Riktig dålig prestanda på en väldigt bra dator!

Permalänk

@Punnisher: Har du läst mitt inlägg? Har testat benchmark på grafikkortet och får lik prestanda som andra 1070's har uppdaterat moderkortet men tack för tipset!

Visa signatur

CPU: i7-8700k, | Moderkort: Z370 tuf gaming plus | RAM: Corsair Vengeance DDr4 2x8GB 3000Mhz LP | Grafikkort: Msi Geforce 1070 Armor | SSD: Crucial MX300 275GB och Intel Optane 900p 480gb | Nätaggregat: Corsair VS, 550W 80+ V2 |
| Skärm: Acer 24" Predator GN246HLBbid 144Hz

Permalänk
Medlem

1. Ramminnet en sticka är aldrig bra! du ska alltid titta på Mobo:t i ditt fall är här ett stort problem.

2. H60 är den inte lite för liten för ett Överklockningsbygge??? visserligen så är din temp inte så hög men vad jag förstått så är H60 i underkant för en 8700k

Permalänk

@Simon1999:
"Körde en heaven benchmark på mitt 1070, och fick ett snitt på 96 fps allt på ultra, vilket var i princip det alla andra 1070's fick."
Det är ett benchmark ja, som testar OpenGL som jag läst. 3Dmark Firestrike är ett annat(directx 11) och kan få testprogrammet att krascha om datorn är instabil. De testar olika saker. Timespy testar även dx12.

Men det enklaste är att se hur minnesanvändningen ligger till i Aktivitetshanteraren, är den i max när man spelar har man för lite ram.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

@Simon1999:
"Körde en heaven benchmark på mitt 1070, och fick ett snitt på 96 fps allt på ultra, vilket var i princip det alla andra 1070's fick."
Det är ett benchmark ja, som testar OpenGL som jag läst. 3Dmark Firestrike är ett annat(directx 11) och kan få testprogrammet att krascha om datorn är instabil. De testar olika saker. Timespy testar även dx12.

Men det enklaste är att se hur minnesanvändningen ligger till i Aktivitetshanteraren, är den i max när man spelar har man för lite ram.

Ang. Unigines Benchmark 'Heaven':
Du kan i Windows välja vilket gränssnitt du vill testa med: "Support for DirectX 9, DirectX 11 and OpenGL 4.0"
https://benchmark.unigine.com/heaven

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

@krigelkorren:
Ja det stämmer ju, ser jag nu. Sen om det är förvalt dx11, eller om det är valt, vet vi det?
Iofs så använder grafik tester lite ram så det spelar nog mindre roll i detta fall.
Men, 3Dmark testar lite annorlunda ändå, de är ju olika testprogram och man kan jämföra med de som kör det.

Jag hittade även en video på 1x8gb vs 2x8gb ram i bf1 där det är skillnad.
För alternativet idag är ju inte att ha 2x4gb ram som föregående video visar.
Battlefield 1: 8GB RAM vs 16GB RAM (Single vs Dual Channel) FPS COMPARISON
https://youtu.be/Es8qmr_o-SY

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon1999:

@Lodisen: Också läst att det ska vara bättre, men personligen gillar jag att bara ha den unlocked, antagligen sämre men kör hellre som jag gör. Spelar på hög gm/top 500 nivå så har koll Tack för tipset dock!

Då lär man ha stött på dig. Vad nickar du?
Jag märker av skillnad om jag bara droppar 3 FPS, så att hoppa 50 vore katastrofalt.
Ett tips är att testa med den låst och köra en dag för att se om du inte märker förbättring.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ja men prestandan (i en del applikationer som t.ex. spel) blir mycket sämre om man kör single channel eftersom minnet blir mycket långsammare och processorn måste vänta längre på data från minnet. En minnessticka till lik den första skulle göra susen förutsatt att det inte är några andra problem med datorn.

Jasså, källa på det?

http://www.hardwaresecrets.com/does-dual-channel-memory-make-...

Utveckla gärna ditt påstående ovan...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Jasså, källa på det?

http://www.hardwaresecrets.com/does-dual-channel-memory-make-...

Utveckla gärna ditt påstående ovan...

Vilket alternativ tycker du TS ska välja om han köper en till sticka:

1. Dual channel?
2. Single?

Utveckla gärna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simon1999:

@superegg: Vet mycket väl att det finns dual-lane support, men det betyder väl ändå att single-channel fortfarande är supportat?

