AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Problemet Intel har är att de har nått taket när det kommer till vad Skylake arkitekturen klarar av. Visst man kan nog pressa ut 2-3% högre IPC men det är liksom inte värt det för den breda massan. Den är helt enkelt överflödig.

Om Ryzen duger så lär ju en processor med bättre IPC också vara värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Om Ryzen duger så lär ju en processor med bättre IPC också vara värt det.

"Bättre IPC" för att sedan se att höjningen av IPCn ligger inom felmarginalen. Ryzen har en fördel och det är "7nm... best now" medan Intel lanserar samma produkt fast med fler kärnor. Det är bara ren lathet från Intel alt. panik. Bättre att inte lansera något alls när man sitter i Intels sits än att dränera sitt lager ännu mer bara för att man ska kunna lansera "en ny produkt".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

"Bättre IPC" för att sedan se att höjningen av IPCn ligger inom felmarginalen. Ryzen har en fördel och det är "7nm... best now" medan Intel lanserar samma produkt fast med fler kärnor. Det är bara ren lathet från Intel alt. panik. Bättre att inte lansera något alls när man sitter i Intels sits än att dränera sitt lager ännu mer bara för att man ska kunna lansera "en ny produkt".

Som jag skrev i det tidigare inlägget skiter jag i om en processor är gjord på 14nm, 7nm eller 4nm om den på 14 ger bättre prestanda. Oavsett om förbättringar av IPC varit inom felmarginalen så är den ändå bäst nu, hur det ser ut i sommar får vi se då men jag tvekar på att 3000-serien kommer ikapp. Att klaga på att vi får 10 core med (eventuellt) bäst IPC förstår jag inte.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det spelar väl ingen roll om det är samma arkitektur så länge det presterar? På samma sätt väljer jag hellre en bättre presterande CPU på 14nm än en som presterar sämre men råkar vara på 4nm.

personligen gillar jag tekniska framsteg och vi vet vid det här laget hur den presterar men du kan köpa den så väntar jag tills deras riktiga cpu kommer ut istället som säkert är väldigt intressant och bjuder på mycket nytt utöver prestanda förbättringarna.

tror intresset för den kommer vara väldigt svalt, fast den har ju fått en på kroken iallafall

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Vilken cpu från intel som ryktade ha mer cache och dubbla ringbuss istället för mesh som hedt kör på, var det denna som skulle komma nu eller nästkommande?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Vilken cpu från intel som ryktade ha mer cache och dubbla ringbuss istället för mesh som hedt kör på, var det denna som skulle komma nu eller nästkommande?

Det är väl Comet Lake som det syftas på, den är innan Ice Lake som är 10nm.

Oddsen är väl inte så höga för det dock. Någonstans kring 0% är det i alla fall

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

personligen gillar jag tekniska framsteg och vi vet vid det här laget hur den presterar men du kan köpa den så väntar jag tills deras riktiga cpu kommer ut istället som säkert är väldigt intressant och bjuder på mycket nytt utöver prestanda förbättringarna.

tror intresset för den kommer vara väldigt svalt, fast den har ju fått en på kroken iallafall

Jag har inget behov av en cpu med 10 kärnor så det blir inget köp för min del. Men det är hyckleri när AMD hyllas för att deras IPC blir bättre när den ändå är sämre än Intels, trots att det i stått still i flera år. Ändå är det Intels CPU som är ointressant trots bättre IPC*.

*Jag tror inte AMD kommer ikapp med 3000-serien men jag hoppas att alla frälsta får rätt.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tänk om det blir en ny från Intel med några procent högre IPC, nåt hundratal MHz högre stabil klock, och så två kärnor till. En 9900K på steroider. Säg fem procent bättre enkeltrådsprestanda och 25-30 procent bättre flertrådsprestanda. Låter som en bra grej!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag har inget behov av en cpu med 10 kärnor så det blir inget köp för min del. Men det är hyckleri när AMD hyllas för att deras IPC blir bättre när den ändå är sämre än Intels, trots att det i stått still i flera år. Ändå är det Intels CPU som är ointressant trots bättre IPC*.

*Jag tror inte AMD kommer ikapp med 3000-serien men jag hoppas att alla frälsta får rätt.

Som sagt är ny teknik alltid kul även om den är sämre än konkurrenternas. Klar amd hyllas utan dom hade vi fortfarade suttit kvar på 4 cores.
Inge hyckleri alls, hos amd ser man förbättringar som kommer sporra rivalerna(intel) att göra bättre ifrån sig. Utan konkurrens händer inte mycket som vi alla vet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det som AMD hyllas för är att de återigen har konkurrenskraftiga produkter, att de minskar gapet till Intel, att de stressar dem. Går man med på att det bara är det företag som för tillfället har bäst IPC som får hyllas så går man helt på Intel's narrativ (med betoning på går, alltså GÅR på, inte går PÅ), vilket är tråkigt. Intel har väl redan med rätta blivit tillräckligt hyllade för sin väldigt bra Skylake-arkitektur som man väl får säga har åldrats fint? men det händer ju inte så jättemycket mellan hoppen längre och det borde man tycka är en aning färglöst vare sig man föredrar Intel eller AMD.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hur är det hyckleri? Vet du ens vad ordet hyckleri betyder? AMDs IPC har inte stått still någonstans. Skillnaden mellan Piledriver och Zen 1 är enorm i IPC. Skillnaden i IPC mellan Zen 1 och Zen+ är inte lika hög men ändå är prestandaskillnaden mellan dessa två inte allt för icke signifikativ. Det ryktas att Zen 2 kommer att öka ännu mer i IPC. Det kan jämföras där IPC mellan Skylake och Coffe lake är inom felmarginalen. Vi kan alltså inte ens påstå att det har skett någon höjning av IPC mellan dessa två utan det kan helt enkelt vara slumpen.

Det AMD hyllas för att de har på två år lyckats driva Intel mot en utveckling som de påstått inte behövs i snart sju år. Alltså fler kärnor etc. Inte heller ska man ignorera att AMD framgångar med Ryzen tvingat fram Intel att börja utveckla igen istället för att sitta lugnt i båten. Problemet är att de ligger efter och det märks först nu. Så varför folk kritiserar Intel är för att de inte driver fram utvecklingen trots sin enorma budget samtidigt som det krävs att AMD.. med typ 1/100 av Intels budget lyckas för att få Intel att vakna.

Sedan hjälper det inte att Intel chockhöjer priset på sina processorer, slaktar redan etablerade serier (t.ex. som att ta bort HT från sina i7:or bara för att man ska kunna ge någon form av berättigande för sina prishöjningar) samtidigt som man höjer priserna och dessutom visar sitt mindervärdeskomplex när man börjar babbla en massa goja om AMDs produkter.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Hur är det hyckleri? Vet du ens vad ordet hyckleri betyder? AMDs IPC har inte stått still någonstans. Skillnaden mellan Piledriver och Zen 1 är enorm i IPC. Skillnaden i IPC mellan Zen 1 och Zen+ är inte lika hög men ändå är prestandaskillnaden mellan dessa två inte allt för icke signifikativ. Det ryktas att Zen 2 kommer att öka ännu mer i IPC. Det kan jämföras där IPC mellan Skylake och Coffe lake är inom felmarginalen. Vi kan alltså inte ens påstå att det har skett någon höjning av IPC mellan dessa två utan det kan helt enkelt vara slumpen.

Det AMD hyllas för att de har på två år lyckats driva Intel mot en utveckling som de påstått inte behövs i snart sju år. Alltså fler kärnor etc. Inte heller ska man ignorera att AMD framgångar med Ryzen tvingat fram Intel att börja utveckla igen istället för att sitta lugnt i båten. Problemet är att de ligger efter och det märks först nu. Så varför folk kritiserar Intel är för att de inte driver fram utvecklingen trots sin enorma budget samtidigt som det krävs att AMD.. med typ 1/100 av Intels budget lyckas för att få Intel att vakna.

