SweClockers frågar ut politiska partier om teknik och spel

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@kaput: Jag kan inget annat än att hålla med Detta är ju frågor som sannolikt ytterst få av deras väljare har en aning om var de står så det är utan tvekan en förlorad möjlighet.

Det ska tilläggas att partierna uttryckte stark önskan att delta, men uppenbarligen prioriterade deras kandidater inte detta tillräckligt högt för att skapa en lucka i schemat för det. Tanken var ursprungligen att intervjuerna skulle dyka upp tidigare, men det var faktiskt bara C och S som hoppade på tåget tidigt, övriga anslöt först nu på upploppet.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@Igelkott: Sveriges partier är ett antal anakronismer och SD. Det är något som inte stämmer. I Danmark så har dom ett hundratal partier som alla är hyperaktuella. Så varför startas det inte / överlever inte nya partier i Sverige? Det är inte så enkelt som att säga "starta ditt eget parti".

Dels finns det olika åsikter i sakfrågor inuti ett parti. Dels finns det skillnader i åsikter mellan partier. Sen finns det skillnader i prioriteringsordning vilket påverkar hur man ställer sig till egna och andras förslag i förhandlingarna.

Det man bör titta på är vilka förslag som läggs fram och hur partierna har röstat.

Jag ogillar idén med många enfrågepartier. Dock ställer jag mig bakom (existeranderätten) Miljöpartiet och Piratpartiet då jag upplever frågorna som objektivt otroligt viktiga. Så ibland kan det vara motiverat förstås.

Men om allting i beslutande organ skulle handla om att få ihop ett hundratal helt olika åsikter så tror jag att maskinen skulle gå onödigt långsamt. Jag tycker det är rimligt med partikongresser där man bestämmer en linje för partiet. Det finns gott om avvikande åsikter som låts höras i dessa sammanhang men som inte kommer längre.

Sen är det lite svårt att kritisera partierna för att vara för lika, när medborgarna är förhållandevis lika.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag tycker det finns mer pressande och akuta val vi Svenskar står inför i valet 2018 än teknik och spel -frågor.
Med det sagt så är det bra att alla frågor lyfts och vem bättre att ställa frågor om teknik och spel än Sweclockers? Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Sweclockers igår - Håll politik ifrån forumet
Sweclockers idag - Vi pratar med partierna

Du läste nog bara rubriken på policyn antar jag..

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Zipparn:

Jag tycker det finns mer pressande och akuta val vi Svenskar står inför i valet 2018 än teknik och spel -frågor.
Med det sagt så är det bra att alla frågor lyfts och vem bättre att ställa frågor om teknik och spel än Sweclockers? Bra jobbat!

Vår uppgift är inte att lägga någon vikt vid vilka frågor som är mer eller mindre viktiga, utan att ge ytterligare ett perspektiv som ofta faller i glömska och som vi tror är viktigt för SweClockers gemenskap. Kul att det uppskattas!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@kaput: Jag kan inget annat än att hålla med Detta är ju frågor som sannolikt ytterst få av deras väljare har en aning om var de står så det är utan tvekan en förlorad möjlighet.

Det ska tilläggas att partierna uttryckte stark önskan att delta, men uppenbarligen prioriterade deras kandidater inte detta tillräckligt högt för att skapa en lucka i schemat för det. Tanken var ursprungligen att intervjuerna skulle dyka upp tidigare, men det var faktiskt bara C och S som hoppade på tåget tidigt, övriga anslöt först nu på upploppet.

Jupp, särskilt så när frågan ställs av en aktör som förmodligen samlar en ganska respektabel andel av de som intresserar sig för de aktuella frågorna. Man kunde i ett slag nått ut till många.

Nåja, de har väl den berömda häcken full eller nåt. Men ändå.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

@Igelkott: Okej, hundra partier är en aning mycket, det håller jag med om. Det var mest ett extremt exempel i andra riktningen. Och visst, jag är med på det mesta du skriver.

Sen det här med olika åsikter inom partier - varför ska inte ett parti splittras till två partier som röstar lika förutom ett par viktiga frågor? Istället för att köra på ett kallt krig mellan två fallanger som går ut över röstsiffrorna. Två partier istället för ett skulle inte stoppa upp besluten helt. Och man kan alltid gå ihop i framtiden igen. Varför är partierna så rigida och fientliga mot all anpassning till nuläget (eller folkets åsikt)? Obs: det här är en öppen fråga som inte är totalt riktad till Igelkott - resten får gärna lägga sig i också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Det finns mycket information att tillgodogöra sig om man faktiskt läser hela texterna

Tänk om folk ändå kunde ta sig tid att läsa partiprogrammen och titta på debatter/utfrågningar/m.m. Undra hur många som skulle rösta annorlunda då. Jag har i alla fall inbillat mig att ganska många röster på ett parti för att de alltid gjort det eller för att de stirrar sig blint på en enda fråga. Självklart är vissa frågor viktigare än andra men det finns en gräns tycker jag ändå.

Skrivet av Paralog:

Sen det här med olika åsikter inom partier - varför ska inte ett parti splittras till två partier som röstar lika förutom ett par viktiga frågor? Istället för att köra på ett kallt krig mellan två fallanger som går ut över röstsiffrorna. Två partier istället för ett skulle inte stoppa upp besluten helt. Och man kan alltid gå ihop i framtiden igen. Varför är partierna så rigida och fientliga mot all anpassning till nuläget (eller folkets åsikt)? Obs: det här är en öppen fråga som inte är totalt riktad till Igelkott - resten får gärna lägga sig i också.

Jag tror största problemet är 4-procentsspärren vi har. Om V, KD, L eller C skulle splittras till två olika partier skulle det ena eller båda nästan garanterat hamna under 4 %. Då tycker politikerna inom partiet att det är bättre att ha en enad front och istället försöka påverka inifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

varför ska inte ett parti splittras till två partier som röstar lika förutom ett par viktiga frågor? Istället för att köra på ett kallt krig mellan två fallanger som går ut över röstsiffrorna. Två partier istället för ett skulle inte stoppa upp besluten helt. Och man kan alltid gå ihop i framtiden igen. Varför är partierna så rigida och fientliga mot all anpassning till nuläget (eller folkets åsikt)?

Ja det kunde ju vara en god idé i vissa fall.
Nu finns det sådana exempel där de skulle falla ur riksdagen (4% är debatterbart men ändå ganska rimlig gräns för just Riksdagen).

I andra fall kanske det finns mer som för dem samman än som skiljer dem åt. Det har väl inträffat och kommer att ske att nya partier startas helt utifrån medlemmar av ett befintligt parti.

Sen finns det exempel på partier som har en identitet att representera en stor grupp som inte skulle tjäna på att kräva mer av väljaren. Dock kan jag tycka att det vore bra om ALLA var mer intresserade av politik, och då menar jag på ett sådant plan som bottnar i förståelse för hur processen och arbetet ser ut. Men nu har inte alla tid att engagera sig så och får blint välja en representant som de litar på.

Det jag egentligen menade med "bara starta ett eget parti" är att det i nuläget inte finns ett parti där jag håller med om allt. I det läget har jag inte många alternativ. Jag kan prioritera en fråga och hoppas att någon representerar den. Eller så kan jag finna någon med en moralisk eller politisk kompass som jag sympatiserar med. Eller så kan jag engagera mig själv i politiken och försöka förändra antingen befintliga partier eller då starta ett eget (vilket förstås är helt orimligt).

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag tror största problemet är 4-procentsspärren vi har. Om V, KD, L eller C skulle splittras till två olika partier skulle det ena eller båda nästan garanterat hamna under 4 %. Då tycker politikerna inom partiet att det är bättre att ha en enad front och istället försöka påverka inifrån.

& @Paralog

Det har också med att göra att Danmark kan styra utan en komplett regering. De kan rösta igenom individuella delar med enskilda "stolar" så att säga.

I Sverige, måste du enas om en statsminister, som sen utser "sin regering" och utskott. Så du måste ha en enad front för att kunna regera och den fungerar bara att bilda om du har komplett samarbete mellan partierna som bildar regering. Så det tvingar partier att bli färre och mer övergripande.

Så det har mycket att göra på hur Danska vs Svenska styret fungerar också.

Permalänk
Medlem

Till alla som säger att de redan förtidsröstat och det är för sent.
Om man rösta på nytt så är det den senaste rösten som lagts som kommer att gälla, så det enda man behöver göra om man vill ändra sig är att rösta på nytt.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Avstängd

@Trunk: Vi har tyvärr en del konstigheter i vårt demokratiska system. Den värsta är avsaknaden av alla säkerhetsspärrar när det gäller Riksdagen (konstitution och/eller överhus som gör att Riksdagen inte kan begå brott mot mänskligheten och komma undan med det). Det är ett resultat av att rättssystemet (utan mandat) upprepat att "Riksdagen är den högsta beslutande makten i Sverige" och avskaffat allt som hindrar galningar att gå över styr. Det som finns kvar är ett regelverk som gäller formen i Riksdagen.

Det "värsta" jag sett hittils är väl den välredigerade dokumentationen av Riksdagens arbete som kallas för Riksdagsarkivet - där man raderar allt som kan vara belastande eftersom det inte finns någon regel om att allt ska stå där och förresten bestämmer Riksdagen om allt ändå. Jag sökte på "Lesbisk" och upptäckte att allt var raderat hela vägen tillbaks till 1990-talet. Letade efter beslutskedjan som gäller ägg-ägg-befruktning. Den bollade Riksdagen vidare till ett gäng överläkare med formuleringen att dom skulle utreda "Den etiska aspekten av ägg-ägg-befruktning". Överläkarna sa nej med hänvisning till att lagstiftningen inte var redo. Men jag tror jag vet vilka som egentligen inte var redo. Den blåstes bort från Rikstagsarkivet rätt omgående. Förutom det faktum att det finns en permanent "Moral" kommite för sexuella frågor i Riksdagen - som borde avskaffats för minst 40 år sedan. Hejomfejom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

För sent är det inte. Man kan alltid ändra sin röst på valdagen.

Hur då? Jag har ju lämnat ifrån mig röstkortet?
Nu kommer jag tyvärr vara i utlandet och inte nära ett konsulat eller ambassad. Dessutom vill jag inte ändra min röst Men bra att veta att man KAN ändra sin röst i så fall om det nu går!

Permalänk
Medlem

Om man bara är intresserad av digital politik så borde Piratpartiet vara det självklara valet men kanske väl smalt val i riksdagen då många andra viktiga områden måste tas tag i nu, bättre att ha dom i Europaparlamentet men nu tyckte svenska folket att Fi(y) ska vara där istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Nej, det här är inte bra. Hade verkligen hoppats att sweclockers inte gjorde detta.
Finns det ens en efterfrågan bland era läsare?

Ni är inte erfarna nog att ställa era frågor på ett objektivt sätt och eventuella uppföljningsfrågor lämnar en hel del att önska. Vill ni kontakta partier, så gör det i samband med tekniskt politiska nyheter och få partiernas ställningstagande där och då, inte på detta sätt precis inför valet.

Tycker speciellt frågeställningarna runt "Skolans roll i kritiskt tänkande" sticker ut, både som fråga i sig men även hur ni lägger fram den. Även "Grön energi inom IT" är en högst tveksam punkt, eftersom det är högst diskutabelt om vad som är "grön" energi.

Ur mitt perspektiv är detta det mest negativa jag sett komma från sweclockers sedan jag blev medlem 2001.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

@oceanic: Jag hoppas jag läste fel. Feministiskt Initiativ sitter i Europaparlamentet?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av sniglom:

Nej, det här är inte bra. Hade verkligen hoppats att sweclockers inte gjorde detta.
Finns det ens en efterfrågan bland era läsare?

