Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nej, man orsakar en kostnad. Och det är inte bedrägeri, jag har bara ångrat mig...

Varken folket på posten, eller våra politiker är fullständiga idioter, även om jag håller med om att det verkar så med viss regelbundenhet. De förstår rätt snart att det är storleken på avgiften som gör det. Och, som jag har sagt tidigare, jag misstänker att det här är ett "icke problem", och att posten kommer göra som DHL, med flera nivåer på avgiften, baserat på hur mycket pengar de behöver ligga ute med för kunds räkning.

Lät dock inte som det på SvD. Där trodde dom avgiften till och med skulle bli högre än 125kr för att det inte räcker. Men jag hoppas för guds skull att du har rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nej, man orsakar en kostnad. Och det är inte bedrägeri, jag har bara ångrat mig...

Nej nu är du ute och cyklar. Om man beställer en vara utan att ha för avsikt att hämta ut den och i syfte att orsaka en kostnad för tredje man, så åsamkar man ju tredje man en skada.

@Petterk är nog ganska rätt på det när han kallar det för bedrägeri, men oavsett rubricering så kan detta beteende knappast kan vara förenligt med Svensk lag och har absolut ingenting med att "ångra sig" att göra.

Jag kan f.ö. inte se att @ecu971 inlägg är förenligt med forumreglerna då det är en uppmaning till brott.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Varken folket på posten, eller våra politiker är fullständiga idioter, även om jag håller med om att det verkar så med viss regelbundenhet. De förstår rätt snart att det är storleken på avgiften som gör det. Och, som jag har sagt tidigare, jag misstänker att det här är ett "icke problem", och att posten kommer göra som DHL, med flera nivåer på avgiften, baserat på hur mycket pengar de behöver ligga ute med för kunds räkning.

Det är dock en viss skillnad mellan Postnord och DHL. DHL fakturerar i efterskott, så DHL tar en kreditrisk i den händelse att kunden inte betalar och därmed är det motiverat att ta olika avgift beroende på hur hög risken är. T.ex. förlorar DHL mer om det är 1000 kr att betala än om det är 10 kr att betala. Postnord tar betalt i förskott (hämtas försändelsen inte ut får Postnord tillbaka pengarna från Tullverket) och tar därmed ingen kreditrisk, så då är det inte motiverat att ha olika avgift mer än att det kanske är någon procentuell avgift av beloppet p.g.a. ombudets hantering av kort/kontanter.

Skrivet av SwedZi:

Lät dock inte som det på SvD. Där trodde dom avgiften till och med skulle bli högre än 125kr för att det inte räcker. Men jag hoppas för guds skull att du har rätt.

Det enda Postnord har sagt är att avgiften (som för närvarande är på 125 kr) ska utredas, d.v.s. avgiften ska eventuellt ändras. Problemet är att man inte sagt åt vilket håll avgiften i så fall ändras, d.v.s. vi vet inte om den ändras uppåt eller neråt. Av den anledningen väntar jag med fler beställningar som går genom Postnord tills jag vet vad det är för avgift som gäller. Jag hoppas att handlingsplanen som skulle presenteras senast den 1 mars inkluderar uppgift om avgiftens framtida storlek.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: Det var detta jag syftade på

"En annan källa påpekar att Postnord saknar kunskap om hur man får en så stor mängd oregistrerade paket in i logistiksystemen. Han tror att Postnords hanteringsavgift kan bli högre än de 125 kronor som idag är standard.

– Det är mycket i processen som kostar pengar. Om man räknar med att varje paket i snitt tar runt en minut i hantering och sedan ska man dessutom producera en faktura och följa upp betalningarna. Vi gjorde ett överslag och kom fram till att det nog inte räcker med 125 kronor, säger källan."

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

@Kommenterande: Det var detta jag syftade på

"En annan källa påpekar att Postnord saknar kunskap om hur man får en så stor mängd oregistrerade paket in i logistiksystemen. Han tror att Postnords hanteringsavgift kan bli högre än de 125 kronor som idag är standard.

