Permalänk
Medlem

Fast pixel Sony AG8 OLED

Hej gott folk,

Som rubriken beskriver så har jag en pixel som lyser som en liten stjärna på min nya Sony AG8

Jag packade upp tvn efter lunch och den kördes i ca 2 timmar då.

Nu ikväll när jag startar den så har jag en pixel som lyser som en stjärna oavsett vad som visas.

Se bilder: https://imgur.com/a/WFkl8nr

Märkte det direkt under en panorering av nån bil i serien jag följer.

Kan jag göra något åt problemet eller är det bara att lämna tillbaka apparaten?

Tack i förhand.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

spontant så tycker jag att det ser ut som mer än 1 pixel som är trasig med tanke på storleken på sista bilden.

e.
vissa har använt värmepistol och värmt försiktigt på det trasiga området, om det funkar överlåter jag till någon annan.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte göra något alls. Lämna tillbaka den på öppet köp om det går. Har dålig koll på om det går att reklamera då vissa tillverkare kräver fler pixlar för att det ska gå att reklamera, men det är på monitorer. Hur det är med TV-apparater vet jag som sagt inte.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

spontant så tycker jag att det ser ut som mer än 1 pixel som är trasig med tanke på storleken på sista bilden.

e.
vissa har använt värmepistol och värmt försiktigt på det trasiga området, om det funkar överlåter jag till någon annan.

Det är svårt att se. den svarta omgivningen förstärker det något tror jag.
Kollar jag på nära håll, så är det något rött också som lyser precis intill det ljusa.
Resultatet blir i alla fall katastrof eftersom att man måste ha mörklagt för att få bästa upplevelsen med OLED, och då ser man pricken på ca fyra meters avstånd (där jag sitter nu).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag skulle inte göra något alls. Lämna tillbaka den på öppet köp om det går. Har dålig koll på om det går att reklamera då vissa tillverkare kräver fler pixlar för att det ska gå att reklamera, men det är på monitorer. Hur det är med TV-apparater vet jag som sagt inte.

Tack för svar,

Jag har ju beställt den online och hämtat den i butik, så visst kan jag använda ångerrätten.
Känns bara riktigt drygt att behöva packa ner den igen och fixa transport osv.

Men det blir väl den sista utvägen.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

@WijK: Det händer att sådant är tillfälligt så låt den köra ett par dagar och med varierande material och framför allt: titta på andra källor också. Har hänt mer än en gång att "döda pixeln" är något som faktiskt finns i bilden.

Kan till exempel använda TV:s smartystem och se om det syns där, samt på din konsol eller pc eller vad bilden nu är ifrån. Syns det alltid oavsett = problem i TV:n. Bara i en specifik källa = den källan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@WijK: Det händer att sådant är tillfälligt så låt den köra ett par dagar och med varierande material och framför allt: titta på andra källor också. Har hänt mer än en gång att "döda pixeln" är något som faktiskt finns i bilden.

Kan till exempel använda TV:s smartystem och se om det syns där, samt på din konsol eller pc eller vad bilden nu är ifrån. Syns det alltid oavsett = problem i TV:n. Bara i en specifik källa = den källan.

Tack för svar,

Testade att köra TV:s egna appar, apple tv och via datorn. Tyvärr kvarstår den ljusa pricken oavsett källa.

Även om det är något som kan vara tillfälligt, så känns det riskabelt att inte direkt utnyttja ångerrätten om det nu inte finns någon garanterad fix.

Till och med flickvännen som normalt kollar film på laptop eller budgetTV upptäckte den vita pricken ganska omgående... då är det illa

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På en ny produkt som denna ska du såklart prata med dom du köpt den av och få det fixat (byte troligen)

Om det inte är ett alternativ (utanför garanti t.ex.) kan man testa massa andra alternativ, men dessa riskerar att minska chansen att kunna få den återlämnad

Skickades från m.sweclockers.com