Ni är inte erfarna nog att ställa era frågor på ett objektivt sätt och eventuella uppföljningsfrågor lämnar en hel del att önska. Vill ni kontakta partier, så gör det i samband med tekniskt politiska nyheter och få partiernas ställningstagande där och då, inte på detta sätt.

Tycker speciellt frågeställningarna runt "Skolans roll i kritiskt tänkande" sticker ut, både som fråga i sig men även hur ni lägger fram den. Även "Grön energi inom IT" är en högst tveksam punkt, eftersom det är högst diskutabelt om vad som är "grön" energi.

Ur mitt perspektiv är detta det mest negativa jag sett komma från sweclockers sedan jag blev medlem.

Vi bedömer att SweClockers medlemmar har ett intresse, annars hade vi inte gått vidare med detta.

Det här är första gången vi gör något liknande, det finns därmed givetvis saker som kan förbättras och fler lärdomar att ta av. Jag tycker frågorna i sig är relevanta, exempelvis "Grön energi inom IT" är precis som du säger högst diskutabelt. Så vad tycker partierna kring detta, vad är deras definition och vad skiljer dem åt?

Håller också med dig om att vi bör prata mer med partierna när politiska nyheter som berör SweClockers är aktuella, men det utesluter inte att vi ska kunna göra saker i samband med valrörelser. Se det här som ett första steg mot just detta och för oss att knyta kontakter hos partierna som kan komma till användning för framtida bevakningar. Jättebra att du luftar dina åsikter, det är till stor hjälp när vi utvärderar!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@oceanic Absolut, du har helt rätt i att EU-valet är av större intresse sett till frågor som står nära SweClockers och där är så klart Piratpartiet relevant om de kandiderar. @Paralog Ja, Feministiskt Initiativ fick 1 av 20 svenska mandat senaste EU-valet 2014.

Vill också påminna alla om att inte spinna iväg för mycket, utan hålla er till ämnet! Ser en del intressanta utbyten om Sveriges demokratiska system. Samtidigt kul att se att alla diskussioner hålls på en bra nivå så här långt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@sniglom tycker du är lite väl hård.
Jag tror jag litar mer på en intervju de gör som filmas och du kan se vad och hur som frågas, vs en okunnig inom IT som ställen en fråga de inte ens begriper svaret på, som sen skrivs ett par rader text om.

Och ingenstans ser man IT frågor tas upp ordentligt. Man bara anser att det inte är viktigt nog. Men vi alla är inte intresserade av alla de utvalda frågor som är ställda av nyhetssidor i övrigt. Och tittar du bara på den grund TT gjort, för att få en valkompass, ser du att exakt samma grund vrids och vänds och ställs olika på olika tidningars sida, vissa har med alla frågor, vissa har tagits bort. Vissa har mer detaljerad info om frågan, vissa har inte det.

Så jag anser Sweclockers mer "erfarna" att intervjua politiker om frågor som berör IT, som Aftonbladet, SVT och Skånska dagbladet är på att ställa frågor de ofta inte vet ett skit om.

Enda sättet att få en bra bild och uppmaning till att få rätt "åsikt" om något inom politik, är att fråga... om och om igen. Och lyssna på samtliga svar du kan, i hopp om att kunna skilja lite på hetluften och faktiska genomförbara saker, som berör dig som ska rösta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker vårt politiska system leder till att man får offra viktiga frågor för att det finns mycket viktigare saker som man vill förändra. Nu till valet så har jag helt ärligt inte en susning om vad det parti som jag tänker rösta på skiljer sig emot de andra alternativen inom IT-frågor (bortsett från PP) Och helt ärligt så struntar jag i detta, då så mycket annat är viktigare. Min gissning är väl att de är snarlika, varvid det ej spelar så stor roll vad jag röstar på.

Hur man då ska påverka våra politiker inom just IT frågor är en bra fråga? Valet för många är helt fel ställe att försöka göra detta. Gå med i ett partis sektklubb, vara med på möten osv, kom igen..

