EA: "Mass Effect: Andromeda fick oförtjänt mycket kritik"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Haha förväntade mig detta svar. Tråkigt.

Jag vet att du tycker det.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Det er dårlig språkføring, å bruke et ord som "kritikk" som om ordet 'kritikk' var negativt ladet.

Sånn sett er det meningsløst å klage på at noe fikk "for mye kritikk".

"Kritikk" er.. 'kritikk', verken mer eller mindre.

https://www.merriam-webster.com/dictionary/critique

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag kan förstå hans uttalande till en viss mån;
Kritiken som "dödade" spelet var mycket kring animationer, speciellt ansikterna - Men det visade ju sig att det inte ens var studion som hade gjort dem, utan det var outsourcat av 3.e part.

Spelet i sin helhet är riktigt bra, tycker helt klart det är en förbättring över 3.an på alla plan (även över 1.an och 2.an när det kommer till 'game mechanics') - Sedan vad man tycker om storyn är ju rätt subjektivt, men jag har inte haft något problem värt att nämna med den biten.

Spelet har patchats upp till en mer än duglig nivå, och för 199:-179:- som spelet kostar på Origin-rean just nu så är det ett rent kap!

Dock spelar det mindre roll för kunden vem som gjort vad. Det spelar ingen roll för kunden vilken part som gjort vad på produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nawww stackars vice VD, hur ska han kunna försörja sin familj
nu som på grund av alla elaka recensenter och spelare? Stöd
vice VD:s på www.SupportPoorVDs.Now så kan vi göra skillnad!

Han är vice vd, inte vd, han tjänar bara 65k i månaden. Joke is on you

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skaffade aldrig det efter ME3 som var hemskt. Har väl följt diskusionerna om Andromeda, men det jag verkligen hängde upp mig på var hur ett spel med den budgeten har karaktärer med ben kortare än överkroppen... ser ju helt idiotiskt ut. O_o

http://cdn.gamer-network.net/2017/usgamer/ME-Andromeda-Charac...

...quality control please?

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ander01se:

Skaffade aldrig det efter ME3 som var hemskt. Har väl följt diskusionerna om Andromeda, men det jag verkligen hängde upp mig på var hur ett spel med den budgeten har karaktärer med ben kortare än överkroppen... ser ju helt idiotiskt ut. O_o

http://cdn.gamer-network.net/2017/usgamer/ME-Andromeda-Charac...

...quality control please?

Ser då inte att benen skulle vara märkvärt kortare än överkroppen på bilden du länkat.

Permalänk
Avstängd

Det tycker jag inte alls att det fick. Allt EA tar i blir skit och så blev även Andromeda.

Gör om, gör rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Jag varvade spelet förra veckan. Berätta, jag vill veta vad som är så SJW med spelet. Jag brukar störa mig på SJW-fasoner men jag kände inget speciellt när jag spelade spelet och bah fan är det för för SJW skit? Eftersom du tycker mycket i spelet är SJW så får du ge några exempel.

Nu har jag inte spelat spelet men läst recensioner och sett bilder och spelsekvenser. Den uppenbara SJW för mig är hur uppenbart fula och maskulina alla kvinnliga karaktärer är. Dom ser ju ut som män! Jämför man spelets kvinnliga karaktärer mot dom modeller IRL som dom baseras på så är dom inte ens snarlika. Detta lyckades dom äldre spelen hundra gånger bättre med. Det "ryktas" att detta är gjort medvetet pga SJW då dom kvinnliga karaktärerna såg mer feminina och snyggare ut från tidigare screenshots under spelets utveckling.

Jag tycker det är pinsamt uppenbart att man har försökt göra så att kvinnliga supermodeller ser mer vardagliga och maskulina ut. Dessutom ska dom alltid slänga in överdrivet mycket homosexuella romanser i spelen. Fattar inte hur du kan ha missat att detta är produkten av SJWs.