Sitter ditt ram minne på rätt ställe?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Då lär man ha stött på dig. Vad nickar du?
Jag märker av skillnad om jag bara droppar 3 FPS, så att hoppa 50 vore katastrofalt.
Ett tips är att testa med den låst och köra en dag för att se om du inte märker förbättring.

Nickar ”Skjutaren” Atm, men använt “Mjes” ett bra tag^^ Peakade 4550 förra seasonen Ska testa att låsa! Men beställt 16 GB ram så får testa det först!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7-8700k, | Moderkort: Z370 tuf gaming plus | RAM: Corsair Vengeance DDr4 2x8GB 3000Mhz LP | Grafikkort: Msi Geforce 1070 Armor | SSD: Crucial MX300 275GB och Intel Optane 900p 480gb | Nätaggregat: Corsair VS, 550W 80+ V2 |

Permalänk
Skrivet av cg_thi:

1. Ramminnet en sticka är aldrig bra! du ska alltid titta på Mobo:t i ditt fall är här ett stort problem.

2. H60 är den inte lite för liten för ett Överklockningsbygge??? visserligen så är din temp inte så hög men vad jag förstått så är H60 i underkant för en 8700k

Har överklockat prollen till 4.7 och den går aldrig över 70 grader, konstigt då det är som du säger att h60 egentligen ska vara för svag.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av superegg:

//i.imgur.com/23brwXU.png

Sitter ditt ram minne på rätt ställe?

Yep! Läste manualen när jag satte i stickan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men varför säger ingen drivrutiner till Chipset med mera ?

Borde vara klistrat högst upp för det är ju det första man installerar.
https://www.asus.com/se/Motherboards/TUF-Z370-PLUS-GAMING/Hel...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

förövrigt kan ni glömma det där med dubbla minnsestickor... Det är bara fåtalet procent i förbättring så den märks knappt i praktiskt användande.

Kolla själv i videon som är länkad här tidigare och jämförelsen mellan 2 X 8GB och 1X 8GB .

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Modellören:

förövrigt kan ni glömma det där med dubbla minnsestickor... Det är bara fåtalet procent i förbättring så den märks knappt i praktiskt användande.

Kolla själv i videon som är länkad här tidigare och jämförelsen mellan 2 X 8GB och 1X 8GB .

Men nu är det ju så att jag antagligen blir bottleneckad då ramet ligger på 95% under spelande Besällt ram-minnen så återkommer om det hjälper, annars lämnar jag ju bara tillbaka dom.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Men varför säger ingen drivrutiner till Chipset med mera ?

Borde vara klistrat högst upp för det är ju det första man installerar.
https://www.asus.com/se/Motherboards/TUF-Z370-PLUS-GAMING/Hel...

Installerat chipset rutiner två gånger, har ett medföljande program som hittar drivrutiner till chipset osv automatiskt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Modellören:

Det där är delvis utdaterad info. Det har ju visat sig i ett flertal andra tester att klockfrekvensen på minnet kan spela roll för fps i en del nya spel. Om man nu kör med en ramsticka så har man ju i princip halverat hastigheten på sitt minne. Grafikkorten som testas i videon är inte heller några monster. Det är klart att man inte ser skillnad på fps med en eller två stickor när det hela tiden är grafikkortet som är flaskhalsen.

Med detta sagt så tror jag inte att ytterligare en minnessticka kommer att ge en så stor boost som TS efterfrågar. Men fattar samtidigt inte varför man väljer en sticka framför två när man bygger. Det är en förbättring som är mer eller mindre gratis när man ändå köper nytt minne.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Om det är dual eller single tror jag inte ger så stor skillnad dock mängden minne är viktigare. Med 8 GB minne så läser du mycket från swapfilen på hårddisk vilket du märker om du spelar och HDD led blinkar mycket. När CPU frågar efter info från en adress så är chansen stor att infon finns i swapfilen som är en förlängning av ram minnet då Windows och bakgrundsprogram också samsas om samma ramsticka. Och att hämta info från hårddisken är som att gå till brunnen för att hämta vatten istället för att öppna kranen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon1999:

Kan väl passa på o fråga detta också, är psun ett stort problem? Vet som sagt att det inte är ett kvalitetsnätaggregat, men mängden watt måste väl räcka väl till resten av sakerna? Är rädd att min intel optane och resten av sakerna drar för mycket.

