När en konsument går in på en webbshop och köper en produkt, så köper man just en produkt och inte en tjänst. Om du som näringsidkare godtyckligt kan räkna ihop alla tjänster som de facto ingår för att kunna sälja och leverera en produkt, så finns det ju ingen vits att överhuvudtaget ha ångerrätt alls.
Du säger till exempel att säljaren har kostnader för frakten, vilket såklart är sant. Utöver det så har han också kostnader för att skeppa produkten till Sverige. Han betalar hyra och lön till personal som arbetar på lagret med att plocka, packa och skicka. De har kostnader för de system de använder, affärssystem, webbshop, lagersystem, transportsystem, tullsystem, etc. etc. Listan kan göras oändlig på tjänster som behövs för att ens kunna leverera en produkt. Men konsumenten köper som sagt den färdiga produkten och det som är lagstadgat är att man har rätt att ta ut kostnaden för returfrakten, inte för några av de andra tjänsterna. Detta har blivit förtydligat av Konsumentverket, ARN och Riksdagen (se inlägget från @PeCe)
Du köper produkten men frakten finns med där även om den är så 0:- så inkluderas de i köpet.
Du behöver inte ta mitt ord för de du kan ringa konsumentverket själv och fråga om du har rätt till få igen kostnaden för frakten, vid ångerrätt när frakten redan har påbörjas. Om de är så att företaget du köper ifrån har meddelat klart och tydligt att frakten inte återbetalas.
Även https://swedenmobile.se/ tar ut 100:- vid ångerrätt för att täcka fraktkostnaden, de framstår klart och tydligt, och då ingår du också detta och accepterar de när du köper det och ger då swedenmobile klart och tydligt rätt och göra det om du ångrar köpet.
Sedan är de ju upp till dig om du vill köpa från stället eller ej.
Även om du betalar bara 29:- i frakt så tar de 100:- även om du betalar 0:- i frakt så tar de 100:- vid ångerrätt.
Så här står i avtalet och det är fullt lagligt och göra det.
Retur och ångerrätt
Du som konsument har alltid trettio (30) dagars ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen. Vill du under denna tid returnera din vara för byte eller återköp behöver du kontakta vår kundtjänst eller skapa ett returärende.
När vi har mottagit och godkänt din returanmälan skickar vi en returfraktsedel till den e-postadress som angavs vid beställningstillfället. Efter att du har mottagit returfraktsedeln behöver du skriva ut retursedeln, klistra det på ett paket eller vadderat kuvert och lämna sedan in paketet till närmaste postombud.
Ångerrätten gäller under förutsättning att varan hålls i väsentligen oförändrat skick! Ångerrätt för hygienartiklar gäller endast vid ej använd vara. Vid retur står du risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transport. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och bruksanvisning skickas med. Det är viktigt att ett ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen.
Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Swedenmobile eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Swedenmobile har givit, kan varan returneras.
För att möjliggöra en eventuell retur, ångerrätt eller reklamation behöver du påvisa köpet. Vi rekommenderar att du skickar med en kopia på inköpskvittot eller fakturan du fått tillsammans med varan. Om du förlorat detta underlag kan du alltid ringa in till vår kundtjänst och be om att få en digital kopia skickad till din e-postadress.
Vid ångerrätt eller felbeställning tillkommer returfrakt på 100kr inklusive moms.
Returer skickas till:
Enda gången företaget inte har rätt och ta betalt för frakt vid ångerrätten är om de inte framstår i köpvillkoren då ska hela kostnaden betalas tillbaka inklusive vad man har betalt för frakten ovansett belopp.
▰ MSI RTX ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ Samsung 980 1TB & 3 x Kingston KC3000 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF