Lag om legitimation vid ej misstanke om brott?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Fast oroligheterna i USA beror väl oftare på att folk gör vad polisen säger åt dem, men blir skjutna ändå. Som terapeuten som låg på marken med händerna i vädret men blev skjuten i alla fall häromdagen eller bilisten som blev ombedd att ta fram legitimation/registrering och blev skjuten när han gjorde det.

USA har andra problem i grunden som de inte har löst sedan slaveriet avskaffades, sedan har de sina vapenlagar och en generellt sett ganska kort polisutbildning.
I Sverige är vi å andra sidan många gånger lite väl snälla och en del lagar och straff borde nog skärpas men det är ju mer en fråga för politikerna och domstolarna och inget som polisen bestämmer om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master

För ett antal år sedan, under ett rejält åskoväder en sen kväll, bestämde jag och ett par vänner oss för att ta bilen och köra upp till en övergiven verkstad/bensinstation i utkanten av stan, med en hygglig utsikt över närliggande slätter. Vi ville titta på ovädret, men ändå ha lite tak över huvudet, så det passade perfekt.

Inom en halvtimme kom en annan bil körandes, ställde sig med helljuset rakt på oss nån minut, och blinkade sedan till med civila blåljus. Ut kommer två uniformerade poliser och vill att vi identifierar oss. Vi följer deras instruktioner och efter att de kontrollerat oss mot lite databaser slappnar de av en aning och förklarar att macken vi står vid tydligen är ett tillhåll för organiserad brottslighet, där stöldgods och narkotika regelbundet påträffas. De bad oss hålla oss borta därifrån och kör sedan iväg utan vidare incident.

Hade vi vägrat identifiera oss, eftersom vi enligt vår mening inte begått något direkt brott, hade vi förmodligen blivit inplockade misstänkta för både det ena och det andra, eftersom vi uppehöll oss på en plats där stöldgods och knark florerar. Jag ser ingen anledning att vägra identifiera sig på uppmaning, oavsett om man anser sig ha begått ett brott, eller inte. Speciellt om man inte gjort det.

Macken är idag riven och ersatt med ett seriöst företags lokaler.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Om du kör bil och blir stoppad av polis, så har du rätt att begära att polisen visar ID.
Polis måste kunna identifiera sig.
Det är inte ofta detta tas emot med ett leende, utan snarare ökar polisens (eventuellt) suspekta aningar mot dig som bilist. Å andra sidan, skulle polisen inte ha ID med sig, så har de ingen rätt att stoppa dig.

Men vi pratar ju teori och verkligheten är inte svart eller vit.

Har själv varit med om att denna fråga har fått polisen att fatta "drogmisstanke" om mig. Det löste sig utan kissprov och blodprov på polisstationen.

Permalänk
Skrivet av Danzle:

Nu var ju ämnet ID koll inte husrannsakan.

Majoriteten av skjutningar som jag sett har berott på att den tilltalade bråkat eller inte följt instruktioner vilket leder till nervösa poliser. De två tillfällen du lyfter var helt klart sjuka incidenter där polisen agerat oförsvarsbart.

Fast, det bryter väl mot ditt privatliv, din integritet, som att uppvisa legitimation. Ditt personnummer innehåller mer information än vad du tror, även mer om du hade bott i staterna.

Ja, det är helt sjuka incidenter som absolut inte borde hända, därav skapandet av denna diskussion och grundorsaken till alla dessa olovliga och olagliga aktiviteter som utförs systematiskt.

off topic/urspårning /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

Det här känns som en akademisk diskussion för den som bor i ett bekvämt område. Där skjutningar och anlagda bränder är normala vuxna bara glada att polisen är där.

Slösa inte polisens tid i onödan, dem behövs på många platser.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dustforce:

Fast, det bryter väl mot ditt privatliv, din integritet, som att uppvisa legitimation. Ditt personnummer innehåller mer information än vad du

Vad anser du att polisen kan få reda på som de inte borde få reda på om du visar id ? De får reda på allmänna uppgifter om dig och ev en del polisiära uppgifter, det är ju inte så att dina sjukjournaler och kontoutdrag från banken och liknande dyker upp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustforce:

Fast, det bryter väl mot ditt privatliv, din integritet, som att uppvisa legitimation. Ditt personnummer innehåller mer information än vad du tror, även mer om du hade bott i staterna.