Om du skulle överklocka både CPU och GPU... kanske, men vanligt bruk, även med mild OC... nej. Räcker mer än väl. Problemet kan väl bli i så fall när den åldras, så när agget är 5+ år kan det bli problem.

Permalänk
Medlem

@lindahlj: Om du inte själv förstår det så finns det finfina sidor på nätet där du faktiskt kan hitta svaret...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Nej... bara nej.

Vill du ha video?

Spel har behövt mer bandbredd än något annat i flera år nu.
Och 8GB är gränsfall det med, även om det går. Problemet är att 16GB 1 sticka hade nog klarat sig bättre än 8Gb 1 sticka, då med mer RAM behöver den inte lasta in/ut så mycket, vilket minskar bandbreddsbehovet.

Men Single channel RAM är flaskhals för spel, när tom dual channel 2133 är det för skylake, och 1333/1600 är det för tidigare. Just nu kör han effektivt som 2400, där dual 1600 blir som 3200. Så om det är flaskhals, är hans setup detta.

Hela detta problemet är varför 5775c processorn inte bara kan spela kanon bra, utan även med ca 1Ghz lägre klockfrekvens kan hänga med Kaby-lake så bra som den gör, och tom vinna vissa tester. Dens L4 cache emulerar ett RAM med mycket bra latens och mycket bra bandbredd.

För klenare budget kort, säg 1030/1050/560 eller äldre motsvarande, mjo då kan du nog acceptera det, då skillnaden är väldigt liten eftersom andra saker blir flaskhals också. Den G4560 har sina begränsningar också.

Men när du både utökar grafikprestandan och processor prestandan, blir det snabbt en flaskhals. Och tittar du igen på din video så jämför han 40 fps... med 40 fps. Mao... fullständigt GPU bottleneck. Enda testet man ser hög FPS, Rocket League, så ser man också direkt en skillnad i speciellt min fps. Där är det tom på detta klena system en markant skillnad.

Du ser samma min FPS skillnad i Destiny 2 och Total Warhammer, trots att han väljer att köra höga inställningar och sub 60 fps. Mao GPUn är flask, och ändå kan du se min fps skillnad. Och hade han vridit ner inställningarna i de andra så de också är 60+ hade mer skillnad synts.

Mao, hela det testet både testar budget GPUer och väldigt konstiga inställningar, då man som användare kommer tweaka fram 60 fps även i budget PC.

Och om du kollar så är inte 8700k + 1070 en budget setup. Men det är vad TS har, vilket har mer än nog kraft för att blåsa förbi allt annat i det test du länkat. Så vad sker? Jo han "fastnar" på denna budget prestanda nivå för RAM prestandan räcker inte. Därför gjorde hans 1060->1070 absolut ingen skillnad, för redan vid 1060, var hans RAM flaskhalsen till stor del.

Jag har själv gjort tester hemma med både DRR3 1333 dual, 2133 single och 2133 dual samt lite andra mellanvägar. Och det märks något enormt när du få in över 1866 dual channel.

Nästa problem är att 2133/2400 DDR4 har usel timeing. Detta är varför 3000+ Mhz RAM får sådan stor boost, pga latensen blir flaskhals. Tom för 8700k, som normalt är så pass stark att den kan bruteforcea sig igenom problemet, så syns detta.

Så du har tom prestanda skillnad mellan 2133 dual och vissa högre frekvenser.

Med detta sagt, om du bygger en budget dator, så ja... 1x8GB är nog bra väg att börja med. Du kommer flaska över low-end kort, men tills du får pengar att utöka så är det väl spenderade pengar att spara. Men i TS fall så är 8GB RAM till väldigt liten del av kostnaden vs en 8700K och 1070, och det är något som kommer hålla prestandan nere.

Så vad är tecken på RAM flask?

Jo en CPU som jobbar hårt (oftast 90%+, beroende på antal trådar dock) men blir inte varm. För CPUn sitter och väntar på att få data från RAM och kan då inte göra något, men då den väntar, och inte jobbar, blir inte varm. Den visas dock som upptagen, då den inte kan göra något annat än att vänta.

Vad har TS sagt?

Skrivet av Simon1999:

Har överklockat prollen till 4.7 och den går aldrig över 70 grader, konstigt då det är som du säger att h60 egentligen ska vara för svag.

Exakt det scenariot. Dvs RAM flask.

@Simon1999 När du sätter in nya RAM minnet, passa på CPU temps, för den kommer troligen sticka iväg lite. Med det sagt så kommer den troligen jobba mindre % också, då spel inte kräver så många trådar. Men håll öga på det, för ja... H60 är lite klent för den CPUn i full last.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Nej... bara nej.

Vill du ha video?
https://www.youtube.com/watch?v=frNjT5R5XI4

https://www.youtube.com/watch?v=Er_Fuz54U0Y

https://www.youtube.com/watch?v=0t4uLh2ZK04

Och 8GB är gränsfall det med, även om det går. Problemet är att 16GB 1 sticka hade nog klarat sig bättre än 8Gb 1 sticka, då med mer RAM behöver den inte lasta in/ut så mycket, vilket minskar bandbreddsbehovet.

Men Single channel RAM är flaskhals för spel, när tom dual channel 2133 är det för skylake, och 1333/1600 är det för tidigare. Just nu kör han effektivt som 2400, där dual 1600 blir som 3200. Så om det är flaskhals, är hans setup detta.

Hela detta problemet är varför 5775c processorn inte bara kan spela kanon bra, utan även med ca 1Ghz lägre klockfrekvens kan hänga med Kaby-lake så bra som den gör, och tom vinna vissa tester. Dens L4 cache emulerar ett RAM med mycket bra latens och mycket bra bandbredd.

För klenare budget kort, säg 1030/1050/560 eller äldre motsvarande, mjo då kan du nog acceptera det, då skillnaden är väldigt liten eftersom andra saker blir flaskhals också. Den G4560 har sina begränsningar också.

Men när du både utökar grafikprestandan och processor prestandan, blir det snabbt en flaskhals. Och tittar du igen på din video så jämför han 40 fps... med 40 fps. Mao... fullständigt GPU bottleneck. Enda testet man ser hög FPS, Rocket League, så ser man också direkt en skillnad i speciellt min fps. Där är det tom på detta klena system en markant skillnad.

Du ser samma min FPS skillnad i Destiny 2 och Total Warhammer, trots att han väljer att köra höga inställningar och sub 60 fps. Mao GPUn är flask, och ändå kan du se min fps skillnad. Och hade han vridit ner inställningarna i de andra så de också är 60+ hade mer skillnad synts.

Mao, hela det testet både testar budget GPUer och väldigt konstiga inställningar, då man som användare kommer tweaka fram 60 fps även i budget PC.

Och om du kollar så är inte 8700k + 1070 en budget setup. Men det är vad TS har, vilket har mer än nog kraft för att blåsa förbi allt annat i det test du länkat. Så vad sker? Jo han "fastnar" på denna budget prestanda nivå för RAM prestandan räcker inte. Därför gjorde hans 1060->1070 absolut ingen skillnad, för redan vid 1060, var hans RAM flaskhalsen till stor del.

Jag har själv gjort tester hemma med både DRR3 1333 dual, 2133 single och 2133 dual samt lite andra mellanvägar. Och det märks något enormt när du få in över 1866 dual channel.

Nästa problem är att 2133/2400 DDR4 har usel timeing. Detta är varför 3000+ Mhz RAM får sådan stor boost, pga latensen blir flaskhals. Tom för 8700k, som normalt är så pass stark att den kan bruteforcea sig igenom problemet, så syns detta.
https://tpucdn.com/reviews/Intel/Core_i7_8700K_Coffee_Lake_Memory_Performance_Benchmark_Analysis/images/perfrel_1920_1080.png

Med detta sagt, om du bygger en budget dator, så ja... 1x8GB är nog bra väg att börja med. Du kommer flaska över low-end kort, men tills du får pengar att utöka så är det väl spenderade pengar att spara. Men i TS fall så är 8GB RAM till väldigt liten del av kostnaden vs en 8700K och 1070, och det är något som kommer hålla prestandan nere.

Jo en CPU som jobbar hårt (oftast 90%+, beroende på antal trådar dock) men blir inte varm. För CPUn sitter och väntar på att få data från RAM och kan då inte göra något, men då den väntar, och inte jobbar, blir inte varm. Den visas dock som upptagen, då den inte kan göra något annat än att vänta.

Vad har TS sagt?

@Simon1999 När du sätter in nya RAM minnet, passa på CPU temps, för den kommer troligen sticka iväg lite. Med det sagt så kommer den troligen jobba mindre % också, då spel inte kräver så många trådar. Men håll öga på det, för ja... H60 är lite klent för den CPUn i full last.

