Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Datorn bootar inte med RAM

Tjena,

Vänder mig till er på Sweclockers då jag officiellt prövat allt jag känner till (tror jag).

Det gäller en kompis dator som inte går igång efter att han "tryckt till ram minnet" för att kolla om det satt löst i datorn. Han gjorde detta eftersom han upptäckte att datorn bara visade 6gb och inte 8 som han ska ha.

Kommer INTE in i BIOS på datorn hur jag än gör. Tangentbordet börjar inte ens lysa. Man får ingen input.

Specs:

Mobo: ASrock B75 Pro3

Processor: i5 3570k

RAM: Corsair Vengeance 1600Mhz (PC-12800) DDR3 CL9, 240 pin, 1.5V(tror den körts i 1333 innan)

Bootar från en SSD men tror lagringen är orelevant eftersom jag inte ens kommer till BIOS.

Grafikkort(visserligen kört utan också): GTX 970

Han har alltså 4 ram stickor och jag har prövat köra med 1 i taget för att felsöka dem. Datorn startar om sig när det sitter någon RAM i över huvudtaget. Den fortsätter bara att surra i en evighet om man tar ut dem, men fortfarande ingen BIOS. Prövat med andra RAM-stickor också (Kingston Hyperx Genesis Ram 8 Gb (4gb x2) Ddr3)

Prövat ta ut batteriet på moderkortet och satt tillbaka.

Har inget moderkort att byta o pröva med, och ingen processor. I värsta fall lutar det mot detta.

Men finns det något jag kan göra innan som jag kanske glömt?

Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Funkish: Om detta gjordes när dator var igång så är minneskontrollern med största sannolikhet bränd.

Kolla sockeln under processorn?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Funkish: Om detta gjordes när dator var igång så är minneskontrollern med största sannolikhet bränd.

Datorn var avstängd när han tryckte i det.

Jag gör detta och uppdaterar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Han har alltså 4 ram stickor och jag har prövat köra med 1 i taget för att felsöka dem. Datorn startar om sig när det sitter någon RAM i över huvudtaget.

Har du uteslutit att en av minnesplatserna gått sönder?
Flyttar runt ett minne så att den testas i alla platserna. Upprepa med nästa minne tills du gått igenom alla minnen och platser.

Nollställa bios (CMOS) igen.
Glöm inte att dra ur strömkabeln under tiden oavsett om du nollställer genom att ta bort batteriet eller går efter manualen. Ibland måste något mer tas bort innan det fixar fel. Minnena skulle jag ta bort också med tanke på att dom han höll på med dom när datorn gick sönder.

Ta bort alla delar, kablar, prylar som inte behövs just nu.
Enklare att felsöka med färre prylar/kablar i vägen och för att utesluta trasigt tangentbord, USB kabel, kabel till SSD osv. JA nästa alla såna saker som många tror inte spelar roll är ökända för att orsaka startfel, död dator, ingen bild, frysningar mm. Vissa behövde nollställa bios efter att de tagit bort tex delvis trasig mus innan datorn startade normalt.

Ta loss och sätta tillbaka övriga delar/kablar. Det har löst fel många gånger trots att man inte såg eller kände något fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Inget fel här, passade på att göra rent och lägga på ny kylpasta när jag ändå var i farten

Skrivet av panpo98:

1. Har du uteslutit att en av minnesplatserna gått sönder?
Flyttar runt ett minne så att den testas i alla platserna. Upprepa med nästa minne tills du gått igenom alla minnen och platser.

2. Nollställa bios (CMOS) igen.
Glöm inte att dra ur strömkabeln under tiden oavsett om du nollställer genom att ta bort batteriet eller går efter manualen. Ibland måste något mer tas bort innan det fixar fel. Minnena skulle jag ta bort också med tanke på att dom han höll på med dom när datorn gick sönder.

3. Ta bort alla delar, kablar, prylar som inte behövs just nu.
Enklare att felsöka med färre prylar/kablar i vägen och för att utesluta trasigt tangentbord, USB kabel, kabel till SSD osv. JA nästa alla såna saker som många tror inte spelar roll är ökända för att orsaka startfel, död dator, ingen bild, frysningar mm. Vissa behövde nollställa bios efter att de tagit bort tex delvis trasig mus innan datorn startade normalt.

Ta loss och sätta tillbaka övriga delar/kablar. Det har löst fel många gånger trots att man inte såg eller kände något fel.

1. Jag har flyttat runt alla minnen, fick det att funka med två stycken minnen i de vänstra slotsen, provade sedan med de andra - funkade inte. Provade bara att byta plats på de påstådda fungerande minnena - fungerade inte heller?! Bytte tillbaka till ursprungsplatserna - fungerar inte igen?! Så de verkar ju nästan som att det är slotsen tyvärr. Helt slumpmässigt vilka som fungerar. Har ju ändå prövat med två andra minnen som fungerar i en annan dator o de funkade ju inte heller.

2. Detta hade jag gjort och tänkt på innan.

3. Har tagit bort allt som kan tas bort och har endast i nätaggregat och moderkort(processor och minnen förstås) - felsökte i detta läget också. Men den betedde sig inte annorlunda.