Köpråd till rejäl dator, budget ca 50.000

Permalänk
Rekordmedlem

En Amd cpu är given eftersom den är bra nog idag och dessutom billigare, det lär också gå enkelt att uppgradera till Zen 2 på samma moderkort om man väljer nått med 400 kretsar.
Zen 2 kommer inte att vara slöare än dagens cpuer och med tanka på Intels problem med tillverkningen så kan den kanske även spöa deras spelvärstingar.
Att köpa en "värsting Intel" är nog det sämsta man kan göra om det handlar om att spela i 4k 60 Hz och inte slösa pengar på nått som ger väldigt lite mervärde för pengarna eftersom Intel är så extremt oprisvärt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

@MR Axis: Ok, ser nice ut. hur många kids är det som ska spela? Någon gav förslag på 2 st datorer istället för 1.
Kör ni competitive? Vilka spel liras?

Vill man över 60hz så måste du köpa ny skärm. Det är som natt och dag att gå upp till 144hz och är väl nästan ett måste i dagens FPS-lir. Själv hade jag nog inte köpt en under 100hz, även om man lirar andra spel än FPS. Så vill man i framtiden byta skärm så kan man ju alltid köra på den du har tillsammans med 9900K+2080TI. DÅ har du säkrat hz- och upplösnings-begränsningarna vid bytet.

lite CPU-tester som är läsvärda och ger en riktlinje på begränsningarna kring CPUvsGPU när det kommer till upplösning och grafiska inställningar: test

Det är bara jag och pojken, eller pojk o pojk, 17,5 år gammal som kommer spela tyngre spel. Båda andra barnen är döttrar som kommer ha skolarbeten eller svt play och frugan lite av varje utom spel.

Klurar på att köpa en skärm till, en gaming skärm. såg att det fanns en asus rog 31" på netonnet här i sundsvall för 6500kr... kanske ska kolla närmare på den för spel o ha båda 2?

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

@MR Axis:
ok. Kommer ni att vilja lira tillsammans?
Länk till skärm?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Det finns ju ingen som helst anledning att välja Ryzen över intel i den här prisklassen? Bara för att du har en 4K-skärm betyder inte att du inte kommer vilja välja lägre upplösning och högre framerate i snabba spel? Med intel så finns alternativet att få 250fps där du bara får 150-ish med Ryzen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: precis min mening också. Speciellt när man kollar på prestandan i 4k. Men det blir lite mer saker att ta hänsyn till om man köper en ny skärm med lägre upplösning och högre hz alternativt att man uppgraderar GPUn senare.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tickles:

@mrqaffe: precis min mening också. Speciellt när man kollar på prestandan i 4k. Men det blir lite mer saker att ta hänsyn till om man köper en ny skärm med lägre upplösning och högre hz alternativt att man uppgraderar GPUn senare.

Jag skulle inte bli förvånad om AMD blir mer prisvärt ändå för troligen kan man klämma in en zen 2 också när ett verkligt behov finns utan att det blir särskilt mycket dyrare än vad bara en Intel kostar idag, det går inte på nått sätt att motivera Intel om man inte vill slänga pengar i sjön.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

@MR Axis:
ok. Kommer ni att vilja lira tillsammans?
Länk till skärm?

nää vi kommer inte att lira tillsammans..

länk till skärmen jag kollar på kommer här:

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/asus-xg32vq/10...

Visa signatur

Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bygg/ykkLg

Bidrar med en inköpslista jag med.

Med eller utan skärm är helt upp till er. Men har man en gång ägt en hög frekvens skärm så vill man väldigt ogärna gå tillbaka till 60Hz. Allt blir så mycket tydligare och användarupplevelsen är minst sagt beroendeframkallande. Men annars så duger tvn väldigt bra till allt som inte kräver snabb reaktionsförmåga som bland annat FPS spel kräver. Om inte tvn har något form av spelläge vill säga.

Ställ väldigt gärna frågor om något känns oklart.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR Axis:

nää vi kommer inte att lira tillsammans..

länk till skärmen jag kollar på kommer här:

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/asus-xg32vq/10...

Tänk på att om du nu väljer ett 2080 ti så kommer inte du kunna nyttja freesync funktionen i skärmen du länkat. Men det bör finnas en likvärdig skärm med "G-Sync" som Nvidias motsvarande tech kallas för.

