Bitcoin "bubblan" alla talar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Jag håller med om det mesta. Jag tycker heller inte att Stockholms bostadsmarknad är en bubbla, men det är höga riskpremier som betalas.

Nu är det väl lite knepigt med krypto, och det håller jag med om, för det kan fortsätta stiga, ska det på sikt ersätta vanliga valutor så har det en bit kvar. ~70 000 miljoner $ (bitcoin) vs 10 000 000 miljoner $ (dollar), då kan bitcoin öka 142 ggr till om det ska ersätta dollarn. (med reservation för felaktigheter i mitt googlande).

Jag säger inte nödvändigtvis att det är en bubbla, men den uppvisar många tecken som har funnits i tidigare bubblor.

Ja, man kan jämföra värdet på Bitcoin med penningvärdet på USD (vilken definition man nu använder). Jag tror inte att Bitcoin kommer att ersätta Dollar, men det är alltid intressant att göra sådana jämförelser. Man kan också jämföra totala värdet på kryptovalutor med värdet på allt guld

Här kommer en till bubbelgraf över Bitcoin:

Vad säger dessa grafer över Bitcoin? Det säger åtminstone att Bitcoin är väldigt volatilt (eller har varit åtminstone, eftersom vi inte vet vad som händer i framtiden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Ja, man kan jämföra värdet på Bitcoin med penningvärdet på USD (vilken definition man nu använder). Jag tror inte att Bitcoin kommer att ersätta Dollar, men det är alltid intressant att göra sådana jämförelser. Man kan också jämföra totala värdet på kryptovalutor med värdet på allt guld

https://i.imgur.com/ipJkB9W.png

Vad säger dessa grafer över Bitcoin? Det säger åtminstone att Bitcoin är väldigt volatilt (eller har varit åtminstone, eftersom vi inte vet vad som händer i framtiden).

Väldigt intressant, den visar ju givetvis på att det spekulerades kraftigt under några månader, men att det lugnade ner sig och sedan återhämtade sig.

Allt handlar ju om hur den framtida marknaden ser ut, kommer det att användas på riktigt?
Är tekniken tillräckligt raffinerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauger:

Bitcoin och andra kryptovalutor har kallats bubbla i ett halvt år nu.

Ett halvt år.. nja. Snarare 5-6 år.

Jag märker att det är många här som är insatta ekonomiskt och är sakkunniga om investeringar, aktier.. etc.. Vilket är bra för min del då jag inte har fullkoll.

Tyvärr kan de inte ett smack om bitcoin.

Skrivet av kanskedet:

https://i.imgur.com/ipJkB9W.png

Grafen visar nästan exakt den bilden jag skissade. Bubblan skapades under november-december, och sprack emot slutet av december, ni ligger vi i korrektion.

Skrivet av gabriel15:

Allt beror på om man kommer kunna köpa knark och tvätta pengar med bitcoin i framtiden.

Kan man inte det så är värdet självklart 0kr men tillåter man droghandel och penningtvätt via bitcoin så kommer priset bara gå upp.

Att en "liten" dipp på 90% eller mer skulle ta hål på bubblan tror jag inte på utan är det en bubbla som spricker kommer värdet på bitcoin vara näst intill 0kr.

Vad tror ni själva angående droghandeln med bitcoin?

Det är en vanlig inbillning att tro att bitcoin marknaden baseras på knark. Så är inte läget idag, bara så att du vet det.

Skrivet av Rick69:

Vilka städer?

Gör lite research vetja!

Jag är inte bra på biografi eller stavelser när det kommer till städer i andra länder som har massa tecken etc, cryptovalley är en stad och den ligger i Schweiz.

I sydafrika är det flertalet städer som har bitcoin som en betalningsmetod, även i indien.

Sverige har också vissa butiker som tillåter betalningar med bitcoins, webhallen.com t.ex. Finns även ett antal ICA-butiker.

Skrivet av Nesvop:

Allt handlar ju om hur den framtida marknaden ser ut, kommer det att användas på riktigt?

Det används redan på riktigt.

Teknik kommer nog aldrig bli tillräckligt raffinerat tyvärr.

Skrivet av Söderbäck:

Det här är det viktiga jag vill svara på. Min invändning handlade om att det påstods at valutan hade säkerhet i elpriset. Något som jag vill påstå inte är sant. Detta är av relevans att förmedla till de som inte är så insatta så att den här lite falska säkerheten inte förmedlas vidare - för det är ju vad som händer annars.

En lösning på det är att undvika att garantera saker du inte kan bevisa. Använd andra ord som bättre beskriver det hela. Som att du tror att det kommer bli si eller så. Garantier är inte rätt ordval här ;).