Sedan hjälper det inte att Intel chockhöjer priset på sina processorer, slaktar redan etablerade serier (t.ex. som att ta bort HT från sina i7:or bara för att man ska kunna ge någon form av berättigande för sina prishöjningar) samtidigt som man höjer priserna och dessutom visar sitt mindervärdeskomplex när man börjar babbla en massa goja om AMDs produkter.

Att AMDs ökning i IPC hyllas medan Intels kommande CPU som redan har hög IPC (och förmodligen kommer ha högre än 3000) + att den kommer med 10 kärnor ses som överflödig, är hyckleri/dubbelmoral.

Edit: med hyllas menar jag alltså att det låter som någon rivit barriären men i själva verket finns det produkter som redan har bättre prestanda men då är det alltså ingen big deal. Det handlar tydligen inte om prestanda utan vilket företag.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Att AMDs ökning i IPC hyllas medan Intels kommande CPU som redan har hög IPC (och förmodligen kommer ha högre än 3000) + att den kommer med 10 kärnor ses som överflödig, är hyckleri/dubbelmoral.

Jag tänkte kalla ditt påstående för halmgubb, men när jag läste bak i tråden så...
Nå det är väl lite för uppspelta här över AMD, Intel bör självklart lansera något bättre än 8 core för den breda massan och de gör det på det sätt som de kunde som är en 10-core Skylake refresh.

Angående AMD ökningar så är de the underdog och många gillar att de kommer ikapp, då många har erfarenhet av vad som händer när företag har för lite konkurrens. (skenande priser, trög utveckling etc) Jag säger som Apple sa 1984 Think Different, alltså köp inte precis det alla andra har. Detsamma gällde Oneplus en gång i tiden..
Idag så är det snarare dessa företag som har stora andelar och tar priser därefter.

Permalänk
Medlem

Dom flesta gillar inte AMD för att dom är AMD, utan för att dom håller liv i konkurrensen. Utan AMD, galet höga priser. Dessbättre konkurrerar dom rätt bra numera, det var värre ställt för ett par år sen.

Jag var helt inställd på att köpa 9900K innan den kom, men pris och tillgänglighet avskräckte snabbt. AMD har lagt sig på hobby nivå prismässigt, vilket är helt rätt för den typ av användare som hänger på Swec.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super || Thinkpad P16s Gen 2 R7 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Inaktiv

Intel har ju inte alltid varit före, men personligen gillar jag underdogs, men jag giller mer prestanda/krona. Intel har blivit mindre och mindre prisvärd för varje generation. Så för min del så blir det självklart ett AMD-system när jag väl bygger ett. Ryzen duger mer än väl för mina behov. Det blir mest youtube och word/google docs och till det duger min Sandybridge 2700K mer än väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Dom flesta gillar inte AMD för att dom är AMD, utan för att dom håller liv i konkurrensen. Utan AMD, galet höga priser. Dessbättre konkurrerar dom rätt bra numera, det var värre ställt för ett par år sen.

Jag var helt inställd på att köpa 9900K innan den kom, men pris och tillgänglighet avskräckte snabbt. AMD har lagt sig på hobby nivå prismässigt, vilket är helt rätt för den typ av användare som hänger på Swec.

Strömförbukning och värmeutveckling från 9900K som gjorde att jag valde bort detta chip.

Med fastlödd värmespridare trodde jag att dom skulle vara betydligt svalare.

Hoppas att Amd får fram en betydligt svalare CPU med lägre energiförbrukning med 7Nm.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

jag vill se de nya AMD-processorerna testade nu! 3700x verkar ju vara en klockren processor med sina 12 kärnor och hög core samt boost.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Skrivet av martak:

jag vill se de nya AMD-processorerna testade nu! 3700x verkar ju vara en klockren processor med sina 12 kärnor och hög core samt boost.

