Samsung siktar på tillverkning av Quantum Dot OLED till 2019

Permalänk
Melding Plague

Samsung siktar på tillverkning av Quantum Dot OLED till 2019

Under årets början dementerade Samsung rykten kring utvecklingen av OLED för TV-apparater. Nu bekräftar dock Samsung Displays VD att tillverkningen av detta börjar år 2019.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kvantprick Älskar att vi talar Svenska på Sweclockers. Ingen sarkasm

Permalänk
Inaktiv

Kvantpunktorganisklysdioddisplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Kvantprick

Eller kvantpunkt. The sky is the limit!

Skrivet av anon228747:

Kvantpunktorganisklysdioddisplay

Kvantpunktorganisklysdiodskärm. Ingen svengelska här inte.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Ah självklart! Kommer nog att se snyggt ut med strålspårning.

Permalänk
Medlem

Det låter ju bra, jag trodde att de teknikerna (både micro-led och qd-oled) skulle ligga ganska långt in i framtiden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Absolut. Framförallt tillsamman med G-synkronisering.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

QD-oled vs Oled+ nästa stora krig då alltså, vad tror ni kommer vinna?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Bildexpert 📺

Punkt = två dimensioner
Prick = tre dimensioner

Nog för att kvantpricken är en liten prick, men den är inte så liten att den är punktformad: https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/kvantprick

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Purrfected:

QD-oled vs Oled+ nästa stora krig då alltså, vad tror ni kommer vinna?

Den produkt som faktiskt går att köpa...

Vore inte fel med alternativ mot dagens utbud. Men som så mycket annat som utlovats genom åren så tror jag på det när jag ser det framför mig på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Punkt = två dimensioner
Prick = tre dimensioner

Nog för att kvantpricken är en liten prick, men den är inte så liten att den är punktformad: https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/kvantprick

Eller. Så är det en konspiration? Punkter kallas för prickar för att kontrollera massorna och där igenom ändra definitioner av alla ord för att driva fram en mörk agenda!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Punkt = två dimensioner
Prick = tre dimensioner

Googlade lite snabbt och hittar ingenstans där dom nämner att punkt bara är för 2D koordinatsystem. En punkt vad jag vet har ingen bredd, höjd eller djup och kan användas även i 3D.

Prick låter så fjantigt ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxMate:

Googlade lite snabbt och hittar ingenstans där dom nämner att punkt bara är för 2D koordinatsystem. En punkt vad jag vet har ingen bredd, höjd eller djup och kan användas även i 3D.

Prick låter så fjantigt ...

https://www.ne.se/s%C3%B6k/?t=uppslagsverk&q=punkt

Ska man följa den geometriska definitionen så blir det lite svårt att se något, då den inte har någon utsträckning. Storleken av punkten är alltså noll. Det är bara ett läge. Kan vara i n dimensioner matekmatiskt.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Skrivet av anon228747:

Skrivet av Xinpei:

Absolut. Framförallt tillsamman med G-synkronisering.

How I wish we would not use Swedish... It just sounds so wrong

Så vad är detta... egentligen. En diod som lyser upp något som i sin tur "faller ut" i ljus?
Mao... som någon avancerad bakgrundsbelyst LCD skärm, men ett flott namn?

Skrivet av Laxpudding:

Punkt = två dimensioner
Prick = tre dimensioner

Ljuset vi får ut av den kommer ju dock att närma sig en tvådimensionell källa. Eller menar du på att det är en 3D TV som kan göra olika bilder i 360 grader? Så även om papper och pennan också är en 3D bild, sett till hur molekylerna är, blir bilden ändå 2D. Punkt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Punkt = två dimensioner
Prick = tre dimensioner

En punkt har ingen utsträckning.
Prick har jag aldrig sett användas i vetenskapen.
Det är väl bara något fånigt som ska låta bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

How I wish we would not use Swedish... It just sounds so wrong

Så vad är detta... egentligen. En diod som lyser upp något som i sin tur "faller ut" i ljus?

Ljuset vi får ut av den kommer ju dock att närma sig en tvådimensionell källa. Eller menar du på att det är en 3D TV som kan göra olika bilder i 360 grader? Så även om papper och pennan också är en 3D bild, sett till hur molekylerna är, blir bilden ändå 2D. Punkt!

Njae. Den säger ju Q-Dot OLED. Alltså OLED med kvantumprick/punkt. Om det vore en LCD panel fortfarande så är det ju falsk marknadsföring så jag tror nog Samsung siktar på en OLED panel.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Samsung gjorde stort misstag när de la ner satsningen på OLED några år sedan, de har förlorat massiva marknadsandelar i high end segmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ingen LCD.

Planen är att använda 3 st blå oleds som subpixlar. Dvs det här är i högsta grad en oled-display vi pratar om.