Jag ser inte problemet med att visa ID för en polis. Om det körs i systemet så får polisen fram relevant information om mig och förhoppningsvis blir han nöjd. Personnummer är ju inte direkt någon skyddad handling.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1 i forumreglerna*

Tagit bort urspårning/otrevligheter, vänligen håll diskussionen på en trevlig och saklig nivå.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vad anser du att polisen kan få reda på som de inte borde få reda på om du visar id ? De får reda på allmänna uppgifter om dig och ev en del polisiära uppgifter, det är ju inte så att dina sjukjournaler och kontoutdrag från banken och liknande dyker upp.

Skrivet av Danzle:

Jag ser inte problemet med att visa ID för en polis. Om det körs i systemet så får polisen fram relevant information om mig och förhoppningsvis blir han nöjd. Personnummer är ju inte direkt någon skyddad handling.

Det handlar inte om vad de kan få fram om jag visar mitt id eller lämnar ut mina personuppgifter. Vi är fortfarande fria människor i våra länder och har rätt till ett privatliv och personlig integritet.

3 § Ingen svensk medborgare får utan samtycke antecknas i ett allmänt register enbart på grund av sin politiska åskådning. Lag (2010:1408).

6 § Var och en är gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat kroppsligt ingrepp även i andra fall än som avses i 4 och 5 §§. Var och en är dessutom skyddad mot kroppsvisitation, husrannsakan och liknande intrång samt mot undersökning av brev eller annan förtrolig försändelse och mot hemlig avlyssning eller upptagning av telefonsamtal eller annat förtroligt meddelande.
Utöver vad som föreskrivs i första stycket är var och en gentemot det allmänna skyddad mot betydande intrång i den personliga integriteten, om det sker utan samtycke och innebär övervakning eller kartläggning av den enskildes personliga förhållanden. Lag (2010:1408).

samt:

12 § Lag eller annan föreskrift får inte innebära att någon missgynnas därför att han eller hon tillhör en minoritet med hänsyn till etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande eller med hänsyn till sexuell läggning. Lag (2010:1408).

Källa: https://lagen.nu/1974:152

Så i grund och botten handlar resonemanget om att man inte ska utsättas för att bli utpekad av lagens långa arm för att man är en individ i samhället, oavsett vad man lämnar ut för uppgifter till polisen eller annan tjänsteman för att de helt enkelt vill ha det.

Diskussionen rör sig kring att man ska kunna vara fri i samhället och vad som anses vara okej eller inte (vad denna diskussion handlar om), människors åsikter kring det hela och vad för argumentation ni förhåller er till och hur ni tolkar lagarna.

Det är ju en hel del lagar, och det är svårt att veta vad alla lagar betyder. Vi har som fastnat i en diskussion vad ID-informationen innehåller eller ej, grunddiskussionen kring det hela är att vi inte ska behöva utsättas för just detta, det vill säga att lämna ut personlig information, utan grund.

Visa signatur

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Dustforce:

Det är ju en hel del lagar, och det är svårt att veta vad alla lagar betyder. Vi har som fastnat i en diskussion vad ID-informationen innehåller eller ej, grundidén kring det hela är att vi inte ska behöva utsättas för just detta utan grund.

Men vem har sagt att vi blir utsatta för det i Sverige utan grund? Att jänkarna ID-kollar varann på motorvägen utan anledning är väl ingen orsak att bli helt till sig i brallorna hemma i Svedala?

Det är möjligt att jag är naiv i överkant, men jag har aldrig blivit utsatt för en polisinsats riktad mot min person utan att jag har varit rimligtvis misstänkt för något. Som när jag körde 140 på motorvägen och polisen stoppade mig för att ge mig böter. Såg ingen anledning att tjafsa med honom, så vi skildes på gott humör (dock något fattigare i mitt fall). Att jag blir uppmanad att visa ID-handling när jag rör mig på platser där man kan misstänka att kriminella element uppehåller sig (se min tidigare post) ser jag som ett gott arbete av polisen. Hade de inte kollat oss och jag senare fått reda på vad lokalen användes till hade jag sett det som försummelse av poliserna som passerade.

Min personliga integritet kränks, ur mitt perspektiv, inte när jag blir ombedd att identifiera mig på gatan. Vem jag är, är inte hemligt. Eller brukar ni täcka över nummerplåten på bilen när den står parkerad med? Så ingen kan slå upp er den vägen?

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem

@Dustforce: Frihet har ingenting med att göra om du visar din legitimation eller inte för polisen.

En definition av frihet är att kunna röra sig fritt i ett tryggt samhälle utan risk att råka ut för brott. Att känna att man kan låta sin dotter gå hem ensam kl 22 utan risk för våldtäkt.

Att vägra visa legitimation på polismans uppmaning leder i förlängningen till mindre frihet eftersom brottsutredningar kommer ta längre tid och allmänt försvåra polisens arbete.

Tycker man att frihet innebär att man ska kunna göra vad man vill och strunta i lagarna, då är det en inskränkning i ens frihet, men jag är övertygad om att en majoritet av medborgarna tycker att rättssamhället är en bra idé och utan vidare accepterar att visa legitimation för myndigheter för att underlätta deras arbete.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Men vem har sagt att vi blir utsatta för det i Sverige utan grund? Att jänkarna ID-kollar varann på motorvägen utan anledning är väl ingen orsak att bli helt till sig i brallorna hemma i Svedala?

Det är möjligt att jag är naiv i överkant, men jag har aldrig blivit utsatt för en polisinsats riktad mot min person utan att jag har varit rimligtvis misstänkt för något. Som när jag körde 140 på motorvägen och polisen stoppade mig för att ge mig böter. Såg ingen anledning att tjafsa med honom, så vi skildes på gott humör (dock något fattigare i mitt fall). Att jag blir uppmanad att visa ID-handling när jag rör mig på platser där man kan misstänka att kriminella element uppehåller sig (se min tidigare post) ser jag som ett gott arbete av polisen. Hade de inte kollat oss och jag senare fått reda på vad lokalen användes till hade jag sett det som försummelse av poliserna som passerade.

Min personliga integritet kränks, ur mitt perspektiv, inte när jag blir ombedd att identifiera mig på gatan. Vem jag är, är inte hemligt. Eller brukar ni täcka över nummerplåten på bilen när den står parkerad med? Så ingen kan slå upp er den vägen?

Jag har inte påstått att vi blir det i Sverige utan grund, utan min grundfråga kring det hela var om vi är skyldiga till detta enligt lag.
Vad jänkarna gör har inget med hur läget i Sverige ser ut, men det är svårt att argumentera kring något utan någon som helst grund till varför man resonerar som man gör.

Jag håller med dig till fullo, i det fallet där du vart stannad hade du kört för fort, vilket är mot lagen eller någon trafikförordning, och enligt en lag som vi hittade någonstans tidigare i denna tråd så har trafikpoliser eller kontrollant rätt att ta din ID-handling av dig då du framför ett fordon i trafiken.
Diskussionen har lyfts från att om du enligt lag är skyldig till att legitimera dig, som jag nämnt väldigt många gånger tididgare i ett sammanhang där du inte har begått eller kan knytas till ett brott. Det handlar alltså om vart den linjen går, om det finns reglerat i vårat avlånga land eller om det är en tolkningsfråga; och vad eventuellt din tolkning är isåfall.

Skrivet av MultiMan:

@Dustforce: Frihet har ingenting med att göra om du visar din legitimation eller inte för polisen.

En definition av frihet är att kunna röra sig fritt i ett tryggt samhälle utan risk att råka ut för brott. Att känna att man kan låta sin dotter gå hem ensam kl 22 utan risk för våldtäkt.

Att vägra visa legitimation på polismans uppmaning leder i förlängningen till mindre frihet eftersom brottsutredningar kommer ta längre tid och allmänt försvåra polisens arbete.

Tycker man att frihet innebär att man ska kunna göra vad man vill och strunta i lagarna, då är det en inskränkning i ens frihet, men jag är övertygad om att en majoritet av medborgarna tycker att rättssamhället är en bra idé och utan vidare accepterar att visa legitimation för myndigheter för att underlätta deras arbete.

Läs citeringarna ovan, det handlar inte om att jag gör det, det handlar om jag enligt lag har krav på det, läs citeringen som jag gjorde ovan till @Shudnawz .

Alla bör förhålla sig till lagarna, de finns där för att skydda oss, frågeställningen är fortfarande vad för lagar som reglerar vårt lagskydd att identifiera oss för (i det här fallet) polisen.

Visa signatur

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Dustforce:

Jag har inte påstått att vi blir det i Sverige utan grund, utan min grundfråga kring det hela var om vi är skyldiga till detta enligt lag.
Vad jänkarna gör har inget med hur läget i Sverige ser ut, men det är svårt att argumentera kring något utan någon som helst grund till varför man resonerar som man gör.

Jag håller med dig till fullo, i det fallet där du vart stannad hade du kört för fort, vilket är mot lagen eller någon trafikförordning, och enligt en lag som vi hittade någonstans tidigare i denna tråd så har trafikpoliser eller kontrollant rätt att ta din ID-handling av dig då du framför ett fordon i trafiken.
Diskussionen har lyfts från att om du enligt lag är skyldig till att legitimera dig, som jag nämnt väldigt många gånger tididgare i ett sammanhang där du inte har begått eller kan knytas till ett brott. Det handlar alltså om vart den linjen går, om det finns reglerat i vårat avlånga land eller om det är en tolkningsfråga; och vad eventuellt din tolkning är isåfall.

Jag är inte riktigt med på vad du faktiskt är ute efter. Jag har inte ifrågasatt om det är lagkrav på att visa ID-handling när en polis efterfrågar det utan att jag ser någon uppenbar anledning, utan jag har följt hans uppmaning utan ifrågasättande eftersom det a) underlättar för mig, så jag kommer iväg snabbare, b) underlättar för polisen som också kommer iväg och kan jaga riktiga brottslingar, och c) låter oss ha ett vettigt förhållande till vårt polisväsende, något som USA inte lyckas med, kanske på grund av deras helt överjävligt nitiska inställning till deras "rättigheter". Men vad med deras "skyldigheter"? Sånt håller de helst jävligt tyst om.

För mig är det en skyldighet mot landet, medborgarna och samhället i stort att jag samarbetar så gott jag kan med officiella organisationer, om det så är polisen, sjuksköterskor eller brandmän. Hittills i Sverige har vi haft något som kallas "sunt förnuft", som har gjort att vi inte behövt lagstifta om helt uppenbara saker. Men den tiden är månne förbi.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Jag är inte riktigt med på vad du faktiskt är ute efter. Jag har inte ifrågasatt om det är lagkrav på att visa ID-handling när en polis efterfrågar det utan att jag ser någon uppenbar anledning, utan jag har följt hans uppmaning utan ifrågasättande eftersom det a) underlättar för mig, så jag kommer iväg snabbare, b) underlättar för polisen som också kommer iväg och kan jaga riktiga brottslingar, och c) låter oss ha ett vettigt förhållande till vår polismakt, något som USA inte lyckas med, kanske på grund av deras helt överjävligt nitiska inställning till deras "rättigheter". Men vad med deras "skyldigheter"? Sånt håller de helst jävligt tyst om.

För mig är det en skyldighet mot landet, medborgarna och samhället i stort att jag samarbetar så gott jag kan med officiella organisationer, om det så är polisen, sjuksköterskor eller brandmän. Hittills i Sverige har vi haft något som kallas "sunt förnuft", som har gjort att vi inte behövt lagstifta om helt uppenbara saker. Men den tiden är månne förbi.

Det är ett forum, ett diskussionsforum, så att din tolkning av hur det fungerar är hur du ser på saken i fråga. Då vi, tydligen, inte lyckas hitta en lag som fakta för min grundfråga så lämnar väl det allting i en tolkningsfråga om ni kommer eller inte kommer lämna ut information.

Om vi sammanfattar det hela så är det krav på att du ska kunna visa identifikation om:
1. Enligt lag är du skyldig att visa detta åt kontrollant eller polis om du framför ett fordon i trafik.
2. Är efterspanad, efterlyst eller misstänkt för att ha information om ett brott som begåtts eller planerar att göra ett brott, om jag tolkar det rätt.
3. Det finns ingen lag som säger att vi är skyldiga att göra något alls med polisen, om inte vi uppfyller det i punkt 1 eller punkt 2 som jag nämnde ovan. Därav har diskussionen hamnat mer eller mindre i vad ni har för personliga erfarenheter eller synpunkter av frågan i sig; varför ni gör de valen ni gör eller inte.
4. Polisen har rätt ta in dig på förhör gällande punkter nämnda ovan, och sedan är det upp till åklagare eller domstol om du ska häktas för det brott du begått.

Länder förändras och lagar förändras och diskussionen verkar ha hamnat där ni/vi diskuterar om vad era personliga åsikter om ni anser att ni kommer, eller inte kommer, lämna ut er identifikation till människor som arbetar åt myndigheter utan skälig grund.

Jag anser att jag har fått svar på min ursprungsfråga och tänker inte förklara mig mer kring vad grundfrågan är, har man missat den så får man läsa igenom alla inlägg igen.
Påtalar även en gång att jag anser att det är upp till var och en att bestämma hur man gör med myndigheter/poliser, jag anser; precis som många andra, att man ska vara så hjälpsam man kan som möjlighet för att underlätta för sig själv och myndigheter/poliser för att inte slösa tid för dem eller mig själv och för att jag tror på att det sköts på korrekt sätt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

USA har andra problem i grunden som de inte har löst sedan slaveriet avskaffades, sedan har de sina vapenlagar och en generellt sett ganska kort polisutbildning.

Jo absolut, det finns mycket där som är fel. Många av dessa incidenter skulle jag ändå säga beror på rasism eller fördomar i allmänhet dock. Det är inte ofta vita personer skjuts för att de gör vad polisen säger exempelvis (även om det också händer), än mindre vita vuxna personer med ordnad ekonomi. Poliskårerna borde lära sig att inte agera på sina fördomar i alla länder och det innefattar förstås inte bara rasism.

Citat:

I Sverige är vi å andra sidan många gånger lite väl snälla och en del lagar och straff borde nog skärpas men det är ju mer en fråga för politikerna och domstolarna och inget som polisen bestämmer om.

Jo. Jag tycker våld och ekonomisk brottslighet på hög nivå borde prioriteras över mindre saker som fildelning eller narkotikabruk. Tyvärr delar politikerna uppenbarligen inte mina åsikter. Se exempelvis på amnestin de gav åt skattesmitare som hade anonyma konton i skatteparadis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Jag kan inte på något vis se hur man blir kränkt av att visa ID av en polis.

Antagligen därför att de ser det som att deras identitet blir ifrågasatt, samt att frågan om identitet betyder att Polismannen mistänker dem för brott, annars så skulle polismannen inte fråga - säg en gående på gatan - om identifikations handlingar.

Permalänk
Lego Master

@Dustforce:
Det klarnar lite, men jag får uppfattningen att du fiskar efter att svenska polisen skulle vara korrupt på något vis, och rutinmässigt efterfråga ID på folk som inte rimligtvis är misstänkta för något. Isåfall är det ett samhällsproblem och hur vi som enskilda personer agerar i den frågan är irrelevant mot vad vi borde göra som land mot en sådan företeelse.

Nej, det verkar inte finnas någon lag som kräver att du ska identifiera dig på uppmaning om ingen brottsmisstanke föreligger, men varför skulle du motsätta dig bara för att det inte finns någon lag om det? Jag flyttar rutinmässigt på mig om en gravid eller äldre person har problem att komma förbi eller behöver gå på toaletten före mig trots att det är kö. Det finns ingen lag som tvingar mig till det, men det verkar vara det rätta att göra eftersom jag inte omedelbart antar att personen på något sätt använder sin särställning för att bedra mig eller få otillbörliga fördelar gentemot mig. Samma med polisen. Jag antar inte omgående att polisen är korrupt och bara vill "jävlas" eller "ta reda på var min postlåda bor", utan att han faktiskt har (för mig kanske otydliga) skäl att agera som han gör. Varför skulle jag anta något annat?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dustforce:

vad för lagar som reglerar vårt lagskydd att identifiera oss för (i det här fallet) polisen.