Sjukt bra skrivet! Det är precis som du säger, cpun jobbar på 80-90% ibland, samtidigt som ram-minnet ligger på 90-95. Hade till och med bättre prestanda i min gamla dator, men då hade jag 2x4 ram som inte ofta kom upp i 70-80%. Men får se idag om det fixar problemet, återkommer för kan ju vara rätt intressant och se om det skapar flaskhals, och isåfall hur mycket.

Visa signatur

Permalänk

Har nu köpt https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3... och satt i dom i min dator, i rätt lanes så att dom kör i Dual-channel. Skillnaden är helt sjuk, vet inte ens vad dålig fps är i Ow längre, fpsen ändras inte från 299 någonsin, och allt är bara snuskigt mycket snabbare! Tror inte att det största problemet var att det "bara" var 8 gb, men att det bara var 1 sticka och att den då jobbade i single-channel som var boven och flaskhalsade hela systemet.

Så avslutningsvis: Har du ett rätt bra system och kör i single-channel o upplever något sorts prestanda problem, så är det nästan till 100% att du behöver köra 2 stickor, i dual-channel. Kan även vara så att du satt två stickor fel så att dom bara jobbar i single-channel mode!

Tack så extremt mycket allihopa för den hjälp jag fick, ha en riktigt trevlig helg!

Mvh Simon

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Så avslutningsvis: Har du ett rätt bra system och kör i single-channel o upplever något sorts prestanda problem, så är det nästan till 100% att du behöver köra 2 stickor, i dual-channel."

Det är ett väldigt vågat uttalande skulle jag påstå till följd av en enskild händelse. Nice att det löste sig.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@Simon1999: Så nu kör du bara med de två nya RAM-stickorna? Det bör du göra i alla fall. För dual channel (på allt RAM minne?) ska man köra med ett jämnt antal stickor dvs 2 eller 4.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Föråldrar och gammal cpu kylare, du kommer bättre fram med en Be Quiet Pure Rock. Min rekomendation är att ta nästa kliv där, därefter uppdatera chassifläktarna (Då får armor också ne boost, tyvärr en dålig modell :/). Sist men inte minst, 8gb ram för en speldator är alldeles för lite.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk

@frong: Definitivt sant, väldigt fel val av mening, men skulle säga att det är extremt stor chans att det är single-channel ram som flaskhalsar systemet om man har ungefär samma system som jag

Visa signatur

Permalänk

@fantomsmurfen: Yep, tog ut det gamla Får väl sälja det eller något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nej... bara nej.

Vill du ha video?
https://www.youtube.com/watch?v=frNjT5R5XI4

https://www.youtube.com/watch?v=Er_Fuz54U0Y

https://www.youtube.com/watch?v=0t4uLh2ZK04

https://tpucdn.com/reviews/Intel/Core_i7_8700K_Coffee_Lake_Memory_Performance_Benchmark_Analysis/images/perfrel_1920_1080.png

Vad har TS sagt?

Behövs det en uppsats ? När jag bara nämnde " skillnaden mellan samma ramängd men två eller en sticka". Det är skillnad på några få procent... Det ser man även i det du skriver om. Det är aldrig frågan om några ökningar på 40%
i prestanda eller något. inga gigantiska wow hopp som händer. Det handlar om fåtalet procent % i skillnader... några få FPS i praktiken.

Vist jämför man mellan olika minnestyper så ja... Men det var inte det jag sa.

Att jag skrev 8Gb var för att den länkade videon innehöll 8GM i exemplet och inget annat.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Behövs det en uppsats ? När jag bara nämnde " skillnaden mellan samma ramängd men två eller en sticka". Det är skillnad på några få procent... Det ser man även i det du skriver om. Det är aldrig frågan om några ökningar på 40%
i prestanda eller något. inga gigantiska wow hopp som händer. Det handlar om fåtalet procent % i skillnader... några få FPS i praktiken.

Vist jämför man mellan olika minnestyper så ja... Men det var inte det jag sa.

Att jag skrev 8Gb var för att den länkade videon innehöll 8GM i exemplet och inget annat.

Fast uppenbarligen är det inte alltid några fåtals procent prestandaökning? Overwatch som exempel gick jag ifrån snitt 150 fps till konstant 300, då mitt system blev bottleneckat med bara 1 sticka. Dock är det en Anna femma om man kanske inte har ett jättebra system, då tror jag verkligen inte att det blir så jättemycket prestandaökningarg i praktiken.

Visa signatur