Följ Black Week på SweClockers

Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

@MatteN:

Tack för svar. Felet verkar ligga hos sidan och inte i Kodi. Får fixa med opensubtitles istället framöver.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Hejsan

Är det bara för mig Subscene tillägget helt plötsligt INTE fungerar? står att det ej hittar någon sub , oavsett om man auto söker eller manuellt. Andra subtitles fungerar... Men vill köra subscene.

Skrivet av Masen666:

Nej, det är inte bara du. Har också haft problem i ca 3 veckor nu.
Testat det mesta man kan komma på utan att lyckas.

Har inte fungerat för mig på något år minst. tror det är antingen pluginet eller sidan (om det är sidan kanske dom blockat).

opensub är man tvingad vara inloggad nu mer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Har inte fungerat för mig på något år minst. tror det är antingen pluginet eller sidan (om det är sidan kanske dom blockat).

opensub är man tvingad vara inloggad nu mer.

Om det inte fungerat på 1år så är det nog ditt plugin som buggat sig, slutade fungera sen några veckor tillbaka. Och är lite segt att opensub kräver inlogg.. men är inte mer avancerat att skaffa kontot än det är att skaffa email konto. Annars får man hämta hem manuellt o lägga i mapp "som förr".

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Hej. Är det någon mer som har problem med att ljudet är out of sync på Kodi med ljudkälla från Dolby Digital? Googlade lite och såg några andra som har samma problem. Går förmodligen att lösa det genom att byta HDMI kabel men kanske någon här har samma som fixat det på annat vis?

Just nu kör jag med att ljudet är före 0.250s.
Tveksam om jag hade samma problem på Kodi 17 men spelar inte så mycket med Dolby Digital.
Har en Nvidia Shield v2.

Förövrigt har det bara varit problem med Kodi 18. T.ex. det här med RAR filer som stöddes per default innan men nu måste man ladda ner en addon som kan vara hyfsat krånglig att hitta om man inte pillat med Kodi innan.

jag kör OpenSubtitles och det fungerar perfekt. Brukar alltid finnas subs på engelska.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Om det inte fungerat på 1år så är det nog ditt plugin som buggat sig, slutade fungera sen några veckor tillbaka. Och är lite segt att opensub kräver inlogg.. men är inte mer avancerat att skaffa kontot än det är att skaffa email konto. Annars får man hämta hem manuellt o lägga i mapp "som förr".

har ändå installerat om det, flera gånger. men nu spelar det liten roll längre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag använder Kodi dsplayer madvr med Plex plugin. Vissa filmer i hög bitrate hackar så pass ofta att det är omöjligt att titta på. Skulle titta på Draktränaren 3 4k HDR Dolby Atmos ~79Mbps, konstant stuttering så jag fick välja vlc istället. Går det att lösa månntro? I htpcn sitter det en i7 2600k, gtx 1050 ti och 16 GB ram. Hade starkare hårdvara hjälpt? Jag är inte så hajp på vad t.ex. Madvr kräver.
Notera att jag alltid kör direct play i plex så det bör vara i klienten problemet ligger?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag använder Kodi dsplayer madvr med Plex plugin. Vissa filmer i hög bitrate hackar så pass ofta att det är omöjligt att titta på. Skulle titta på Draktränaren 3 4k HDR Dolby Atmos ~79Mbps, konstant stuttering så jag fick välja vlc istället. Går det att lösa månntro? I htpcn sitter det en i7 2600k, gtx 1050 ti och 16 GB ram. Hade starkare hårdvara hjälpt? Jag är inte så hajp på vad t.ex. Madvr kräver.
Notera att jag alltid kör direct play i plex så det bör vara i klienten problemet ligger?

Provat utan madVR?

Vet att mitt 1080 Ti kan ligga i 100% load när jag kollar på vissa filmer.

Skrivet av Ninotramp:

Hej. Är det någon mer som har problem med att ljudet är out of sync på Kodi med ljudkälla från Dolby Digital? Googlade lite och såg några andra som har samma problem. Går förmodligen att lösa det genom att byta HDMI kabel men kanske någon här har samma som fixat det på annat vis?

Tveksam om jag hade samma problem på Kodi 17 men spelar inte så mycket med Dolby Digital.
Har en Nvidia Shield v2.

Förövrigt har det bara varit problem med Kodi 18. T.ex. det här med RAR filer som stöddes per default innan men nu måste man ladda ner en addon som kan vara hyfsat krånglig att hitta om man inte pillat med Kodi innan.

jag kör OpenSubtitles och det fungerar perfekt. Brukar alltid finnas subs på engelska.

Finns fler som har noterat att ljudet ligger efter på Shield TV men det är inte bara Kodi, ska vara många appar. Kan prova posta i 7.2.3 tråden på Nvidia forumet så kan dom fråga efter logs.

Permalänk
Medlem

@LeVvE: måste ha madvr för hdr passthrough

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Er det möjligt att få Dolby digital 5.1 från Hdmi?

Permalänk
Skrivet av anarkizt:

Precis som Basse säger här ovan, nu behöver man ett Addon för det. Lite störigt eftersom det funkade out of the box tidigare, men jag har inte haft något problem efter installation av addonnet.

Det finns (nästan garanterat) ett läge på TVn för varje källa som heter typ Overscan/PC/Zoom eller liknande.

Jag löste upplösningen och bildproblemen.
Just nu så kör jag kodibuntu igen (Kodi 14 tror jag det är).
Jag hade lite problem med media som är zippade. Med kodibuntu så har jag inte det problemet.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Någon mer som fått ljudproblem i Kodi på Android. Kör just nu Kodi på Boxers Android TV-box och fram tills nyligen har det funkat bra.

Efter senaste uppdateringen (tror jag, osäker om det funkat efter 10 april) får jag inget ljud på bättre filmer, typ egna BR-rippar. Filmer som jag spelat upp på via boxen tidigare ger inget ljud längre. Kollar jag receiverns ljudinfo säger den att det inte kommer in något ljud.

Startade en gammal Asterix-film. 4:3 och 2-kanal stereoljud funkar det. Likaså gränssnittsljud i Kodi. Men inte filmer med ex DTS-HD som funkade för två veckor sedan.

Nu som tidigare är Kodi inställt på pass through för ljudet.

Förslag?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Någon mer som fått ljudproblem i Kodi på Android. Kör just nu Kodi på Boxers Android TV-box och fram tills nyligen har det funkat bra.

Efter senaste uppdateringen (tror jag, osäker om det funkat efter 10 april) får jag inget ljud på bättre filmer, typ egna BR-rippar. Filmer som jag spelat upp på via boxen tidigare ger inget ljud längre. Kollar jag receiverns ljudinfo säger den att det inte kommer in något ljud.

Startade en gammal Asterix-film. 4:3 och 2-kanal stereoljud funkar det. Likaså gränssnittsljud i Kodi. Men inte filmer med ex DTS-HD som funkade för två veckor sedan.

Nu som tidigare är Kodi inställt på pass through för ljudet.

Förslag?

Problemet löste sig med den nya uppdateringen.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Har en Nvidia Shield v2.

Samma här, har haft det problemet i flera år. Men trodde problemet gällde alla ljudformat, och att det var inputlag på tv:n. Jag kör bilden med hdmi till tv:n och ljudet går separat optiskt till min förstärkare.

Permalänk
Medlem

Funderar på köra Kodi. Vad bör man göra efter man installerat det? Är det nå speciella addons man bör lägga till? Jag är helt oerfaren av Kodi och uppskattar all tips man kan få så det blir så bra som möjligt

Permalänk
Medlem

Någon som får hdr och 4k att fungera i vanilla kodi? Provade madvr och dsplayer för runt ett år sen men tyckte att allt blev så instabilt...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Kört 18.x alldeles för länge med krascher, filmer som inte startar. Igår Ominstallerade jag med 17.6 FINAL, nu fungerar det som förr i tiden - helt perfekt!

Kör på en Nvidia Shield v2 och spelar upp filmerna via min Microserver gen8.

Vad är det man missar om man inte kör 18.x?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Någon som får hdr och 4k att fungera i vanilla kodi? Provade madvr och dsplayer för runt ett år sen men tyckte att allt blev så instabilt...

