Vilket OS på en gammal laptop för webb/serier?

Permalänk

Vilket OS på en gammal laptop för webb/serier?

Tjenare!
Jag jobbar borta på veckorna och känner inte för att köpa en ny laptop, så då fick jag ta över mammas gammla laptop.

Minns inte märke/model på den, bara att den var förbaskat seg, vad jag minns om den är att den är 1kärnig (kanske 2 trådar) som max 4gb ram, en hdd på ca 120gb, Windows 7 eller kanske uppgraderat till 10.

Jag har beställt en 240gb ssd som jag borde få imorgon men tänkte då vilket OS jag ska köra, har ej produktnyckeln på Windows som sitter i, vet att man kan ta fram det.
Om det inte är w10, då är det bara att installera om,
men tänkte om man ska testa Linux kanske? Hört att det är lättare att driva än Windows och det ända jag ska ha datorn till är webben /serier på webben.
Kanske eventuellt uppgraderar till mer ram om det finns en plats ledig.

Så vad tror ni? Vilket OS passar mig bäst? Har försökt googla detta men inte fått det svar jag ville ha, därför jag testar här!

Visa signatur

Mobo: Gigabyte Z790 Gaming X AX
CPU: Intel Core i5 14600K Stock
RAM: PNY XLR8 Mako 32GB (2x16GB) 6000Mhz
GPU: 2080Ti ROG STRIX GAMING OC (ska bytas på 5 serien)
If There Is No Games, Then It Is No Life

Permalänk

Tja Du kan ju testa Linux mint den är väl mest likt windows om man kan säga så kör själv Dual boot med Mint

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem

Vad är det för serier du menar? Det kan bli problem med netflix 4k och Linux.

Annars hade jag kört på det. Bara webb, mail och dokumenthantering borde göra att det skulle gå problemfritt för dig. Jag skulle testa antingen Linux Mint (snällt att migrera till för windows användare) eller Lubuntu (som är en mycket lättdriven distribution). Du behöver ändå installera nytt OS, så att testa skadar ju inte. Att installera är rätt och tar under 30 min, och går att skapa en bootbar USB för att se vilket som ser "rätt ut" för dig

Permalänk
Medlem

För de flesta så är omställning till att köra Linux rätt lång. Det invanda Windows-tänket brukar göra att de flesta återvänder till Windows även om de säger att "det ända jag ska ha datorn till är webben /serier på webben". Det brukar alltid vara någonting mer som de vill ska funka som kanske inte funkar till Linux, något program man vill använda som inte finns till Linux.

Att Linux är snabbare än Windows kan nog stämma till viss del. Det beror mest på vilken fönsterhanterare man väljer. Ubuntu (en av många Linuxvarianter (distributioner)) tror jag kommer med Gnome numera vilket inte är den lättaste av dem. Det finns många olika versioner av Ubuntu. Har ingen koll på vilken av dem som är lättast.

Ska du ändå installera om kan du ju testa Linux. Annars är det bara att installera Windows igen. Det finns ju även Live-versioner av många Linux-distributioner som du kan boota ifrån och testa utan att installera. Dessa är rätt långsamma då de körs från ett usb-minne.

Mitt råd, testa en live-version och se om du gillar det.

Edit:
Lite långsam på tangenterna, så du fick väl samma svar från de som svarade under tiden jag skrev

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av killersplace:

Tja Du kan ju testa Linux mint den är väl mest likt windows om man kan säga så kör själv Dual boot med Mint

Okej, ska kika närmare på denna version

Skrivet av cheben:

Vad är det för serier du menar? Det kan bli problem med netflix 4k och Linux.

Annars hade jag kört på det. Bara webb, mail och dokumenthantering borde göra att det skulle gå problemfritt för dig. Jag skulle testa antingen Linux Mint (snällt att migrera till för windows användare) eller Lubuntu (som är en mycket lättdriven distribution). Du behöver ändå installera nytt OS, så att testa skadar ju inte. Att installera är rätt och tar under 30 min, och går att skapa en bootbar USB för att se vilket som ser "rätt ut" för dig

Nja, blir 720p som max, rätt ointresserad av Netflix men händer att jag går in dit ibland.

Skrivet av Eazy:

För de flesta så är omställning till att köra Linux rätt lång. Det invanda Windows-tänket brukar göra att de flesta återvänder till Windows även om de säger att "det ända jag ska ha datorn till är webben /serier på webben". Det brukar alltid vara någonting mer som de vill ska funka som kanske inte funkar till Linux, något program man vill använda som inte finns till Linux.

Att Linux är snabbare än Windows kan nog stämma till viss del. Det beror mest på vilken fönsterhanterare man väljer. Ubuntu (en av många Linuxvarianter (distributioner)) tror jag kommer med Gnome numera vilket inte är den lättaste av dem. Det finns många olika versioner av Ubuntu. Har ingen koll på vilken av dem som är lättast.