Permalänk
Medlem

Pinsamt. Man vet att ett spel är dåligt när den enda som säger att det är bra ligger bakom det...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Jag hade dock kul i spelet och enligt mig är det det som räknas. buggarna kunde jag bortse från om man kollar på helheten.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Kände sån otrolig sympati till stackarn att jag faktiskt beställde ett ex till min XBONE nu.

Permalänk

what a load of BS! Andromeda har mycket stora hål i sin story o story pacing. Det borde även döpas om till Fetch Quest: Andromeda, EA det gör ingen skillnad hur många side quests det finns om alla är extremt tråkiga fetch quests.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4090
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Tilax:

Dock spelar det mindre roll för kunden vem som gjort vad. Det spelar ingen roll för kunden vilken part som gjort vad på produkten.

Tycker det spelar rätt stor roll faktiskt, personligen!

I slutändan är det kunden som är pöbeln, absolut. Men tycker inte man ska svinga yxan innan man är fullt införstodd i situationen heller - och i detta fall så faller bördan inte på studion i största mån, utan på en 3.e part och till största del EA som inte gav studion mer tid som de efterfrågade.

Lite som med Samsung's Note 7; Det var inte Samsung's tekniker, ingenjörer eller utvecklares fel - Det var en 3.e part som var anställd för batteritillverkningen som levererade en marginalt liten andel defekta batterier. De tog helt enkelt på sig ett arbete med en offert på en vara de i slutändan inte kunde producera korrekt efter Samsung's specifikationer.

[TL;DR:]
Jag förstår hans uttalande och frustration till en viss mån, då majoriteten av kritiken låg på animationerna och det var inte ens studions "fel". Men man valde att beskylla spelet och studion för dess oerfarenhet istället för 3.e part och EA's ledning.
Kritiken må ha varit rättfärdigad - Men ack så felriktad. Ska man beskylla ett spel (eller något för den delen) så ska man beskylla rätt saker också, inte helheten. Det är min personliga åsikt på det hela i alla fall

Skrivet av EntropyQ3:

Kruxet är att ett "dugligt" spel ändå inte håller den nivå som de som fascinerades av Mass Effect förväntar sig.
Mass Effect Andromeda hade den otacksamma uppgiften att följa upp en klassisk serie och gjorde det genom att använda samma formel, men utan orginalets originella och briljanta koncept. Istället fyllde de på med material som var måttligt engagerande. Innehållet är svagt.
Inte kass, bara klent.

Folk blev besvikna. Det var lätt att göra narr av animationerna, men de var egentligen inte grundproblemet. Problemet var, och är, att spelet inte är engagerande.

Skickades från m.sweclockers.com

Dugligt är allt man kan förvänta sig av AAA-spel idag.

Tillhör spelet en franchise kan man (tyvärr) inte förvänta sig varken innovation eller nytänkande. Ledningen är för rädd för att satsa, så man spelar sina kort säkert,på något man är rätt säker kommer vara en vinnande formula - med andra ord; släpp samma spel igen, fast med bättre grafik och till senaste generationen av konsoler.

Personligen tycker jag inte ME 1 eller 2 var mer engagerande än varken 3.an eller Andromeda. Har gillat alla ME-spelen, men aldrig förstått 'fansen' av franchisen. Det känns som vilket BioWare-spel som helst fast med laser vapen och rymdskäpp istället för svärd och magi.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem

Lustigt, försöker EA nu verkligen bli mera hatad av spelare?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Spelet lanserades som en tungviktare bland RPG spel (i min mening enbart på grund av story från första spelet) och då spelar det ingen roll hur mycket bättre action har blivit. Köper man Andromeda för RPG blir man besviken, köper man spelet och gillar action och RPG är sekundärt kanske man har svårt att förstå all den dåliga kritiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakeemzo:

Håller inte med dig där. Bethesda är en av studiorna som konstigt nog överlever sån här kritik fast alla deras titlar är enormt buggiga vid release.

Jag har diskuterat detta på x antal forum med folk över varför, och enligt dem så förväntar sig konsumenter att spelen är buggiga ifrån Bethesda. Sen överlåter dem moddare fixa konstiga buggar i spelet.

Visst finns det en hel del företag som gör detta. Finns faktiskt antal spel jag kan tänka mig på rak arm som har gjort detta på senare tid. Antar att du syftar på bla Fallout 4 med din kommentar.

Det handlar nog mest om vad deras trogna fans förväntar sig. Om man överhypar och försöker göra spelet till något "bättre och snyggare" än det blir så blir många grafiskt tokiga fans besvikna.

Fallout har aldrig varit grafiskt tilltalande, och det har alltid varit svårt att göra perfekt med så öppna världar som de har. Lägg till det enorma mod-stödet som de har så blir det ännu mer komplext. Tror dock att så länge du satsar på ett bra spel under huven, så är grafiken lite... skit samma. Det gäller bara att du verkligen satsar på just storyn först.

Många av Fallout spelen har en bra story imho, även om alla inte är perfekta. Det gör det mycket komplext att spela, då du behöver tänka mer än bara pew pew som tyvärr många andra spel är idag. I Fallout 4 så satsade man mycket på röster och skådespelare, och man valde att tom bygga in en hel del mods från tidigare spel i det. Det är därför detta fungerar, även om det grafiskt och "bugg-mässigt" är ett hemskt spel. Men genom att satsa på det som spelarna vill ha, så fungerar det.

Ta en uppstickare som "Life is Strange". Grafiken där lär inte vinna några tävlingar, men storyn och spelet i sig är riktigt bra. Dessa spel de tål lite mer problem, då de lockar en ändå. Rimworld är också ett sådant spel som både kostar, är i Alpha och har kort sagt stenålders grafik och behöver mods för att bli bra... men spelkänslan är kanon, och du sitter där ändå 500+ timmar och har kul, vilket är hela poängen.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Equilibrium:

Lustigt, försöker EA nu verkligen bli mera hatad av spelare?

Kanske bara är jag, men har inga direkta problem med EA sedan deras nya chef kom

Utvecklare har generellt mer tid på sig, spelarbasen är mer engagerad än någonsin när det kommer till designval och liknande av spelen (t.ex. BF4's Community Map Pack), Origin Access för 249:-/året har riktigt fina spel nu (BF1, Battlefront och Titanfall 2 - Andromeda ryktas komma till slutet av året med).

Om något har jag problem med Ubisoft, Activision och TakeTwoInteractive/RockStar!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Oj. Det är mycket. Det vanliga sjw-köret. Passa på och köp spelet på rea om du är mer nyfiken

Om man tittar på innehållet i spelet som släpptes snarare än en vad utvecklare på Twitter har för åsikter är hela "bioware SJWs!" en storm i ett vattenglas.

ME:A har problem, men det var knappast identitetspolitik som är orsaken utan undermåliga animationer, buggar, och en story som var rätt tråkig innan de sista 2-3 uppdragen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qstoffe:

Nu har jag inte spelat spelet men läst recensioner och sett bilder och spelsekvenser. Den uppenbara SJW för mig är hur uppenbart fula och maskulina alla kvinnliga karaktärer är. Dom ser ju ut som män! Jämför man spelets kvinnliga karaktärer mot dom modeller IRL som dom baseras på så är dom inte ens snarlika. Detta lyckades dom äldre spelen hundra gånger bättre med. Det "ryktas" att detta är gjort medvetet pga SJW då dom kvinnliga karaktärerna såg mer feminina och snyggare ut från tidigare screenshots under spelets utveckling.

