Permalänk

Ny TV - hjälp tack! :)

Tjena!

TV:n har tyvärr fått stå i skymundan på sistone, eftersom jag främst har tittat på film och serier via datorn. Nu är det dock dags att uppgradera min fjorton år gamla trotjänare från Sony – vilket är väldigt sent med tanke på mitt teknikintresse.

Storleksmässigt är jag ute efter en 65-tummare. Serier och film blir det huvudsakliga användningsområdet, men det kan förekomma en del PS5-spelande (även om jag oftast kör det vid en skärm på skrivbordet, jag nämner det ändå, då det finns en viss chans att jag vill koppla in PS5:an till TV:n). TV:n kommer inte att stå i direkt solljus och rummet går att mörklägga helt vid behov. Därför lutar jag åt OLED. Jag kan även nämna att jag uteslutande använder en Apple TV, så det inbyggda operativsystemet i TV:n spelar inte någon större roll.

Inledningsvis funderade jag på Samsung S90D och LG C4. Tyvärr har jag inte de bästa erfarenheterna av Samsung sedan tidigare (en äldre TV som gick sönder efter några år). Dessvärre ska C4:an ibland lida av en viss grön ton och dessutom ha sämre färger än S90D:n. enligt inlägg jag läst på Reddit Därför sneglade jag på LG G4, men den ligger betydligt högre i pris. Jag hade först tänkt mig runt 15 000 kr i budget, men skulle kunna sträcka mig upp mot 20 000 kr om det verkligen är värt det.

Jag är inte heller helt insatt i Sonys nuvarande modeller. Bravia A8 verkar vara deras instegs-OLED, men jag har läst att den inte riktigt matchar G4:an. Å andra sidan har min nuvarande Sony-TV trots allt hållit i fjorton år, vilket tyder på god kvalitet (i alla fall ur ett hållbarhetsperspektiv).

En annan sak gäller priset – jag märkte att många TV-modeller steg markant i pris efter mellandagskampanjerna, men antar att det kan vara tillfälligt med tanke på att nya modeller väntar runt hörnet. Tror ni att G4:an kommer att gå ner till runt 20 000 kr igen inom kort?

Jag är fortfarande ganska öppen för olika märken och modeller, så försök gärna övertala mig.

Tack på förhand!

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Bildexpert 📺

C4:ns gröna ton syns endast i bredare vinklar när man tittar mot TV:n från snedden och då i vinklar där majoriteten TV visar upp betydligt mer omfattande problem. Tänkt att du sitter med 60 graders vinkel mot C4:n och det blir grönare. Äldre WOLED-modeller blev istället mer turkosa i den vinkeln (de tappar röd nyans = mer turkos) och det är inte lika synligt störande som en grön ton.

QD-OLED har bättre färgåtergivning i starkt mättade färger. För att se hur det skiljer sig behöver man få en demonstration sida-vid-sida och då allra helt med en referensmonitor som tredje skärm. Då kommer QD-OLED:n vara närmare referensmonitorn. Har man de kraven på färgprecision kan jag starkt rekommendera Sony A95L som TV.