Permalänk
Medlem

jag ska inte komma och predika och säga att detta är extremt ovärt lite som att pengar i sjön.. vi alla har olika inkomster..

men är det inte mycket bättre att köpa 2 datorer.. ?
du får en egen dator där du kan öppna din mail säkert och slipper att köa för att använda datorn
och å andra sidan kan ni lira med varann ^^

lycka till

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor9:

jag ska inte komma och predika och säga att detta är extremt ovärt lite som att pengar i sjön.. vi alla har olika inkomster..

men är det inte mycket bättre att köpa 2 datorer.. ?
du får en egen dator där du kan öppna din mail säkert och slipper att köa för att använda datorn
och å andra sidan kan ni lira med varann ^^

lycka till

Att köpa 2 datorer är inte intressant... Alla har varsin Apple platta och vi har en bärbar dator.. så att bli utan möjlighet o kolla mailen är obefintlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnten:

Tänk på att om du nu väljer ett 2080 ti så kommer inte du kunna nyttja freesync funktionen i skärmen du länkat. Men det bör finnas en likvärdig skärm med "G-Sync" som Nvidias motsvarande tech kallas för.

Det hade jag inte koll på.. hmm

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnten:

https://komponentkoll.se/bygg/ykkLg

Bidrar med en inköpslista jag med.

Med eller utan skärm är helt upp till er. Men har man en gång ägt en hög frekvens skärm så vill man väldigt ogärna gå tillbaka till 60Hz. Allt blir så mycket tydligare och användarupplevelsen är minst sagt beroendeframkallande. Men annars så duger tvn väldigt bra till allt som inte kräver snabb reaktionsförmåga som bland annat FPS spel kräver. Om inte tvn har något form av spelläge vill säga.

Ställ väldigt gärna frågor om något känns oklart.

Lycka till!

Tackar.. såg ju rätt ok ut. Enda som jag inte riktigt köpte var egentligen storleken på skärmen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Medien: Förstår inte hur du kan rekommendera Z390 Maximus Hero med gott samvete.

Det är en 4 phase VRM och är katastrofalt dålig för 9900k.

https://www.youtube.com/watch?v=bLO-vYjJN-I

Medans tex Aorus Master har 12 Phases med IR35201 i 6+2 konfig, 6 stycken IR3599 samt 12 stycken IR3553, finns även Aorus Ultra som är 12 Phases med ISL69138 i 6+1 konfig, 6 stycken ISL6617A (Lite smartare doubler som fördelar ut) samt 12 stycken SiC634.

Sen finns ju Maximus Hero som är en ASP1400CTB i 4+2 konfiguration utan doublers och 8 stycken SiC639 som alla skrattar åt.

Ja du, tack. Mvh.

Edit:

De som rekommenderar Strix är lika värdelöst, Asus har gått ner sig ordentligt med Z390 medans andra tillverkare skaffat bättre mobos. Tex Gigabyte, MSI & AsRock är bättre just nu.

Istället för strix hade jag tagit Aorus Elite som är i samma prisklass och har samma VRMs som Aorus Ultra (dock färre funktioner, men är ju samma med Strix gentemot Maximus).

Permalänk

50k för AMD Ryzen 2700? Glöm det.. Jag skulle satsa I9 9900k istället! Med dessa 50k kan du leka lite.. sätt in 32 gb, 1 tb m2 ssd 2 tb ssd 2080ti osv

Visa signatur

Chassi: Corsair 6500X - Processor: AMD Ryzen 9 9900X - Moderkort: Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE - Kylning: Corsair iCUE Link Titan RX RGB 360 Vit - Raminne:G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Trident Z5 Royal Neo Guld AMD EXPO - Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming White OC - Nätagg: Corsair RM750x Shift 750W Vit - M.2: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB x2

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

Du har en såpass stor budget att du kan köpa ett Virtual Reality set.
Det satsas en hel del på det och en del speltitlar har släppts för det.

https://www.inet.se/produkt/v100797/htc-vive-pro-full-kit-ent...

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Inaktiv

Antar att garbben inte är en inbiten datorspelare om ni ska ha en gemensam värstingdator. Tycker hela upplägget är konstigt 2018.

För 35k får du marginellt bättre spelupplevelse än för 15 och med den skärmen du har är det helt bortkastade pengar.

Permalänk
Medlem

Inget förslag men en liten fundering. Med tanke på att förslagen hittills har svårt att komma över 40K.

Kan det vara ide att köpa en sekundär dator för pengarna som blir över? Har flera jobbarkompisar som sitter och muttrar på fikarasterna att dom inte kommer kunna spela i helgen för att sönerna är hemma. Med en mindre backupdator kanske det blir mindre stridigheter om vem som ska använda datorn.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Om du har råd att slänga 50k bara sådär på en dator så kanske är det bäst att du sparar till ett större boende där du kan ha ett datorrum?

Bara en tanke...inget illa menat men jag skulle aldrig palla ha frugan bredvid när jag gamear.

han kan säker sparat sista året för att kunna köpa datorn
sen kan dom gott och väl ha stor lägenhet med öppen planlösning där vardagsrummet är i ena änden och kontoret/datorrummet i andra?
(rätt vanligt om man bor i lägenhet)
eller bara prioriterat enskilda sovrum/ gästrum utöver ett eget rum för datorn

nu vet jag inte din relation till din fru men låter halvdant att du inte ''pallar'' att ha henne i närheten då du spelar?
själv sitter jag och min sambo 1.5m från varandra i kontoret utan problem när vi spelar (oberoende om vi spelar samma spel eller olika)

men nu frågar han om råd inför köp av en rejäl dator och inte boende eller relationsfrågor

@MR Axis
vad som är ''stilrent'' är väldigt individuellt
vad är stilrent enligt henne?
glaspaneler med''snygg'' belysningen eller en svart rektangulär låda i ett hörn som knappt utmärker sig?

själv gillar jag Phanteks evolv utseendet (har första varianten utan TG) känns väldigt premium med tjocka alu paneler
men kylningen i toppen (nästan solid panel) var en nackdel som iaf. jag löste med radiatorgaller och bågfil
men detta borde vara löst med den uppdaterade varianten (eller iallafall bättre)

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av muukzor:

@Greenwater: Förstår inte hur du kan rekommendera Z390 Maximus Hero med gott samvete.

Det är en 4 phase VRM och är katastrofalt dålig för 9900k.

https://www.youtube.com/watch?v=bLO-vYjJN-I

Medans tex Aorus Master har 12 Phases med IR35201 i 6+2 konfig, 6 stycken IR3599 samt 12 stycken IR3553, finns även Aorus Ultra som är 12 Phases med ISL69138 i 6+1 konfig, 6 stycken ISL6617A (Lite smartare doubler som fördelar ut) samt 12 stycken SiC634.

Sen finns ju Maximus Hero som är en ASP1400CTB i 4+2 konfiguration utan doublers och 8 stycken SiC639 som alla skrattar åt.

Ja du, tack. Mvh.

Edit:

De som rekommenderar Strix är lika värdelöst, Asus har gått ner sig ordentligt med Z390 medans andra tillverkare skaffat bättre mobos. Tex Gigabyte, MSI & AsRock är bättre just nu.

Istället för strix hade jag tagit Aorus Elite som är i samma prisklass och har samma VRMs som Aorus Ultra (dock färre funktioner, men är ju samma med Strix gentemot Maximus).

Du har helt rätt, Asus rog maximus xi zero har 4 faser och jag fick det bekräftat idag efter buildzoids tear down. Så idag rekommenderar jag inte moderkortet från Asus hela lineup. Asus marknadsförde moderkortet som 8 faser vrm så vitt jag vet. Asus har öppet ljugit. Sen så har folk på sweclockers spekulerat samt minimerat problemet och föreslagit att jag behåller moderkortet. Tänker skicka tillbaks moderkortet och kolla lite på antingen gigabyte Aorus master eller asrock taichi, problemet med dessa kort är sketna bios. MSI vågar man inte gå i närheten. Får se vad man ska välja härnäst.

Citat från en person på sweclockers som rekommenderat att jag behåller moderkortet:

"Hej
först vill jag säga att jag är helt övertygad om att du skall behålla ditt Maximus XI Hero.
Och om du vill veta varför jag är det så kan du läsa här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1534518-vrm-liten-grun....

För att vidareutveckla din fråga, 8+4 är det ju garanterar inte eftersom det endast sitter 10st MosFET och Chokes.
Däremot skulle man kunna tro det är 8+2, och Asus vill påskina det. Det finns egentligen ingen exakt standard för hur man skall kalla det. Det rimligaste är att kalla Asus implementation i detta fall för en 4+2 med dubblerad Vcore.

Återigen, som jag skrivit om flera gånger, det finns ingen likhet mellan antal faser och strömleverans. Rätt grejer, bra design så får du en sjukt bra VRM även från 4 faser. Det ökade ripple (spänningsstabilitet) som du får med färre faser kan kompenseras med en högre PWM-frekvens samt hög kvalitet på chokes och kondensatorer."

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Antar att garbben inte är en inbiten datorspelare om ni ska ha en gemensam värstingdator. Tycker hela upplägget är konstigt 2018.

För 35k får du marginellt bättre spelupplevelse än för 15 och med den skärmen du har är det helt bortkastade pengar.

Nej han är ingen inbiten spelare, han har ett liv utanför dator/surfplatta/telefon.. konstigt upplägg vet jag inte efterssom jag ofta jobbar kvällar och nätter samt helger och är hemma på dagarna vilket gör att han kan spela surfa eller vad han vill på kvällstid, skulle jag råka vara hemma så får man ju komma överrens helt enkelt.

vad menar du att det är bortkastat o köpa en dator för 15.000 med min skärm?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

han kan säker sparat sista året för att kunna köpa datorn
sen kan dom gott och väl ha stor lägenhet med öppen planlösning där vardagsrummet är i ena änden och kontoret/datorrummet i andra?
(rätt vanligt om man bor i lägenhet)
eller bara prioriterat enskilda sovrum/ gästrum utöver ett eget rum för datorn

nu vet jag inte din relation till din fru men låter halvdant att du inte ''pallar'' att ha henne i närheten då du spelar?
själv sitter jag och min sambo 1.5m från varandra i kontoret utan problem när vi spelar (oberoende om vi spelar samma spel eller olika)

men nu frågar han om råd inför köp av en rejäl dator och inte boende eller relationsfrågor

@MR Axis
vad som är ''stilrent'' är väldigt individuellt
vad är stilrent enligt henne?
glaspaneler med''snygg'' belysningen eller en svart rektangulär låda i ett hörn som knappt utmärker sig?

själv gillar jag Phanteks evolv utseendet (har första varianten utan TG) känns väldigt premium med tjocka alu paneler
men kylningen i toppen (nästan solid panel) var en nackdel som iaf. jag löste med radiatorgaller och bågfil
men detta borde vara löst med den uppdaterade varianten (eller iallafall bättre)

jajamänn .. sparat ett bra tag till 4 mål, en bil .. en motorcykel och en dator samt tv... Bil köper vi i februari 2019, som det ser ut nu en xc70 2016, dator kan jag köpa NU, Tv köpte jag förra månaden och mc når målet nästa sommar.. Inget konstigare än så.. men har inte heller några lån eller skulder som 90% av övriga Sveriges befolkning verkar ha, vilket gör att man kan spara ganska saftig summa varje månad.

Ang vad som är stilrent.. ja antingen något som smälter in som du säger, ett diskret chassi, eller ett som syns men har ett klassiskt stilrent utseende som andas kvalitet, ja typ tonat glas runt om som en glaskub... svårt att beskriva.. Enligt frugan så ett glaschassi jag visade som hon sa jaa det var snyggt, osså lite belyst snyggt o diskret. Hon tyckte obsidian 1000D va ok, svindyrt men snyggt.. phantek evolv oxå iofs

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kort fråga... det verkar som om ni menar att asus moderkort med z390 inte är bra... stämmer det? Isåfall alla med det chipset eller bara vissa?

Jag har kollat på dessa:

ASUS ROG MAXIMUS X FORMULA obs z370 chipset
ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING
ASUS ROG MAXIMUS XI EXTREME Z390
Gigabyte Z390 AORUS MASTER

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@MR Axis: Sammanfattningsvis med Asusmoderkorten i mellan och budget-segment är att de verkar köra 4-fas istället för 8-fas vilket gör att värmeutvecklingen blir högre och kommer troligtvis kräva mycket bättre kylning vid OC än i normalfallet. Medför även risk att man inte kan överklocka till kanske 5Ghz utan kommer att kanske kappa runt 4.5-4.8 (hastigheter taget ur luften). Mer detaljer kan man hitta här på forumet. tror det redan är någon som har länkat.