Jag tycker det är pinsamt uppenbart att man har försökt göra så att kvinnliga supermodeller ser mer vardagliga och maskulina ut. Dessutom ska dom alltid slänga in överdrivet mycket homosexuella romanser i spelen. Fattar inte hur du kan ha missat att detta är produkten av SJWs.

Kan hålla med om att de kvinnliga karaktärerna var snyggare i förra spelen, men inte fan såg de helt fula ut i Andromeda. En av människobrudarna man kan pöka har ju jävligt feminin kropp. Hade varit SJW att göra henne mullig eller rätt så kurvlös. Vad är överdrivet mycket homosexuella romanser? Är ju för i helvete upp till dig om du ska vara homo eller straight i spelet, så förstår ej hur just det är SJW om de ger dig valfrihet när det gäller vilken sexualitet du vill ha i spelet. Hade varit SJW om du var tvungen att vara homo, men så är inte fallet. Förra spelen hade också en del homosexuella relationer, även där valfritt.

Är ganska fascinerande att i och med framväxten av SJW så har det även växt fram en annan skara människor som känner att allt som inte passar in i deras standard är SJW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kanske bara är jag, men har inga direkta problem med EA sedan deras nya chef kom

Utvecklare har generellt mer tid på sig, spelarbasen är mer engagerad än någonsin när det kommer till designval och liknande av spelen (t.ex. BF4's Community Map Pack), Origin Access för 249:-/året har riktigt fina spel nu (BF1, Battlefront och Titanfall 2 - Andromeda ryktas komma till slutet av året med).

Om något har jag problem med Ubisoft, Activision och TakeTwoInteractive/RockStar!

Dom förstörde Command & Conquer för mig, det kommer alltid att finnas hat från min sida.
Tyvärr :/

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Ser då inte att benen skulle vara märkvärt kortare än överkroppen på bilden du länkat.

Om du kollar på snubben så är delen mellan halsen och skrevet längre än ifrån skrevet till fotsulorna.

Om du sedan sätter dig på huk på stolen eller golvet, så når förmodligen knäet över ditt bröst, inte riktigt upp till halsen. hade du sträckt upp hela benet så hade det nått långt över halsen.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Kan hålla med om att de kvinnliga karaktärerna var snyggare i förra spelen, men inte fan såg de helt fula ut i Andromeda. En av människobrudarna man kan pöka har ju jävligt feminin kropp. Hade varit SJW att göra henne mullig eller rätt så kurvlös. Vad är överdrivet mycket homosexuella romanser? Är ju för i helvete upp till dig om du ska vara homo eller straight i spelet, så förstår ej hur just det är SJW om de ger dig valfrihet när det gäller vilken sexualitet du vill ha i spelet. Hade varit SJW om du var tvungen att vara homo, men så är inte fallet. Förra spelen hade också en del homosexuella relationer, även där valfritt.

Är ganska fascinerande att i och med framväxten av SJW så har det även växt fram en annan skara människor som känner att allt som inte passar in i deras standard är SJW.

Exakt hur snygga eller fula dom kvinnliga karaktärerna är i ME:A är så klart lite subjektivt. Kollar man långt tillbaka i tiden, 15-20år, så var inte kvinnorna i spel speciellt snygga pga tekniska begränsningar. Kollar man i ME1, ME2 och ME3 så har dom lyckas väldigt väl med göra spelets kvinnliga och manliga karaktärer så lika som bara möjligt från IRL-modellerna. Mycket bättre än i ME:A för där ser man ju inte ens att den kvinnliga Ryder bär några större likheter med IRL-modellen Jayde Rossi.

Det är tydligt att dom MEDVETET har gjort vissa kvinnliga karaktärer fulare. Orsaken till att jag säger att det är tydlig är för det finns en del tidiga alfa-bilder från spelet där dom kvinnliga karaktärerna såg mer feminina ut och dessutom mer snarlika ursprungsmodellerna. Dock förändrades inte den manliga Ryder från alfa-stadiet.

