Sedärja, good news Var inte bombsäker själv men med ovanstående inlägg kunde jag tänka mig att utbudet var lite mindre.
Har sett några Tamron och Sigma objektiv bl.a som ska passa(så jag vet att det finns), sen finns det väl även adapterringar som kan funka i vissa fall.
Själv är jag väldigt nöjd med Nikons kamerahus, sneglar på EOS-hus t.ex och tror inte jag hade gillat dem lika mycket.
Är tyvärr riktigt tunt med adapter till Nikon, Canon har det lite bättre då du kan köra riktigt fin Leica R optik på dem och den otroligt stora mängd M42 linser som finns för kaffepengar på begmarknaden.
Problemet är att registeravsåndet (sensorns ytas (fd. "Filmplanet") avstånd till ytan som optiken ligger an emot) är bland det längsta på Nikon, medans Canon har ett kortare.
För att kunna köra en lins med adapter måste du ha plats för adaptern mellan optikfattningen och själva optiken.
Det finns adapter för M42 med och utan en lins i. De utan kan inte fokusera på oändligt, det blir som att du kör med distansring från start.
Och de med har oftast medioker kvalitet på linsen och ger därför en försämrad kvalitet.
Värt att tänka på är att du får ingen autofokus med äldre adapterad optik, och om du inte har ett chip på adaptern får du ingen hjälp rent visuellt när du sätter skärpan.
Äldre kameror med manuell fokus hade oftast "splitprisma" i mitten vilken underlättade enormt eller en ring med mikroprismor runt som tydligt visar om det är i eller ur fokus.
Moddade min första Nikon med en äldre splitprisma vilket underlättade men inget man kanske ger sig på med en ny kamera.
Vill du testa lite med äldre manuell optik kan det vara en enklare väg att köpa ett lite äldre spegellöst hus för ett par hundra. Sony nex, Fujifilm eller Canon EOS M är vettiga. (finns Micro 4/3 från Panasonic/Olympus men då sensorn är såpass liten är det svårt att hitta optik som motsvarar vidvinkel förutom C-mount, men det är ett kapitel för sig.)