Jag med. Har velat bygga nytt ett tag nu, väntan börjar bli seg. 😣

Permalänk
Medlem

@trikomannen: Mhm... De borde dyka upp innan sommaren i alla fall.
Allt jag vill ha är ett datum så att man kan förhålla sig till något.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Jag tror att det åtminstone kommer en presentation i samband med 50-års jubileumet i Maj. Tillgänglighet, i Sverige, är dock helt osäkert. Är dom bra/krona blir det en rush och då kanske det blir svårt att få tag i innan sommaren är över.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super || Thinkpad P16s Gen 2 R7 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Som sagt är ny teknik alltid kul även om den är sämre än konkurrenternas. Klar amd hyllas utan dom hade vi fortfarade suttit kvar på 4 cores.
Inge hyckleri alls, hos amd ser man förbättringar som kommer sporra rivalerna(intel) att göra bättre ifrån sig. Utan konkurrens händer inte mycket som vi alla vet.

Är ju trots allt pga AMD som intel erbjudit quads i nästan ett decennium till mainstream plattformen. Hade AMD valt att lansera något mer traditionell cpu design än just FX cpuerna så hade vi nog inte blivit mjölkade så länge.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Senaste ryktena så kommer inte 12/16 fören december 2019. AMD börjar men 3600x
https://www.techpowerup.com/cpudb/?mfgr=AMD&codename=Zen%202&...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Så länge de berättar att de med 12/16 kommer, så gör det inte så mycket att de dröjer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Är ju trots allt pga AMD som intel erbjudit quads i nästan ett decennium till mainstream plattformen. Hade AMD valt att lansera något mer traditionell cpu design än just FX cpuerna så hade vi nog inte blivit mjölkade så länge.

Men dom gott gjorde sitt misstag, dom försökte något nytt vilket sällan är bra för små företag om det inte jävligt bra. dom borde släppt en upppiffad AMD Phenom II X8 eller liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Enligt denna sida ska Ryzen 5 3600X Släppas Mars 2019 tror inte på detta.

Ge mig processorn nu.

Tror Ryzen 7 3700X iallafall kommer samtidigt men Ryzen 9 3850X lär komma senare men endast AMD som vet.

Maj-Juni kommer vi ha mycket mer korrekta uppgifter.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd

@Aka_The_Barf: jo att krymp Phenom på en ny nod och lägga till 2 stycken till kärnor och kanske slänga in Hyperthreading hade varit bättre än faildozer, som Bottleneckar sig själv genom att vara raka motsatsen till hyperthreading.

Det är ju inte så smart att slänga in 8 kärnor och sen ge dem 4 paths att arbeta med.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Tja, kommer 12/16 i December så är det bara att hålla ut. Det positiva är att det lär hinna komma en hel del X570-moderkort tills dess och recensioner på dom. Nackdelen är att Zen 2+/3 eller Sunny Cove då inte är långt borta. Det kan bli en kortlivad processor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@Aka_The_Barf: jo att krymp Phenom på en ny nod och lägga till 2 stycken till kärnor och kanske slänga in Hyperthreading hade varit bättre än faildozer, som Bottleneckar sig själv genom att vara raka motsatsen till hyperthreading.

Det är ju inte så smart att slänga in 8 kärnor och sen ge dem 4 paths att arbeta med.

Skulle vara kul och veta exakt VAD som gick fel? Jag hade inte kunnat släppa en sådan produkt som bulldozer, att dom ens gjorde det är pinsamt.
Hörde rykten flera år innan om monster projektet bulldozer som skulle vara ett monster, tråkigt nog blev det ett Frankenstein monster.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Med tanke på att sidan säger att de med 8 kärnor ska släppas redan denna månad så får man nog som sagt ta det med en skottkärra salt. Min egen förhoppning är att kunna byta ut min nuvarande 5820K mot en 12- eller 16-kärnig Ryzen i sommar, skulle de dra ut på det till slutet av året eller ännu senare så är nog risken stor att Intel kan locka mig kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Hypothreading?

Visa signatur