Dessutom finns det gått om twitterposter och uttalanden från erfarna anställda på Bioware som hoppade av mitt under utvecklingen som bekräftar just detta. En kille som jobbat där i 7 år försökte sätta sig på tvären när dom skulle "fula" ner den kvinnliga Ryder. Vad händer? Dom skickar honom till en psykolog som ska ändra hans synsätt!!! Istället valde han och många andra av dom mer erfarna och duktiga i teamet att lämna företaget. Dock är det ingen annan som velat uttala sig lika färgstarkt utan är mer återhållsamma om varför dom lämnade företaget.

Dom flesta verkar dock eniga om att när Bioware fick in en ny kvinnlig chef med starka feministiska åsikter så har dom styrt nyanställningar och existerande personalpolitik därefter. Det sista är dock bara lösa spekulationer från samlade forumposter. Jag har dock spenderat rätt många timmar att läsa och gräva om det hela och det verkar i alla fall vara så att företaget har en del interna stridigheter pga SJWs.

Det är just detta jag stör mig på. Att vissa medvetet försöker stoppa in politiska budskap i spelen. Speciellt om dom är i SJW-anda då det är något jag personligen retar mig på. Det är inget ovanligt om man kollar i filmindustrin fast då är det ofta andra typer av politiska budskap som vävs in. Hemskt tråkigt att detta även verkar sprida sig till spelbranschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alla spel får väl alltid exakt så mycket kritik som de som väljer att yttra sig tycker att det förtjänar? Vad är det för en konstig kommentar från hans sida?

Verkligen inte.
Vad som hände var att på grund av exempelvis animationerna så "sög" spelet, det var "värdelöst" osv. Folk som inte spelat spelet kritiserade för att kritisera. Kritiken växte i oproportionerliga mängder i förhållande till hur det påverkar upplevelsen - du har säkerligen hört ordspråket "göra en höna av en fjäder".

Permalänk
Medlem
Skrivet av qstoffe:

Exakt hur snygga eller fula dom kvinnliga karaktärerna är i ME:A är så klart lite subjektivt. Kollar man långt tillbaka i tiden, 15-20år, så var inte kvinnorna i spel speciellt snygga pga tekniska begränsningar. Kollar man i ME1, ME2 och ME3 så har dom lyckas väldigt väl med göra spelets kvinnliga och manliga karaktärer så lika som bara möjligt från IRL-modellerna. Mycket bättre än i ME:A för där ser man ju inte ens att den kvinnliga Ryder bär några större likheter med IRL-modellen Jayde Rossi.

Det är tydligt att dom MEDVETET har gjort vissa kvinnliga karaktärer fulare. Orsaken till att jag säger att det är tydlig är för det finns en del tidiga alfa-bilder från spelet där dom kvinnliga karaktärerna såg mer feminina ut och dessutom mer snarlika ursprungsmodellerna. Dock förändrades inte den manliga Ryder från alfa-stadiet.

Dessutom finns det gått om twitterposter och uttalanden från erfarna anställda på Bioware som hoppade av mitt under utvecklingen som bekräftar just detta. En kille som jobbat där i 7 år försökte sätta sig på tvären när dom skulle "fula" ner den kvinnliga Ryder. Vad händer? Dom skickar honom till en psykolog som ska ändra hans synsätt!!! Istället valde han och många andra av dom mer erfarna och duktiga i teamet att lämna företaget. Dock är det ingen annan som velat uttala sig lika färgstarkt utan är mer återhållsamma om varför dom lämnade företaget.

Dom flesta verkar dock eniga om att när Bioware fick in en ny kvinnlig chef med starka feministiska åsikter så har dom styrt nyanställningar och existerande personalpolitik därefter. Det sista är dock bara lösa spekulationer från samlade forumposter. Jag har dock spenderat rätt många timmar att läsa och gräva om det hela och det verkar i alla fall vara så att företaget har en del interna stridigheter pga SJWs.

Det är just detta jag stör mig på. Att vissa medvetet försöker stoppa in politiska budskap i spelen. Speciellt om dom är i SJW-anda då det är något jag personligen retar mig på. Det är inget ovanligt om man kollar i filmindustrin fast då är det ofta andra typer av politiska budskap som vävs in. Hemskt tråkigt att detta även verkar sprida sig till spelbranschen.

Det skulle vara kul om du spelade igenom hela spelet istället för att gå på recensioner och videosekvenser, man missar en hel del.

När det gäller politiska budskap har det ju alltid funnits i spel. I ett tidigare Harvest Moon kunde man spela man eller kvinna. Dock tog spelet slut om du gifte dig som kvinna, det gjorde det inte om du gifte dig som man.
Man har sett åt ett håll i många år och riktat sig in på det. Nu ser vi att det finns fler än vita hetero-män som spelar spel och varför då inte erbjuda fler möjligheter i spel?
Alla behöver inte se ut på ett specifikt sätt, det lyckas man väldigt väl med i tex. Overwatch.
Att säga att man har medvetet gjort vissa kvinnliga karaktärer fulare tror jag är rent skitsnack, hade det hänt så hade det garanterat läckt screenshots/mail med en sån order och vad jag vet så har det inte det än. Personligt tycker jag inte riktigt om hur alla karaktärerna såg ut som jag ville, dock går det rätt över både manliga och kvinnliga karaktärer.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Verkligen inte.
Vad som hände var att på grund av exempelvis animationerna så "sög" spelet, det var "värdelöst" osv. Folk som inte spelat spelet kritiserade för att kritisera. Kritiken växte i oproportionerliga mängder i förhållande till hur det påverkar upplevelsen - du har säkerligen hört ordspråket "göra en höna av en fjäder".

Det håller jag helt med om.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Mycket av det jag säger baserar jag på denna artikeln från Kotaku, samt mina erfarenheter efter att ha ME:A samt alla ME-spel innan dess.
Notera att det kan komma en del spoilers från storyn i ME:A i min post.

Skrivet av Kotaku:

The development of Andromeda was turbulent and troubled, marred by a director change, multiple major re-scopes, an understaffed animation team, technological challenges, communication issues, office politics, a compressed timeline, and brutal crunch.

Även om spelet hade en utvecklingstid på fem år så verkar de ha gjort majoriteten av jobbet under 18 månader. Snacka om stress och lite tid!

Jag tyckte att storyn gick upp och ner. Idén med syskon och en förälder är riktigt bra, kul att tänka på ett nytt sätt. Rädslan för AI kunde man jobbat lite mer på och inte bara haft som något vid sidan om. Mer polish på storyn behövdes helt klart.
Sen så kändes det nästan som man gjorde exakt samma sak på varje planet med lite olika teman, det kändes inte så nyskapande direkt, men man kanske hade dåligt med tid?
Vi kommer till en helt ny galax, men det är väldigt få nya raser. Det kändes inte som något nytt, utan man har använt mycket av det gamla när det gäller raser och relationer mellan raserna.
De test-recensioner som gjordes innan release hade för högt betyg (enligt källor internt) så man togs på sängen.
Dock tycker jag det är konstigt att man inte har fått mer tid i QA, det kändes som att det var flera uppenbar fel som kunde lösts där med mer tid, speciellt när det gäller animationerna.

Kort och gott tycker jag att det var ett helt OK spel, men det lever inte upp till den kvalité som Bioware står för. De som kritiserade spelet gjorde en höna av en fjäder men det fanns många bra poäng på ganska enkla missar som Bioware hade gjort.
Jag hoppas att Bioware lär sig något av detta. Mass Effect-serien är bland mina absoluta favoritspel och ME:A förtjänade att vara ett betydligt bättre spel än vad Bioware gjorde, vem vet, hade man gett det ett år till så kanske man hade levererat något betydligt bättre.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

Man har sett åt ett håll i många år och riktat sig in på det. Nu ser vi att det finns fler än vita hetero-män som spelar spel och varför då inte erbjuda fler möjligheter i spel?