De städerna som har ersatt landets valuta med kryptovalutor och baserar sina varupriser på kryptovalutorna finns ju inte riktigt i nuläget. Att vi skulle ligga 20 år eller mer bakom andra städers implementation av kryptovalutor låter väl aningen... överdrivet va? Så gammal är inte tekniken ;). Överdrivna siffror skapar mer skepcisism.
Det vi i Sverige har är ett av världens bästa banksystem. Något många andra länder avundas. Denna säkerhet ger väl upphov till att vi inte har så mycket andra mindre säkra lösningar så som svarta marknader med telefonkort och liknande som länge använts som ersättning till vanliga banktänster där bankerna inte har bra infrastrukturtäckning i en del fattiga länder. Huruvida vi är före här eller efter är väl rätt svårt att avgöra gentligen men för framtiden kan det kanske ligga Sverige i fatet att vi har så välutbyggda banksystem då vi antagligen blir långsammare adopters om det nu kommer ersättare.

Jo det gör det, men man får tro vad man vill.
Att Garantier inte är rätt ordval är väl snarare subjektivt än att försöka rätta mig tror jag. För mig och många andra är det en garanti.

Sverige ligger långt bakom andra länder när det gäller teknik, det är bara att göra en google sökning.
Att vi har ett av världens bästa banksystem, hur vet du det? Var är bevisen där?

Jag vet att krypteringen och e-säkerheten för våra banksystem inte är skriven eller tillverkad i Sverige.

Skrivet av Rick69:

Jag tor inte bitcoin kommer vara största kryptovalutan i framtiden. Först är inte alltid störst. Google var inte första sökmotorn, och Facebook var inte första sociala nätverket.

Det har du nog rätt i. Smarta människor gör det inte först, utan vill man vinna något ska man alltid vara andra eller tredje personen som gör det.

Skrivet av LemonIllusion:

Det var visst en svår fråga, men jag kan ge dig lite hjälp på traven. En bubbla är när priset överstiger det reella värdet. Du känner inte det reella värdet, alltså kan du omöjligt bedöma om kryptovalutor är en bubbla eller inte. Du skrev att "man är ignorant och okunnig om man påstår att hela kryptovärlden är en bubbla", men du har ju exakt lika lite belägg för din åsikt att bitcoin inte är en bubbla/var en bubbla som nu har spruckit. Om man är ignorant och okunnig för att man gör grundlösa påståenden gällande kryptovalutors bubblighet borde ju den stämpeln passa utmärkt även för dig.

Det var inte en svår fråga. Det finns ett reellt värde på bitcoin, hur länge har du studerat kryptovalutor? i 6 månader som alla andra?
Den här attityden bevisar min poäng, okunnighet och ignorans.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ixozuxiz:

Det var inte en svår fråga. Det finns ett reellt värde på bitcoin, hur länge har du studerat kryptovalutor? i 6 månader som alla andra?

Fast du har ju fortfarande inte på något sätt kunnat visa på motsatsen. Vad är det reella värdet på Bitcoin då? Enligt dig?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ixozuxiz:

Jo det gör det, men man får tro vad man vill.
Att Garantier inte är rätt ordval är väl snarare subjektivt än att försöka rätta mig tror jag. För mig och många andra är det en garanti.

Även om du påstår att du har en spåkula som gör att du vet vad som händer i framtiden så tror jag dig inte mer än präster som kan garantera liv efter döden.
Ingen kan veta vad som händer i framtiden. Man kan däremot tro på olika utfall med olika sannolikhet. Det här säger inget om kryptovalutor, men det jag ser i dina råd är en varningsflagg när jag ser att du garanterar framtider på börsen... Tänk på hur du framstår för att vara trovärdig här. För du har samtidigt flera bra poänger.

Skrivet av Ixozuxiz:

Sverige ligger långt bakom andra länder när det gäller teknik, det är bara att göra en google sökning.

Har vi det senaste av allt inom svensk bankesktor? Troligen inte. Men vi har rätt höga säkerhetsnivår med välutbyggda system som ger både trygghet, säkerhet, möjlighet till granskning och ög åtkomst till tjänster. Jag kan tänka mig att det finns ett helt gäng grejer vi inte har kommit så långt i här i Sverige, yes. Andra grejer har vi kommit rätt långt i men det beror väl lite på vad man menar och vad man önskar visa...
Oavsett så lär vi inte ligga 20 år bakom andra i infrastruktur för kryptovalutor (eller mer) då andra länder inte lär ha byggt så mycket av detta för 20 år sedan, ellerhur

Skrivet av Ixozuxiz:

Att vi har ett av världens bästa banksystem, hur vet du det? Var är bevisen där?

Swedbanks VD hade ett bra sommarprati P1 där hon tar upp frågan. Fast ja, i en lite annan vinkel där det snarare handlar om tilltron där vi har bra banksystem men är svenskt missnöjda medan man i en del länder med ganska opålitilig banksektor och med sämre banker ändå ibland kan lita mycket på bankerna i deras auktoritetsroll än vi gör. Hennes vinkel handlade väl mer om svensken förmåga att klara trots att något är bra
Här är länk till sommarpratet för den som är nyfiken:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/917105?programid=2071

Men ja, det viktigaste var inte ovan punkter utan det var punkten om att kryptovalutor påstods har anknytning till reella värden så som elpriser och liknande som garanterar bottennivåer vilket alltså inte riktigt var rätt. Det är viktigt att komma ihåg så att man inte utlovar falsk säkerhet när man pratar om det här. Verkligen key.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Väldigt intressant, den visar ju givetvis på att det spekulerades kraftigt under några månader, men att det lugnade ner sig och sedan återhämtade sig.

