Nej, men det har specifikt varit problem med mjukvaran som ska optimera spelprestanda för de av AMDs X3D-CPUer som har två CCD, och där spel därmed behöver tvingas köra på rätt kärnor för optimalt resultat.
Något i den där lösningen har tidigare inte anpassat sig till sin nya verklighet efter ett CPU-byte, vilket då lett till försämrad prestanda om spel inte körts på kärnor i CCDn som är utrustad med extra cache.
Nä, men det kan bli problem om man har otur. Saker som energiinställningar kan strula med prestandakostnad som följd (t ex att CPU inte boostar maximalt), inkl såna som man kanske inte märker av om man inte kör benchmarks och bekräftar att allt är rätt.
Tänker lite på Hardware Unboxeds videos med "bra" och "dåliga" installs av Windows 11 t ex för något snarlikt (men sannolikt med annan orsak).
<Uppladdad bildlänk>
I de flesta spelen var det inte sådär stor skillnad, men i ett fåtal fick de såna galna resultat. Den sortens strul kan man ev få av hårdvarubyten där gamla grejer ligger kvar och skräpar.
Edit: Som lite extra sammanhang är patchen de testar den som fixade prestandaproblem med Zen 5 (och även äldre processorer). Därav att "bad" och "good" är lika med den installerad.
Okey. Fair enough. X3D-modellerna må vara sjukt fina att titta på, men då jag spelar CS2 så har jag inte känt behov av dom. Så saknar den erfarenheten.
Tack för informationen
Var värre förr när man kunde få bsod även om man bytte till delar av samma fabrikat.
Trodde det var liknande case det handlade om.
Jag bytte moderkort CPU på ett windows 7 system, det fungerade fint att boota men förlorade 2 kärnor (den gamla hade 2 kärnor mindre). Tror jag gjorde annan byte av delar annan gång med windows 7, men då ville inte windows vara med. Så det viss chansning om det fungerar eller inte.
Jo, men det kommer jag ihåg. Det fick man då gå in i systemkonfigurationen och tala om för den att det är dags att sträcka på benen och veva igång alla nya godsakerna.
Windows 7, till skillnad från Windows XP, kunde hantera byte av hårdvara utan bsod för det mesta. Även om man bytte fabrikat.
Men både fel antal kärnor samt större mängden minne kunde ibland inte riktigt bli tillgängligt per automatik ibland.