1 subpixel preppas med kvantpunkter som omvandlar det blå ljuset till rött ljus. 1 subpixel preppas med kvantpunkter så blått ljus blir grönt. Och den sista subpixeln gör man inget med. Vips så har man sig en R-G-B Oled display. Stor vill-ha-faktor på denna. I teorin iaf.

(i praktiken behöver de nog nån form av filter oxå för det har visat sig vara svårt att helt få bort blått ljus enbart med kvantpunkterna, men det är detaljer...)

"omvandlar" är ett nyckelord här. Idag filtrerar man bort ljus, vilket är ytterst ineffektivt. Nu får ljuset "bara" en annan våglängd, via kvant-magiskt mumbo jumbo jox.

Permalänk
Medlem

Kvantprick är det som används inom vetenskapen, och jag har vant mig vid att ordet förekommer i samband med skärmar. Att kvantfysik används är relativt betydelselöst däremot, det förekom även med plasma och LEDs tidigare Kan hjälpa att få bredare färgrymd i de här fallen, men man kan redan täcka hela färgrymden utan.

När det gäller QD-OLED finns fortfarande olika varianter, Samsung verkar köra på vanliga blå plus färgfilter med kvantprickar. Problemet för Samsung är mer att de inte har några anläggningar tillägnade åt att tillverka stora OLED-paneler. Färgfilter med kvantprickar kan också användas för TFT/LCD. Industrin kallar det QDCF på LCDer och OLED. QDCF verkar fortfarande vara ett par generationer bort när det gäller LCD då en annan teknik ser ut att komma på marknaden först. Färgfilter utvecklas av tredjepart, så det är inget som ger Samsung någon riktig fördel, men någon måste driva utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Samsung gjorde stort misstag när de la ner satsningen på OLED några år sedan, de har förlorat massiva marknadsandelar i high end segmentet.

Hur vet du att det var ett misstag?

Anledningen till att de la ner berodde troligtvis på att de inte hade nån gångbar tillverkningsprocess att nyttja. Sett i det perspektivet så är det svårt att kalla det ett misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den produkt som faktiskt går att köpa...

Vore inte fel med alternativ mot dagens utbud. Men som så mycket annat som utlovats genom åren så tror jag på det när jag ser det framför mig på skrivbordet.

När tror du det går att köpa en datorskärm med OLED panel som går att ställa framför dig på skrivbordet?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Mjae, säg inte det,, ännu.
Resultatet har ju blivit att vi får QLED, och det är ju inte helt fel.
Vi får väl se om OLED någonsin kommer att komma ut på masstillverkning, och hur det kommer att konkurera, men tillsvidare så har vi fått något som faktiskt kanske funkar. Vi får se.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hölmiz:

När tror du det går att köpa en datorskärm med OLED panel som går att ställa framför dig på skrivbordet?

Jag har skrivit detta förr och skriver det igen: OLED-paneler för skärmar finns. Tekniken är fullt möjlig och det finns ett utbud av produkter. Du kan ha dem på skrivbordet.

Men det handlar om så mycket mer än att tekniken existerar. Det måste till en ekonomi som gör att produkterna lönar sig att tillverka och de kan sälja i volymer vilket är en annan uppgift att lösa. Och idag är det ingen som kan tillverka volymer och få ned priserna. Därför är det små volymer med mycket höga priser där produkterna nischar in sig på specifika segment.

Så när det frågas efter "När kommer OLED-skärmar till datorn?" så frågas det egentligen efter "När kommer OLED-skärmar till datorn – till priser som är snarlikt dagens LCD-utbud där just jag tänka mig att betala” – Det är den sista, underförstådda delen av fråga som det tryter på. Inte på tekniken.

Svaret på första frågan är att det finns, om du är beredd att betala. Denna instegsmodell är en klassiker i sammanhanget

Svaret på den underförstådda delen av frågan är att troligtvis aldrig kommer en OLED för skrivbordet. Någon måste först lyckas med en OLED-tillverkning som kan konkurrera med LCD-teknikens 20 år av pressade priser och allt mer strömlinjeformade tillverkning.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lordsqueak:

Resultatet har ju blivit att vi får QLED, och det är ju inte helt fel.

QLED är befintlig LCD-teknik med reklam innehållandes Zlatan. Vilket ju inte är helt fel om man arbetar med just framställningen av denna reklam. Eller ännu bättre befinner sig på den mottagande änden av Samsungs reklambudget. Tratt och slang liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Njae. Den säger ju Q-Dot OLED. Alltså OLED med kvantumprick/punkt. Om det vore en LCD panel fortfarande så är det ju falsk marknadsföring så jag tror nog Samsung siktar på en OLED panel.

Skrivet av ipac:

Ingen LCD.

