Permalänk

Linser, trötta ögon

Hej fellow linsbärare

Jag har under många år burit linser och mer eller mindre alltid haft problem med att jag då och då blir trött och torr i ögonen.
Får även ofta huvudvärk men ej säker på att det beror på linserna.

Vad har ni för knep för att pigga upp era stackars ögon?
Ögondroppar? Vilket märke/modell i så fall?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dalledalle:

Hej fellow linsbärare

Jag har under många år burit linser och mer eller mindre alltid haft problem med att jag då och då blir trött och torr i ögonen.
Får även ofta huvudvärk men ej säker på att det beror på linserna.

Vad har ni för knep för att pigga upp era stackars ögon?
Ögondroppar? Vilket märke/modell i så fall?

Vet inte vilka du kör med nu men har du tänkt på att byta märke? Den senaste tiden tror jag det har kommit mycket nytt som är skonsammare mot ögonen. Jag själv har dock inte använt linser på länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Vet inte vilka du kör med nu men har du tänkt på att byta märke? Den senaste tiden tror jag det har kommit mycket nytt som är skonsammare mot ögonen. Jag själv har dock inte använt linser på länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör med några som heter Biofinity Toric
https://www.lenson.com/se/biofinity-toric-lens-1442?gclid=Cj0...

Jag använder dem dygnet runt, en månad i taget.
Ibland kan jag ta ut dem någon kväll och sova utan, men oftast alltid i.

Finns det kanske bättre linser som inte tröttar ut lika mycket? Någon med erfarenhet?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

Hade samma problem för ett par år sedan, när jag använde månadslinser som jag tog ut varje natt. Jag pratade med min optiker som rekommenderade att använda månadslinser som är gjorda för att ha i flera dagar, men fortfarande ta ut dem varje dag. Det funkar perfekt för min del!

Permalänk
Medlem

Biofinity Toric är bra månadslinser om man har brytningsfel, och ska ha egenskaperna som t.ex. @maldergho nämner. Kanske värt att testa ta ut dem varje kväll?

Permalänk
Medlem

Jag körde med linser dagligen tills jag blev ungefär 19.
Då blev jag betydligt torrare i ögonen och har inte sedan dess kunnat bära linser mer än ett par timmar åt gången.
Följer tråden!

Permalänk
Medlem

Linser bör inte användas hemma eller när man tittar på skärmar då ögonen blir torra lätt. Om man är behov av linser så använd glasögon. Sov inte med linser. Låt ögonen vila under natten. Använd linser bara när du är ute.

Permalänk

Jag har använt Biofinity Toric dygnet runt varje dag i snart tio år. Upplever inte att ögonen är trötta alls. Har ju inte så mycket att jämföra med längre däremot. Det är inte så att din syn har försämrats sen du fick ditt recept och skulle behöva göra en synundersökning till? Då kan man ju få både huvudvärk och och trötta ögon. Ibland när jag sover dåligt kan de bli lite torra, brukar ta lite vanliga ögondroppar från apoteket då. Inget speciellt märke, brukar köpa de billigaste. Funkar bra tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag kör med samma linser, riktigt bra. Optikern jag var hos sist sa att dessa linser går att använda dygnet runt i en månad för ett fåtal personer, vissa kan använda dem i två veckor i sträck, vissa måste ta ut dem varje kväll.

Prova ta ut dem varje kväll och se om det hjälper. Och, om du kan klara dig utan dem, använd dem inte om du bara är hemma.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Avstängd

Mina blir alltid lite torra av linser så använder glasögon förrutom när jag tränar.

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande ett problem alltså?

Jag körde linser i några år runt 2005 men det gick ju knappt att använda. Gå på bio, spela dator, läsa böcker, alltid torra ögon. Sen dess har jag haft glasögon, det känns enklare!

Permalänk
Skrivet av Quellcrist:

Jag har använt Biofinity Toric dygnet runt varje dag i snart tio år. Upplever inte att ögonen är trötta alls. Har ju inte så mycket att jämföra med längre däremot. Det är inte så att din syn har försämrats sen du fick ditt recept och skulle behöva göra en synundersökning till? Då kan man ju få både huvudvärk och och trötta ögon. Ibland när jag sover dåligt kan de bli lite torra, brukar ta lite vanliga ögondroppar från apoteket då. Inget speciellt märke, brukar köpa de billigaste. Funkar bra tycker jag.

Jag gjorde en synundersökning alldeles nyss och synen var i princip oförändrad enligt optikern (gången innan var för 1½ år sen)
Tack för tips dock!

Ja vanliga ögondroppar hjälper mig också för stunden, dock inte mycket längre än nån timme.

Skrivet av PointMan:

Jag kör med samma linser, riktigt bra. Optikern jag var hos sist sa att dessa linser går att använda dygnet runt i en månad för ett fåtal personer, vissa kan använda dem i två veckor i sträck, vissa måste ta ut dem varje kväll.

Prova ta ut dem varje kväll och se om det hjälper. Och, om du kan klara dig utan dem, använd dem inte om du bara är hemma.

Ska testa börja ta ut dem på kvällarna och se om det blir någon skillnad, tack för tips!

Skrivet av evirob:

Det är fortfarande ett problem alltså?

Jag körde linser i några år runt 2005 men det gick ju knappt att använda. Gå på bio, spela dator, läsa böcker, alltid torra ögon. Sen dess har jag haft glasögon, det känns enklare!

Nja, linser har blivit mycket bättre med åren. Jag använde linser en sväng i början på 2000 talet och det är mycket behagligare nu! Speciellt med dessa "dygnet-runt" linser.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p