Lättare att uppgradera till nya Ryzen-processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nej, men det har specifikt varit problem med mjukvaran som ska optimera spelprestanda för de av AMDs X3D-CPUer som har två CCD, och där spel därmed behöver tvingas köra på rätt kärnor för optimalt resultat.

Något i den där lösningen har tidigare inte anpassat sig till sin nya verklighet efter ett CPU-byte, vilket då lett till försämrad prestanda om spel inte körts på kärnor i CCDn som är utrustad med extra cache.

Skrivet av Thomas:

Nä, men det kan bli problem om man har otur. Saker som energiinställningar kan strula med prestandakostnad som följd (t ex att CPU inte boostar maximalt), inkl såna som man kanske inte märker av om man inte kör benchmarks och bekräftar att allt är rätt.

Tänker lite på Hardware Unboxeds videos med "bra" och "dåliga" installs av Windows 11 t ex för något snarlikt (men sannolikt med annan orsak).

<Uppladdad bildlänk>

I de flesta spelen var det inte sådär stor skillnad, men i ett fåtal fick de såna galna resultat. Den sortens strul kan man ev få av hårdvarubyten där gamla grejer ligger kvar och skräpar.

Edit: Som lite extra sammanhang är patchen de testar den som fixade prestandaproblem med Zen 5 (och även äldre processorer). Därav att "bad" och "good" är lika med den installerad.

Okey. Fair enough. X3D-modellerna må vara sjukt fina att titta på, men då jag spelar CS2 så har jag inte känt behov av dom. Så saknar den erfarenheten.
Tack för informationen

Var värre förr när man kunde få bsod även om man bytte till delar av samma fabrikat.
Trodde det var liknande case det handlade om.

Skrivet av Broken-arrow:

Jag bytte moderkort CPU på ett windows 7 system, det fungerade fint att boota men förlorade 2 kärnor (den gamla hade 2 kärnor mindre). Tror jag gjorde annan byte av delar annan gång med windows 7, men då ville inte windows vara med. Så det viss chansning om det fungerar eller inte.

Jo, men det kommer jag ihåg. Det fick man då gå in i systemkonfigurationen och tala om för den att det är dags att sträcka på benen och veva igång alla nya godsakerna.
Windows 7, till skillnad från Windows XP, kunde hantera byte av hårdvara utan bsod för det mesta. Även om man bytte fabrikat.
Men både fel antal kärnor samt större mängden minne kunde ibland inte riktigt bli tillgängligt per automatik ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Detta handlar väl endast om när man byter från/till en AMD X3D-processor med asymmetrisk CCD-layout, d.v.s. X3D processorer med 12 eller 16 kärnor där bara 8 av kärnorna har tillgång till 3D V-Cache.

Det vet jag inte!
Uppgraderade precis grabbens från en R5 3600XT (6 kärnor) till en R7 5700X3D (8 kärnor), helt utan något problem när det gäller Windows.
Det blev inte ändrat till asymmetriskt i detta bytet, sen med asymmetrisk cache hade jag uppriktigt för mig att det ger skilt uppträdande beroende på spel. Vet inte om det går att sätta profil i som ex. Radeon mjukvaran.

Var bara det vanliga när man uppgraderar Ram eller CPU, att UEFI tränar sig på ny hårdvara. Eller mer rätt tränar Ram i förhållande till minneskontrollern på CPU'n.

Så det blev som vanligt att man fick in och rota lite i UEFI, som jag för övrigt uppgraderade till senaste icke beta.

För Windows så brukar jag alltid dra bort drivrutiner för chipset även om det är samma moderkort, är lite av att vara på säkra sidan så det inte är något som har med det som idag sitter på CPU'n.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dags att hårdtesta detta, in och byta processor inför varje uppstart för att se om det funkar

Skrivet av flashen:

Min OCD kräver dock att jag alltid installerar om windows när jag byter GFX eller CPU

Skrivet av PeterP57:

Ett helsike med Windows SJU.

Skrivet av Bengt-Arne:

Har ännu inte behövt att ominstallera någon version av Windows vid CPU byte eller uppgradering. Där en del även har inkluderat både CPU, moderkort och lagringsmedia.

Någon enstaka gång så har man däremot fått verifiera att man är rättmätig ägare till Windows när allt är bytt. En process som tar 5 kanske 10 minuter.

Skrivet av Thomas:

Nä, men det kan bli problem om man har otur. Saker som energiinställningar kan strula med prestandakostnad som följd (t ex att CPU inte boostar maximalt), inkl såna som man kanske inte märker av om man inte kör benchmarks och bekräftar att allt är rätt.

Tänker lite på Hardware Unboxeds videos med "bra" och "dåliga" installs av Windows 11 t ex för något snarlikt (men sannolikt med annan orsak).

<Uppladdad bildlänk>

I de flesta spelen var det inte sådär stor skillnad, men i ett fåtal fick de såna galna resultat. Den sortens strul kan man ev få av hårdvarubyten där gamla grejer ligger kvar och skräpar.

Edit: Som lite extra sammanhang är patchen de testar den som fixade prestandaproblem med Zen 5 (och även äldre processorer). Därav att "bad" och "good" är lika med den installerad.

Skrivet av Devil May Cry:

Är det något som har släppts, eller ska släppas? I vilken form? Mjukvara, drivrutin, vilken drivrutin, för chipset?

Så många frågor som jag hade önskat var med i artikeln, men bra att det uppmärksammats iaf.

Skrivet av Snusious:

Okej!
Recensioner ser i alla fall intressanta ut, matchar 9800X3D i gaming och 9950X i produktivitet och allt utan att behöva hålla på parkering av kärnor och så.
Personligen väntar jag dock på Zen 6 med sina beryktade 12 kärnors CCDer. Förväntas ju komma på AM5. En 11(?)800X3D med 12 kärnor, ja tack!

Ja tack.

EX-cuse me vem använder Windows när Ubuntu finns... 💯% 😃

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Reklamationer, butiker, utanförskap med mera. 😏 Shannon–Hartley Law! 🥷

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Ja tack.

EX-cuse me vem använder Windows när Ubuntu finns... 💯% 😃

Ändå tackar du

Ja... Skulle gärna använda Ubuntu, Suse, RH eller någon variant om bara mjukvaran jag använder och till viss mån är låst till, funnits på linux.
Är nu säkert 20-år sedan som jag körde med linux och andra OS som ex. OS/2 (som jag såg överlägset Windows), provade även en rysk-utvecklad variant av DOS som var modulär med fönstermiljö.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ändå tackar du

Ja... Skulle gärna använda Ubuntu, Suse, RH eller någon variant om bara mjukvaran jag använder och till viss mån är låst till, funnits på linux.
Är nu säkert 20-år sedan som jag körde med linux och andra OS som ex. OS/2 (som jag såg överlägset Windows), provade även en rysk-utvecklad variant av DOS som var modulär med fönstermiljö.

Ja jag tackade för att det är lättare att byta 🔀 / uppdatera 🔄 till Ryzen utan att Windows behöver installeras om...

...men...

...jag är super nöjd med att ha gått över till Ubuntu myself...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Reklamationer, butiker, utanförskap med mera. 😏 Shannon–Hartley Law! 🥷

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu har jag bara kört Intel de senaste decennierna, men sedan Windows 10 har jag aldrig behövt installera om. Det har kommit upp meddelandet ”Förbereder Windows” en stund, sen har Windows bootat upp och fungerat. Inte reflekterat över hur det är på andra plattformar, men har däremot installerat om Windows ändå vid större uppgraderingar bara för sakens skull.

Har till och med bytt mellan amd och intel på samma Windows installation ( Core i5 750 till ryzen 7 1700)
Upplevde inga problem vad jag minns men det var ett tag sedan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb