Att skifta bransch mot utvecklare/programmerare
Jag har en examen som civilingenjör i teknisk design, men har insett att oavsett vilket kontor jag befunnit mig i så har jag suttit och programmerat diverse script, excel-VBA och annat. Så då tänkte jag att det skulle vara kul att byta bransch från mekanikingenjör till IT och jobba som t.ex. utvecklare någonstans istället.
Eftersom detta är väldigt sent påkommet av mig såhär inför starten av höstterminen har jag ytterst begränsade möjligheter att komma in på kurser eftersom anmälan till de flesta redan är stängd. Det jag har fått rekommenderat är att läsa Java och databaser (MySQL), då det finns stort behov av kompetenser inom dessa områden i trakten.
Så min fråga, och anledningen till att jag startar den här tråden är vad ni som jobbar som utvecklare eller motsvarande skulle föreslå för vägar för mig i den lite knepiga situationen att jag inte får delta i universitetskurser den här terminen.
Jag har kläckt några idéer om alternativa vägar att gå;
Be om att få ut utbildningsmaterialet för kurserna i Java och databaser och läsa dom helt på egen hand och lösa uppgifter mm, men inte tenta av dom i höst eftersom jag inte kan bli kursregistrerad.
Läsa kurser på t.ex. coursera.org eller udacity.com och få ut deras utbildningscertifikat som dock inte motsvarar högskolepoäng.
Skaffa några böcker som handlar om Java och databaser, och lära sig genom dessa tillsammans med tutorials mm. på nätet.
Vad säger ni om dessa alternativ; är det t.ex. ett måste att kunna uppvisa betyg inom dessa ämnen? Jag har själv aldrig stött på en arbetsgivare som frågat efter betyg. Finns det något utöver Java och databaser som rekommenderas starkt för att ta sig in som utvecklare (inser att det finns många språk att lära sig, men Java verkar vara i ropet i omnejden)?