Tillfällig Inernetuppkoppling för flera enheter vid en äng

Permalänk
Medlem

Tillfällig Inernetuppkoppling för flera enheter vid en äng

Hej,

Skulle behöva lite idéer och lösningar på ett tillfälligt event där det behövs internet och eventuellt intranät för cirka 10-15 enheter (datorer, skrivare mm) över en helg.
Det som ska kunna lösas på plats är att flera datorer ska kunna koppla upp sig till internet/wifi och lägga upp info och resultat från tävlingar, som sker på fältet bredvid, på en tv/storskärm.

Enligt den info jag har fått så finns det bara el på platsen. Det ska även vara draget fiber i anslutning till fältet men osäkert hur det går att koppla in sig där?

Det finns även ett badhus i nära anslutning till fältet så eventuellt går det att "låna" deras wifi och förstärka signalen så den når ut till datorerna. Det är dock ej säkert att det går att använda deras uppkoppling.

Området som behöver täckas kan bli cirka en kvadratkilometer till ytan.

Finns det nån enkel teknisk lösning med tex 4G, mobilt eller satellit annars för bara en helg? Det finns en bra budget för eventuella lösningar men går det att lösa enkelt och relativt billigt är ju alltid det bäst.

Tack på förhand!

Visa signatur

Datorinfo kommer snart :).

Permalänk
Medlem

Vilken budget pratar vi om? Att täcka en kvadratkilometer med wi-fi kommer bli dyrt. är det bara 10-15 datorer som behöver en uppkoppling skulle jag satsa på en drös 4G stickor. en till varje dator. Lättast vore om alla med en dator kunde sätta upp sin mobil som en hotspot för sin dator. då blir det "gratis"

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Eller kanske ett gäng;
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobi...

Provkolla dock så att tre funkar där

Permalänk
Medlem

Ja de tidigare svaren är bra.

För lite mer Pro-grejor skulle jag rekommendera Teltonika RUT-955LTE som 4g-router och de basala routerfunktionerna.
Några Unifi Outdoor accesspunkter.