Koppla extern (144 Hz) skärm till laptop, endast 60 Hz funkar.

Permalänk
Medlem

Koppla extern (144 Hz) skärm till laptop, endast 60 Hz funkar.

God Jul alla!

Har en MSI laptop och tänkte prova spela med en extern skärm 144 Hz, men i kontrollpanelen så går det
endast att få 60 Hz. Laptopen har en 120 Hz skärm förövrigt.

Jag kopplade med HDMI kabel.

Hoppas ni kan svara en noob.

Edit: Antingen är det skrattretande enkelt (nåt jag inte förstår) eller så är det mer komplicerat än så.

Edit 2: Funkar perfekt nu med DP-kabel!

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Du måste tala om vilken dator och vilken skärm det är du har, gärna så exakta modellnamn som möjligt. Annars blir det svårt att ge dig rätt svar.

Men det mest troliga är att skärmen är låst till 60Hz via HDMI, det är en ganska vanlig begränsning på äldre 144Hz-skärmar. Den enda lösningen som brukar fungera med laptops är om både datorn och skärmen har DisplayPort, annars brukar det blir svårt att få ut mer än 60Hz.

Permalänk
Medlem

@mame: Troligtvis är det hdmi uttaget eller kabeln som inte har städ för en sådan signal. Tror båda måste HDMI 2.0 för att funka över 60hz

Permalänk
Medlem

Ok tack!

Skärmen är en ACER Predator Z271bmiphzx (2017) och laptopen en MSI GL73 8SE (2019)

HDMI-kabel var nån gammal sak jag hade i garderoben.

Edit: Ser att laptopen har utgångarna: HDMI 1.4, mini-DisplayPort 1.2

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av mame:

God Jul alla!

Har en MSI laptop och tänkte prova spela med en extern skärm 144 Hz, men i kontrollpanelen så går det
endast att få 60 Hz. Laptopen har en 120 Hz skärm förövrigt.

Jag kopplade med HDMI kabel.

Hoppas ni kan svara en noob.

Edit: Antingen är det skrattretande enkelt (nåt jag inte förstår) eller så är det mer komplicerat än så.

Skrivet av Axel95:

@mame: Troligtvis är det hdmi uttaget eller kabeln som inte har städ för en sådan signal. Tror båda måste HDMI 2.0 för att funka över 60hz

@Mame
Du trenger også oppgi hvilken oppløsning din skjerm er tenkt å funke i 144 Hz ettersom den laveste nivå for HDMI v 1.x kun gjelder for 1080p. Er det høyere oppløsning trenger HDMI å følge en nyere versjon (det med v 1.x etter). Kan se fra wiki at det i dag også finnes v 2.x.

https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Versions

Når det gjelder den innbygde skjermens hastighet på 120 Hz, så er det ikke relevant ettersom den kan være koblet på en annen måte enn hvordan en ekstern skjerm (via kretser på moderkortet eller video kortet for HDMI porten resp. DP) for å kunne kommunisere med andre enheter (dersom produsenten fullt ut følger HDMI standarden).

Permalänk
Medlem

@Gigantrix:

Tack! Upplösningen är 1080p jag har tänkt spela i, denna skärm är 1080p.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mame:

Ok tack!

Skärmen är en ACER Predator Z271bmiphzx (2017) och laptopen en MSI GL73 8SE (2019)

HDMI-kabel var nån gammal sak jag hade i garderoben.

Edit: Ser att laptopen har utgångarna: HDMI 1.4, mini-DisplayPort 1.2

Skärmen är låst till 60Hz via HDMI enligt Sweclockers recension. Så lösningen är att bara köra DisplayPort istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Skärmen är låst till 60Hz via HDMI enligt Sweclockers recension. Så lösningen är att bara köra DisplayPort istället.

Stort tack! Blir en DP-kabel till mig själv i julklapp imorgon.

Skål på er och tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mame:

Stort tack! Blir en DP-kabel till mig själv i julklapp imorgon.

Skål på er och tack!

Glem ikke å sjekke versjonen på DP slik at den virkelig vil fungere med 1080p@144Hz.

Ha en God Jul!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen

Då du varit medlem länge, @mame, blir du säkert inte skrämd av att jag ställer den här frågan, helt utan värdering: Varför berättade du inte vilken skärm och dator det handlade om i trådstarten?

(Förstår att frågan lätt kan låta som att den är retorisk eller har något visst "tonläge" eller så, men vill verkligen poängtera att så inte är fallet. Menar exakt det som står, varken mer eller mindre.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Hur vanligt är det att HDMI stödjer över 60hz? (Detta är en seriös fråga och inte ett försök till en spydig kommentar mot trådskaparen)

Permalänk
Medlem

@mame: Skulle kollat upp så att laptopen har DisplayPort ut och inte bara in, det var vanligt förr i tiden iaf.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon242437:

Hur vanligt är det att HDMI stödjer över 60hz? (Detta är en seriös fråga och inte ett försök till en spydig kommentar mot trådskaparen)

Viktigt att speca upplösning också. De flesta 120+ Hz-skärmar och datorer klarar 720p @ 120 Hz över HDMI. 1080p är en helt annan historia, liksom 1440p, 4K osv. Bandbredden är nyckeln.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Då du varit medlem länge, @mame, blir du säkert inte skrämd av att jag ställer den här frågan, helt utan värdering: Varför berättade du inte vilken skärm och dator det handlade om i trådstarten?

(Förstår att frågan lätt kan låta som att den är retorisk eller har något visst "tonläge" eller så, men vill verkligen poängtera att så inte är fallet. Menar exakt det som står, varken mer eller mindre.)

Inga problem, helt rätt, tänkte detta var mer en teknisk fråga generellt och inte kopplat till specifika modeller/märken.
Länge sen jag hängde i support forumen, man lär sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Seziuo: Den har DP ut, så långt listade jag ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan flika in en detalj här, köpte adapter Usb C till DP nu på rea & ny skärm.

Men fick det inte att lira perfekt, svagt flimmer på skärmen i 144hz 1080p
Men inget med HDMI i 120 hz 1080p

Efter att ha uppdaterat alla drivrutiner så hitta jag äntligen felet, i skärmens meny gick det att välja DP 1,1 eller DP 1,2 , och den här detaljen är ju tillverkarna dåliga på att upplysa om vilken standard/gränssnitt som finns.

Så min var DP 1,1 , allt lirar som det ska

Hoppas det kan hjälpa någon.

Skickades från m.sweclockers.com