Permalänk
Medlem

vad är SM bus?

Kollade lite i manualen till mitt framtida BE7-raid, hitta en rad med pinnar som heter SM bus. vad är det? Står att det är system management buss och att den använder I2C.

Är det så att man kan ansluta en LCD dispplay och få system info ur den bussen? Har nämligen använt LCD displyer som stöder I2C.

EDIT: har läst inte mera nu och komitframtill att MBM läser ju av SM bussen.

Finns det någon hårdvaruprodukt som gör samma sak?

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen har skrivit nått en så jag kan väll lägga till lite om du vill veta mer om sm bus
http://www.smbus.org/
inte så mycket att hjälpa med. prova google så kanske det finns nått om lcd

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Jag har lika dant kort.. jag såg att det var okänd enhet.. så jag installerade 2 prylar från moderkort skivan.. fick upp resultatet fint i 3dmark efter det.. vet dock inte vad det är

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att I2C är kompatibelt med SMBUS. Är inte säker dock. Men det borde vara så eftersom smbus kommer ifrån/bygger på i2c
Skillnaden mellan smbus och i2c finns på http://www.smbus.org/specs/smbus20.pdf sid 57

Ja mbm använder smbus för att många/om inte alla kretsar för att läsa av diverse temperaturer använder smbus för att raportera tempen till mjukvara eller vad man ska kalla det.

Permalänk
Medlem

Re: vad är SM bus?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tette

EDIT: har läst inte mera nu och komitframtill att MBM läser ju av SM bussen.

Finns det någon hårdvaruprodukt som gör samma sak?

Det finns massor med I/O-chips som kan läsa och skriva till SMBussen. Kolla denna tråden för en tempsensorapplikation.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=13631...

Det är möjligt att skriva till vissa chip också och det möjliggör att man kan styra saker från sin dator. T.ex. Lysdioder, fläktar eller kanske en peltier.

Många mikroprocessorer på marknaden idag har SMBus interface så med tanke på det är det väl bara fantasin som sätter gränserna antar jag.

Här är en länk till en hjälpsam kille som vet en hel del om SMBussen.

www.madhacker.org

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv