980 ti slänger in handduken när W10 börjar ladda.

Permalänk
Medlem

980 ti slänger in handduken när W10 börjar ladda.

Hoj hoj,

Så problemet är rätt enkelt, när Windows10 börjar ladda upp så man ser den lilla runda halv-cirkeln innan du blir inloggad så bestämmer sig mitt Asus gtx 980 ti att stänga ner sig. Fläktar och allt slutar att spinna och några sekunder efter att Windows har laddat in klart så slocknar skärmarna, det enda som ger liv ifrån sig är LED'sen på kortet som lyser.
Jag har tagit ut kortet och avinstallerat drivrutiner och startat upp i safe-mode med det blir ingen skillnad, jag får bild men ingen av fläktarna spinner på kortet

Jag har provat att byta ut kortet mot ett Asus 960 strix och det är inga problem, det funkar utan problem.
Är det här något vanligt/ovanligt eller är det så enkelt att kortet har gjort sitt och kastat in handduken?
Jag köpte kortet Juni 2014, så det är rätt precis 3 år gammalt.
Och vad jag kan minnas så har det inte varit några indikationer på att något skulle vara galet.

Ha en fortsatt trevlig kväll på er!

Permalänk
Medlem

Hej, detta kan väl inte stämma? GTX 980 Ti släpptes i juni 2015 och GTX 980 släpptes i september 2014. Vilket kort har du egentligen?

Permalänk
Medlem

@Rewston: Låter som att ditt grafikkort är dött. Du kan ju inte kolla temps när väl inne i OS... Testa en annan anslutningsport, strömkabel från PSU (om det finns en till), eller fråga polaren om du kan testa grafikkortet i hans burk.

Visa signatur

Stationär: i5-10400F丨ASUS B460M-PLUS丨16GB RAM丨ASUS GeForce GTX 1060丨nVME 1TB

Laptop : Crapple MacBook Pro 13" 2019

Permalänk
Medlem

kan vara din psu eller ditt moderkort som inte orkar förse "980ti" vilket jag tror du menar nog 780ti med ström.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Hade samma problem efter creators updaten på W10. Fick byta till den interna och backa uppdateringen sen funka de.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk

Har flera 980ti. jag brukar köpa alla deffekta highend gpu:er ganska vanligt när kortet gjort sitt att det tvärdör/ger artefakter/krashar såfort drivrutinen laddas dvs när windows bootar.

Det finns temporära lösningar men dessa håller oftast bara någon vecka sen är det helt slut är ganska intressant med just 980ti hur många kort som går sönder gentemot andra grafikkort och hur svåra dessa är att få till liv igen.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Använder du DP-kabel? Har hört att vissa kablar kan ge lite mystiska problem.

Spana in denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vis...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldorado:

Hej, detta kan väl inte stämma? GTX 980 Ti släpptes i juni 2015 och GTX 980 släpptes i september 2014. Vilket kort har du egentligen?

Det stämmer, jag kollade upp lite och ja, jag köpte kortet sommaren 2015, så det är ett 980 ti som sitter i burken

Skrivet av DST:

kan vara din psu eller ditt moderkort som inte orkar förse "980ti" vilket jag tror du menar nog 780ti med ström.

Då jag testade att använda 960 kortet så provade jag samtliga "strömkablar" som jag använde till 980-it och jag hade inga problem med det, men vist, de äter olika mängder ström. Har för övrigt ett Corsair RM1000 PSU.

Skrivet av Vash:

Hade samma problem efter creators updaten på W10. Fick byta till den interna och backa uppdateringen sen funka de.

Så kan det eventuellt ha att göra med den senaste W10 updateringen att göra som "introducerade" gaming-mode osv, släpptes väl för någon vecka sen.

Skrivet av Jaco8:

Använder du DP-kabel? Har hört att vissa kablar kan ge lite mystiska problem.

Spana in denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vis...
Skickades från m.sweclockers.com

Ja det gör jag, och vafan! Det lönar sig inte att gå tillbaka till HDMI eller DVI antar jag om skadan redan är gjord.

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma fel i alla fall. Går å testa med kortet i bara byta prioritet på grafikkortsval till de interna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så att byta PCI-port gör ingen skillnad.
Jag testade med andra kablar mellan kortet och GPUn men det gav inte några nya resultat.

Reklamera om garantin fortfarande gäller?

Permalänk
Hjälpsam

@Rewston: Hör av dig till säljaren beskriv problemet och be om en RMA.
Ett GTX 1070 är väl ganska jämnstarkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nej byta port gör inget. Ta ut kortet å testa, är ju inget direkt svårt eller jobbigt å göra. Och backa till före senaste uppdateringen i windows.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Nej byta port gör inget. Ta ut kortet å testa, är ju inget direkt svårt eller jobbigt å göra. Och backa till före senaste uppdateringen i windows.

Jag kör från CPUn nu efter att ha ändrat i BIOS, men ingen bild från 980-it och i enhetshanteraren så har jag "kod: 43" på kortet.
Och jag har inte restore point innan installationen för nya uppdateringen så jag måste installera om Windows i sådant fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Har flera 980ti. jag brukar köpa alla deffekta highend gpu:er ganska vanligt när kortet gjort sitt att det tvärdör/ger artefakter/krashar såfort drivrutinen laddas dvs när windows bootar.

Det finns temporära lösningar men dessa håller oftast bara någon vecka sen är det helt slut är ganska intressant med just 980ti hur många kort som går sönder gentemot andra grafikkort och hur svåra dessa är att få till liv igen.

Stämmer har haft 2st 980ti och båda gick på reklamation/garanti. Första pajade Dvi-gången så den gav ingen bild, andra kortet dog när man belasta det samt det gjorde så att man inte kunna installera om Win10. Fick bara upp meddelandet oj återställningen/ominstallationen stötte på ett problem och kan ej slutröras.

Skrivet av Ratatosk:

@Rewston: Hör av dig till säljaren beskriv problemet och be om en RMA.
Ett GTX 1070 är väl ganska jämnstarkt.

Jag fick ett GTX1080 som ersättare när jag lämnade in mitt 980ti på garanti men man va 2 veckor för snabb skulle jag väntat 2 veckor skulle jag nog kunnat fått ett GTX1080ti istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Jag har 3 års garanti på kortet så jag har gjort en reklamation till Inet och vi får se vad som händer.
Så under tiden får jag klara mig med ett 960, jag hade ett 780 ti hemma tidigare men det snodde min bror mot 960-it xD

Permalänk
Medlem

Oki. Tänkte bara de var surt å betala för serviceärendet om de var ett mjukvarufel men de låter ju mer å mer som att de är trasigt. Lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

@Rewston: Kunde varit värre, du kunde saknat grafikkort helt och hållet.
Lycka Till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |