Microsoft avtäcker grafikgränssnittet DirectX Raytracing

Permalänk
Melding Plague

Microsoft avtäcker grafikgränssnittet DirectX Raytracing

Under GDC presenterar Microsoft en påbyggnad till grafikgränssnittet DirectX 12, vilken ska möjliggöra utvecklare att använda ray tracing för bland annat skuggor och reflektioner i spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snyggt

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Så Nvidia kommer kämpa för att alla ska använda deras proprietära metod istället som enbart funkar på Volta...Trots att det då alltså kommer en metod i DirectX som fungerar med alla kort...Oväntat. Nvidia - The way you're meant to be played

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

SEED // Search for Extraordinary Experiences Division

Årets ostigaste namn?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Så Nvidia kommer kämpa för att alla ska använda deras proprietära metod istället som enbart funkar på Volta...Trots att det då alltså kommer en metod i DirectX som fungerar med alla kort...Oväntat. Nvidia - The way you're meant to be played

Knappast alla GPUer som stödjer DirectX som har tensor cores.

Här är en bra kommunistisk idé. Vi inför en standard som passar det sämsta grafikkortet - så får alla helt enkelt köpa det och vara nöjda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Volta har ju sina Tensor-kärnor som går att använda för att accelerera renderingen, man kan ju inte begära att Nvidia skall tvinga AMD att konstruera Tensor-kärnor och implementera bara för att det ska vara rättvist ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super || Thinkpad P16s Gen 2 R7 PRO 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Så Nvidia kommer kämpa för att alla ska använda deras proprietära metod istället som enbart funkar på Volta...Trots att det då alltså kommer en metod i DirectX som fungerar med alla kort...Oväntat. Nvidia - The way you're meant to be played

Citat:

PICA PICA' is a demo and experiment using SEED's 'Halcyon' research engine and Microsoft's new DirectX Raytracing API to do real-time GPU raytracing on Nvidia Volta GPUs.

Denna demo drivs med andra ord med hjälp av Volta och Nvidias RTX-teknik, så det återstår att se om/när Radeon-kort kommer få stöd för detta.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

SEED // Search for Extraordinary Experiences Division

Årets ostigaste namn?

Hade passat utmärkt på en lyxbordell.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Så Nvidia kommer kämpa för att alla ska använda deras proprietära metod istället som enbart funkar på Volta...Trots att det då alltså kommer en metod i DirectX som fungerar med alla kort...Oväntat. Nvidia - The way you're meant to be played

Så tolkar inte jag det som. DXR blir en ny implementeringsstandard för att använda Raytracing för att underlätta för utvecklare, vilket sedan kan utföras på mjukvarunivå eller hårdvarunivå om stöd finns. Nvidia i sin tur har då presenterat sin teknik för att lösa det på hårdvarunivå, eftersom det, som det står i artikeln, tar mycket kraft att göra genom mjukvara/drivrutiner. AMD kommer med allra största sannolikhet också implementera detta i sin hårdvara också. Tänk som tesselering och när det kom i DX11... Både AMD och Nvidia kom snabbt med hårdvara som kunde köra DX11, inte med lösningar som skulle konkurrera med DX

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv

Bra med en förhoppningsvis seriös satsning på Raytracing. Frågan är om det nu verkligen blir något av detta.

Bara hålla tummarna antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

SEED // Search for Extraordinary Experiences Division

Årets ostigaste namn?

Det luktar spunk...

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Denna demo var mycket mer intressant än nvidias demo, denna hade faktiskt någon värdefull info.

Jag kollade lite snabbt på hur tensor kärnorna nvidia har skapat fungerar rent conceptuellt, och det verkar som att det fungerar i grova drag (och extremt förenklat) som det nuvarande förslaget på att vector funktioner kan fungera med RISC-V, fast i stor utsträckning mycket mer inriktat mot matriser/AI istället för generell matematik (fast detta kan ligga rent på firmware/mjukvaru-nivå)

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Skrivet av TechGuru:

Knappast alla GPUer som stödjer DirectX som har tensor cores.

Här är en bra kommunistisk idé. Vi inför en standard som passar det sämsta grafikkortet - så får alla helt enkelt köpa det och vara nöjda.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, men DX lösningen kommer garanterat fungera med alla kort som har Tensor-cores, Nvidia's lösning har ingen sådan garanti.

Därefter, finns det så klart lite att trycka på, vilka kommer faktiskt få Tensor cores, och vilka spelföretag tänker langa resurser för att utveckla någonting som inte fungerar på Switch, Xbox, PS4, AMD-GPUer, eller Nvidia's fermi, kepler, maxwell & Pascal kort. Hur stor marknad utgörs av bara GTX 680, 780, 960, 970, 980, 1050 Ti & 1060?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Denna demo drivs med andra ord med hjälp av Volta och Nvidias RTX-teknik, så det återstår att se om/när Radeon-kort kommer få stöd för detta.

AMD har även dom lanserat detta.

https://www.youtube.com/watch?v=P2Jq4EcV3xk&feature=youtu.be

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Datavetare

I artikeln

"Enligt Microsoft ska DXR kunna användas i sitt mjukvaruläge på nuvarande generations grafikhårdvara, förutsatt att stöd finns i drivrutinerna – något som både AMD och Nvidia har utlovat ska komma framöver. Då ray tracing fortfarande är oerhört beräkningsintensivt är dock DXR mer ett gränssnitt för en framtid där grafikkortsmakarna utvecklar hårdvaruacceleration för funktionen."

D.v.s. DXR kommer fungera på alla dagens grafikkort, dock är dessa i praktiken allt för klena för att köra ray-tracing i realtid det DXR erbjuder på alla GPUer är att likställa med den refens-renderare som finns för DX12. D.v.s. man får rätt resultat men kanske får räkna att det handlar om sekunder per scen i stället för scener per sekund.

Att ha detta stöd är ändå väldigt användbart för utvecklarna för att testa den visuella biten av tekniken. Är tekniskt möjligt för någon utvecklare att man kan nyttja detta i spel, måste bara göras väldigt sparsamt.

RTX är en Nvidia specifik implementation av DXR.

"RTX is essentially NVIDIA's DXR backend implementation"

Verkar som många helt missa vad det betyder.

RTX implementerar en standard, DXR, men det är bara Nvidia GPUer med Tensor cores som kan använda RTX. Övriga Nvidia kort saknar HW för att använda RTX men de implementerar fortfarande DXR, fast med en annan (inte i närheten lika effektiv) backend.

Visst är det kul att hacka på Nvidia, men bra om man inte missar målet med en oljetanker...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Var bara tvungen, Amiga <3

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Knappast alla GPUer som stödjer DirectX som har tensor cores.

Här är en bra kommunistisk idé. Vi inför en standard som passar det sämsta grafikkortet - så får alla helt enkelt köpa det och vara nöjda.

Skickades från m.sweclockers.com

Här har vi ännu en bättre idé... Lär dig vad kommunism är för något. Eller... ännu bättre. Kämpa för att man inte ska målas in i ett hörn?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Skit API, om jag inte kan få det att kompilera på ARM för android så är produkten mer än sämst. Det tvingar mig att köra windows vilket är ca 14% av marknaden för spel.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Här har vi ännu en bättre idé... Lär dig vad kommunism är för något. Eller... ännu bättre. Kämpa för att man inte ska målas in i ett hörn?

Kommuniusm handlar om att skära ner de högsta träden så att ingen växer högre än ett annat. Säg vart han hade fel?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Kommuniusm handlar om att skära ner de högsta träden så att ingen växer högre än ett annat. Säg vart han hade fel?

Det där är inte i närheten av sant. Kommunism är en ideologi där man strävar efter det klasslösa samhället samt att arbetarklassen styr statsapparaten. Jämlikhet eller som din liknelse lyder.. det högsta trädet är ungefär lika högt som alla andra är inget som enbart tillhör kommunism eller socialism för den delen. Det är ett värde som både höger och vänster strävar efter men skillnaden är tillvägagångssättet. Med andra ord.. Det är allt för tafatt analys av ideologin ni gör.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Starric: Ska man vara petig så hade AMD (då ATI) hårdvarustöd för tesselering lång innan DX hade stöd för det. (Försöker inte göra någon slags poäng, bara nämna det.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Härligt!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Minns den tiden då det tog timmar / dagar att rendera en stillbild. Eller första gången man såg en Silicon Graphics dator som nästan fixade shadade polygons i realtid... O_o

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Drömmen om riktig GI eller FG av god kvalitet i realtid. Myz.