Bygga server - prisvärd, tyst, sval, lätt att stuva undan. Eller färdig NAS?
Japp, helt omöjlig ekvation men skulle gärna vilja försöka. Min gamla NAS från Netgear sjunger på sista versen efter +10 år i tjänst. Funderat ett tag på en ersättare och lite sugen på att steppa upp i funktionalitet.
Initialt tänkt köpa en Synology NAS och vara nöjd med det. Men undrar om jag inte kan bygga ihop något som presterar något bättre/kan göra mer för färre slantar (6000kr)?
Har försökt identifiera några saker som jag vill kunna köra:
Plex. Mestadels 1080p i dagsläget, men vore fint med stöd för 4k. Kör mycket subtitles som tyvärr triggar transkodning. Eventuellt dela med mig av servern till några i familjen, men blir nog ändå aldrig fler än två samtidigt.
Minecraft-server (max 6 samtidiga användare och eventuellt några mods). Stöd för att starta och stänga servern remote?
Pi-hole
Home assistant eller liknande smart hem-hub.
Backuplösning för fem personer (datorer och mobiler). Det handlar inte om mycket data. Mest programinställningar och dokument, foto från mobiler och systemkamera ibland.
Kanske ett online-fotoalbum med stöd för uppladdning utifrån.
Någon molnbackup för hela rasket.
Eventuellt en eller två virtuella maskiner (ytterligare).
OpenVPN för sporadiskt användande, 1-2 anslutningar.
Inga mängder data just nu och inte planer på kraftig tillväxt, ej heller kritisk data som måste vara tillgänglig 24/7. Behöver alltså ingen avancerad backup- och lagringslösning.
Bor i lägenhet så kravet är att den är tyst och går att "gömma undan". Inget energislukande monster alltså.
Alternativ 1. Köp Synology 718+ eller 918+.
Alternativ 2. Bygg eget. Tips på hårdvara + mjukvara? Begagnade serverkomponenter?
Alternativ 3. Intel Nuc eller liknande + enklare NAS/USB-diskar?
Nya diskar behövs oavsett. Uppskattar tips om svala och tysta 4-8TB.
Har inte problem med att pilla och lära mig nya system men uppskattar såklart smidigheten med färdigt system.