Ja, kör Kodi på en OSMC Vero 4k+ och den spelar gladeligen upp UHD-rippar på drygt 80 GB i 4k med HDR

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Ja, kör Kodi på en OSMC Vero 4k+ och den spelar gladeligen upp UHD-rippar på drygt 80 GB i 4k med HDR

Ah okej, jag tänkte dock på Kodi för windows.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Bra denna tråd, då kan man ju passa på att fråga om det är någon idé att slänga ut en gammal ATV1 ominstallerad med KODI enl den här guiden https://www.imore.com/how-install-kodi-first-generation-apple... till försäljning här...

Har 3 appletvs hemma (gen 4) Min Gen 1:a ligger bara i en påse, så.. Marknaden här eller elektronikåtervinningen? om sälja? vad kan den vara värd?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Ah okej, jag tänkte dock på Kodi för windows.

Av vad jag kan förstå när jag läser på lite funkar inte 4k och HDR i Kodi på Windows. Det krävs en hel del trixande, som du skriver, och jag hittar ingen som får det att funka helt 100.

För min del blev det så att jag övergav HTPCn då jag bara körde Kodi på den och började få HDCP-problem. Vero 4k+ är en fantastisk liten pryl för att streama film hemma i nätverket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag irriterar mig oerhört mycket på att Kodi felaktigt indexerar Trailers & Featurette r som filmer. Konsekvensen av detta blir att min filmlista svämmar över med trailers & featuretter som har indexerats som diverse filmer de inte ens är.

Finns en lösning på detta problem som inte kräver handpåläggning?
Jag tänker alltså inte bläddra igenom mappar och markera dem som "Indexera ej denna mapp". Det är handpåläggningen jag menar att jag vill slippa. Jag vill bara att filmer och tv-avsnitt skall indexeras. Aldrig trailers / featurettes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danke:

Er det möjligt att få Dolby digital 5.1 från Hdmi?

Borde inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QkkN:

Borde inte vara några problem.

Hmm klarar bara Dolby Digital Lcr 3 kanaler..
Kanske så det blev lagrat.

På Hbo får jag bara stereo Pcm

Permalänk
Medlem

Är det någon som har ett tips för vad man kan göra åt hackande/ryckande bild i fullskärm? Jag har testat att installera om både kodi och grafikdrivrutiner med senaste. Testat alla möjliga inställningar av hårdvaruacceleration, ljudsynkronisering mm av och på. Inget hjälper.
I fönsterläge så är det inget problem, men i fullskärm så rycker det till då och då.

Permalänk
Skrivet av adzer:

Är det någon som har ett tips för vad man kan göra åt hackande/ryckande bild i fullskärm? Jag har testat att installera om både kodi och grafikdrivrutiner med senaste. Testat alla möjliga inställningar av hårdvaruacceleration, ljudsynkronisering mm av och på. Inget hjälper.
I fönsterläge så är det inget problem, men i fullskärm så rycker det till då och då.

Har du klickat i att displayen ska synka med playback?

Kugghjulet på expert sen

Settings> Player> Video>Adjust the refresh rate>on start/stop

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Medlem

@Nyckelpiga: Ja både detta och "sync playback to display" är testade, men problemet kvarstår.

Permalänk
Skrivet av adzer:

@Nyckelpiga: Ja både detta och "sync playback to display" är testade, men problemet kvarstår.

Jag kör med dessa inställningar som jag hittat hos en tråd för Sony support. Saxat nedan

Under [SETTINGS] > [SYSTEM] > [DISPLAY]
[Display mode] > [Fullscreen #2 (if #2 is the TV screen)]
[Use fullscreen window] > [Enabled]
Under [SETTINGS] > [PLAYER] > [VIDEOS]
[Adjust display refresh rate] > [Always]
[Sync playback to display] > [Disabled]
[Allow hardware acceleration - DXVA2] > [Enabled]

Sen har jag tweakat lite annat men dessa grundinställning gjorde susen för mig.

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Märks det extra vid panoreringar? Ställ in "Adjust display refresh rate" som de andra tipsar om och kontrollera så att KODI och skärmen kör samma FPS som källmaterialet, t.ex. 23.976 FPS.

[Edit] Info rörande källmaterial och KODI kan du kolla genom att trycka "o" under uppspelning.