Det finns inget generellt krav att du ska kunna identifiera dig.
Men varför skulle du oavsett det vägra om du kan visa id ? Det låter mer som liknade resonemang som de som vill gå maskerade eller beväpnade använder.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

@Dustforce:
Det klarnar lite, men jag får uppfattningen att du fiskar efter att svenska polisen skulle vara korrupt på något vis, och rutinmässigt efterfråga ID på folk som inte rimligtvis är misstänkta för något. Isåfall är det ett samhällsproblem och hur vi som enskilda personer agerar i den frågan är irrelevant mot vad vi borde göra som land mot en sådan företeelse.

För att förklara lite tydligare för dig och andra som läser denna tråd. Den enda fakta jag har att gå på är (om du läser ursprungsinlägget) är hur det ser ut i U.S.A. där detta tydligen händer. Jag har aldrig påstått att Svenska polisen är korrupt på något sätt, och har du tolkat på detta sätt så ber jag om ursäkt för min otydliga formulering.
Min ursprungsfråga kom ur hur det ser ut i staterna och vad för liknader det finns i Sverige LAGMÄSSIGT, inte att polisen skulle vara korrupt.

Skrivet av Shudnawz:

Nej, det verkar inte finnas någon lag som kräver att du ska identifiera dig på uppmaning om ingen brottsmisstanke föreligger, men varför skulle du motsätta dig bara för att det inte finns någon lag om det?

Har aldrig påstått att jag motsätter mig mot polisen, någonsin i denna tråd eller i verkliga livet för den delen heller.

Känner att jag lämnar denna tråd nu då diskussionen inte kan förhålla sig till grundfrågan utan att påstå att man gör något annat, jag har fått svar på mina frågeställningar om det fanns en lag eller inte gällande krav på identifikationshandling vid olika situationer som kan uppstå i ett samhälle.

Tack för mig.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

@Dustforce:

Nej, det verkar inte finnas någon lag som kräver att du ska identifiera dig på uppmaning om ingen brottsmisstanke föreligger, men varför skulle du motsätta dig bara för att det inte finns någon lag om det? Jag flyttar rutinmässigt på mig om en gravid eller äldre person har problem att komma förbi eller behöver gå på toaletten före mig trots att det är kö. Det finns ingen lag som tvingar mig till det, men det verkar vara det rätta att göra eftersom jag inte omedelbart antar att personen på något sätt använder sin särställning för att bedra mig eller få otillbörliga fördelar gentemot mig. Samma med polisen. Jag antar inte omgående att polisen är korrupt och bara vill "jävlas" eller "ta reda på var min postlåda bor", utan att han faktiskt har (för mig kanske otydliga) skäl att agera som han gör. Varför skulle jag anta något annat?

Men någonstans måste man ju dra gränsen, du kanske tycker det är ok att behöva visa ID vid uppmaning hela tiden utan skäl, någon annan kanske tycker det är ok att polisen tittar i hens fickor utan misstanke och en tredje person kanske vill bo i ett akvarium där alla kan se vad hen gör hela tiden och vad hen har hemma. Men vad ni tycker är skitsamma, lagen är vad som gäller och den är ganska otydlig. Det krävs misstanke för att kräva legitimation av en gående person exempelvis men man kan alltid komma på något som man misstänker någon för. Vanliga svepskäl är exempelvis att polisen säger sig ha känt att det luktade cannabis från en bil eller att en person ser drogpåverkad ut. Detta är inte teoretiskt heller utan det sker även i Sverige, till exempel bloggaren som filmade poliser som grep folk för tjuvåkning i tunnelbanan varpå poliserna hotade med "pisseprov" för att han skulle sluta filma.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Vanligt folk kan inte kräva nånting av mig o då borde polisen kunna kräva saker endast när det behövs.
Men de är för glada i att kräva ID ibland.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Det är en hel del skillnader på poliser i USA och här. Hur de arbetar.
I de flesta fall, när man blir stoppad i USA, så letar polisen efter minsta anledning att ge böter, eller ännu häldre att driva det till nästa nivå. Jag skall inte påstå att "han vill sätta dit dej" men lite så är det. "The police are not your friend".
Sedan skall man inte glömma att YouTube visar det värsta hos människan. Blir man stoppad och inget händer, är det inget att posta på YouTube. Blir man där emot ner tryckt och får sina rättigheter trampade på, är det klart att folk kommer att titta på klippet.
Om man kollar för mycket på YouTube, vågar man snart inte åka till USA alls, för man får bilden att de är helt galna allihopa!

