1080 ti som använts för mining i 6 månader - något att satsa på?

Permalänk
Medlem

1080 ti som använts för mining i 6 månader - något att satsa på?

Hej på er experter!

Har möjlighet att få loss ett 1080 ti ganska billigt (5500). Dock har det använts för mining i 6 månader, och såvitt jag kan förstå så råder det delade uppfattningar om hur detta sliter på kortet. Säljaren är ärlig om själva miningen, och kortet har legat oanvänt i sex månader. Säljaren menar att hashningen "prestandan" inte gått ned något av den period som det användes till mining.

Vad tror ni? Ska man chansa här eller kanske skjuta till 13-1500 extra för ett som inte använts för mining?

Tacksam för råd,

/Erik

Permalänk
Medlem

Själv tror jag inte det är några problem då vid mining förmodligen hållit jämn temperatur under hela tiden - det är temperaturväxlingar som sliter mest då det sliter och drar i lödpunkter fram och tillbaka pga. värmeutvidning även om att högre temperatur onekligen gör att det åldras fortare.

Jag skulle vara mer fundersam på en beg-kort som används mycket för spel - för där åker temperaturerna upp och ned mest hela tiden beroende på grafiklast.

sedan om priset är rätt kan jag inte uttala mig om.

Permalänk
Medlem

@Grillm:

Klart det sliter om det är igång 24/7. Helt omöjligt att säga om det är ett slitage du kommer märka av.
Fläktarna har fått arbeta, det vet vi. Men det är ett icke problem då dom är lätta att byta ut mot nya likadana eller slänga på två 120mm.

Får du inga artifakter vid stock eller lättare klock så kör på.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Frågan är vad du tycker besväret är värt. Det som definitivt går hårdast av mining är fläkten som ofta körs på 100%. Är du redo att kanske byta ut kylaren under din period med kortet så absolut.

Kislet slits inte nämnvärt mer av mining än gaming vad jag kan läsa mig fram till.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Frågan är vad du tycker besväret är värt. Det som definitivt går hårdast av mining är fläkten som ofta körs på 100%. Är du redo att kanske byta ut kylaren under din period med kortet så absolut.

Varför skulle man köra fläkten på 100%? Testade att dra ner power limit på mitt EVGA SC 1080Ti (endast 2 fläktar) till 75% för att se vad fläkten hamnar på och lät det jobba lite. Fläkten ser då ut att stabilisera sig kring 35% per automatik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Kislet slits inte nämnvärt mer av mining än gaming vad jag kan läsa mig fram till.

Fast det tar ju ganska många år innan man är uppe i 4272 timmar spelande (ett halvårs 24/7). Ungefär 4 år om man i genomsnitt spelar 3 timmar om dagen vilket i de allra flesta fall är en rejäl överdrift.
Men jag tror som dig om korten körts i okej temperaturer så är det nog mest fläkten som tagit stryk. Fläktar är enkla och billiga att ersätta.
Köpte själv ett Vega 56 i höstas som använts till mining jag är inte så orolig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ingen fara. Det presterar lika bra. Däremot så kan ju fläktar slitas ut om kortet gått varmt.
Jag gjorde ett likadant köp som dig så satsa 1080ti är istorsett lika bra som 2080 om man gamear normala spel

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H Liquid metal, RTX3070 Liquid metal
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro, Audeze Maxwell

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Varför skulle man köra fläkten på 100%? Testade att dra ner power limit på mitt EVGA SC 1080Ti (endast 2 fläktar) till 75% för att se vad fläkten hamnar på och lät det jobba lite. Fläkten ser då ut att stabilisera sig kring 35% per automatik.

Såklart att det inte nödvändigtvis går på 100% men då man ofta ställt undan miningriggar på ett ställe där ljudnivån inte spelar någon större roll. Så får fläkten bli det primära som slits istället för kondensatorer pga högre värme osv.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Själv tror jag inte det är några problem då vid mining förmodligen hållit jämn temperatur under hela tiden - det är temperaturväxlingar som sliter mest då det sliter och drar i lödpunkter fram och tillbaka pga. värmeutvidning även om att högre temperatur onekligen gör att det åldras fortare.

Jag skulle vara mer fundersam på en beg-kort som används mycket för spel - för där åker temperaturerna upp och ned mest hela tiden beroende på grafiklast.

sedan om priset är rätt kan jag inte uttala mig om.

Stämmer detta? Väldigt intressant observation, aldrig hört något liknande tidigare. Är det ofta värmeutvidgning som sliter på kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Såklart att det inte nödvändigtvis går på 100% men då man ofta ställt undan miningriggar på ett ställe där ljudnivån inte spelar någon större roll. Så får fläkten bli det primära som slits istället för kondensatorer pga högre värme osv.

Jag skulle absolut inte prioritera 100% fläkthastighet för att få några graders lägre temperatur. Det är förmodligen betydligt sämre strategi att slita på fläktarnas kullager än att optimera hash-algoritm, minnesfrekvens, gpufrekvens och att strypa strömbudget.

Permalänk
Medlem

Förvånande att du inte känner till sådant?

Inom elektronikbranchen så har alltid temperaturväxligarna varit den stora problemet eftersom det ger mekaniska spänningar som ändrar sig hela tiden när det går upp och ned i temperatur.

lödningar är inte som stål (som kan böjas och fjädra obegränsat antal gånger när man är under en viss nivå på böjningen) utan mer som aluminium att efter ett antal stresscykler så börja det bli sprickor och till sist genomgående spricka och man börja få problem.

Höga temperaturer föråldrar förvisso också (tex. torkar ut elektrolytkondingar fortare ju varmare det är) men inte alls i samma grad som när temperaturer åker upp och ned hela tiden.

Detta är inget nytt och det bästa för elektroniken är att hålla arbetstemperaturen inte för varm och så jämn som går. Gammal elektronik som kanske varit påslaget och fungerar felfritt i decennier, vågar man knappt stänga av just för att då svalnar saker och man kanske får startsvårigheter och rena fel för att när det svalnar av så börja saker röra sig mekaniskt och latenta fel börja visa sig...

Ibland ser man även detta på tex. hårddiskar där det som startas och stoppas många gånger (tex går i sleepläge och sedan startar en stund och sedan går i sleepläge igen, och så startar...) så når dom totalt sett färre timmar än när samma diskar snurrar hela tiden.

Med dagens lagersystem så är snurrtiden ingen issue medans startströmmarna när det skall starta (och det blir varmt motorstyrkretsarna under uppstarten för att svalna igen när disken väl stabilisiera sig i varvet) gång på gång på gång på gång....

Många verka också ha glömt att på början av 2000-talets laptop så var bekymmer med grafikkortet/chippet en av de vanligare orsakerna till varför laptop slutade att användas/skrotades och tittar man i den tidens forum och inlägg så 'bakade man' ofta hela grafikkort/moderkort i ugn för i förhoppning att det håller ett tag till - kort sagt för försöka att smälta om BGA och kanske bli av med lodsprickor.

I samband med kretskortsdesign så måste man fundera på om det kan röra sig och vad som händer då och tex. samband att strömsätta när grejorna är väldigt kalla kan få dem att gå sönder för att kretskort och plaster helt enkelt blivit mycket hårdare i kylan och det som förut gav med sig en aning istället ger så höga drag och tryckspänningar att det spricker... - kanske inte första gången eller ens den 10:e gången, men det kommer...

Skillnaden med dagens ytmonterade kretsar mot forntidens hålmonterade var att på hålmonterat tilläts röra sig lite då benens längd kunde ta upp lite rörelser medans dagens komponenter är rätt stumma och att det gör att det klarar sig som det gör är för att storleken är så mycket mindre att en del av krafterna vid temperaturväxlingar kan tas upp i själva kretskortslaminatet, men det finns begränsningar även där i hur många gånger innan felstatistiken börja rusa iväg...

Permalänk
Medlem

Kan lägga till att om det är en person som har koll på vad de gör så har det sannolikt kört ett 1080Ti runt 70-75% power limit då det inte skalar meningsfullt över det för mining. Samt att de flesta mining-rigg builds kör med rejälare nätagg i 1200w klassen som oftast är 80+ platinum och väldigt stabila så bra mycket bättre scenario för att kortet ska vara långlivat. Om jag skulle köpa ett begagnat kort skulle jag hellre köpa av någon som kört det i en mine, förutsatt att personen visste vad de höll på med, än av någon som spelat av och an.

Vad gäller fläktar- de flesta 1080Ti med dual kylare eller bättre lär inte ligga högre än 50-60% på fläkt när de minar. Mitt EVGA 1080Ti SC2 låg under värsta värmeböljan sällan över 50% när jag minade i min slutna gamingrigg.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Förvånande att du inte känner till sådant?

Inom elektronikbranchen så har alltid temperaturväxligarna varit den stora problemet eftersom det ger mekaniska spänningar som ändrar sig hela tiden när det går upp och ned i temperatur.

lödningar är inte som stål (som kan böjas och fjädra obegränsat antal gånger när man är under en viss nivå på böjningen) utan mer som aluminium att efter ett antal stresscykler så börja det bli sprickor och till sist genomgående spricka och man börja få problem.

Höga temperaturer föråldrar förvisso också (tex. torkar ut elektrolytkondingar fortare ju varmare det är) men inte alls i samma grad som när temperaturer åker upp och ned hela tiden.

Detta är inget nytt och det bästa för elektroniken är att hålla arbetstemperaturen inte för varm och så jämn som går. Gammal elektronik som kanske varit påslaget och fungerar felfritt i decennier, vågar man knappt stänga av just för att då svalnar saker och man kanske får startsvårigheter och rena fel för att när det svalnar av så börja saker röra sig mekaniskt och latenta fel börja visa sig...

Ibland ser man även detta på tex. hårddiskar där det som startas och stoppas många gånger (tex går i sleepläge och sedan startar en stund och sedan går i sleepläge igen, och så startar...) så når dom totalt sett färre timmar än när samma diskar snurrar hela tiden.

Med dagens lagersystem så är snurrtiden ingen issue medans startströmmarna när det skall starta (och det blir varmt motorstyrkretsarna under uppstarten för att svalna igen när disken väl stabilisiera sig i varvet) gång på gång på gång på gång....

Många verka också ha glömt att på början av 2000-talets laptop så var bekymmer med grafikkortet/chippet en av de vanligare orsakerna till varför laptop slutade att användas/skrotades och tittar man i den tidens forum och inlägg så 'bakade man' ofta hela grafikkort/moderkort i ugn för i förhoppning att det håller ett tag till - kort sagt för försöka att smälta om BGA och kanske bli av med lodsprickor.

I samband med kretskortsdesign så måste man fundera på om det kan röra sig och vad som händer då och tex. samband att strömsätta när grejorna är väldigt kalla kan få dem att gå sönder för att kretskort och plaster helt enkelt blivit mycket hårdare i kylan och det som förut gav med sig en aning istället ger så höga drag och tryckspänningar att det spricker... - kanske inte första gången eller ens den 10:e gången, men det kommer...

Skillnaden med dagens ytmonterade kretsar mot forntidens hålmonterade var att på hålmonterat tilläts röra sig lite då benens längd kunde ta upp lite rörelser medans dagens komponenter är rätt stumma och att det gör att det klarar sig som det gör är för att storleken är så mycket mindre att en del av krafterna vid temperaturväxlingar kan tas upp i själva kretskortslaminatet, men det finns begränsningar även där i hur många gånger innan felstatistiken börja rusa iväg...

Kan intyga ovanstående talare
mvh
Servicechefen

Permalänk
Medlem

För det priset - kööööp!!!

Permalänk
Medlem

Tack alla för all hjälp, det har varit mycket uppskattat!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Be han köra kortet några olika prestandatester text nån av 3dmarks tester. och kolla hur poängen blir på gpu. kanske inte får 100% svar men rätt nära.