Permalänk
Medlem

Behöver råd om RAM och MHz

Hej.

Jag har en fundering om mitt minne inte används fullt ut och behöver hjälp att tolka det jag ser och hur jag eventuellt kan fixa det.

Komponenter:
Rog strix B650E-F gaming
G.Skill trident Z5 CL30 6000MHz
AMD 7 7800X3D

Tack för all eran hjälp!

Så här ser det ut på diverse ställen och jag kan inte lista ut om den kör på 6000 eller 4800MHz?

Permalänk
Medlem

Alla visar korrekt men jag förstår att det inte är helt enkelt att lista ut vad som är korrekt ^_^
Task manager med den enklaste vyn är korrekt. BIOS visar vad RAMen är specad för enligt jedec standard men också att EXPO DDR5-6000 körs. CPU-Z är den som visar absolut mest information och den listar också vilka jedec-standarder som stöds samt den längst till höger är den som är aktiverad via EXPO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Alla visar korrekt men jag förstår att det inte är helt enkelt att lista ut vad som är korrekt ^_^
Task manager med den enklaste vyn är korrekt. BIOS visar vad RAMen är specad för enligt jedec standard men också att EXPO DDR5-6000 körs. CPU-Z är den som visar absolut mest information och den listar också vilka jedec-standarder som stöds samt den längst till höger är den som är aktiverad via EXPO.

Tack så mycket Ja jag blev lite konfunderad av all information.