Ta bort filer efter uppgradering?

Permalänk

Ta bort filer efter uppgradering?

Hej

Köpte ny laptop med windows 10 home på. Köpte också ny windows 10 pro och installerade detta.

Kan jag ta bort de kataloger som ligger i roten på C: nu som heter windows.old och windows10upgrade eller måste jag ha kvar dessa av någon anledning?

Mvh

Permalänk
Medlem

@tajtingen:
Nej, de behövs inte, men du bör inte ta bort dem manuellt.
Kör diskrensning, där finns det möjlighet att ta bort dem, utan att det blir något eventuellt strul.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tajtingen:

Hej

Köpte ny laptop med windows 10 home på. Köpte också ny windows 10 pro och installerade detta.

Kan jag ta bort de kataloger som ligger i roten på C: nu som heter windows.old och windows10upgrade eller måste jag ha kvar dessa av någon anledning?

Mvh

Använd diskrensning (högerklicka på C:, tryck på diskrensning under fliken allmänt, klicka sen på rensa systemfiler), där kan du välja att ta bort gamla windowsversioner, installationsfiler etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Använd diskrensning (högerklicka på C:, tryck på diskrensning under fliken allmänt, klicka sen på rensa systemfiler), där kan du välja att ta bort gamla windowsversioner, installationsfiler etc.

Eller gå hit C:\Windows\System32 och leta upp cleanmgr.exe, högerklicka på den och välj kör som administratör, så skannas det inte två gånger.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Jag gjorde som ni sa och det tog bort windows.old katalogen.

Windows10upgrade katalogen ligger kvar med massa filer i. kan jag ta bort den manuellt utan att det händer nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tajtingen:

Windows10upgrade katalogen ligger kvar med massa filer i. kan jag ta bort den manuellt utan att det händer nåt?

How to safely remove Windows10Upgrade folder

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

så här står det på den sidan du länkar till:

To remove the windows10upgrade folder do the following:

In your Search box type Programs and Features then press the Enter key
Scroll down and right-click on Windows 10 Upgrade Assistant and select Uninstall

When this has been uninstalled successfully the windows10upgrade folder located at C:\windows10upgrade will also be removed automatically.

problemet är att det inte finns något i min lista som heter Windows 10 Upgrade Assistant, finns inget som ens innehåller "windows"...

betyder det att detta redan är borta och jag kan manuellt ta bort katalogen windows10upgrade från c: ?

Permalänk
Medlem

@tajtingen:
Ja, man ska kunna ta bort den, men den bör tas bort automatiskt efter 30 dagar.
Jag är dock lite försiktig med att ta bort filer/mappar numera, jag inte riktigt vet vad de är, eftersom jag har lyckats förstöra mitt Windows mer än en gång p.g.a oförsiktig borttagning av filer/mappar

Så är den inte någon större storlek, låt den vara (iaf i ~30 dagar och se om den är borta då).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.