Lättare att uppgradera till nya Ryzen-processorer

Permalänk
Melding Plague

Lättare att uppgradera till nya Ryzen-processorer

Du behöver inte installera om Windows med 9000X3D-processorerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dags att hårdtesta detta, in och byta processor inför varje uppstart för att se om det funkar

Permalänk
Musikälskare

Min OCD kräver dock att jag alltid installerar om windows när jag byter GFX eller CPU

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ett helsike med Windows SJU.

Permalänk
Medlem

Har ännu inte behövt att ominstallera någon version av Windows vid CPU byte eller uppgradering. Där en del även har inkluderat både CPU, moderkort och lagringsmedia.

Någon enstaka gång så har man däremot fått verifiera att man är rättmätig ägare till Windows när allt är bytt. En process som tar 5 kanske 10 minuter.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dags att hårdtesta detta, in och byta processor inför varje uppstart för att se om det funkar

Fungera har det ju absolut gjort tidigare också, men nu bör man förhoppningsvist få full prestanda och inget dom buggar. Men det är fortfarande windows och ibland blir det sämre efter någon uppdatering så egentligen gör detta ingen stor skillnad, man bör troligen fortfarande ominstallera då och då för optimal prestanda.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade från 13600k till 9800x3D på samma installation. Har kört typ hundra timmar och benchat ser inga avvikelser i prestanda eller stabilitet

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Är det första april redan?
För något år sedan uppgraderade jag min 3700X till en 5800X, byte även moderkort och minne och grafikkort. Inga problem.

Sambon fick mina gamla grejor. Hon hade en 2600K innan. Inga problem. Windows hoppade igång som inget efteråt och allt har fungerat fint sedan dess.

Menar ni att det skulle gå bra att byta allt det utan att installera om, men byter man bara processorn så brakar Windows ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Har ännu inte behövt att ominstallera någon version av Windows vid CPU byte eller uppgradering. Där en del även har inkluderat både CPU, moderkort och lagringsmedia.

Någon enstaka gång så har man däremot fått verifiera att man är rättmätig ägare till Windows när allt är bytt. En process som tar 5 kanske 10 minuter.

Låter lite som en ”du är både vinnare och förlorare när du….”

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara kört Intel de senaste decennierna, men sedan Windows 10 har jag aldrig behövt installera om. Det har kommit upp meddelandet ”Förbereder Windows” en stund, sen har Windows bootat upp och fungerat. Inte reflekterat över hur det är på andra plattformar, men har däremot installerat om Windows ändå vid större uppgraderingar bara för sakens skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

Menar ni att det skulle gå bra att byta allt det utan att installera om, men byter man bara processorn så brakar Windows ihop?

Nej, men det har specifikt varit problem med mjukvaran som ska optimera spelprestanda för de av AMDs X3D-CPUer som har två CCD, och där spel därmed behöver tvingas köra på rätt kärnor för optimalt resultat.

Något i den där lösningen har tidigare inte anpassat sig till sin nya verklighet efter ett CPU-byte, vilket då lett till försämrad prestanda om spel inte körts på kärnor i CCDn som är utrustad med extra cache.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bytte precis ifrån I7-13700K -> AMD Ryzen 7 9800X3D, utan att ominstallera Windows. Det enda jag gjorde va att efter jag bootat upp Windows efter bytet var att rensa lite i Enhetshanteraren bland dolda och inaktiverade enheter. Antagligen helt onödigt men kändes bra inombords. Sedan installerade jag Chipset drivers och alla andra drivers som kom med mitt moderkort.

Jag är faktiskt imponerad av hur bra Windows hanterade denna grej. Hade detta varit för tio år sedan så hade min upplevelse antagligen varit väldigt annorlunda.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EndLessMind:

För något år sedan uppgraderade jag min 3700X till en 5800X, byte även moderkort och minne och grafikkort. Inga problem.

Sambon fick mina gamla grejor. Hon hade en 2600K innan. Inga problem. Windows hoppade igång som inget efteråt och allt har fungerat fint sedan dess.

Nä, men det kan bli problem om man har otur. Saker som energiinställningar kan strula med prestandakostnad som följd (t ex att CPU inte boostar maximalt), inkl såna som man kanske inte märker av om man inte kör benchmarks och bekräftar att allt är rätt.

Tänker lite på Hardware Unboxeds videos med "bra" och "dåliga" installs av Windows 11 t ex för något snarlikt (men sannolikt med annan orsak).

I de flesta spelen var det inte sådär stor skillnad, men i ett fåtal fick de såna galna resultat. Den sortens strul kan man ev få av hårdvarubyten där gamla grejer ligger kvar och skräpar.

Edit: Som lite extra sammanhang är patchen de testar den som fixade prestandaproblem med Zen 5 (och även äldre processorer). Därav att "bad" och "good" är lika med den installerad.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Discokungen

Va..? Jag har inte installerat om Windows sen 8.1 kom men det börjar ju bli lite dags nu! Ett antal hårdvarubyten sedan slutet på 2013, om man säger så.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 100W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Låter lite som en ”du är både vinnare och förlorare när du….”

Föredrar nog vinnare, då jag helt har sluppit att installera om Windows och dom program man använder.

Vad menar du med förlorare?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Va..? Jag har inte installerat om Windows sen 8.1 kom men det börjar ju bli lite dags nu! Ett antal hårdvarubyten sedan slutet på 2013, om man säger så.

wow! själv kör man formatering och nyinstallation 1ggr/år. Älskar känslan av en sprillans windows, får datorn att kännas ny också iom tomt på datorn (har alltid en 2tb HDD som windows pekar på för dokument/bilder/videos/downloads, och 1tb ssd för spelen)

Brukar oftast bli under vintern när man sitter framför datorn mer, och har nog gjort detta sedan 25 år tillbaks

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", zotax rtx3070 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Föredrar nog vinnare, då jag helt har sluppit att installera om Windows och dom program man använder.

Vad menar du med förlorare?

Det är en kategori där man både är vinnare och förlorare. Breoende på hur man ser det.

T.ex: Du är både vinnare och förlorare om du kommer 1a i en look-a-like tävlinge för Hitler.
Du är juh vinnare. Men vem vill se ut som hitler?

Du är juh vinnare som slipper att installera om datorn. Men utifrån bredare perspektiv, sitta vid din installation jämfört med en fräsh ny som flyter bättre? Tiden du ”tjänar” på att hoppa ominstallationen…. Nej tack

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Är det något som har släppts, eller ska släppas? I vilken form? Mjukvara, drivrutin, vilken drivrutin, för chipset?

Så många frågor som jag hade önskat var med i artikeln, men bra att det uppmärksammats iaf.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

När jag bytte plattform från AM4 till AM5 med 9800X3D så gjorde Windows något liknande som sägs i artikeln. Vet inte om det ingår i något men det var iaf 4 månader sen jag gjorde övergången. Är detta specifikt när man bara bytt enbart processorn?

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

Jag bytte moderkort CPU på ett windows 7 system, det fungerade fint att boota men förlorade 2 kärnor (den gamla hade 2 kärnor mindre). Tror jag gjorde annan byte av delar annan gång med windows 7, men då ville inte windows vara med. Så det viss chansning om det fungerar eller inte.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Varför tog det 5-10 min?
Jag gjorde det nyligen vara bara att klicka ok att byta licensen till den nya datorn. Tog några sekunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Det är en kategori där man både är vinnare och förlorare. Breoende på hur man ser det.

T.ex: Du är både vinnare och förlorare om du kommer 1a i en look-a-like tävlinge för Hitler.
Du är juh vinnare. Men vem vill se ut som hitler?

Du är juh vinnare som slipper att installera om datorn. Men utifrån bredare perspektiv, sitta vid din installation jämfört med en fräsh ny som flyter bättre? Tiden du ”tjänar” på att hoppa ominstallationen…. Nej tack

Det beror ju endast på ditt eget omdöme, som uppenbarligen är att det inte kan gå bra att uppgradera hårdvara utan att tappa prestanda eller springa på problem.

För mig så innebär det att jag före uppdatering vidtar åtgärder om jag anser dom behövas, varvid jag spar tid och en massa omständlig ominstallation helt i onödan.

Att jag väljer den logiska vägen, slipper ta mitt liv som Hitler bör vara rätt sunt.
Å andra sidan så har jag ej heller något större behov att tänka på tokiga människor i historien, som ex. Hitler!

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Varför tog det 5-10 min?
Jag gjorde det nyligen vara bara att klicka ok att byta licensen till den nya datorn. Tog några sekunder

Jag skrev "kanske" inte "tog", främst för att där är mer än en väg att gå.
Den du skriver är att föredra, men sist så var den inte tillgänglig då MS hade någon form av bygg på just licensservern, varvid det blev att ringa ett angivet nummer och knappa in verifieringskod.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Det här kanske i första hand gäller CPU:er med flera CCD ?
Där har det ju varit klara problem med att byta från typ 7700x till 79xx.

Annars är ju Windows väldigt snällt vad gäller hårdvaruuppdateringar.
Min nuvarande konfiguration började 2009 som en ren Windows 7 installation på en AMD plattform.
Den uppgraderades sen till Windows 8, 8.1, 10 & 11.
Jag bytte också hårdvara från AMD till Intel 3770K när Bulldozer inte var en vettig uppdatering.
Sen tillbaka till AMD 2700X, 3700x, 5800x & nu 9700x.
Fortfarande samma Windows installation & inga problem med OS:et alls

Visa signatur

ASRock X670E Pro RS, Ryzen 7 9700X, 2x32GB Kingston Fury Beast Black 6000 CL30 @6200MHz