– Det är mycket i processen som kostar pengar. Om man räknar med att varje paket i snitt tar runt en minut i hantering och sedan ska man dessutom producera en faktura och följa upp betalningarna. Vi gjorde ett överslag och kom fram till att det nog inte räcker med 125 kronor, säger källan."

Det framgår dock inte om det är en källa inom Postnord eller någon utomstående. I artikeln pratade man även med någon icke namngiven person som jobbade för en annan speditör.

Jag konstaterar två saker: det är mycket dyrare i Danmark (160 danska kronor, d.v.s. c:a 200 kr) och det är mycket dyrare i Sverige om mottagaren är ett företag (220 kr exklusive moms vilket blir 275 kronor inklusive moms). Jag ser inget rationellt skäl till att ha olika avgift i Sverige och i Danmark (det är väl samma sak man gör i båda länderna, eller skiljer sig något i hanteringen?) och jag är tveksam till om det verkligen är mer jobb att göra en importdeklaration om mottagaren är ett företag istället för en privatperson. Detta skulle kunna tala för att Postnord väljer att låta avgiften på 125 kr närma sig den danska avgiften på 160 DKK och den svenska företagsavgiften på 275 kr.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: Fast i Danmark så är det ju moms och tullfritt under 80dkk (100 SEK) vilket i Sverige inte går eftersom lagen säger att moms måste tas på första kronan..

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Det är dock en viss skillnad mellan Postnord och DHL.

Visst. Men på alla sätt är det till postens fördel. DHL klarar av att fullgöra sitt uppdrag för en skitsumma i jämförelse med vad posten ska ha för att göra det i dag, trots att PostNord rent praktiskt inte har några kostnader utöver själva hanteringen.

Skrivet av Hurtigbullen:

Nej nu är du ute och cyklar. Om man beställer en vara utan att ha för avsikt att hämta ut den och i syfte att orsaka en kostnad för tredje man, så åsamkar man ju tredje man en skada.

@Petterk är nog ganska rätt på det när han kallar det för bedrägeri, men oavsett rubricering så kan detta beteende knappast kan vara förenligt med Svensk lag och har absolut ingenting med att "ångra sig" att göra.

Semantik. Det är inte brottsligt att ångra sig, och jag lovar, jag ska ha haft för avsikt att importera varan, och ångrar mig först när jag ser kostnaden för importen, var gång.

Skrivet av SwedZi:

@Kommenterande: Det var detta jag syftade på

Om post nord har över 7500:-/h i kostnader för att "hantera" tulldeklareringarna för ett enskilt paket, tror jag de behöver lägga om sin arbetsplan... Återigen, DHL klarar av att göra det för från 25:- per paket.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Semantik. Det är inte brottsligt att ångra sig, och jag lovar, jag ska ha haft för avsikt att importera varan, och ångrar mig först när jag ser kostnaden för importen, var gång.

Mest trams från din sida nu. Om du handlar på detta vis i uttalat syfte att orsaka skada så kommer du ha förbaskat svårt att hävda ånger då du visat ett klart och tydligt uppsåt. Ock även om du inte skulle ha uttalat syftet med ditt handlande så kan ett upprepat mönster av handlande troligtvis ändå visa på uppsåt.

Att det sen kan vara svårt att bevisa att du begått brottet om du hållit käften må vara hänt, men handlingen i sig är likförbannat brottslig.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Mest trams från din sida nu.

Känns ganska ömsesidigt faktiskt. Faktum kvarstår, det är hans rättighet att göra så, om han tycker det är värt besväret.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Postnord skrev att den bästa lösningen är att ingå avtal med sajten och momsen dras direkt på sidan. Det är givetvis en av de bättre lösningarna om det är möjligt. Andra speditörer var skeptiska till det dock.

Det finns givetvis svårigheter med detta, ett problem är väl att det inte är sajten (wish, ebay ali etc) själv som skickar utan en massa olika säljare på sajten, och dessutom så är nog många säljare där dropshippers, så de skickar inte det heller. Detta ska man väl dock kunna arbeta runt. Den dyrare lösningen är väl att varan skickas till ett lager hos (ebay, wish etc, och de ser till den blir deklarerad korrekt med moms.

Är inte annars en fungerade lösningen att säljaren måste ingå ett avtal med ebay/wish etc för få sälja till sverige. Momsen läggs först på i kassan, Ebay/wish betalar sedan in momsen själv. Säljaren kan skriva ut fraktsedel som de får automatiskt av ebay/wish etc, med moms informationen på. Skulle de vara dropshippers och inte kan vidarebefodra denna fraktsedel på ett korrekt sätt så får de helt enkelt inte sälja till sverige på sajten.

Vet inte om det skulle kunna fungera?

Permalänk
Medlem

Gammal skåpmat om hur avgiften kanske kommer se ut i fortsättningen. Precis som jag argumenterat så tycker inte PostNord heller att det verkar vara en bra idé med flera nivåer på avgiften. Vänta er inte det helt enkelt!

Skrivet av Dagens Nyheter:

– Det kommer med stor sannolikhet vara en fast avgift, men det är för tidigt för att säga helt säkert. Det är helt enkelt för att annars blir systemet ännu mer komplicerat och det blir ännu dyrare, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord.

https://www.dn.se/ekonomi/kinapaketen-kan-ta-en-omvag-for-att...

Permalänk
Medlem

@Kommenterande, @SwedZi

Det framstår i SvD-artikeln som att det rör sig om en annan källa från en konkurrerande speditör som yttrade sig. En annan speditör kan ha större kostnader, och nuvarande avgiftsnivå räcker till flera tusen extra anställda. Att de skulle vara tvungna att höja är inte så sannolikt, men de kan givetvis göra det på någon annan grund än kostnaden. Källan pratar uteslutande om fakturering hur som helst.

En poäng som konkurrenterna lyfter upp gäller dock bara PostNord och inte sig själva, och det är ju att PostNord inte får någon digital förhandsinformation – vilket konkurrenterna får för liknande försändelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Vet inte om det skulle kunna fungera?

Det skulle det inte. Hur ska en miljard olika verksamheter världen över kunna vara anslutna till ett sådant system? Visst skulle det fungera för just Wish och eBay, men hur ska det fungera för nya aktörer?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@erkew

Hade fungerat fint om de kör fulfillment centers och t.ex. Alibaba stod som importör i EU och betalade momsen.

Ebay i staterna har också Global Shipping-programmet där de sköter exporten och skickar paketen DDP/förtullade, den lösningen kräver dock att PostNord eller vilken speditör som tar emot varan faktiskt importdeklarerar det hela och gör det på avsändarens bekostnad. Annars är det fortfarande en oförtullad vara.

Lite längre fram kommer alla säljare kunna registrera sig i ett EU-land utan att behöva lokalt bolag här, och betala in momsen där som sen fördelas till rätt medlemsstat. Allt enligt Mini One Stop Shop förfarandet. De kommer ha egen tullkredit och sin egna relation med tull och/eller skattemyndigheten i den stat och således i det språk de själva väljer. De som sköter sig kommer dra nytta av detta.

Finns alltså tre-fyra sätt att göra detta på. Problemet är att bolag som Alibaba inte vill beblanda sig med logistik och skatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det skulle det inte. Hur ska en miljard olika verksamheter världen över kunna vara anslutna till ett sådant system? Visst skulle det fungera för just Wish och eBay, men hur ska det fungera för nya aktörer?

Men nu handlar ju de flesta av säljare hos dessa stora aktörer. Att det inte skulle fungera för alla aktörer utanför eu är en sak, men det skulle ju kunna vara en lösning för över 90% av alla brev/paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@erkew

Hade fungerat fint om de kör fulfillment centers och t.ex. Alibaba stod som importör i EU och betalade momsen.

Ebay i staterna har också Global Shipping-programmet där de sköter exporten och skickar paketen DDP/förtullade, den lösningen kräver dock att PostNord eller vilken speditör som tar emot varan faktiskt importdeklarerar det hela och gör det på avsändarens bekostnad. Annars är det fortfarande en oförtullad vara.

Lite längre fram kommer alla säljare kunna registrera sig i ett EU-land utan att behöva lokalt bolag här, och betala in momsen där som sen fördelas till rätt medlemsstat. Allt enligt Mini One Stop Shop förfarandet. De kommer ha egen tullkredit och sin egna relation med tull och/eller skattemyndigheten i den stat och således i det språk de själva väljer. De som sköter sig kommer dra nytta av detta.

Finns alltså tre-fyra sätt att göra detta på. Problemet är att bolag som Alibaba inte vill beblanda sig med logistik och skatter.

Fulfillment center är den dyrare varianten, då det blir mer manuell hantering etc. Det bästa tycker jag ändå är om det går att fixa så att säljaren skickar själv men får fraktsedeln av alibaba/ebay/wish. Så att det är ebay eller liknade som står för momsen, men rör aldrig varan. För varför ska det gå till ett fulfillment center, varför kan inte bara säljaren få fraktsedeln av ebay/alibaba/wish? Det kan väl ske helt automatiskt, ingen extra manuel hantering alls, förutom att bygga upp det systemet och underhåll för det givetvis.

det "positiva" med detta är ju också att alla brev blir korrekt deklarerade när det kommer till värdet också.

Permalänk
Medlem

DHL Express tar mellan 31,25 kr till 125 kr inkl moms när tull och moms är från 0-300 SEK och 3 % av beloppet när de totala avgifterna blir högre än 3333 SEK. Då paketen kommer från de själva så har de förhandsinformation, frakten är också mycket dyrare än de flesta andra alternativ. I praktiken är det en extra ~400 kr att beställa med DHL Express från Kina och även deras icke-express-service skulle bli dyrare än att betala PostNords speditionsavgift och frakt.

De flesta speditörer i Sverige ligger runt PostNords nivå, Fedex har väl t.ex. avgift på 150 kr inkl moms som minimum. TNT tror jag tar 368,75 kr inkl moms. Bring tar 250 kr inkl moms. O.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Fulfillment center är den dyrare varianten, då det blir mer manuell hantering etc. Det bästa tycker jag ändå är om det går att fixa så att säljaren skickar själv men får fraktsedeln av alibaba/ebay/wish. Så att det är ebay eller liknade som står för momsen, men rör aldrig varan. För varför ska det gå till ett fulfillment center, varför kan inte bara säljaren få fraktsedeln av ebay/alibaba/wish? Det kan väl ske helt automatiskt, ingen extra manuel hantering alls, förutom att bygga upp det systemet och underhåll för det givetvis.

det "positiva" med detta är ju också att alla brev blir korrekt deklarerade när det kommer till värdet också.

Varför? För att säljarna då inte behöver kunna reglerna och befrias från administrationen. De behöver inte ens veta hur man fyller i exportdeklarationer. De kan bara stå som avsändare om de faktiskt är avsändare.

Om det är dyrare eller inte beror på vilka avtal de har med speditörerna.

Det är hur som helst bara ett alternativ av flera. De kan själva skicka förtullat, det är bara att speditörerna inte riktigt erbjuder det för vettiga priser. DDP/förtullat fungerar bara när mottagande speditör faktiskt importdeklarerar också som sagt.

Permalänk
Medlem

http://www.ehandel.se/E-handlare-i-uppror---ska-stoppa-PostNo...

Verkar inte bara vara avgiften som folk är förbannade på haha... postnord alltså..

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

DHL Express tar mellan 31,25 kr till 125 kr inkl moms när tull och moms är från 0-300 SEK

Jag tänker förutsätta att du tappat en nolla längs vägen.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

När man handlar från USA på ebay så är ju skatt (oftast) redan beräknad och dras direkt vid betalning. Vad gör det så svårt att göra detsamma för Kina?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag tänker förutsätta att du tappat en nolla längs vägen.

