Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

CSGO FPS drop

Hej! Har en burk med 6600k, 1070 osv.
Har allmänt hög fps i csgo men droppar vädligt ofta till ~150 med lagg som påföljd.

Har gjort allt som står i denna guide:
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=268030...

Men inget hjälper. Detta gör cs helt ospelbart. Vad f*n ska man göra?

Visa signatur

50,000 native americans used to live here... Now it's a burgertown.

Permalänk
Medlem

Är det så på alla kartor? Vilken upplösning och grafikinställningar använder du? Jag har en 7700k och ett 1080 och spelar på 2560x1440 samt låg grafik och kan få dips till 150 på kartor som inferno och train. Mirage och d2 har jag högre fps.

Permalänk
Medlem

Ominstallera datorn.
CSGO gillar hög fps, men är samtidigt väldigt känsligt för bakgrundsprogram.

Vad ligger du på för FPS?
Med min dator i sign, efter ominstallation ligger jag på 300-400fps i 1024x768 och 400-500fps i 1080p. Spelar normalt i 1024x768 och dippar aldrig under 300.

Efter 2 månader med installering av program osv. så låg jag på ett snitt på cirka 300fps, fast mindre toppar och kanske dipparner mot 250fps i 1024 och ungefär samma i 1080p, kanske tom. lite högre iom att GPUn är med mer. Efter ominstallation igen var jag uppe på samma höga stabila som förra ominstallationen.

Så mitt tips är att ominstallera din burk

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem

2018 och folk får fortfarande tips om att "blåsa i sina NES-kassetter"

Nej, CSGO är inte "känsligt för bakgrundsprogram". Om det finns något i datorn som körs i bakgrunden som gör att saker och ting saktas ned på annat håll så bör det tas omhand överlag. Du bör felsöka på annat vis innan du ens överväger att installera om datorn. Att en individ har upplevt FPS drops efter "mängder av installationer" som sedan bättrats på efter en ominstallation är högst anekdotiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoss:

Är det så på alla kartor? Vilken upplösning och grafikinställningar använder du? Jag har en 7700k och ett 1080 och spelar på 2560x1440 samt låg grafik och kan få dips till 150 på kartor som inferno och train. Mirage och d2 har jag högre fps.

Alla kartor, spelar ingen roll vilka inställningar.

Skrivet av m0s:

Ominstallera datorn.
CSGO gillar hög fps, men är samtidigt väldigt känsligt för bakgrundsprogram.

Vad ligger du på för FPS?
Med min dator i sign, efter ominstallation ligger jag på 300-400fps i 1024x768 och 400-500fps i 1080p. Spelar normalt i 1024x768 och dippar aldrig under 300.

Efter 2 månader med installering av program osv. så låg jag på ett snitt på cirka 300fps, fast mindre toppar och kanske dipparner mot 250fps i 1024 och ungefär samma i 1080p, kanske tom. lite högre iom att GPUn är med mer. Efter ominstallation igen var jag uppe på samma höga stabila som förra ominstallationen.

Så mitt tips är att ominstallera din burk

Ligger där någonstans jag med. Har ominstallerat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmo:

2018 och folk får fortfarande tips om att "blåsa i sina NES-kassetter"

Nej, CSGO är inte "känsligt för bakgrundsprogram". Om det finns något i datorn som körs i bakgrunden som gör att saker och ting saktas ned på annat håll så bör det tas omhand överlag. Du bör felsöka på annat vis innan du ens överväger att installera om datorn. Att en individ har upplevt FPS drops efter "mängder av installationer" som sedan bättrats på efter en ominstallation är högst anekdotiskt.

Det är riktigt jävla irriterande, speciellt när jag lirar på såpass hög nivå. Hjälp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Windows 10? Se då till att stänga av Xbox DVR om du inte redan gjort det:

https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=6239-DZCB...

Permalänk
Medlem

Vad jag vet är att Nvidia har haft problem med nya drivrutiner. Hade ruskiga problem med mitt 970 för ett halvår sen ungefär och det hjälpte med att byta till föregående drivrutin. Det var lite allvarligare för mig iof...droppade ned till 15 fps ibland helt utan anledning.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Finns mycket du kan prova innan du ominstallerar Windows.

Men någonting måste installerats eller ändrats eftersom du skriver att du vanligtvis har hög fps. Så vad kan det vara? Kolla Windows update och diverse program. Sedan att CS är ett av de spel med kass motor är en annan femma.

Detta kan du dock prova först och främst:

Starta CS och öppna enhetshanteraren (CTRL+SHIFT+ESC) och titta om det är något av bakgrundsprocesserna som ligger och drar.

- Verifiera spelfiler i Steam
- Stäng av din andra skärm i Nvidia kontrollpanelen medans du spelar om du har en
- Gå till CSGO.EXE, högerklicka, properties, compatibility och kryssa "Disable Full Screen Omptimizations"
- Lägg csgo och steam som undantag på ditt antivirus/windows defender

Skulle inget av dom grejerna fungera så tycker jag du borde köra ett stresstest och se hur det ser ut.

Själv så använder jag "Windows 10 Initial Setup Script" och BlackViper's servicescript, båda finns på Github. Skulle du använda dessa så måste du dock vara försiktig och verkligen kolla igenom vad dessa scripts gör. Framförallt när det kommer till BlackViper då det stänger av vissa Service's som din dator kanske använder sig av om du använder vissa av Windowsprogrammen som finns på datorn när du installerar Windows.

Permalänk
Medlem

Inget av detta har hjälpt..

Visa signatur

Permalänk
CS-mästare

Du har alltså ominstallerat windows redan?

Vilken/Vilka plattformar spelar du på? MM, FaceIT, ESEA, Esportal?

Har du testat olika? Finns alltid problemet?

Stäng även av focus assist: https://www.youtube.com/watch?v=dNDlwZsEeRU

De finns många liknande trådar i forumet, om du inte redan har gjort det så läs dom också.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d