Permalänk
Medlem

GPS sändare och lås till elcykel

Hej!

Jag fick nyligen min nya fina elcykel stulen (inomhus men bara låst med ett lås för själva hjulet).
Blir en ny elcykel när jag får pengar från försäkringen, men jag har lite frågor.

GPS sändare till cykel, är det något att ha? Har googlat lite men hittar ingen som verkar super.
Finns det någon ni rekommenderar?

En annan separat fråga, tror ni det är bättre att låsa fast cykeln inomhus (i ett barnvagsnrum dit man bara kommer in med tagg, men min nuvarnade cykel blev stulen här) i ett element , antagligen då med vajer
Eller utanför på gatan i ett rejälare cykelställ? och då troligen med ett U-lås

Har ni tips på bra cykelås så är det också intressant.

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av folke123:

GPS sändare till cykel, är det något att ha?

Det hjälper polisen att hitta cykeln (och kanske tjuven) om den blir stulen.
Hade en kompis som fick sin cykel stulen, tack att det fanns en inbyggd GPS sändare på cykeln (monterad av tillverkaren, då det var en special cykel) kunde polisen hitta cykeln (och tjuven) inom en vecka.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Moderator
Moderator

Har sett detta lås rekommenderas här tidigare. De har dessutom en massa mysiga tips för hur man bäst låser fast sina pryttlar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lägg inte för mycket pengar på ett U-lås. Så länge den tål hammare o är typgodkänd så är det ok. Oavsett pris (som den ovan) så går de upp med en vinkelslip

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@Belzader: Mm, jag "behöver" en gps-sändare som inte ingår i cykeln från början då jag nog vet vad för cykel det blir att jag köper.

Har du något tips?

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns flera styren och pedaler med inbyggd gps, modem och strömkälla för spårning, styrena brukar även ha navigationsfunktioner och ibland belysning, det är bara att söka runt lite så kommer du att hitta saker typ dessa, vet däremot inte vilka sdom är bra men täbnk på att de måste klara att användas i svenska/EU mobilnät så du inte väljer nått som har ett kinesiskt eller amerikanskt modem eftersom det är inbyggt i "enheten"
https://www.kickstarter.com/projects/kennygibbs/helios-bars-t...
https://www.indiegogo.com/projects/connected-cycle-pedals#/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tittar också efter någon form av lås med larm eller enkel GPS. Funderar på att köpa en sådant cykellås med larm.
https://larma.starwebserver.se/product/troja

Permalänk
Medlem

En redig moppe/båtkedja skulle jag sattsa på!
Alla lås går att få upp men det är lättare att såga av ett "solitt" lås jämfört med en "sladdrig" härdad kedja.

Tyvärr är det ju bökigare att släpa runt på kedjan men du får samtidigt lättare att låsa fast cykeln i saker som står en bit ifrån den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

En redig moppe/båtkedja skulle jag sattsa på!
Alla lås går att få upp men det är lättare att såga av ett "solitt" lås jämfört med en "sladdrig" härdad kedja.

Tyvärr är det ju bökigare att släpa runt på kedjan men du får samtidigt lättare att låsa fast cykeln i saker som står en bit ifrån den.

En klass 3 kedja med lås är inte helt smidiga att ta med sig.

Permalänk
Medlem

Vilket lås hade du på cykeln när den blev snodd och klippte de upp det eller lämnade de kvar ett däck?

Utomhus är det väder och vind som tär på hojen, jag hade kört inne och dragit fast den i elementet med mc-kätting och ev ett lås med larm utöver det. Sen kan det va bra med nått lite lättare lås för när man e iväg, mc-kättingen sitter ju kvar i elementet när du kommer hem.

Permalänk
Medlem

Som sagts så går det att få upp alla lås i sinom tid, gäller bara att göra det så tidskrävande som möjligt för tjuven.
Jag använder sen flera år tillbaka ett Abus Bordo https://www.abus.com/se/Saekerhet-paa-vaeg/Cykelsaekerhet/Cyk... istället för ett traditionellt bygellås pga att det är mer flexibelt. Ställer aldrig cykeln i vanliga cykelställ när jag är ute, alltid runt ett staket, stängsel, stolpe och liknande och så klart med låset runt själva huvudramen.

Finns garanterat tuffare lås att skaffa men jag upplever det som väldigt bra. När cykeln står hemma i cykelrummet så står den förankrad med abusen i ramen och runt bottendelen på stället, och sen bakre ramen runt stället med ett traditionellt bygellås.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@RVX:
länken fungerar inte.....

Permalänk
Medlem

Det verkar inte vara någon som förespråkar på modernare lösningar t ex cykellås med larm som styrs från mobilen? är det något lur med sådana? Man kan väl ha en sådan som komplement till en klass 3 lås?
En sådan t ex ? https://inf.se/elektronik/97-viking-bluetooth-cykellas-med-in...

Permalänk
Medlem
Skrivet av calinou:

@Bruce Wayne:
länken fungerar inte.....

https://www.abus.com/se/content/search?SearchText=bordo

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X