Low GPU usage (ej bottleneck)

Permalänk
Medlem

Low GPU usage (ej bottleneck)

Hej!
Vet inte varför men mitt grafikkort kan aldrig komma över 60% användning oavsätt vad jag spelar ( till och med stress test!). Tror inte att det är någon flaskhals då den är parad med en ryzen 2600 och 16Gb 3200mhz ram. Alla drivrutiner är uppdaterade till senaste variationen och har satt alla energilägen till max prestanda. Någon som vet vad problemet kan vara?
Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Är det ett Nvidia GTX 460 ? Eller vad är det för kort. 🙂

Permalänk

Vad har du för grafikkort och vad har du för upplösning på skärmen?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem

Du har så klart stängt av alla vsync, freesync, gsync grejer när du testar?

Lägg upp en full spec på din dator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Gtx 1080

Skrivet av fantomsmurfen:

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aa allt sånt av. Det konstiga är är att den inte ens kommer över 60% på stress test vilket man tycker den borde göra.

Skrivet av giplet:

Du har så klart stängt av alla vsync, freesync, gsync grejer när du testar?

Lägg upp en full spec på din dator.

Permalänk
Medlem

Gtx 1080 och 1440p

Permalänk
Medlem

Tänkte tillägga också att processorn ungefär aldrig används mer än 50% under spelandet.

Permalänk
Medlem

Dator:
EVGA FTW 1080
Ryzen 2600
16 GB DDR 4 3200Mhz
M.2 500Gb ssd
Asus strix b450-F

Permalänk

Inte så att du har på v-sync? Körs RAM-minnena i dual eller single channel? Går att kolla med CPU_Z. Kommer du inte upp i 100% GPU användning ens medan du kör 3DMark graphics test? Temperatur på CPU och GPU?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Inte så att du har på v-sync? Körs RAM-minnena i dual eller single channel? Går att kolla med CPU_Z. Kommer du inte upp i 100% GPU användning ens medan du kör 3DMark graphics test? Temperatur på CPU och GPU?

V-sync är inte på. RAM är i dual såklart. Har inte köpt 3D Mark men jag har bla kört MSI kombustor där kommer jag också ungefär bara upp till 60%.

Permalänk
Skrivet av Marcmus:

V-sync är inte på. RAM är i dual såklart. Har inte köpt 3D Mark men jag har bla kört MSI kombustor där kommer jag också ungefär bara upp till 60%.

Jag känner inte till MSI kumbustor och vet inte huruvida det belastar både GPU och CPU. Graphics testerna i 3DMark belastar i huvudsak GPU och då borde grafikkortet komma upp i nära 100% om det fungerar normalt. Sen finns det 3DMark även combined test som belastar både GPU och CPU och physics test som belastar i huvudsak CPU.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Det är som furmark ungefär. Ska bara ta på grafikkortet och ej CPU. Har inte testat 3D Mark då jag inte har lust att lägga ner massor av stålar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Du har inte låst din FPS i Rivatuner statistics server? (Iom att du har MSI Afterburner)

om du år bildtaket tidigt då utan problem kommer den visa låg belastning på gpu

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Nej den är inte låst.

Permalänk
Medlem

Testade Firestrike och konstigt nog fick jag nu 97% använding av grafikkortet.
https://www.3dmark.com/3dm/41305596
Men däremot om jag bokstavligen kör något annat blir det runt 40-50.