Direktdemokraterna är ju ett alternativ och själv hade jag nog kunnat tänka mig rösta på dom

Permalänk
Medlem

Man vet att tråden är känslig när Jacob svävar över den som en hök

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det här är första gången vi gör något liknande, det finns därmed givetvis saker som kan förbättras och fler lärdomar att ta av.

Att göra detta första gången mitt i brinnande valrörelse, borde i sig vara en varningsflagg för ett opolitiskt teknikforum.
För att ge en analogi, en tekniker sätter sig inte och sjösätter otestat produktionsjobb på en fredag eftermiddag.

Skrivet av Jacob:

Så vad tycker partierna kring detta, vad är deras definition och vad skiljer dem åt?

Problemet är att ni inte förberett för lyssnaren eller den som blir intervjuad.

Ska ni ställa frågor av denna sorten måste ni börja med att ställa upp för lyssnaren varför det ens är av teknisk relevans att IT-verksamhet ska ha annan energisättning än sverige i stort. Är det en teknisk fråga så snurrar serverhallen lika fint på brunkol och om det är en miljöfråga borde det handla om energipolitiken i stort, inte specifikt IT-verksamhet.

Vidare så ber ni inte den ni intervjuar att specificera vad personen menar med grön el eller varför just IT ska ha en annan energisättning. Således blir det väldigt öppna svar, som ger fler frågetecken än klarheter. Detta är också vad jag ser genomgående i samtliga frågeställningar och i synnerhet frågorna kring skola och kritiskt tänkande.

Skrivet av Jacob:

Håller också med dig om att vi bör prata mer med partierna när politiska nyheter som berör SweClockers är aktuella

Nej, detta var inte vad jag menade. Jag anser inte att ni bör prata mer med partier överhuvudtaget. Men om ni måste prata politik, gör det i samband med specifika sakfrågor som dyker upp, inte öppna frågeställningar inför valet.

Visa signatur

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@sniglom: Fast målet med denna intervjuserie var just att väljare med intresse för teknik och/eller dator/tv-spel skulle få möjlighet till insyn i hur de olika partierna står sig i en rad relaterade ämnen, där grön el var ett av de ämnen som medlemmar på SweClockers/FZ/99 önskade att vi skulle ta upp i intervjuerna.

Om det här hade varit en helt separat intervju enbart fokuserad på grön el skulle vi så klart kunnat gå på djupet med exakt vad den politiska representanten menar med grön el, eller skolfrågorna du nämner. Nu blev intervjuerna uppåt timmen långa i vissa fall, vilket är snudd på för långt som det är, så det hade inte varit lämpligt att gå djupare än så på dessa detaljområden. Vi vill gärna prata med politiker runt specifika sakfrågor i framtiden, och då kommer vi få möjligheten att gräva på djupet i större utsträckning.

När vi har skrivit om dessa ämnen under året som gått har det blivit aktiva diskussioner med teorier, frågor och funderingar runt de aktuella frågorna. Nu när vi tagit fram riktlinjer för hur diskussioner relaterade till politiska frågor ska gå till kan vi kontakta partierna och politiska figurer framöver och förmedla frågor och funderingar som medlemmar på SweClockers har, vilket jag skulle tycka vara en trevlig möjlighet. Eller vad tycker du?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@sniglom tycker du är lite väl hård.
Jag tror jag litar mer på en intervju de gör som filmas och du kan se vad och hur som frågas, vs en okunnig inom IT som ställen en fråga de inte ens begriper svaret på, som sen skrivs ett par rader text om.

Jag har inte diskuterat teknisk trovärdighet i mitt inlägg.

Skrivet av Paddanx:

Och ingenstans ser man IT frågor tas upp ordentligt. Man bara anser att det inte är viktigt nog.

Detta är inget jag delar med dig, för det beror på var man läser. Det brukar finnas gott om analyser runt teknisk politik, om man tittar utanför massmedia. Man kan så klart diskutera att politiska partier bryr sig för lite om teknik, men på samma sätt brukar de flesta med ett spetsintresse resonera om sin hemmaplan.