Jag har äntligen blivit av med rekomendationer åt det hållet på Tuben, men den som kollar på den typen av klipp... OBS!
Väldigt många av de som spelar in klippen, provocerar själva fram situationerna. Samma gubbar återkommer om och om igen.
Givet vis finns det individer som blir brutalt fel behandlade och för dem kan YouTube och en kamera vara skillnad på liv och död.
Sedan får amn inte glömma att det (Nästan)bara är de stygga poliserna som är stjärnor på YouTube. Om en på 100 är kass, så är det han som hamnar på tuben, en som är snäll, finns i regel ingen anledning att lägga upp. (Undantag finns givetvis)

Här hemma, går man sällan (Aldrig) utanför dörren, utom för att lämna sopor, utan sina plastkort, Körkortet är i samma format, så jag ser ingen anledning att inte ha med den. Sällan någon ber att få se den, förr ville kärringen på bolaget se den, men det är många år sedan...

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

vet inte om jag svarar då något du undrar längre då ni verkar parta mycket usa som är helt ointressant för mig.

Tip använd googel skiv "lag" vad du undrar så kommer du komma till Notisum eller riskdagen tolka lagen är inte alltid lätt då vissa är lagar är gamla 1500-talet då kan du använda dig att paragraferna och söka på fall.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm

i Sverige så måste du kunna uppvisa körkort vid ett stop och polisen har rätt att stoppa dig utan anledning för kontroll av just körkort och nykterhet som man kan se som en anledning.

men som du ser i länken ovan så har Sverige en kör korts lag.
Annas har polisen en bra och information hemsida som du kan läsa det mesta om vad poliser får och inte får göra i Sverige.

Visa signatur

ASUS P7P55D PRO | i7 860 @ 2.8GHz | 4GB Corsair XMS3 1600MHz CL9 | XFX GTX 275 XXX | PSU Corsair HX 750W | Chassi CM HAF 922 Mini |18437 3DMarks06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustforce:

Är du säker på att det är lag att visa att man har tillstånd till att framföra fordonet på allmän väg utan att vara misstänkt?

På offentliga platser ska man inte behöva ha legitimationshandling med sig.
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Legitimationshandling_i_Sverige

Varför jag ställer dessa frågor är för att jag helt enkelt bryr mig om vad lagen säger, eventuellt att det kanske finns poliser som begår brott? Som civil ska man känna sig säker bland alla, även tjänstemän. Det kan ju bli ett problem om polisen frågar hejvilt om legitimation/identitetshandlingar.

Det är endast för din egen säkerhet, har du inget att dölja så har du inte det. Men det betyder inte att de har rätt till att begära sådan information. De får absolut fråga, men.. Vi som individer måste kunna känna oss trygga i samhället utan att herr blå knackar på dörren och kräver en massa. Eller?

Till skillnad från dig så känner jag mig mycket säkrare när jag vet att poliser har rätt till att kontrollera om folk ute på gatorna har giltiga körkort i samband med t.ex: blåskontroller osv... Känns ganska brottsförebyggande också och med tanke på att det inte registreras eller att man faktiskt inte behöver berätta hela sitt livshistoria så är jag inte heller rädd för att mitt privatliv skall kartläggas.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Skrivet av Tomas_88:

Till skillnad från dig så känner jag mig mycket säkrare när jag vet att poliser har rätt till att kontrollera om folk ute på gatorna har giltiga körkort i samband med t.ex: blåskontroller osv... Känns ganska brottsförebyggande också och med tanke på att det inte registreras eller att man faktiskt inte behöver berätta hela sitt livshistoria så är jag inte heller rädd för att mitt privatliv skall kartläggas.

Om du hade läst tråden från början så undrade jag om det fanns en lag som stadgade att man måste identifiera sig på allmän plats om man inte uppfyller de kraven som jag skrev innan.
MEN, det verkar som att det inte finns någon lag kring det. Min ståndpunkt är att man självklart legitimerar sig och hoppas på att polisen gör sitt jobb korrekt; om inte så får man ta det med en överordnad eller anmäla polisen i efterhand.

Diskussionen flög iväg där alla uttryckte sig kring om man BÖR eller inte bör legitimera sig, varför m.m.
Grundfrågan till allt var; finns det en lag. Efter mycket om och men så verkar ingen kunna hitta den lagen, så då får vi anta att man inte behöver legitimera sig; om man inte uppfyller punkt 1 samt 2, som jag skrev innan.

Nu är jag gode less på den nivån som hålls i den här forumdelen.
Hade förväntat mig mer vuxna människor, mer fakta kring påståenden och mindre antaganden och påhopp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustforce:

Det är ett forum, ett diskussionsforum, så att din tolkning av hur det fungerar är hur du ser på saken i fråga. Då vi, tydligen, inte lyckas hitta en lag som fakta för min grundfråga så lämnar väl det allting i en tolkningsfråga om ni kommer eller inte kommer lämna ut information.

Om vi sammanfattar det hela så är det krav på att du ska kunna visa identifikation om:
1. Enligt lag är du skyldig att visa detta åt kontrollant eller polis om du framför ett fordon i trafik.
2. Är efterspanad, efterlyst eller misstänkt för att ha information om ett brott som begåtts eller planerar att göra ett brott, om jag tolkar det rätt.
3. Det finns ingen lag som säger att vi är skyldiga att göra något alls med polisen, om inte vi uppfyller det i punkt 1 eller punkt 2 som jag nämnde ovan. Därav har diskussionen hamnat mer eller mindre i vad ni har för personliga erfarenheter eller synpunkter av frågan i sig; varför ni gör de valen ni gör eller inte.
4. Polisen har rätt ta in dig på förhör gällande punkter nämnda ovan, och sedan är det upp till åklagare eller domstol om du ska häktas för det brott du begått.

Jag förstår inte riktigt hur du menar med punkt 2, är det upp till dig att avgöra om du är efterspanad eller efterlyst för något? För polisen lär inte veta det så länge du inte vill legitimera dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustforce:

Om du hade läst tråden från början så undrade jag om det fanns en lag som stadgade att man måste identifiera sig på allmän plats om man inte uppfyller de kraven som jag skrev innan.
MEN, det verkar som att det inte finns någon lag kring det. Min ståndpunkt är att man självklart legitimerar sig och hoppas på att polisen gör sitt jobb korrekt; om inte så får man ta det med en överordnad eller anmäla polisen i efterhand.

Diskussionen flög iväg där alla uttryckte sig kring om man BÖR eller inte bör legitimera sig, varför m.m.
Grundfrågan till allt var; finns det en lag. Efter mycket om och men så verkar ingen kunna hitta den lagen, så då får vi anta att man inte behöver legitimera sig; om man inte uppfyller punkt 1 samt 2, som jag skrev innan.

Så vitt jag vet så finns det ingen lag som säger att man generellt behöver legitimera sig på förfrågan.
Det finns inget lagkrav på att man överhuvudtaget behöver äga en legitimation eller ens veta vad man själv heter för den delen. ( Att det sedan kan innebära stora praktiska problem att inte kunna identifiera sig är en annan sak.)

Om du inte kan eller vill identifiera dig så kan polisen dock i vissa fall omhänderta dig tills dess att de har identifierat dig på det ena eller det andra sättet, så det är oftast en dålig idé att vägra identifiera sig.