Ska du ändå installera om kan du ju testa Linux. Annars är det bara att installera Windows igen. Det finns ju även Live-versioner av många Linux-distributioner som du kan boota ifrån och testa utan att installera. Dessa är rätt långsamma då de körs från ett usb-minne.

Edit:
Lite långsam på tangenterna, så du fick väl samma svar från de som svarade under tiden jag skrev

Okej, tänkte försöka spara Windows nyckeln så jag kan ju testa Linux och om jag inte skulle gilla det så kan jag gå tillbaka till Windows.

Något annat jag borde tänka på när det gäller Linux?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

Okej, ska kika närmare på denna version

Nja, blir 720p som max, rätt ointresserad av Netflix men händer att jag går in dit ibland.

Okej, tänkte försöka spara Windows nyckeln så jag kan ju testa Linux och om jag inte skulle gilla det så kan jag gå tillbaka till Windows.

Något annat jag borde tänka på när det gäller Linux?

När det kommer till att installera program så funkar det inte som det gör med Windows, att man laddar ner en exe-fil och installera. Alla program installeras helst från din distros programbibliotek. Det finns såklart undantag, om ett program inte finns så kan man kompilera det själv, men det kan vara rätt svårt om man inte kan (det finns fler undantag). Hur man installerar program från programbiblioteket skiljer sig från distro till distro. För övrigt så har du Linux-forumet här att ställa frågor om du inte lyckas googla till dig eventuella problem. GL!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Elementary os kan vara värt att testa, känns som en användarvänlig och hyffsat polerad dist (det lilla jag testat)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vet inte om jag ska ge upp redan nu, testade Windows 10 ny installerat på nya ssdn jag köpte, visst datorn var mycket snabbare att accessa filer och dylikt. Men gick knappt att surfa med den, den var väldigt seg och det gick inte att se på en Youtube video på 360p utan att det skulle hacka. Laptoppen heter Emachine e528 med en Intel celeron 900 och 2gb ram, låg på ca 70-90% på processorn i desktop. Kanske värme relaterat då datorn dog 2 gånger och fläkten levde om som en jet motor innan de hände. Hade dock inte tid till att undersöka då jag skulle bort. Värt att försöka mer eller skaffa en billigare laptop med 2-4 kärnor och slänga i ssdn?

Visa signatur

Permalänk

Min erfarenhet med gamla laptops har varit att med Linux (Lubuntu) som jag kört, känns det mesta mer rappt och väldigt bra ramhantering. Och roligt att leka lite och pröva massa linuxgrejer.

Laptopen jag hade sist, typ 2 kärnig celeron, 4gb ram som kom med Windows 8.1, var seg så jag använde Lubuntu istället.
Men sen när den fick uppdatering till Windows 10 så klarade datorn av att streama 4k på Youtube utan en endaste framedrop just med Microsoft Edge webbläsaren och Netflix funkade kanon i "Super HD" som de kallades. Dock så funkade knappt 720p i Chrome varken med Lubuntu eller Windows 10.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Min erfarenhet med gamla laptops har varit att med Linux (Lubuntu) som jag kört, känns det mesta mer rappt och väldigt bra ramhantering. Och roligt att leka lite och pröva massa linuxgrejer.

Laptopen jag hade sist, typ 2 kärnig celeron, 4gb ram som kom med Windows 8.1, var seg så jag använde Lubuntu istället.
Men sen när den fick uppdatering till Windows 10 så klarade datorn av att streama 4k på Youtube utan en endaste framedrop just med Microsoft Edge webbläsaren och Netflix funkade kanon i "Super HD" som de kallades. Dock så funkade knappt 720p i Chrome varken med Lubuntu eller Windows 10.

Det var just med Chrome jag testade, kanske sätta på ny kylpasta och rensa damm och sedan testa med edge istället då? Chrome kanske inte är rätt väg att gå med så lite ram som 2gb.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var just med Chrome jag testade, kanske sätta på ny kylpasta och rensa damm och sedan testa med edge istället då? Chrome kanske inte är rätt väg att gå med så lite ram som 2gb.

Tänk på att du vill installera H264ify oavsett vilken webbläsare du använder annars så försöker youtube köra VP9 och din dator har granterat inte stöd för hårdvaruaccelerering av VP9 men förmodligen har den hårdvaruaccelerering av x264.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

...Intel celeron 900...

Duger ENBART som bojsänke!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Tänk på att du vill installera H264ify oavsett vilken webbläsare du använder annars så försöker youtube köra VP9 och din dator har granterat inte stöd för hårdvaruaccelerering av VP9 men förmodligen har den hårdvaruaccelerering av x264.

Får testa om det blir bättre, har lite tid över imorgon när jag ska tvätta

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@DreinLifeOfYou: Celeron 900? Det är en 9 år gammal processor, och den var budget redan då.
Hela plattformen är för långsam, du behöver en snabbare dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Duger ENBART som bojsänke!

Kan inte annat än instämma. Enkärning på 2.2 ghz från 2009 klarar inte mycket i dagens läge. Skaffa något annat, jag hade alla dagar i veckan hellre haft en billig Chromebook än den laptopen.

Permalänk
Medlem

Är grafikdrivrutinerna installerade? Om DXdiag rapporterar Basic Display Adapter finns inga grafikdrivrutiner.
Om Windows update inte fixar dem så kan du installera Vista/Win7-drivrutinen manuellt. Annars används inte ens hårdvaruaccelerering av video och webbläsare, vilket gör stor skillnad på en så gammal dator.

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

@DreinLifeOfYou: Celeron 900? Det är en 9 år gammal processor, och den var budget redan då.
Hela plattformen är för långsam, du behöver en snabbare dator.

Skrivet av SaltyLiquorice:

Kan inte annat än instämma. Enkärning på 2.2 ghz från 2009 klarar inte mycket i dagens läge. Skaffa något annat, jag hade alla dagar i veckan hellre haft en billig Chromebook än den laptopen.

tack, det var de jag ville veta

Skrivet av dunis90:

Är grafikdrivrutinerna installerade? Om DXdiag rapporterar Basic Display Adapter finns inga grafikdrivrutiner.
Om Windows update inte fixar dem så kan du installera Vista/Win7-drivrutinen manuellt. Annars används inte ens hårdvaruaccelerering av video och webbläsare, vilket gör stor skillnad på en så gammal dator.

Försökte installera dom men fick bara upp error när jag launcha exe filen

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Testade nu och den vart lite bättre men inte tillräckligt bra då den fortfarande hackade. Ger upp helt på denna dator nu då jag inte ens får installera drivrutiner då den inte uppfyller minimum kravet enligt installern

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tack, det var de jag ville veta

Försökte installera dom men fick bara upp error när jag launcha exe filen

Du får installera dem via Enhetshanteraren. Du får packa upp exe-filen eller zip-filen och peka på den mappen från Enhetshanteraren.

https://www.howtogeek.com/343287/how-to-fix-the-driver-being-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Det kan bli problem med netflix 4k och Linux.

Det är nog inte linux som är största problemet med 4K och datorn som beskrivs

Ontopic, min dotter fick använda en liknande laptop för några år sedan, det gick knappt att använda den till något vettigt då.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Linux Mint eller min favvis dist Fedroa 28

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Edit:

Känns inte som att detta stämmer idag. Webläsare som Chrome är ju precis lika bra på Linux och spela upp filmer i vanlig format funkar jättebra. Jag har mkt mer problem med mina Windowsdatorer än min gamla Limux-laptop. W10 är hopplöst med uppdateringar som strular och konstiga buggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Känns inte som att detta stämmer idag. Webläsare som Chrome är ju precis lika bra på Linux och spela upp filmer i vanlig format funkar jättebra. Jag har mkt mer problem med mina Windowsdatorer än min gamla Limux-laptop. W10 är hopplöst med uppdateringar som strular och konstiga buggar.

Vet inte vad du menar. Har inget sagt om Chrome specifikt. Jag snackar om Linux i allmänhet och övergången från Windows till Linux. Jag kör Linux endast sedan 15 år tillbaka och jag vet att det var en svår övergång.. Min fru försökte nyligen gå över till Linux men det var något som hon ville skulle funka men inte gjorde det. Hon är tillbaka till Windows pga av den saken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Vet inte vad du menar. Har inget sagt om Chrome specifikt. Jag snackar om Linux i allmänhet och övergången från Windows till Linux. Jag kör Linux endast sedan 15 år tillbaka och jag vet att det var en svår övergång.. Min fru försökte nyligen gå över till Linux men det var något som hon ville skulle funka men inte gjorde det. Hon är tillbaka till Windows pga av den saken.

TS ska ha datorn till web och tv-serier. Att det finns samma webläsare som den dominerande i Windows är ju relevant.
Rent generellt är en Linuxdator minst lika bra surfdator som Windows i min mening.
Och spela upp film fungerar också lika bra för mig iaf.

Men visst, vet man att man har nån specifikt program man behöver som bara finns på Windows så är ju läget ett annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

TS ska ha datorn till web och tv-serier. Att det finns samma webläsare som den dominerande i Windows är ju relevant.
Rent generellt är en Linuxdator minst lika bra surfdator som Windows i min mening.
Och spela upp film fungerar också lika bra för mig iaf.

Men visst, vet man att man har nån specifikt program man behöver som bara finns på Windows så är ju läget ett annat.

Jo jag försökte poängtera att man kanske har tänkt att man ska ha datorn till bara en specifik sak, i det här web och tv-serier, men det brukar alltid vara något annat man behöver datorn till också som man inte tänkt på. Jag kanske bara var otydlig...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jo jag försökte poängtera att man kanske har tänkt att man ska ha datorn till bara en specifik sak, i det här web och tv-serier, men det brukar alltid vara något annat man behöver datorn till också som man inte tänkt på. Jag kanske bara var otydlig...

Det är nog mest att jag vill försvara Linux, och det kostar ju inget för TS att testa