I nutiden där AR och VR är det hetaste och raspberryPI är den smidigaste energisnåla datorn är det givna att bygga ett AR och VR headset utav en raspberryPI, så det gjorde jag. Det är lite bråkigt och jag har inte fixat någon riktigt snygg mjukvara som nyttjar det, men bara att ha en terminal på ena ögat ger mycket stora möjligheter.
Ursäkta de suddiga bilderna. Det är svårt att ta bra bilder igenom headsetet.
Bild med användarnamn.
Hur det bärs.
Kameran är utan IR filter och dioderna är IR, så det ger en grad av mörkerseende.
Då dioderna styrs från en GPIO pinne kan de moduleras och skicka IR signaler. Jag har hittils testat det på diverse RGB slingor.
Bild på vad det vänstra ögat ser, kameraflödet. I detta fallet ser man igenom kameran på det trådlösa tangentbord jag använder till headsetet.
På andra ögat har man en helt vanlig terminal. i3wm används då muspekaren är svår att följa på de avstånden (och mellan ögonen) samt för att fullskärm är det enda som riktigt fungerar (då skärmen har 800x480 totalt).
Båda ögonens perspektiv med extra mycket reflektioner.
Kärnan i det hela är, som ni nog kan ana, en raspberryPI 3B. Den är kopplad till en raspberryPI kamera utan IR filter, några IR dioder anslutna via transistor med egen strömförsörjning (så att potentiella kortslutningar inte dödar pajen) och en 5 tums USB driven HDMI display från eBay med egentligen för låg upplösning för jobbet (men inga vettiga alternativ har hittats).
Hela paketet drivs med en powerbank och har en batteritid på ca 12 timmar (även om jag bara använt kontinuerligt i 6h).
Som en typisk linux nörd har jag desutom skrivit diverse scripts som kan aktivera kameran med eller utan att spela in (om den spelar in delas filerna upp och syncas till min nextcloud) och för att tända samt släcka dioderna. Detta istället för att skapa ett snyggt UI för det hela, då jag inte har tillräckligt bra upplösning på skärmen för att det ska kännas vettigt.