@grönvall: Såg någon här på forumet som byggde en dator från komponentkoll för kanske en vecka sedan för 16000kr och blev en imponerade bra låda. Hittar den tyvärr inte längre.
Skillnad mellan I5 och I7 är antalet kärnor i processorn. Det betyder att med fler kärnor kan man göra fler saker samtidigt. Det betyder inte nödvändigtvis att spel blir snabbare utan snarare att du kan ha ett spel igång på en skärm samtidigt som du tittar på youtube på en annan och redigerar bilder på en tredje. Spel är ofta enkelkärniga. Däremot finns där program som använder flera kärnor.
Så en 8700k mot en 8600k är inte jättestor skillnad i spel (lite är där såklart) men det är desto större skillnader i multitrådade program.
SSD skall du lägga till tycker jag. Det är värt att betala för. Du behöver inte köpa en stor. Är ekonomin viktigt så köp en 250Gb som du installerar Windows på. Det är som du skriver att den laddar snabbare. Datorn startar snabbare, blir mycket mer responsiv när du inte spelar, du slipper att den sitter och tuggladdar (det är nog inte ett ord). Så för 15-16 tusen får du inte för mig lov att köpa en dator utan SSD. Punkt.
TI eller inte TI. Beskrivningen att 1070TI = 1075 är ganska bra. Jag vill också påstå att 1080 är bättre än 1070Ti. Däremot är 1070Ti billigare. Därav lade jag in det i min lista ovan.
Skall du överklocka processorn så behövs en fläkt. Budgetera minst 500kr för denna. Gärna 6-7 hundra.
Du kan också gå ner några hundringar på ditt minne om du vill. Moderkortet kör 2666MHz på minnet. Dina är 3000MHz. Så du kan gå ner och spara 400kr utan att det påverkar prestandan jättemycket. Men de kommer fungera utmärkt annars också såklart.
Mitt tips för att hålla budget då du behöver en processorkylare och SSD är att välja ett begagnat grafikkort och/eller en 8600k istället för 8700k.
EDIT:
Jämförelse 1080-1070 Ti. Slutsatsen är att båda är bra kort. 1080 presterar bättre men kostar mer att köpa in. Är de extra kronorna värda den extra prestandan - den frågan kan inte jag besvara i ditt fall. Och kylning och effektmätning beror mycket på vem som satt ihop kortet. Olika kyllösningar kyler olika bra och med olika idéer om att luften skall ut ur chassit eller vara kvar inuti.
Det mesta finns att läsa i länken.