Mindre golvhögtalare - funderar på Sonab OA-12/14

Permalänk
Medlem

Mindre golvhögtalare - funderar på Sonab OA-12/14

Hej,

Flyttar snart in i min nya lägenhet och skulle då vilja skaffa lite snyggare, men framför allt mindre golvhögtalare. Idag har jag en modern receiver från Pioneer som jag är nöjd med då den på smidigt sätt hanterar både min skivspelare och min Apple TV. Till den har jag ett par Dynavoice Magic F-7 EX som jag också har varit nöjd med men de kommer att vara för stora i min nya lägenhet.

Jag funderar på ett par Sonab OA-12/14 då jag tycker att de är snygga, framför allt eftersom de inte är så förskräckligt höga. Dessutom förstår jag det som att det är en vedertaget välspelande högtalare. Det jag funderar på är hur starkt (högt) jag kan spela med dessa jämfört med mina nuvarande högtalare från Dynavoice? Jag misstänker att det inte riktigt är samma kräm i dessa? Jag planerar inte att skaffa någon subwoofer etc. Vill bara ha ett par golvare som jag kan spela relativt starkt med ibland.

Finns det någon annan högtalare i denna storleksklass ni kan rekommendera? Nytt eller bättre begagnat spelar ingen roll. Pris kring 5 000 kr.

Vänliga hälsningar

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

@wixia:

Det går inte på denna planet att jämnföra de båda högtalarna.

Carlson / Sonab OA-12/14 kommer högst sannolikt inte spela det med ljudtryck" du är van vid.
Alla högtalare kan låta högt, sen är frågan hur pass illa det låter.

Permalänk
Medlem

Klipsch kanske kan vara något. Deras golvare är ju inte jättesmå dock men denna https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/klipsch-r-24f-golvhogtalare-svart.html är en 20cm lägre än den du har och lär spela bättre. Tyvärr något dyrare än du tänkt dock.

Permalänk
Medlem

Dalis Zensor-serie är snygga, smäckra och låter bra i mitt tycke. Zensor 5 i din prisklass eller gå upp lite till Zensor 7 för lite extra tryck.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Det finns ett par högtalare som heter Larsen, liknar de Carlsson du funderar på.
Larsen 6 brukar kosta mer än vad du vill betala, Larsen 4 borde däremot gå att hitta inom din prisbild och kanske räcker för att fylla ditt vardagsrum.
Duevel planets är ett par annorlunda högtalare man ibland hittar begagnat men de är inte lika bra som högtalarna ovan.

Permalänk
Medlem

Du kan gå super minimalist med dessa,Pioneer S-CN301 Som faktiskt spelar mer övertygande och med större, djupare och bas än många "golvhögtalare.

https://www.whathifi.com/pioneer/s-cn301-lr/review

En rejäl nackdel, är det är mycket tröga att driva, och bör stå på ett riktigt bra högtalarstativ
Men har du en ok strömstark förstärkare, så är det få budget högtalare som slår de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeLi:

Du kan gå super minimalist med dessa,Pioneer S-CN301 Som faktiskt spelar mer övertygande och med större, djupare och bas än många "golvhögtalare.

https://www.whathifi.com/pioneer/s-cn301-lr/review

En rejäl nackdel, är det är mycket tröga att driva, och bör stå på ett riktigt bra högtalarstativ
Men har du en ok strömstark förstärkare, så är det få budget högtalare som slår de.

Mnjäe, det kan jag inte hålla med om, att de skulle ha bra djupbasresurser. Bra för sin storlek, ja, men inte mer än så.

Tillägg: Min minnesbild är också att de börjar låta ansträngda när man skruvar upp volymen, så man klarar sig bra med inte alls många watt från förstärkaren ändå.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Jag har nu lyssnat på ett par OA-12 och gillade verkligen vad jag hörde. Det är dock lite klurigt att hitta ett par i Jakaranda som dessutom är tillräckligt renoverade. Larsen 4 lockar också, de är väldigt snygga och det är bekvämt att det är en nytillverkad högtalare. Jag ska förmodligen in till Ljudmakarn efter jobbet och provlyssna ett par sådana!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Dali har otroligt snygg diskant och mellanregister, däremot tappar de i punch i basen om du ska spela dunka dunka där volym är viktigare än ljudkvalitén.

Vad för musik ska du spela?

Hifiklubben har ju ett par demoex Senzor 5 (lär vara inspelade) för 3.996kr paret.
Demoex i ok skick, lite små repor
Produkten finns hos HiFi Klubben Stockholm Sveavägen
https://www.hifiklubben.se/fyndmarknad/618/stockitem_618_dali...
Normalpris: 6.796kr

Gillar du dom inte alls så är det ju bara att sälja?

Permalänk
Medlem

@Yorgo_ Väldigt bra pris men jag har helt snöat in på högtalare med elementen på toppen av lådan. Därför tittar jag just nu på Sonab OA-12/14, Larsen 4.2 och Duevel Planets (tack @pelof för de tipsen!).

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Går att få tag på bättre renoverade OD-11 för ~3k

Har ett par snik hemma. Bytt bas och den sämre diskanten. Skulle kunna byta ut mina B&W och ändå va nöjd.

Den nya OD-11 är styckpris. Hade inte betalat så mycket.

Permalänk
Medlem

Var inne på Ljudmakarn efter jobbet och fick lyssna på Larsen 4. Lät riktigt bra så jag beställde ett par sådana!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Kul! Återkom till tråden senare med lyssningsintryck hemma hos dig.

Permalänk
Medlem

@wixia: Ursäkta, men jag bara måste fråga hur litet rummet kommer vara eftersom du tycker "Dynavoice Magic F-7 EX" kommer vara för stora?

Det är ju nämligen ganska så små golvhögtalare... tycker iallafall jag. De är ju knappa metern höga.

Tyckte mina golvhögtalare var små.

Permalänk
Medlem

@Kaine_Uro: Du behöver inte ursäkta, jag förklarar gärna! När jag säger stora menar jag framförallt att de är höga och fula. Inte att de är för stora rent ljudmässigt. Jag vill undvika känslan att högtalarna ramar in TVn och skapar ett "TV-altare". Nu är visserligen Larsen 4 högre än Sonab OA-12/14 men fördelarna med att ljudet sprider sig bättre med en högre högtalare samt att den är nyproducerad överväger det. Mina Dynavoice har jag haft som partyhögtalare när jag har pluggat och i min första lägenhet som jag har delat med en polare. Då har de fungerat men nu har jag köpt en fin 20-talslägenhet med fiskbensparkett, då fungerar de inte lika bra längre. Jag beställde mina Larsen i Lönn, tror att det kommer att bli väldigt snyggt. Jag prioriterar alltså design högre än bra ljud, men med Larsen får man faktiskt både och!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Roligt med nån som har liknande smak (fast lönn är inte min stil:) Hoppas du blir nöjd.
Jag har både oa-12, od-11 och har haft oa-14. Jag tycker oa-12 är bäst.
Design är ju hälften, man är ju vuxen och det är trist när tv och ljudgrejer dominerar rummet.