Då tänker du nog fel. I de flesta fall bör du hur som helst hamna på dyrare frakt + 62,5 kr + moms på försändelsen.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

DHL Express tar mellan 31,25 kr till 125 kr inkl moms

Hur ofta är det egentligen som DHL Express bara tar ut 31:25 i avgift? Det kräver ju att värdet på försändelsen inkl. fraktkostnaden understiger 50 kr, men det kan knappast hända särskilt ofta att ens fraktkostnaden understiger 50 kr. Avgiften ser mer ut som något PR-skryt för att det ska låta bra och är gissningsvis inget som tillämpas särskilt ofta.

Skrivet av SwedZi:

http://www.ehandel.se/E-handlare-i-uppror---ska-stoppa-PostNo...

Verkar inte bara vara avgiften som folk är förbannade på haha... postnord alltså..

Det där handlar alltså om försändelser som skickas från Sverige, inte försändelser från utlandet.

Skrivet av LudvigLindell:

När man handlar från USA på ebay så är ju skatt (oftast) redan beräknad och dras direkt vid betalning. Vad gör det så svårt att göra detsamma för Kina?

Det funkar på samma sätt om man handlar från USA som om man handlar från Kina: speditören tvingas göra en importdeklaration efter att försändelsen kommit till Sverige och betala in momsen på det viset. Vissa butiker, t.ex. Amazon, har dock löst det så att det är avsändaren och inte mottagaren som betalar momsen så att man på så vis kan visa ett belopp direkt vid betalningen. Butiken får dock fortfarande betala en avgift till speditören för importdeklarationen, men jag antar att denna avgift är kraftigt rabatterad: portot inkl. avgiften för importdeklarationen som jag betalar till japanska Amazon kan i vissa fall vara under Postnords avgift för importdeklarationen på 125 kr. Jag antar att Amazon har ordnat med speditören så att importdeklarationen kan göras mer eller mindre automatiskt utan betydande manuella inslag och på så vis fått ner priset.

Om man letar upp tjänsten "AmazonGlobal" (som är den tjänst som innebär att Amazon skickar så att avsändaren får betala momsen till speditören) på kinesiska Amazon (länk), innehåller sidan bara information om leveranser till Hongkong (som jag trodde varken hade tull eller moms), så det är möjligt att Amazon låter mottagaren stå för importdeklarationen om man beställer från Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Hur ofta är det egentligen som DHL Express bara tar ut 31:25 i avgift? Det kräver ju att värdet på försändelsen inkl. fraktkostnaden understiger 50 kr, men det kan knappast hända särskilt ofta att ens fraktkostnaden understiger 50 kr. Avgiften ser mer ut som något PR-skryt för att det ska låta bra och är gissningsvis inget som tillämpas särskilt ofta.Det där handlar alltså om försändelser som skickas från Sverige, inte försändelser från utlandet.Det funkar på samma sätt om man handlar från USA som om man handlar från Kina: speditören tvingas göra en importdeklaration efter att försändelsen kommit till Sverige och betala in momsen på det viset. Vissa butiker, t.ex. Amazon, har dock löst det så att det är avsändaren och inte mottagaren som betalar momsen så att man på så vis kan visa ett belopp direkt vid betalningen. Butiken får dock fortfarande betala en avgift till speditören för importdeklarationen, men jag antar att denna avgift är kraftigt rabatterad: portot inkl. avgiften för importdeklarationen som jag betalar till japanska Amazon kan i vissa fall vara under Postnords avgift för importdeklarationen på 125 kr. Jag antar att Amazon har ordnat med speditören så att importdeklarationen kan göras mer eller mindre automatiskt utan betydande manuella inslag och på så vis fått ner priset.

Om man letar upp tjänsten "AmazonGlobal" (som är den tjänst som innebär att Amazon skickar så att avsändaren får betala momsen till speditören) på kinesiska Amazon (länk), innehåller sidan bara information om leveranser till Hongkong (som jag trodde varken hade tull eller moms), så det är möjligt att Amazon låter mottagaren stå för importdeklarationen om man beställer från Kina.

Jag sa ingenting om att det handlade om paket i utlandet, det jag syftade på var att ännu en gång så ändrar postnord något som gör det sämre för i princip alla förutom dom själva.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Hur ofta är det egentligen som DHL Express bara tar ut 31:25 i avgift? Det kräver ju att värdet på försändelsen inkl. fraktkostnaden understiger 50 kr, men det kan knappast hända särskilt ofta att ens fraktkostnaden understiger 50 kr.

Aldrig? Kräver för övrigt att försändelsen är under 200 kr inkl frakt när det är varor på 25 % moms. Importavgifterna de går efter. DHL från Kina kostar pengar, DHL Express ännu mer än så. Ska du köpa en vara för typ 50 kr + 140 kr i frakt för "standard" DHL så är det fortfarande billigare att köra 50 kr inkl gratis frakt via PostNord. Med DHL skulle det ju bli moms på 190 kr + 31,25 kr avgift istället för moms på 50 kr och 125 kr avgift. DHL Express från Kina kostar snarare ~350-700 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför? För att säljarna då inte behöver kunna reglerna och befrias från administrationen. De behöver inte ens veta hur man fyller i exportdeklarationer. De kan bara stå som avsändare om de faktiskt är avsändare.

Om det är dyrare eller inte beror på vilka avtal de har med speditörerna.

Det är hur som helst bara ett alternativ av flera. De kan själva skicka förtullat, det är bara att speditörerna inte riktigt erbjuder det för vettiga priser. DDP/förtullat fungerar bara när mottagande speditör faktiskt importdeklarerar också som sagt.

Om det stämmer så finns det inte så mycket poäng i att betala momsen på förväg. Man får ändå då betala för admin avgiften, sedan är den kanske lite lägre, men jag tycker inte det borde vara någon admin avgift alls då man redan har betalat för momsen. Förstår inte varför det inte kan ske helt automatiskt i den högteknologiska värld vi lever i. Fraktsedeln kan ha en kodbar som visar att momsen är betald. Speditören behöver inte göra något direkt, man kan låta maskinerna kontrollera det vid tullen.

Btw, även om vi inte har delat samma tolkning i vissa frågor så verka du besitta mycket kunskap i ämnet, hur kommer det sig? Har du jobbat inom branschen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Om det stämmer så finns det inte så mycket poäng i att betala momsen på förväg. Man får ändå då betala för admin avgiften, sedan är den kanske lite lägre, men jag tycker inte det borde vara någon admin avgift alls då man redan har betalat för momsen. Förstår inte varför det inte kan ske helt automatiskt i den högteknologiska värld vi lever i. Fraktsedeln kan ha en kodbar som visar att momsen är betald. Speditören behöver inte göra något direkt, man kan låta maskinerna kontrollera det vid tullen.

Btw, även om vi inte har delat samma tolkning i vissa frågor så verka du besitta mycket kunskap i ämnet, hur kommer det sig? Har du jobbat inom branschen?

Va? Går ett paket igenom oförtullat så får du kontakta Tullverket själv och be de skicka dig en räkning, då tillkommer ingen speditionsavgift givetvis. Tullverket kommer också öppna upp för att du ska kunna göra det direkt på deras hemsida, men det är ju bara för att rätta till fel i praktiken. Skickar man DDP och mottagande speditör gör importdeklarationen så går avgifterna och skatterna över på avsändande speditör, om PostNords avgift för det är mindre eller större än när mottagaren betalar beror på avtalet mellan speditörerna. PostNord erbjuder Kineser att skicka DDP under deras Direct Link-varumärke, och de kan också ta emot en hel container och dela upp och skicka ut innehållet ur (efter det tullklarerats och betalat importskatterna/tullarna) om säljaren hellre vill det. Det är inte så att all import har höga avgifter per vara.

