SweClockers-medlem fick hem bluff-processor från Amazon

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det sämsta är att returfraktsedlen man får inte går att "blippa" och skriva ut hos ombud.

Det har jag fått gångerna jag returnerat. En QR-kod man går till posten som dom blippar.

Permalänk
Medlem

En av anledningarna till att jag inte handlar på Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agima:

En av anledningarna till att jag inte handlar på Amazon.

Liknande kan ju lika gärna hända på typ Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Liknande kan ju lika gärna hända på typ Elgiganten.

Visst kan det hända oavsett vart man väljer att handla ifrån, men det är betydligt vanligare på Amazon, som säljer i sådana oerhörda mängder att man helt enkelt inte hinner med att kontrollera varenda retur så som man skulle.

Permalänk
Medlem

Men utifrån vad jag läst från reddit, så även om det skickas och säljs från Amazon, så är det alltså ifrån samma lager ifrån varor som är sålda från privata företag men "skeppade ifrån amazon", att amazon inte skiljer på det lagret utan är densamma. På det sättet kan nyare företag komma undan med en del falska varor som skickas in tillsammans med äkta.

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Händer att folk vinner på lotto också..

Japp. Jag beställde en 5900x på amazon och fick en 5950x så jo ibland blir det fel. Nej jag returnerade inte den och klagade inte överhuvudtaget utan måste säga att jag är jättenöjd.

Permalänk

Hmmmm, trodde Amazon hade ett ansvar att meddela om det var en tredjepartssäljare!

När det står "Säljs av Amazon"se bild:

så antar man ju att man köper direkt av Amazon som i sin tur köpt av seriösa leverantörer!

Men om dem istället menar: "varorna kan komma vartifrån som helst men det är vi som säljer dem till dig, vi är kontaktperson". Ja, då myglar dem ju helt klart! Fult.

Köper i så fall hellre av större företag som netonnet eller liknande men då finns iofs också en liten risk att en kund kan ha gjort en "retur" på en piratkopia som du sen får hem.

Men tur att sweclockers är vaksamma och ser vad som försigår i bakgrunden av det fina yttre AMAZON!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Hmmmm, trodde Amazon hade ett ansvar att meddela om det var en tredjepartssäljare!

När det står "Säljs av Amazon"se bild: https://i.imgur.com/nPIqqSE.pngså antar man ju att man köper direkt av Amazon som i sin tur köpt av seriösa leverantörer!

Det kan ju också vara returer som tidigare nämnt. Inte nytt att folk köper varor och lämnar tillbaka något annat.
Amazon verkar sämre på att kontrollera än andra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det kan ju också vara returer som tidigare nämnt. Inte nytt att folk köper varor och lämnar tillbaka något annat.
Amazon verkar sämre på att kontrollera än andra.

Om EG säljer 10 st processorer/dag säljer Amazon 10000/dag.
Kanske inte sämre, kanske bara så ospännande som sannolikhet och statistik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ja man bör vara medveten om skalan det handlar om! Så man får ett bättre perspektiv om hur ofta det faktiskt är vs inte är.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunde:

Det har jag svårt att tro, när det är svenska Amazon vi pratar om, inte globalt. Jämför du typ Inet, Komplett, Webhallen mot Amazon så ligger Amazon knappast på 1000 ggr högre volym... jag är skeptisk till att de har högre volym överhuvudtaget på just datorkomponenter. Finns några siffror på det?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Amazon är ju en marknadsplats - så om det inte levereras direkt av amazon så måste man lita på säljaren. Samma sak med CDON också nu för tiden, har slutat handla där då de inte tar något ansvar alls för produkterna som levereras.

Har över lag väldigt positiv upplevelse att handla från Amazon. Handlat robotgräsklippare och allt möjligt där. 0 problem med garantiärenden och returer. Men jag handlar sällan begagnade varor från andra säljare, utan bara det som levereras via prime

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Råkat ut också...Köpte ett psu för 2700kr seasonic 1000w eller nåt sånt...dyrt var det iaf....den började stänga av sig (overload protection) - öppnade upp och vad satt innuti? Istället for 1000w versionen stod det 450w på kretskortet. Så någon har bytt ut hela innehållet och behållit det bättre - sedan returnerat sin gamla. Alla cutouts för modulära kablar var exakt likadana som den dyrare varianten....man såg också skruvmejselmärken i skruvarna efteråt - något jag inte la märke ifrån början...det var tur att jag inte brände ner datorn då dom modulära kablarna kunde ju vara olika på olika modeller av psus! Helt sjukt! Den var inplastad också så någon äger en inplastningsmaskin med o satt detta i system...