Permalänk

Mycket skumma problem med ny dator.

Fick en ny dator för lite över ett år sen, och då jag var van vid att Windows 10 är FULLT av strul, så reflekterade jag nog inte tillräckligt över hur mycket flummiga problem jag hade som jag borde gjort (Har rentav tänkt göra en blogg om hur mycket skit det är i Windows 10, men det är en annan historia ).

Ett av dom tydligaste problemen jag har är att det sprakar i ljudet, framför allt när jag lyssnar på Spotify, men igår snackade jag med en kompis genom Facebooks samtalsfunktion och då sprakade det som bara den där med. Nu har jag installerat om W10 inkl. formatering av C och har även kopplat ur D för att utesluta att det har med den att göra. Jag minns inte säkert, men om jag minns rätt så sprakade ljudet ifrån Youtube också när jag kollade på det genom Chrome innan ominstallationen. Sen ominstallationen har jag inte lagt in Chrome fören precis härom dagen och inte hunnit kolla på Youtube för att märka problemet där än.

Det andra stora problemet jag upplevt är att min högra skärm(primär) då och då svartnar, för att några sekunder senare komma tillbaka till liv, och dessutom vid ett fåtal tillfällen så har små artefakter dykt upp i form av streck på skärmen. Igår så blinkade ett horisontalt streck över skärken. Hann tyvärr inte fota eftersom det var under kanske 10 frames Men det såg ungefär ut som att man inverterat färgerna så att det blev rätt ljust/vitt. Såg ett liknande streck när jag spelade League of Legends häromdagen då det dök upp ett kortare streck på skärmen som kanske var 20-30 pixlar långt istället. Små saker, men det oroar mig. Men det störigaste är ju att skärmen släcks i tid och otid, framför allt när jag spelar Lol(vilket är grymt drygt mitt i en teamfight >.<), men händer även lite nu och då annars med.

Jag tänkte idag testa att byta plats på mina två skärmar för att se om det blir någon skillnad eller om det kan ha med vilken kabel som används till vilken skärm att göra. Då mitt grafikkort bara har en DVI så är andra skärmen inkopplad via HDMI kontakten med HDMI-DVI adapter. Det är den som är inkopplad i DVI som svartnar, medan den sekundära aldrig vad jag kan minnas svartnat eller buggat. Så det är ju givetvis troligt att det är skärmen eller kontakten/kabeln som strular. Dock så är det väl en konstig slump att det sprakar i ljudet i Spotify på samma gång som skärmen börjat strula?

Tredje riktigt konstiga buggen jag haft var då jag kunde "klicka igenom" Sony Vegas 14 och Skype närmare bestämt. Programmen blev alltså som ett Wallpapper fast lagt över allt annat på skrivbordet. Så klickade jag i t ex Skype så klickade jag igenom det till Chrome som låg bakom osv. Haft extremt mycket såna udda och konstiga problem i Windows 10 och har tagit mycket screenshots på det, men de flesta av dom ligger på D som för närvarande är urkopplad, och dom är rätt många, så ni får klara er utan dom för stunden

Så summa summarum så finns det mängder av flummiga saker att berätta om, men för att inte behöva göra ett 5 gånger längre inlägg så tog jag helt enkelt dom 3 stora problemen nu

Teorier?

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5-6600 K
Processorkylare: Vet faktiskt inte. Jag fick ju datorn och fick höra att det var en typ "begagnad men bra".
Moderkort: Msi Z170A PC MATE
Minne: 2x 8GB Corsair Vengance LPX 2666MHz
Grafikkort: Nvidia Geforce GTX 1070
Hårddisk: Samsung SSD 840 EVO 250GB och urplockad Samsung HD103UJ
Nätaggregat: Corsair RM 750 W
Övrig kylning: 120mm insug och 120mm utblås i lådan
Övriga komponenter: Bluetoothdongel från HAMA och Creative Webcam

Permalänk
Medlem

1 & 2 låter garanterat som hårdvaruproblem i mina öron.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

jag tror problemen hör ihop. Du har fel eller saknade drivrutiner för moderkortet + ljudkortet vilket gör att ljudkortet troligen allokerar IRQ och Adress-områden som inkräktar på grafikkortet. Därav sprakande i ljudet samt att skärmen släcks.

Uppdatera Intel chipset drivers + ladda hem ljudkortsdrivisen från MSI:s sida. boota om, installera om grafikkortet

// LZ

Permalänk

@Tea42BBS: Tack för svar ^^ Men jag glömde skriva i inlägget att jag lagt in alla de senaste drivisarna direkt från MSIs hemsida, så det är nog inte det naj

Permalänk

@webbson: Ja, det gör ju det :/ Dock så bytte jag plats på mina två skärmar igår, och hittills verkar det som att det hjälpt. Dvs den skärm som varit sekundär använder jag nu som primär och den har inte svartnat Men jag ska ge det några dagar av Lolspelande så får vi se om den håller sig vid liv