Bara läst en del av reglerna, de jag tagit mig igenom nu och inte förr är mest för att jag tycker det saknas substans när frågan diskuteras eller artiklarna kommer ut, jobbar inte och har inte jobbat med spedition.

Det är meningen att ett nytt förfarande ska tillkomma där säljaren själv kan stå för inbetalningarna av moms/tull i EU och därför ska slippa att mottagaren blir avgiftsskyldig, men det är inte riktigt klart än. Där bör det inte spela någon roll om speditörerna missköter sig, då de själva lämnar in uppgifterna till myndigheterna elektroniskt. Meningen är att paket inte ska behöva mellanlanda hos en importör. Det förenklade förfarandet ska gälla upp till 150 EUR-försändelser åtminstone.

Om Alibaba registrerar sig för detta när det kommer och erbjuder Kineserna att skicka in till deras lager för att skickas vidare till EU så kommer Alibaba betala momsen. Säljare som inte vill skicka via Alibabas tjänst kan själva registrera sig för detta i EU och skicka direkt till kund. Säljare som inte vill göra någotdera kommer i fortsättningen också åka på någon form av speditionsavgift. Idag hade det varit svårt att lösa utan att ha ett lager i EU som tar emot och formellt importerar varorna, samt utan att vara momsregistrerad i landet du säljer till. DDP (som står för Delivery Duties Paid) via speditören finns ju som sagt också, men det befriar aldrig mottagaren från ansvaret när något går fel, går igenom oförtullat eller dylikt. Med DDP skulle man kunna hamna i situationen att säljaren tar betalt för moms och avgifter, men eftersom PostNord inte importdeklarerar så går den summan tillbaka till säljaren, och om du vill göra rätt för dig och betala det du är skyldig så får du betala själv till Tullverket oavsett om säljaren återbetalar pengarna eller inte.

Permalänk
Medlem

@Hubertus: Inlägget jag citerade sa "ingen har röstat mot i riksdagen"...

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Känns ganska ömsesidigt faktiskt. Faktum kvarstår, det är hans rättighet att göra så, om han tycker det är värt besväret.

Du argumenterar för att man har rätt att åsamka andra skada och menar sen på allvar att jag tramsar? Verklighetskoll; att orsaka någon annan skada är tämligen sällan en rättighet.

Alldeles oavsett ev. brottslighet i agerandet, och om "det är ens rättighet", så innebär beteendet att man kan bli skadeståndsskyldig:

"Uppsåt kan även bli aktuellt vid så kallat chikanöst beteende. Med detta avses situationer då någon begår en handling som annars är tillåten i syfte att orsaka skada eller obehag för den som utsätts. I vanliga fall leder som sagt sådant beteende inte till skadestånd men när sådant kvalificerat otillbörligt beteende är för handen har man ansett det vara riktigt att skadestånd skall uppkomma". Källa: https://www.minilex.se/a/uppsåt-och-skadestånd

Ock en ev brottsrubricering: "Om man agerar oredligt genom att med hjälp av vilseledande förmå en annan person att göra (eller avstå från att göra) något och genom detta handlande skadar den vilseledda personen (eller någon som denne representerar, exempelvis dennes arbetsgivare), så kan man dömas för brottet oredligt förfarande. Till skillnad mot från vad som gäller för bedrägeri, krävs i detta fall inte att handlingen har resulterat i vinning för gärningsmannen, utan det räcker att handlingen medfört ekonomisk skada för brottsoffret. Det finns alltså inget krav på så kallad förmögenhetsöverföring mellan gärningsmannen och brottsoffret." Källa: https://www.minilex.se/a/oredligt-förfarande-och-svindleri

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen

Om inte annat är det tecken på psykisk ohälsa, och vid grova fall är det ju tvångsvård som gäller

Civil olydnad får du nog i.a.f. inte det till och det är hur som helst ingen rättighet. Det är inget annat än en olaglig aktivistmetod, där principen är att du är beredd att ta konsekvenserna av brottet. Det är inte vad någon uttryckt här, utan de vill oredligt åsamka skada utan att ta några konsekvenser av det hela.