Windows 10 / Fast i reparationsläge hittar inte hårddisk
Hej,
Mina föräldrar köpte en ny Lenovo Laptop förra sommaren med Windows 10. För två veckor sen så började datorn gå väldigt långsamt och så dök det upp en windows update som ville installeras men de valde istället för att uppdatera att bara stänga av datorn i hopp om att den skulle gå snabbare i nästa uppstart. Nästa gång de startar den så möts de av en bluescreen och datorn vill inte boota så den hoppar in i reparationsläget för windows 10.
Jag har testat alla funktioner i reparationsläget men får bara felmeddelanden tex om att det inte finns någon återställningspunkt eller att den inte går att återställa. så min farhåga var att hårddisken inte hittas. Jag kör kommandon för Bootrec /fixmbr /fixboot /scanOS /Rebuildbcd men det hjälper inte och den listar det som 0 windows installerade samt access denied på vissa av kommandona. Tänker att det kanske är smartare att köra med ett windows 10 usb media och reparera därifrån ifall det är något problem med installationen.
Men får samma problem där i cmd.
Jag kör diskpart list disk men får enbart upp usbminnet och den gamla windowsdisken listas inte alls. Disken visas i Lenovos UEFI om jag sätter Bios Mode till Legacy så någon form av kontakt till hårddisken tänker jag mig att datorn ändå har eftersom den dels visar windows reparationsläge utan usb samt hårddisktyp i BIOS. Bara för intresse så väljer jag att se om jag ändå kan installera om win 10 med usb stickan men även där visas inte hårddisken.
Så min fråga är vad mer kan jag göra för att få kontakt med windows disken eller är hårddisken helt enkelt död?