Så om du ska OC runt 5Ghz så kör ett annat moderkort med 8-faser för att vara på den säkra sidan. Jag själv kör ett Asus Z390-i med 9900K men siktar mer på att hamna runt 4.5-4.6 vilket den borde klara med tanke på Kylaren som sitter på moderkortet. Det som kan skita sig är att det är ett m-ITX-bygge med sådär luftflöde.

Detta är vad jag har förstått det som i alla fall men det kanske finns andra saker som spelar roll.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Vilka spel ska spelas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

@MR Axis: Sammanfattningsvis med Asusmoderkorten i mellan och budget-segment är att de verkar köra 4-fas istället för 8-fas vilket gör att värmeutvecklingen blir högre och kommer troligtvis kräva mycket bättre kylning vid OC än i normalfallet. Medför även risk att man inte kan överklocka till kanske 5Ghz utan kommer att kanske kappa runt 4.5-4.8 (hastigheter taget ur luften). Mer detaljer kan man hitta här på forumet. tror det redan är någon som har länkat.

Så om du ska OC runt 5Ghz så kör ett annat moderkort med 8-faser för att vara på den säkra sidan. Jag själv kör ett Asus Z390-i med 9900K men siktar mer på att hamna runt 4.5-4.6 vilket den borde klara med tanke på Kylaren som sitter på moderkortet. Det som kan skita sig är att det är ett m-ITX-bygge med sådär luftflöde.

Detta är vad jag har förstått det som i alla fall men det kanske finns andra saker som spelar roll.

Jajamänn.. ja där ser man, tur man frågar innan man handlar!

Skrivet av SexMachine:

Vilka spel ska spelas?

Ja.. du.. han spelar The Ark, massa bil spel, säkert nått mer nu när vi skaffar en bra dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sås nu ska du klara dig ett tag

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor9:

Det där mobot är fortfarande värdelöst ^^

Ska användas till 9600K eller 9700K.
---
@Medien:

Ja man kan ju sugar-coata Asus 4 phase om man vill, men i slutändan går det inte förneka att det är ett sämre VRM i heatoutput än vad ett 12 phase är alla dagar i veckan. Som buildzoid säger så kan man lära sig ett nytt bios men man kan inte ändra ett brinnande vrm. (Jag kör själv Gigabyte mobot nu, lite olika menyer men jättelätt att välja Vcore, LLC (Turbo), AVX, bam, OC done ) , Han inkluderar ju även mattematiken bakom värmen i sin video och förklarar att Asus Hero är ett skämt för ett mobo som kostar 3000kr+ och att de gjort de för att dragit ner på kostnaderna.

Sedan att det är dubbla power stages spelar ju ingen roll. Falsk marknadsföring från Asus tycker jag. Usch.

Här har du även en bild på vad som händer med kassa VRMs (MSI): https://imgur.com/a/uxFxfLg

Håller med dig om att MSI är iffy, därför jag endast rekommenderade Gigabyte boards haha. Asrock har ju inte inet så inte kikat jättemycket. Men oavsett, tycker du ska byta mobo för ett Gigabyte Master eller Gigabyte Ultra kommer vara mycket bättre alla dagar i veckan.

AsRock Taichi Ultimate samt AsRock Phantom Gaming 9 ska även dem vara helt ok Hade svårt att hitta dem i Sverige dock.
Aorus Master/Ultra är bra och det enda MSI boardet som är ok är MEG Z390 Godlike men det kostar ju typ 6000kr så glöm det haha.

Mycket text, svamlade lite kanske, hoppas du förstod mig!

Mvh.

---

@MR Axis: Grejen med ett dator build är ju att vad man tycker om är subjektivt. Man ska få det man själv tycker är snyggt. Chassi, fläktar osv. Ska det vara RGB, någon speciellt färg, osv.

Om du orkar gå igenom en livechatt på discord alt. skype kan jag hjälpa till så du får det hur DU vill ha det. Men skulle ej följa vissa av rekommendationerna här på Sweclockers då vissa verkar gått in och valt komponenter på måfå haha.

Permalänk
Medlem

@muukzor Jag förstår och håller med dig, det blir förmodligen något kort från gigabyte för min del.

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk
Medlem

@Medien: <3

Förövrigt, fått din 9900k än? Väntar fortf på min... bokade på netonnet på releasedag, misstag...