uppgraderingspotentialen är 0. 173P är kanske den gyllene medelvägen men så är priskillnaden till 174P ganska låg - om man jämför prisskillnaden på desktop sidan mellan 1070 och 1080 så känns det nästan värt det att spränga budgeten.

Mejlade några frågor till IVY/pc konsulten så tänkte kan kopiera deras svar hit också

1) Hur väl klarar kylanläggningen på 174P Config av en GTX1080? Kan man se några effekter av s.k. thermal throttling?
Den klarar av ett 1080 utan problem. Får dock påstå om man maxar kortet kan fläktarna gå upp i varv, men det beror lite på hur man ställer in fläktkurvan. Men medeltempen brukar ligga på runt 75 grader på GPU och 50-65 CPU i load.

2) Förstår jag rätt att 174P Config använder desktop standardens processorer dvs socket LGA1151?
Ja precis den använder socket 1151 samma som en desktop.

3) Hur lätt/svårt är det att upgradera processor senare på datorn, gällande både 174P och 172P modellerna
På 174p är det en väldigt enkel process. Det är i princip 12 skruvar som man tar loss och knäpper upp den som på en stationär. På 172 går det inte då CPU är fastlött.
4) Är det möjligt att senare byta separat GPU enheten?
På 174 kan man byta GPU, det handlar mer om det släpps en BIOS/EC, 172 är fastlött.

EDIT: Dom kör kampanj på HP Omen också på PC Konsulten - får en
Skärm
17,3″, FHD 1920x1080p, IPS ( 0:- )
CPU
Intel® Core™ i7-6700HQ ( +0:- )
Grafikkort
NVIDIA GeForce GTX 1070 8GB GDDR5 ( +0:- )
G-Sync
Stöd för intern och extern G-Sync ( +0:- )
RAM
16GB, 2133MHz, CL15 (2x8GB) ( 0:- )
Lagring m.2
256GB PCIe ( 0:- )
Lagring 2,5" SATA
1TB ( 0:- )
Wi-Fi
Intel® 802.11ac (2×2) kombination av Wi-Fi® och Bluetooth® 4.2 (Miracast-kompatibelt) ( +0:- )
Tangentbord
Nordiskt ( +0:- )
Garanti
12 månader ( +0:- )
Operativsystem
Windows 10 Home ( +0:- )
Pris konfigurerad
17 490 kr

men vete fan om jag är sugen på en ny HP Har haft lite meck med min nuvarande - haft den isär i atomer 3ggr för underhåll, bytt kylpasta 1 gång samt moderkort 1 gång. Men jävla prisvärd är ju den där Omen - slår ganska lätt 172P på fingrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purjolöken:

Hej,

Jag hade konfigurerat min på pc-konsulten och fått precis allt som du vill ha det, precis fått hem min så jag kanske är lite partisk

Clevos datorer, som ju PC-konsulten säljer vad jag vet är trevliga till pris och prestanda men tycker inte riktigt att finishen och byggkvalitén är så bra som jag skulle önska. Men det är så klart en personlig preferens vad man prioriterar här. Sen är det väl kanske inte den mest stabila leverantören heller rent ekonomiskt. Dock trevliga att ha att göra när jag pratat med deras kundtjänst och hyfsat snabba att svara på mail. Dock inte handlat något av dom ännu, bland annat av ovanstående skäl. Men ett par här verkar vara nöjda med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Hej!

- Max 3kg
- TPM chip
- (Tyst?)

Tacksam för tips

Dina krav uteluter väl en stor del av marknaden, skulle nog säga att Aorus X5 och X7 är det enda jag kommer på. Speciellt viktkravet, om du nu inte är beredd att gå ner i GPU prestanda, lär bli snudd på omöjligt att uppnå, annat än med Aorus X5 av de jag känner till. Dock rätt svåra att få tag på i Sverige och det är ne V7 på gång ut snart så ska du handla bör du nog begära lite rabatt om de inte redan är nedsatta. Har själv funderat på både en Aorus X7 DT v6 och X5 v6 men tyvärr finns det bara med GSync i Sverige, vilket kan vara både bra och dåligt beroende på vad man prioriterar. Annars har MSI några modeller som kan vara värda att kolla på om du designmässigt har samma smak som en asiatisk 12-åring och kan leva med deras tangentbordslayout, t.ex. GS73 och GS63.

Permalänk

120hz / IPS panel, Max to 3kg, Overwatch... i would recommend MSI GS73VR slim laptop, or GE72VR laptop, both of them are 17.3", GTX1060 or 1050TI, under 3kg, and cool softwares .

https://www.inet.se/produkt/1960739/msi-gs73vr-7rf-i7-16gb-25...

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/257722-...