Hej!
Jag har också haft många problem med de Asus Lyra-enheterna jag har, och på sistonde har de börjat lagt av helt och hållet.
Från början körde jag med alla tre enheter utan problem, och allting fungerade hur bra som helst. Däremot började enheterna efter några dagar att tappa kontakten med moderenheten och enbart stå och blinka rött, oftast på kvälls- och nattetid. Internetuppkoppling på alla trådlösa enheter var också mycket hoppig, och enheter tappade kontakten med både moderenheten och satelliterna ofta (när den hoppar mellan dem, tänkte jag?). Det slutade med att vi bara körde med moderenheten för att satelliterna krånglade så mycket. Varken återställning av alla enheter samt flera firmware-uppdateringar löste problemen.
Vi har kört på enbart moderenheten under några veckor utan problem, och hastighet och räckvidd har varit mycket bra, men nu har ett annat problem börjat återkomma. Problemet ser ut att vara detsamma som @Eviip skriver om. Vissa dagar, det verkar vara helt slumpmässigt, säger Lyran att det finns ett lokalt trådlöst närverk, men att det inte finns någon internetuppkoppling. Android-telefonerna vi har uppkopplade visar detta med WiFi-symbolen med ett kryss på med texten 'Ansluten, inget internet' och Windows 7-maskinerna visar det som ett okänt nätverk, med den gula varnings-symbolen på trådlösa samt trådade anslutningar. Vid båda tidigare tillfällena har det enda sättet att lösa problemet på varit att återställa moder-Lyran till fabriksinställningarna, och konfigurera den igen. Efter kanske fjärde eller femte försöket att konfiguera den igen hittar den en internetuppkoppling korrekt.
Lyra-appen är i princip värdelös i dessa situationer då den säger att Asus servrar är nere, och att försöka ansluta till webb-gränssnittet får mig bara att hamna på en 'Configure your Lyra'-sida. Lyran står och lyser i en vit färg, alltså inte de vanliga cyan eller röd/orangea färgerna när problemet existerar. När det inte finns någon internetuppkoppling fungerar det dock att pinga 8.8.8.8 via en kommandotolk i Windows utan problem med 0% tappade paket. Om man sätter en vanlig ethernet-kabel direkt i fiber-lådan på väggen fungerar det hur fint som helst. Det är alltså inte något problem på den inkommande anslutningen. Vi har också flera gånger låtit hela systemet vara av en längre tid för att sedan koppla in allt och låta det vara i fred i förhoppningen att MAC-adresser och liknande ska återställa sig.
Vi har blivit ganska trötta på att det ofta strular, speciellt eftersom problemet varar tills man återställer hela moderenheten, och funderar på att helt enkelt strunta i den (just nu) värdelösa mesh-tekniken, och istället satsa på ett Ubiquiti-system eller liknande som förhoppningsvis ska vara med stabilt. Eller gör jag något fel?
Har någon liknande erfarenheter? Tack.
Axel.