Planen är att använda 3 st blå oleds som subpixlar. Dvs det här är i högsta grad en oled-display vi pratar om.

1 subpixel preppas med kvantpunkter som omvandlar det blå ljuset till rött ljus. 1 subpixel preppas med kvantpunkter så blått ljus blir grönt. Och den sista subpixeln gör man inget med. Vips så har man sig en R-G-B Oled display. Stor vill-ha-faktor på denna. I teorin iaf.

(i praktiken behöver de nog nån form av filter oxå för det har visat sig vara svårt att helt få bort blått ljus enbart med kvantpunkterna, men det är detaljer...)

"omvandlar" är ett nyckelord här. Idag filtrerar man bort ljus, vilket är ytterst ineffektivt. Nu får ljuset "bara" en annan våglängd, via kvant-magiskt mumbo jumbo jox.

Okej, nu är jag med.
Så det är individuella dioder som ger varje färg, men den har dock ett "filter" som ändrar ljuset från blå till det man önskar ha.

Men jag vidhåller ändå att det inte är en "OLED" om man ska vara petig (ingen tvekan på att det kan bli en bra lösning), men skillnaden mellan en LCD och detta är ju att du har individuell diod ljus. Du använder ju ändå ett filter, där OLED i sig är rena dioder som skickar ut exakt den färg och intensitet i sig själv.

Mao, är som en "Quantum LCD" filter på en LED TV, med enorm många zoner för ljusstyrningen.

Slutresultatet kan dock bli bra, då individuella styrningen är ju vad som är viktig. Men som alla som använder diod lampor hemma vet... det är inte RA100 direkt, ofta RA80, och det är blåa dioder med gul fosfor för att få "gult ljus". Spektrumet på dessa är långt från alltid bra. Hela poängen med OLED var ju fullt spektrum.

Så frågan blir väl då mer, hur bra färg ger kvantprickarna, och hur jämt ljus får du? För det är ju olika energinivåer mellan röd och blå.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Det är lika mycket OLED som LGs WOLED i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej, nu är jag med.
Så det är individuella dioder som ger varje färg, men den har dock ett "filter" som ändrar ljuset från blå till det man önskar ha.

Ja, fast converter/omvandlare istället för filter då.

Citat:

Men jag vidhåller ändå att det inte är en "OLED" om man ska vara petig (ingen tvekan på att det kan bli en bra lösning), men skillnaden mellan en LCD och detta är ju att du har individuell diod ljus.

Tjaa, skillnaden mot LCD är att det inte är LCD i huvud taget. Det är ju en rätt markant skillnad.

Citat:

Du använder ju ändå ett filter, där OLED i sig är rena dioder som skickar ut exakt den färg och intensitet i sig själv.

Användandet av filter (eller annat, med samma syfte) definierar inte vare sig displayprincipen OLED eller LCD.

Citat:

Mao, är som en "Quantum LCD" filter på en LED TV

Ehm nej. Inte för 5 öre.
Edit: Eller ja, kvantpunkternas roll i det hela (färgomvandlare på subpixelnivå, sk QDCC, quantum dot color converter) är exakt samma oavsett om den bakomliggande displayprincipen är LCD eller OLED.

QDCC finns inte till LCD än så länge. Undra om OLED hinner först?

Citat:

då individuella styrningen är ju vad som är viktig.

Ja det är ju där i du har själva definitionen av olika displayprinciper. Hur ljusintensiteten i resp pixel regleras. Det sker på helt olika sätt hos OLED och LCD, det är just därför dessa två är helt olika displayprinciper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Punkt = två dimensioner
Prick = tre dimensioner

Då kommer följdfrågan: säger du prickmoln?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hag:

Då kommer följdfrågan: säger du prickmoln?

Ifall det molnet består av prickar som har någon form av struktur i tre dimensioner, säg ett moln av buckyballs, snarare än ett moln av mätpunkter utan egen rumsdimension – ja, då vore "prickmoln" kanske rätt ord.

Annars föredrar jag "punkmoln", som enligt Google har 276 träffar, varav några ställen där man borde vara mer punkt och mindre punk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon162230:

Jag skulle inte säga att de gjorde ett stort misstag, snarare att de förlorade i just den satsningen. Att ha fortsatt mata in massor med pengar i en teknik som är dyrare och svårare att tillverka än konkurrentens motsvarighet skulle kunna ha varit ett riktigt stort misstag som riskerat Samsungs ställning på marknaden ännu mer. Det säkra kortet var då att satsa på QLED i mellanklassen istället då det är en mycket större marknad än high-end-segmentet. Bättre fly än illa fäkta.

Som tur är så verkar de ha fortsatt utveckla OLED då det verkligen behövs en till aktör på marknaden. LGs monopol på OLED-paneler är inte precis bra för konsumenter i längden.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."