Absolut, hela kryptomarknaden baserar sig helt på hur framtiden kommer att se ut, dvs, hur användbara kryptovalutor kommer att vara i framtiden. Idag är det ingen som vet detta, utan olika kryptovalutor försöker lösa olika sorters problem. Vi får se om de lyckas lösa tillräckligt många problem på en större skala för att få ett riktigt genomslag. Men detta är inte olikt aktiemarknaden, då aktiemarknaden handlar på framtida vinster (dvs, man försöker gissa hur framtiden ser ut). Men man ska också komma ihåg att Bitcoin snart är 10 år, så hela fältet är förhållandevis ungt fortfarande (och omoget). Men oavsett detta så måste man ändå vara imponerad över Bitcoins framväxt. Exempelvis har volymen det senaste dygnet för Bitcoin varit motsvarande 6 miljarder USD, vilket är väldigt mycket pengar. Sedan är jag personligen väldigt imponerad över hur det fungerar rent tekniskt, även om systemet har brister (exempelvis att mining förbrukar allt mer energi och man hanterar bara 7 transaktioner/sekund).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauger:

Bitcoin och andra kryptovalutor har kallats bubbla i ett halvt år nu. Om det är en bubbla får framtiden utvisa. Jag tror inte det. Alldeles för många som konstaterar att det är ju en bubbla, talar snarare för motsatsen.

Hur tänker du nu?

Down jones kraschen 1930 var på 30%! och är en av det största bubblorna någonsin som skapade en 10årig recession.

Bitcoin var nere på -60% från sin högsta nivå.

Självklart var det en bubbla!

Sedan kan det nå ner ett par år för att sedan klättra upp till nya höjder. Antingen så är värdet rimligt då eller så är det en ny bubbla.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixozuxiz:

Det var inte en svår fråga.

Då borde det varit trivialt att besvara den.

Citat:

Det finns ett reellt värde på bitcoin,

Jag har inte påstått något annat. Problemet är att du gjort jämförelser med det värdet, trots att det är (för dig) okänt, vilket de flesta borde inse är omöjligt.

Citat:

hur länge har du studerat kryptovalutor? i 6 månader som alla andra?

0 av valfri tidsenhet. Det ligger på tok för långt utanför min intressesfär. Vet inte varför det skulle vara relevant då jag egentligen inte sagt något om kryptovalutor i sig, utan bara ifrågasatt din slutsats.

Citat:

Ifrågasätta hur man kan bedöma huruvida bitcoin är en bubbla utan tillräcklig information ⇒ okunnig och ignorant
Gissa att bitcoin är en bubbla ⇒ okunnig och ignorant
Gissa att bitcoin inte är en bubbla ⇒ stenkoll
tjena...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

"Jag är inte bra på biografi eller stavelser när det kommer till städer i andra länder som har massa tecken etc, cryptovalley är en stad och den ligger i Schweiz."

Nej Cryptovalley är inte en stad oavsett hur bra eller dålig man är på biografi eller stavelser eller geografi eller något annat för den delen. Cryptovalley är ett projekt att starta ett slags centrum för utveckling av cryptovalutor och ligger i staden Zug i Schweiz. Sen är det inte sant att e.g. Zug, som du uttrycker det "fullkomligt överlever på kryptovaluta".

Zug tillåter transaktioner av Bitcoin upp till 200 Francs och det är för att borgmästaren och andra styrande i staden inte litar på Bitcoin då det anses vara extremt volatilt och riskabelt. Dessa betalningar sträcker sig dessutom inte längre än att betala avgifter till myndigheter. Dessutom så konverteras dessa inbetalda Bitcoins omedelbart till Francs för att minimera risken.

Endast 4 % av befolkningen i området arbetar med någon slags finansiella tjänster... Så du har rätt i "oavsett hur marknaden ser ut för investeraren så påverkas inte staden/byarna av det."

Om du skall verka trovärdig och skryta med hur mycket du kan om Bitcoin och hur okunniga och ignoranta alla vi andra är så kan du väl åtminstone få grundläggande saker rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Tyvärr blir det väldigt fel.
En bubbla har inte att göra med antalet miljarder som är instoppade i den.
Det är när värdet består enbart utav spekulation, dvs. tron om att någon ska betala mer imorgon.

I vart fall jag skulle inte vilja investera så mycket mer i krypto när man ser denna bild:
https://4.bp.blogspot.com/-9WL1O6UnuaQ/WnRhKdRl6lI/AAAAAAAAwVs/1_Fr3NSyIb86XAchBaDzJK3toaFGZDfBwCLcBGAs/s1600/hoppla.png

En bättre stilstudie i bubbla är knappt ens möjlig.
Sen vet jag absolut inte var krypto kommer att hamna i framtiden, om det tar över som världsvaluta så kommer det öka. Men länder behöver egna valutor som rör sig i förhållande till varandra. Länder behöver ta in skatt för att dra runt den offentliga verksamheten.

Ser ju ganska överdramatiskt ut utan logaritmisk skala. Har ingen större kunskap inom detta område, men det är ju ganska uppenbart att Bitcoin för närvarande kämpar med grava teknologiska problem.

Visst har det varit en rejäl dipp på sistone, men inte helt främmande territorium i "värdetapp". Bara sett sedan början av 2017, exklusive Bitcoin:

Vi får väl se vart det barkar helt enkelt...

Skrivet av Jauger:

Saken med en bubbla är att ingen vet att det är en bubbla innan den spricker. IT-bubblan, finanskrisen osv.

Stockholms bostadsmarknad har kallats en bubbla i 20 år. Det är ingen bubbla.

Bitcoin och andra kryptovalutor har kallats bubbla i ett halvt år nu. Om det är en bubbla får framtiden utvisa. Jag tror inte det. Alldeles för många som konstaterar att det är ju en bubbla, talar snarare för motsatsen.

Va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Ser ju ganska överdramatiskt ut utan logaritmisk skala. Har ingen större kunskap inom detta område, men det är ju ganska uppenbart att Bitcoin för närvarande kämpar med grava teknologiska problem.

Visst har det varit en rejäl dipp på sistone, men inte helt främmande territorium i "värdetapp". Bara sett sedan början av 2017, exklusive Bitcoin:

https://i.imgur.com/Qkl4zYu.png

Vi får väl se vart det barkar helt enkelt...

Va?

Visst ser det annorlunda ut med logaritmisk skala, men förstår inte riktigt poängen med att ha den logaritmisk, förutom under en väldigt lång tidsperiod (annars ser man givetvis bara en nergång/korrektion). Oavsett hur grafen ser ur har man ju förlorat 50% av sina tillgångar jämfört med ATH.

Permalänk
Medlem

Intressant artikel av en välmeriterad professor i finans:
https://blogs.scientificamerican.com/observations/what-to-exp...

Ett utdrag:
"Many speculative investors jumped onto the bandwagon. These investors buy as prices go up. They don’t want to miss out. They don’t care about the scientific foundations of the underlying asset—they are in for the ride. It is a classic bubble mentality.

But when the bubble bursts, it does not mean cryptocurrencies go to zero. Consider the tech bubble in the late 1990s. There was a substantial correction, and the good companies survived. Even if there were a 90 percent correction in the price of bitcoin, we would be back to the value it held 12 months ago. At the point of the correction, the bandwagon investors jump off. The longer-term investors who have taken the time to understand the potential of the technology may be the first ones to be buyers."

Permalänk
Medlem

Bitcoin kallades bubbla redan vid några hundra dollar. Historiskt så har Bitcoin hittills alltid gått uppåt på längre sikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cracko:

Bitcoin kallades bubbla redan vid några hundra dollar. Historiskt så har Bitcoin hittills alltid gått uppåt på längre sikt.

Haha vänta på hur universitetsskaran kommer hit och citerar ekonomiboken kapitel 5 där det står att historiska värdet inte speglar framtida.

Men guess what, det finns inget som tyder på att det inte speglar historiska trender, för bitcoin har gjort det tillsammans med övriga valutor sedan dag 1.

Finns ett mönster så utnyttjas det, och man vill gärna hålla liv i det. Därför är marknaden identisk varje År hittills tills tronbytet är faktum.

Folk som kallar bitcoin bubbla har ingen koll, så är det bara.

Det är en ny marknad där dom försöker applicera deras universitetsexamen för att hävda sig på internet.

Cryptovalutor idag är extremt undervärderade, dom som förstår varför, dom förstår.
Dom som inte gör det är nya inom det och tänker gammalmodigt som med aktier och andra tillfälliga intressesaker som silver och tulpaner.

Cryptovalutor har inget fysiskt värde och därför kan man inte applicera grundregler för aktiehandel. Hela världen vill in, förutom Sverige som tror sig vara bättre än andra länder på allt och ska leka världspolis.

Marknaden speglar detta.

Men dom som i slutändan står med valutor som faktiskt baseras på en fysisk vara/produkt är mer volatilt än krypto.

Att ha något vägandes på ett lands ekonomi drivet av korrupta och inkompetetena politiker.
Bostadsbubblor med höga lån, som hänt förut och samma mönster finns idag igen.

Sålänge allt är statligt så är alla trygga pch tror att inget kan hända, och det är det som är problemet med svenskar. För godtrogna och litar helhjärtat på Löfven och övrigt pack som sitter i riksdagen.

Hellre en valuta som baseras på vad folket anser den vara värd, än att ha en valuta som baseras på lands ekonomi/guld.

Sverige har ju fan bara 250 miljarder valutareserv kvar efter att sossarna lånade 250 för att täcka underskott i budgeten iom flyktingkrisen.

Hur försvarar ni er i en sådan diskussion utan att trycka på våra cryptovalutor?

Svara gärna hur ni motiverar era USD/eur/sek hantering (lån, bostäder, bilar m.m).

Permalänk
Inaktiv

Cryptocoin är här för att stanna. Fenomenet är inte nytt och det kommer med all sannolikhet bara öka även i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Cryptovalutor idag är extremt undervärderade, dom som förstår varför, dom förstår.
Dom som inte gör det är nya inom det och tänker gammalmodigt som med aktier och andra tillfälliga intressesaker som silver och tulpaner.

Cryptovalutor har inget fysiskt värde och därför kan man inte applicera grundregler för aktiehandel. Hela världen vill in, förutom Sverige som tror sig vara bättre än andra länder på allt och ska leka världspolis.

Att ha något vägandes på ett lands ekonomi drivet av korrupta och inkompetetena politiker.
Bostadsbubblor med höga lån, som hänt förut och samma mönster finns idag igen.

Hellre en valuta som baseras på vad folket anser den vara värd, än att ha en valuta som baseras på lands ekonomi/guld.

Sverige har ju fan bara 250 miljarder valutareserv kvar efter att sossarna lånade 250 för att täcka underskott i budgeten iom flyktingkrisen.

Hur försvarar ni er i en sådan diskussion utan att trycka på våra cryptovalutor?

Svara gärna hur ni motiverar era USD/eur/sek hantering (lån, bostäder, bilar m.m).

Vet inte var jag ska börja, det är så låg nivå på denna "diskussion".
Eftersom att krypto är så himla undervärderat så kanske du kan berätta för mig vad krypto borde värderas till (gärna med stöd i beräkningar där man kan granska olika parametrar). Det känns verkligen helt sjukt att någon kan sitta och säga att grundreglerna för aktiehandel inte skulle gå att tillämpa på krypto, grunden i aktiehandel är tillgång och efterfrågan, dvs. två människor som kommer överens om ett pris. Detta sker inte inom krypto alltså?

Jag vet inte i vilken framtida värld det är som du vill bo, men du vill inte betala skatt? Du vill inte kunna ta lån? Du vill inte ha någon statlig verksamhet alls antar jag eftersom att du inte vill betala skatt? Vet du vad, det är ok med mig, du är varmt välkommen att flytta, jag förstår inte varför du är kvar...

Men du ska inte tro att du undkommer alla problem bara genom kryptovalutor, du borde väl snarare vara glad av att vara kvar i Sverige. Se till att få betalt i dina kryptovalutor (det är ju ändå det fulländande systemet) och undvik allt som har med skatt och staten att göra, men utnyttja fortfarande allt du får.

Hur jag motiverar min USD/EUR/SEK-hantering?
Det är ett bra sätt att utbyta tjänster :-P.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nesvop:

Vet inte var jag ska börja, det är så låg nivå på denna "diskussion".
Eftersom att krypto är så himla undervärderat så kanske du kan berätta för mig vad krypto borde värderas till (gärna med stöd i beräkningar där man kan granska olika parametrar). Det känns verkligen helt sjukt att någon kan sitta och säga att grundreglerna för aktiehandel inte skulle gå att tillämpa på krypto, grunden i aktiehandel är tillgång och efterfrågan, dvs. två människor som kommer överens om ett pris. Detta sker inte inom krypto alltså?

Jag vet inte i vilken framtida värld det är som du vill bo, men du vill inte betala skatt? Du vill inte kunna ta lån? Du vill inte ha någon statlig verksamhet alls antar jag eftersom att du inte vill betala skatt? Vet du vad, det är ok med mig, du är varmt välkommen att flytta, jag förstår inte varför du är kvar...

Men du ska inte tro att du undkommer alla problem bara genom kryptovalutor, du borde väl snarare vara glad av att vara kvar i Sverige. Se till att få betalt i dina kryptovalutor (det är ju ändå det fulländande systemet) och undvik allt som har med skatt och staten att göra, men utnyttja fortfarande allt du får.

Hur jag motiverar min USD/EUR/SEK-hantering?
Det är ett bra sätt att utbyta tjänster :-P.

Haha helt sjukt, du låter ju värre än Löfven som mumlar bort allt.

Du trycker på personliga saker och lägger upp NOLL argument för USD/EUR/SEK.

Cryptovalutor är ett bättre sätt att utbyta tjänster. Så komigen, vad är så bra med dessa 3 valutor?

Skatt betalas iom redovisning hos företag, samt MOMS på produkter.

Har du 100% koll på företags in/utgifter så kan inte svarthandel finnas (*).

Varför skulle allt handla om att undvika skatt? Staten får väl då fan ändra hur det fungerar för att kunna beskatta korrekt.

Om något så undviker du alla mellanhänder och banker som surplar pengar ur folks plånböcker. Detta om något borde täcka all svarthandel som kan komma med Cryptovalutor.

Sen som du sagt i en annan tråd, kontanter har funkat i alla dagar och finns fortfarande i världen, så varför skulle inte Cryptovalutor funka, som dessutom finns lagrat hos företags transaktioner m.m.

Du tänker för kort, det är det som är fel.

Permalänk
Medlem

@Xcm: BTC beter sig precis som en hypad aktie. Snabb explosionsartad ökning följd av kraftigt tapp av värde. Är andra gången BTC gör detta (förra gången 2013). 2013 var en bubbla och 2017 var en bubbla. Om värdet 2025 är 70k är inte relevant. 2013 och 2017 var endå en bubbla oavsett hur högt ett framtida värde blir.

Ingen hävdar att den kommer försvinna eller dö ut. Antagligen kommer den ha ett högre värde efter kraschen än före all hype. Kanske 2-3k som fortfarande är en bra ökning på ynka 1år.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixozuxiz:

Där bottennivån blir majningen eftersom att mängder av elbolag i övriga delar av världen (främst Kina och Schweiz) majnar själva, om flera majnar i samma region som elbolagen så blir elen i det fallet det som bygger på ägande i förlängningen;
Mining -> El -> $$ -> kryptovaluta <-> $$ <-> El <-> Mining, etc..

Rätta mig gärna om jag har fel. Men efter besök i Schweiz (cryptovalley) så är det så jag har fått det förklarat.

Jag fattar inte hur du tänker här. För ett företag kan man ha ett bottenvärde som är summan av alla tillgångar minus summan av alla skulder. Har Oves Skördtjänst AB 3 traktorer i sin ägo, och saknar skulder, är företaget värt ungefär 3 begagnade traktorer. Skulle företaget hamna i en bubbla efter flera år av väldigt bra skördar med många bra kontrakt, och krasha efter att ha varit värt 50 begegnade traktorer, är det rimligt att det inte skulle sjunka mycket mer än till värdet av de tre traktorerna.

Du säger alltså att bitcoin har ett bottenvärde som baseras på den el som använts för att ta fram den. Dvs om 15GWh använts för att mina en viss kryptovaluta, är denna också värd motsvarande 15GWh. Så tänk om Svens Mining AB saknar någon annan form av tillgång och skuld, men har ett kvitto på en elräkning för 15GWh, så skulle företaget bottna i marknadspriset för 15GWh. Jag har svårt att se varför någon skulle vilja att betala något för detta kvitto, och i förlängningen Svens Mining AB eller godtycklig kryptovaluta vars värde skulle backas av det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

@Xcm: BTC beter sig precis som en hypad aktie. Snabb explosionsartad ökning följd av kraftigt tapp av värde. Är andra gången BTC gör detta (förra gången 2013). 2013 var en bubbla och 2017 var en bubbla. Om värdet 2025 är 70k är inte relevant. 2013 och 2017 var endå en bubbla oavsett hur högt ett framtida värde blir.

Ingen hävdar att den kommer försvinna eller dö ut. Antagligen kommer den ha ett högre värde efter kraschen än före all hype. Kanske 2-3k som fortfarande är en bra ökning på ynka 1år.

Och så var vi där på det personliga stadiet igen, brist på argument för din dollar, euro, SEK?

Det har aldrig varit en bubbla, och det är ingen bubbla. Det är en ökning av att folk vill in i valutan.
Först vill 10 personer in, sen vill 20 in. Idag vill 1.000.000 in. I Juni vill 5 miljoner in.

Varsågoda att betala det som betalas för att komma in i cryptovalutor.

Utbud/efterfrågan. Och det finns inte oändligt av respektive valuta. Detta är inte staten som kan trycka pengar efter behov, eller låna av sig själva.

Permalänk
Medlem

Ser du nergången 2014 till 2015? Där poppade bubblan.

Lika december 2017 till nu så poppar bubblan.

Förklaring vad en bubbla är:

"A bubble is an economic cycle characterized by rapid escalation of asset prices followed by a contraction. It is created by a surge in asset prices unwarranted by the fundamentals of the asset and driven by exuberant market behavior. When no more investors are willing to buy at the elevated price, a massive selloff occurs, causing the bubble to deflate.

Read more: Bubble https://www.investopedia.com/terms/b/bubble.asp#ixzz56DpBtFm3...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Och så var vi där på det personliga stadiet igen, brist på argument för din dollar, euro, SEK?

Det har aldrig varit en bubbla, och det är ingen bubbla. Det är en ökning av att folk vill in i valutan.
Först vill 10 personer in, sen vill 20 in. Idag vill 1.000.000 in. I Juni vill 5 miljoner in.

Varsågoda att betala det som betalas för att komma in i cryptovalutor.

Utbud/efterfrågan. Och det finns inte oändligt av respektive valuta. Detta är inte staten som kan trycka pengar efter behov, eller låna av sig själva.

Alltså läs på vad "bubbla" betyder!

En snabb ökning följt av snabbt fall. Har inget med att göra om det blir värd mer eller mindre i framtiden.

"A bubble is an economic cycle characterized by rapid escalation of asset prices followed by a contraction. It is created by a surge in asset prices unwarranted by the fundamentals of the asset and driven by exuberant market behavior. When no more investors are willing to buy at the elevated price, a massive selloff occurs, causing the bubble to deflate."

Read more: Bubble https://www.investopedia.com/terms/b/bubble.asp#ixzz56DpBtFm3
Follow us: Investopedia on Facebook

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Alltså läs på vad "bubbla" betyder!

En snabb ökning följt av snabbt fall. Har inget med att göra om det blir värd mer eller mindre i framtiden.

"A bubble is an economic cycle characterized by rapid escalation of asset prices followed by a contraction. It is created by a surge in asset prices unwarranted by the fundamentals of the asset and driven by exuberant market behavior. When no more investors are willing to buy at the elevated price, a massive selloff occurs, causing the bubble to deflate."

Read more: Bubble https://www.investopedia.com/terms/b/bubble.asp#ixzz56DpBtFm3
Follow us: Investopedia on Facebook

Du vill verkligen ha så rätt du va? Hahaha...

Ok så nu får vi detta svart på vitt.

NI ANTI-CRYPTO:

Ni anser att det finns en BUBBLA, men att marknaden går vidare ändå.

SÅ I LÄNGDEN:

Bubblan är ofarlig, eftersom marknaden återhämtar sig och går vidare?

Så vad fan är då problemet??????

Skillnaden är att oavsett vad som händer så kommer folk vilja ha cryptovalutor för dess revolutionerande teknik.
Det är som att människan helt plötsligt ska sluta äta mat för att alla sluta gilla det, det händer bara inte.

Permalänk
Medlem

@Implor:
Om nu det inte spelar någon roll vad värdet kommer ha i framtiden, Vad spelar det då för roll om det är en bubbla eller inte?
Isåfall kan man säga att bitcoin har en bubbla varjedag, varje timme, varje minut eftersom den är så extremt volatile. (brist på ett bättre svenskt ord )

@XCM hann före

Alltid lika roligt när ekonomistudenter ska dra aktiemarknad referenser i krypton. Utan att veta ett piss om krypto.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Du vill verkligen ha så rätt du va? Hahaha...

Ok så nu får vi detta svart på vitt.

NI ANTI-CRYPTO:

Ni anser att det finns en BUBBLA, men att marknaden går vidare ändå.

SÅ I LÄNGDEN:

Bubblan är ofarlig, eftersom marknaden återhämtar sig och går vidare?

Så vad fan är då problemet??????

Skillnaden är att oavsett vad som händer så kommer folk vilja ha cryptovalutor för dess revolutionerande teknik.
Det är som att människan helt plötsligt ska sluta äta mat för att alla sluta gilla det, det händer bara inte.

Skrivet av Stisse:

@Implor:
Om nu det inte spelar någon roll vad värdet kommer ha i framtiden, Vad spelar det då för roll om det är en bubbla eller inte?
Isåfall kan man säga att bitcoin har en bubbla varjedag, varje timme, varje minut eftersom den är så extremt volatile. (brist på ett bättre svenskt ord )

@XCM hann före

Kursen kan återhämta sig långsiktigt efter en bubbla och den kan inte göra det. Båda är lika möjliga.

Kan ta 1 år att återhämta sig, kan ta 10 år, kan till och aldrig hända.

Historisk utveckling säger inget om framtiden.

Eftersom det tydligt är inne i en period med kraftiga fall så bör man som investerare hålla sig borta tills det börjar plana ut.

Anti-crypto är jag inte. Vi skulle lika gärna ha kunnat diskuterat Fingerprint Cards som har haft en liknande krash. Samma där att dom kan vara värda 200kr år 2020 eller 5kr.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stisse:

@Implor:

@XCM hann före

Alltid lika roligt när ekonomistudenter ska dra aktiemarknad referenser i krypton. Utan att veta ett piss om krypto.

Ja, det värsta är att vi (du känner säkert igen dig) har haft denna diskussion överallt i år och dagar och när man helt enkelt vill diskutera krypto i sin form så ska dom alltid komma in som nummer 125 i ledet och inflika med "men hörrni, tänk på att det är volatilt och crypto är en bubbla".

Vi som håller på med krypto vet om hur man torskar pengar i krypto, vi har hört allt om bubblor, läst om gamla bubblor, tulpanmanier, silvermanier, IT-krascher osv. Vi har sedan utvärderat detta och ansett att risken inte är så påtaglig som dessa oinsatta vill få det att framstå som.

Dom är som iglar som vägrar förstå att vi har hört allt dom säger 10000 gånger, och vi är 10 steg framför.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Kursen kan återhämta sig långsiktigt efter en bubbla och den kan inte göra det. Båda är lika möjliga.

Kan ta 1 år att återhämta sig, kan ta 10 år, kan till och aldrig hända.

Historisk utveckling säger inget om framtiden.

Eftersom det tydligt är inne i en period med kraftiga fall så bör man som investerare hålla sig borta tills det börjar plana ut.

Anti-crypto är jag inte. Vi skulle lika gärna ha kunnat diskuterat Fingerprint Cards som har haft en liknande krash. Samma där att dom kan vara värda 200kr år 2020 eller 5kr.

Fingerprint är ju ETT företag med EN ide.

Cryptovalutor är ju ett företag med en egen ide per respektive valuta.

Cryptovalutor är aktiebolag i andra former. När du bashar kryptovalutor så bashar du Företagsvärlden som helhet.
Det är det som dumförklarar dig/er.

Dessutom är denna "krash" inräknad i 99,9% av alla insatta i krypto. Du utifrån blir rädd, men detta är vardagsmat i kryptohandel. Det är såhär var 3e månad, upp, ned, upp, ned. Den är inte volatil, marknaden är såhär bara eftersom det är så sjukt revolutionerande och det kan göras så in i hvete mycket pengar om man är insatt.

Jag menar jag har en lillebror som stoppade in 60.000 i somras. Han har idag över 600.000 som han plockat ut och köpt lägenhet för.

Hur kan man ens tvivla på att investera i en ekonomisk oberoendeposition för ynka 20-40% av en årslön. Det är en nobrain question för mig.

Permalänk
Medlem

@Implor:
Du kan inte jämföra Krypto med Aktier. Det går bara inte! Det är helt 2 olika saker och teknisk analys fungerar inte på krypto.
Jag skulle säga att det är just nu 60% rabatt på bitcoin och hade jag haft mer FIAT så hade jag köpt bitcoin nu.

För att kalla det en bubbla så tycker jag man måste ha en tidsram att hålla sig till. Jag kan gå med på att kalla det en bubbla om det går ner med 60% och håller sig där i mer än ett år(egentligen flera år). Men bitcoin har haft en sådan "bubbla" en gång varje år och ökat sitt värde flera gånger om efter varje "bubbla" då är det svårt och kalla det för en bubbla om värdet på bitcoin stiger med 1000% på ett år efter en "bubbla"

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Xcm:

Hur försvarar ni er i en sådan diskussion utan att trycka på VÅRA cryptovalutor?

Har suttit ett tag och försökt fundera på vad det är som Kryptokramarna påminner mig om. Plötsligt slog det mig när jag läste inlägget från Xcm...

Skälet till att jag och många andra väljer att inte "försvara" oss är för att det inte går att försvara sig. Du blandar fakta (felaktig sådan) och tyckande höger och vänster. Du lägger fram direkta felaktigheter och kallar dessa fakta. Du visar på en total oförståelse för det ekonomiska systemet och ber mig att visa på en sanning som inte får bestå i att beskriva saker som dom är. Endast en idiot går in i en sådan diskussion.

Även om någon här hade totalt överbevisat dig så hade du fortfarande haft kvar trumfkortet genom att säga att dessa personer är ignoranta och trångsynta. Dom förstår inte den storhet som du och dina gelikar förstår.

Det är ganska lustigt att se samma tankesätt här som på investeringsforum såsom Avanzas forum. I mitt jobb får jag ofta tillgång till information som kommer att vara kursstyrande, något som naturligtvis inte kan läckas till utomstående eller användas för egen handel. Dock är det ganska lustigt att sitta och titta på spekulationerna som personer gör på forumet. ALLA är HELT säkra på att aktie A eller B kommer att gå upp. saker som "Lyssna på mig, det är GARANTERAT att aktie A kommer att vara värd x SEK vid årsskiftet" skrivs hela tiden. Dom som inte gör samma analys är klassade som okunniga, speciellt om deras resonemang baseras i någon slags fakta.

Det är lustigt att det faktum att man faktiskt kan något inom ett ämne är det som gör att ens kunnande diskvalificeras.

Skulle någon säga samma sak om ingenjörer som skall bygga en bro. Jaha, här kommer ni med era gamla hållfasthetsbräkningar och stressanalyser. Nu är det så att det är nya tider. Nya vindar blåser. Här ska vi fasiken bygga en lång tunn bro över en blåsig dal med en självsvängningsfrekvens som matchar den mest vanligt förekommande vindstyrkan och vindriktningen. Jaså, du säger att den kommer att rasa bara för att andra broar förr i tiden har rasat under samma förutsättningar... Det är bara för att du utgår från att det som hänt förut kommer att upprepa sig om man ser liknande tecken. Kom inte här och klanka ner på VÅR bro med dina universitetsexamen och arbetserfarenhet. Spring och lek med dom andra mossiga tråkiga personerna där borta och lämna oss ifred...