Det är helt ok men det är anledningen till att jag inte vill köpa spelet. Spelet är inte riktat specifikt till min målgrupp så som Mass Effect 1 till 3 var. En del av kritiken beror på att dom varit giriga och försökt behålla målgruppen för dom gamla spelen samtidigt som dom vill inkludera en ny målgrupp. Då blir personer som jag griniga.

Permalänk

EA gjorde som de alltid gör: köpte ett franchise, spenderade så lite pengar som möjligt på produktionen eftersom spelet var en garanterad hit, och när sufflén kollapsade så tog de sina pengar och gick vidare till nästa franchise.
EA gjorde fin vinst på ME:A.

Permalänk
Skrivet av qstoffe:

Det är helt ok men det är anledningen till att jag inte vill köpa spelet. Spelet är inte riktat specifikt till min målgrupp så som Mass Effect 1 till 3 var. En del av kritiken beror på att dom varit giriga och försökt behålla målgruppen för dom gamla spelen samtidigt som dom vill inkludera en ny målgrupp. Då blir personer som jag griniga.

Om man undviker att spela ett spel för att huvudpersonen i spelet inte är en vit man, är man bra... ska vi säga "begränsad".
Tomb Raider, Hellblade, Portal, Dreamfall, Saints Row...
Alldeles frånsett att FemShep var bättre än Male Shep.
Jag har inte köpt ME:A för att grafiken är dålig. Jag hade hoppats det skulle komma lite moddar som fixar alla fula nunor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Om man undviker att spela ett spel för att huvudpersonen i spelet inte är en vit man, är man bra... ska vi säga "begränsad".
Tomb Raider, Hellblade, Portal, Dreamfall, Saints Row...
Alldeles frånsett att FemShep var bättre än Male Shep.
Jag har inte köpt ME:A för att grafiken är dålig. Jag hade hoppats det skulle komma lite moddar som fixar alla fula nunor.

Hehe jag har inget emot att spela som något annat än en vit man. Däremot är jag lite utseendefixerad och eftersom jag har begränsad förmåga att attrahera skönhet IRL så föredrar jag att njuta av det i underhållningens värld. Jag spelade Mass Effect 1 till 3 som MaleShep. Jag prövade att spela som FemShep också men jag föredrar Mark Meers lite mer brutala röst. Speciellt om man spelar som ond och komplett skitstövel. Jennifer Hale gör också en mycket bra röst men hon låter mer sarkastisk än brutal och passar inte lika bra i rollen imo.

Jag brukar dock undvika spel där det är tydligt att man tryckt in onormal sexuell fördelning pga av politik. Sexuella relationer är i ME:A är "balanserade". Jag har läst mig till att det är lika många möjliga homorelationer som hetro. Lika många relationer för tjejer som för killar. Exakt. Typiskt SJW att det ska vara så jämt och utstuderat fördelat. Dessutom vet jag att flera personer bakom spelet är öppet homosexuella och mer än gärna trycker in denna SJW-fördelning i spelen dom jobbar på.

Kalla mig homofob eller gammalmodig men i spelens och underhållningens värld så vill jag drömma mig bort till en fantasi fullt med vackra, välformade kvinnor och män med övernaturliga krafter och styrka. Dessutom med förmågan att få vissa av dessa vackra damer att falla pladask för mig. Till skillnad från IRL.

Efter allt jag läst om spelet så tror jag inte att det är någon tillfällighet hur mycket mer maskulin den kvinnliga Ryder i spelet är jämfört med supersnygga IRL-modellen Jayde Rossi. Dom hade ju som sagt inga problem att göra dom kvinnliga modellerna i ME 1-3 riktigt fina.