Permalänk
Medlem

Moderkort vs SSD

Hej,
Umm... vet inte ens hur jag skall fråga. Men om jag har ett moderkort som har SATA och en SSD som har SATA, funkar dom då?
Är det så att säga SATA som styr eller måste moderkortet vara kompatibelt med hårddisken?

Exempel: Gammalt moderkort Z77A-G45
https://www.msi.com/Motherboard/z77ag45.html

Ny billig SSD: Kingston A400 240GB
https://www.inet.se/produkt/4300498/kingston-a400-240gb?utm_s...

Hur tar jag reda på om dom lirar?

Och BTW... Barna som skall ha hårddisken, och det skall vara:
* Operativsystem (W7 eller W10, har inte bestämt mig ännu)
* Fortnite
* Overwatch
* Star Stable
* Och kanske CS:GO

Klarar jag mig med en mindre disk?

Permalänk
Avstängd

Ja den funkar på moderkortet. Mindre disk blir tight.

Permalänk
Medlem

Dom funkar bra tillsammans. Stor SSD blir oftast dyrt så dom flesta väljer en SSD för Windows, program osv, sen kan man ha en roterande HDD för spel som tar rätt mycket plats idag.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Det ska fungera utmärkt.

Det är tillräckligt med utrymme för spelen du nämnde, även fast jag skulle påstå att bara ha en 240GB disk är begränsande. Men du kan alltid lägga till fler hårddiskar i framtiden som barnen kan ha sina spel/filmer på.

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk

Ställer en annan fråga om detta. Mitt moderkort har ej SATA 6Gb/s utan bara 3Gb/s. SSD kör på 6Gb/S. Kan det funka ändå ?

Permalänk

Det kommer funka, men kommer gå (något) långsammare i real world use.

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Skrivet av LuhcForgh:

Det kommer funka, men kommer gå (något) långsammare i real world use.

OK, tack för info

Permalänk
Medlem

SATA funkar som USB. Passar kontakten så kommer det funka

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av khol:

Hej,
Umm... vet inte ens hur jag skall fråga. Men om jag har ett moderkort som har SATA och en SSD som har SATA, funkar dom då?
Är det så att säga SATA som styr eller måste moderkortet vara kompatibelt med hårddisken?

Exempel: Gammalt moderkort Z77A-G45
https://www.msi.com/Motherboard/z77ag45.html

Ny billig SSD: Kingston A400 240GB
https://www.inet.se/produkt/4300498/kingston-a400-240gb?utm_s...

Hur tar jag reda på om dom lirar?

Och BTW... Barna som skall ha hårddisken, och det skall vara:
* Operativsystem (W7 eller W10, har inte bestämt mig ännu)
* Fortnite
* Overwatch
* Star Stable
* Och kanske CS:GO

Klarar jag mig med en mindre disk?

Hade inte gått mindre disk, då du kommer ångra det när du får slut på utrymme.
Men det ska inte vara några problem att använda modern SSD på äldre moderkort.

Enda gången jag sett några problem är vissa äldre SSDer på nya moderkort, men även det är sällsynt.

Skrivet av andersgog:

Ställer en annan fråga om detta. Mitt moderkort har ej SATA 6Gb/s utan bara 3Gb/s. SSD kör på 6Gb/S. Kan det funka ändå ?

Fungerar hur bra som helst.
Normalt använder du inte 500MB/s nivån ändå, utan du använder låga svarstiden och slumpmässig prestanda. Den nivån du använder mest är 4k med kö-djup 1, dvs en enda sektor av data, och ingen "kö av jobb" utan bara OSet säger: "behöver denna lilla bit av data, snabbt tack", och SSDn ordnar detta.

Prestandan detta sker med på bra SATA SSDer är ca 10k IOPS, alltså 10 000 gånger per sekund kan ett sådant litet paket ges. Jämför det med en HDD, som klarar ca 100-150. Men 10k på en sekund x 4kB data = ca 40MB/s, dvs inte ens i närheten av vad ens SATA II (3Gbit) klarar (ca 280MB/s). Så det är först med tyngre jobb, du ens närmar dig något som "märks".

Så enda gången du normalt ens märker skillnaden mellan dem är om du överför stora filer, från en SSD till en annan SSD, där kan SATA prestandan märkas... men hur ofta gör man det? Även snabbaste HDDna här är ändå 200-250MB/s i bästa fall.

Det är tom så att sämre SATA kontrollers, som tex de du sätter i billigqa PCI-E kort, eller på 55/57 serien av moderkort, trots att dessa "har" 6Gbit, är mycket sämre än Intels 3Gbit, pga den IOPs som förklarades ovan, är märkbart lägre. Så sekventiell prestanda, är långt från vad man borde titta på med SSDer. Och SATA är både framåt och bakåt kompatibelt.

Finns många äldre laptops tex med SATA 2 som får enormt lyft bara genom att få en SSD, så kör du på

Permalänk
Skrivet av andersgog:

Ställer en annan fråga om detta. Mitt moderkort har ej SATA 6Gb/s utan bara 3Gb/s. SSD kör på 6Gb/S. Kan det funka ändå ?

Enligt specifikationerna ska ditt moderkort ha 2st SATA 6Gb/s och 4st SATA 3Gb/s, SSD'n är bakotkompatibel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Skrivet av whiteface:

Enligt specifikationerna ska ditt moderkort ha 2st SATA 6Gb/s och 4st SATA 3Gb/s, SSD'n är bakotkompatibel.

Whiteface, du kanske blandar i hopa oss. Mitt kort har 6st 3Gb/s (Asrock K1078Fullhd-hsli)

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Hade inte gått mindre disk, då du kommer ångra det när du får slut på utrymme.
Men det ska inte vara några problem att använda modern SSD på äldre moderkort.

Enda gången jag sett några problem är vissa äldre SSDer på nya moderkort, men även det är sällsynt.

Fungerar hur bra som helst.
Normalt använder du inte 500MB/s nivån ändå, utan du använder låga svarstiden och slumpmässig prestanda. Den nivån du använder mest är 4k med kö-djup 1, dvs en enda sektor av data, och ingen "kö av jobb" utan bara OSet säger: "behöver denna lilla bit av data, snabbt tack", och SSDn ordnar detta.

Prestandan detta sker med på bra SATA SSDer är ca 10k IOPS, alltså 10 000 gånger per sekund kan ett sådant litet paket ges. Jämför det med en HDD, som klarar ca 100-150. Men 10k på en sekund x 4kB data = ca 40MB/s, dvs inte ens i närheten av vad ens SATA II (3Gbit) klarar (ca 280MB/s). Så det är först med tyngre jobb, du ens närmar dig något som "märks".

Så enda gången du normalt ens märker skillnaden mellan dem är om du överför stora filer, från en SSD till en annan SSD, där kan SATA prestandan märkas... men hur ofta gör man det? Även snabbaste HDDna här är ändå 200-250MB/s i bästa fall.

Det är tom så att sämre SATA kontrollers, som tex de du sätter i billigqa PCI-E kort, eller på 55/57 serien av moderkort, trots att dessa "har" 6Gbit, är mycket sämre än Intels 3Gbit, pga den IOPs som förklarades ovan, är märkbart lägre. Så sekventiell prestanda, är långt från vad man borde titta på med SSDer. Och SATA är både framåt och bakåt kompatibelt.

Finns många äldre laptops tex med SATA 2 som får enormt lyft bara genom att få en SSD, så kör du på

Där ser man

Permalänk
Skrivet av andersgog:

Whiteface, du kanske blandar i hopa oss. Mitt kort har 6st 3Gb/s (Asrock K1078Fullhd-hsli)

andersgog: Helt klart, jag råkade blanda ihop er, sorry!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Medlem

@andersgog:

Bra fråga, den ville jag också ha svar på... tack