Oavsett tror jag inte lösningen är att sweclockers pratar politik, det är att göra analys av tekniska frågor mer intressant och förståelig för övrig media och folk överlag. Kan vi skapa förståelse och intresse kommer resten på köpet. Att politisera sweclockers kommer inte ge något av det.

Skrivet av Paddanx:

Men vi alla är inte intresserade av alla de utvalda frågor som är ställda av nyhetssidor i övrigt. Och tittar du bara på den grund TT gjort, för att få en valkompass, ser du att exakt samma grund vrids och vänds och ställs olika på olika tidningars sida, vissa har med alla frågor, vissa har tagits bort. Vissa har mer detaljerad info om frågan, vissa har inte det.

Är inte med på vad du försöker få fram. Bör sweclockers ha en valkompass baserad på teknisk grund eftersom TT inte har det?

Skrivet av Paddanx:

Så jag anser Sweclockers mer "erfarna" att intervjua politiker om frågor som berör IT, som Aftonbladet, SVT och Skånska dagbladet är på att ställa frågor de ofta inte vet ett skit om..

Problemet är att sweclockers inte är erfarna av att ställa politiska frågor i intervju. Det finns definitivt ett högre tekniskt kunnande, men att förstå den tekniska problematiken är bara ena halvan.

Skrivet av Paddanx:

Enda sättet att få en bra bild och uppmaning till att få rätt "åsikt" om något inom politik, är att fråga... om och om igen. Och lyssna på samtliga svar du kan, i hopp om att kunna skilja lite på hetluften och faktiska genomförbara saker, som berör dig som ska rösta.

Nej, här håller jag inte med dig. Precis som på forumet handlar det inte om att ställa samma fråga 10 gånger, det handlar om att göra en genomarbetad frågeställning en gång och eventuellt motfråga dig fram till ett tydligt svar. Däremot behöver man givetvis ställa denna genomarbetade fråga flera gånger till de olika företrädarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker vårt politiska system leder till att man får offra viktiga frågor för att det finns mycket viktigare saker som man vill förändra. Nu till valet så har jag helt ärligt inte en susning om vad det parti som jag tänker rösta på skiljer sig emot de andra alternativen inom IT-frågor (bortsett från PP) Och helt ärligt så struntar jag i detta, då så mycket annat är viktigare. Min gissning är väl att de är snarlika, varvid det ej spelar så stor roll vad jag röstar på.

Hur man då ska påverka våra politiker inom just IT frågor är en bra fråga? Valet för många är helt fel ställe att försöka göra detta. Gå med i ett partis sektklubb, vara med på möten osv, kom igen..

Jag delar din syn och tror även att det inte spelar särskilt stor roll vad vissa representanter för partierna säger. I verkligheten får ändå principer kliva åt sidan för ett maktspel där den med tyngst kort på hand vinner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter ytterst märkligt att 3 partier valt att inte svara på frågor från en av Sveriges största hemsidor.

Sweclockers har dessutom i princip monopol på just sitt område, så blir konstigt när man som parti inte vill nå ut till alla deras användare som finns här!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tveksam med storleken där, men ändå...i övrig så står det "Vi har sedan början av sommaren försökt få med representanter från övriga tre riksdagspartier, som alla avböjt från att medverka innan valet". Så det verkar som att det är SD själva som aktivt avstår från att vara med.

Det finns mycket information att tillgodogöra sig om man faktiskt läser hela texterna

Tveksamt? Bara ta dig en titt på dom senaste opinionsundersökningarna. Dom två instituten som i varje val har varit närmaste det riktiga valresultatet har SD som största parti. Till och med våra betting-organisationer tror att SD kommer bli störst.
Låter märkligt som sagt om partier aktivt väljer att icke medverka på en så stor sida som Sweclockers.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag ogillar idén med många enfrågepartier. Dock ställer jag mig bakom (existeranderätten) Miljöpartiet och Piratpartiet då jag upplever frågorna som objektivt otroligt viktiga. Så ibland kan det vara motiverat förstås.

Fast MP och PP är långt ifrån enfrågepartier.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@sniglom: Fast målet med denna intervjuserie var just att väljare med intresse för teknik och/eller dator/tv-spel skulle få möjlighet till insyn i hur de olika partierna står sig i en rad relaterade ämnen, där grön el var ett av de ämnen som medlemmar på SweClockers/FZ/99 önskade att vi skulle ta upp i intervjuerna.

Detta var en av frågorna jag anser att ni inte lyckas ställa på ett bra sätt samt att den var tveksam till att falla under teknisk politik, vilket jag beskrivit i ett inlägg ovan. Som jag skrev i mitt första inlägg tycker jag dock att er frågeställning runt kritiskt tänkande i skolan står ut som än mer tveksamt.

Skrivet av loevet:

Om det här hade varit en helt separat intervju enbart fokuserad på grön el skulle vi så klart kunnat gå på djupet med exakt vad den politiska representanten menar med grön el, eller skolfrågorna du nämner.

Jag menar inte att ni måste gå på djupet, jag menar att ni måste specificera frågeställningen och motfrågor på ett sådant sätt att lyssnaren förstår varför frågan ställs och får ett konkret svar från den som intervjuas.

För att exemplifiera så hade energifrågan kunnat göras mycket konkret med ett par korta motfrågor;
"varför anser du att just IT är i behov av en mer miljövänlig energiform än övrig industri?"
"När du säger grön el, vilka energiformer syftar du på då?"

Om tid finns, anser jag att målbild och metod är extremt viktiga frågor inom politik. Polarisering inom politik sker ofta av två skäl, dels för att man diskuterar om metoden istället för målet man vill uppnå, eller för att man diskuterar målet utan att ha en metod för att nå dit. Av den anledningen gör frågor som dessa en stor skillnad;
"Hur tror du detta förslag kommer påverka IT-industrin?"
"Hur vill ni genomföra detta?"

Skrivet av loevet:

Nu blev intervjuerna uppåt timmen långa i vissa fall, vilket är snudd på för långt som det är, så det hade inte varit lämpligt att gå djupare än så på dessa detaljområden. Vi vill gärna prata med politiker runt specifika sakfrågor i framtiden, och då kommer vi få möjligheten att gräva på djupet i större utsträckning.

Väl ställda frågor behöver inte resultera i längre intervjuer, skulle snarare säga motsatsen. Är man överens om vad man pratar om blir det inte lika mycket raljerande runt frågan eller kringliggande ämnen.

Om tiden trots detta är knapp, bör man fråga sig huruvida många diffusa frågor och svar är bättre än ett fåtal konkreta, när man släpper det mitt i valrörelsen.

Skrivet av loevet:

När vi har skrivit om dessa ämnen under året som gått har det blivit aktiva diskussioner med teorier, frågor och funderingar runt de aktuella frågorna. Nu när vi tagit fram riktlinjer för hur diskussioner relaterade till politiska frågor ska gå till kan vi kontakta partierna och politiska figurer framöver och förmedla frågor och funderingar som medlemmar på SweClockers har, vilket jag skulle tycka vara en trevlig möjlighet. Eller vad tycker du?

Jag ser inte hur er med politiska forumpolicy påverkar er möjlighet som ledning att kontakta partier och ställa tekniska frågor från medlemmar, för mig är det separata saker. Att du själv sett att aktiva diskussioner dykt upp runt dessa frågor och att dessa intervjuer dragits igång innan det fanns en politisk policy tycker jag också visar att det ena inte är en förutsättning för det andra.

Med detta sagt så köper jag att det blir enklare för er att hitta teknisk politik i forumet om övrig politisk diskussion förbjuds, men det gör det inte till en grundförutsättning.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*UPPMANING FRÅN MODERATOR*

Vänligen ha riktlinjerna i åtanke när ni skriver i denna tråden. Det börjar sväva iväg från trådens ämne.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin