SweClockers klassiska musmattor återvänder!

Högtalar/förstärkarväxel

Permalänk

Högtalar/förstärkarväxel

Hej!

Skall försöka fatta mig kort.

Har idag 4 st stereohögtalare som är kopplade via 2 st förstärkarväxlar där 1 par går till slutsteg och 1 förstärkare där jag växlar paren mellan.

Nu till själva grejen. kommer till sommaren köpa en andra stereoförstärkare och undrar om någon känner till en variant på växel där det är möjligt att koppla 4 st högtalare till 3 st förstärkare eller fler där man kan välja båda paren högtalare samtidigt att skicka vidare till förstärkare 1, 2 eller 3 och inte bara 1 par högtalare åt gången som typ är det jag hittar.

Ingen big deal om inte finns eller inte hittar men tänkte skulle vara en bra lösning så kunde ha 1 växel istället för 2 st som jag har nu o skulle slippa byta högtalarkablarna mellan förstärkare 1 och 2 som visserligen står uppe på stereobänken för att underlätta kabelbytandet.

Hoppas ni förstod vad jag är ute efter.

Tack på förhand.

Mvh Lasse

Permalänk
Rekordmedlem

Känner inte till nått med exakt den funktion du frågar efter och undrar om det finns för det är ju farligt att ansluta 2 förstärkare till samma växel om man inte bygger en avancerad typ som garanterat separerar dem, det skulle gå att bygga nått själv men det är ju väldigt viktigt att man har "break before make" brytare och även ser till att jorden växlas på det sättet så att inte förstärkarna kopplas ihop på nått sätt för då är ju chansen väldigt stor att de omedelbart går sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Har i dagens läge 2 st switchar som delar varsitt par högtalare från varsitt håll till en förstärkare och ett slutsteg så det finns och funkar väldigt bra. den heter dynavox amp-s.

Men jag är ute efter en switch som möjliggör att koppla 1 eller 2 par högtalare till 3 förstärkare / slutsteg där man kör till en enhet åt gången givetvis.

Kan kanske ha hittat en så kallad 6 zone speaker selector som du kan välja om kör högtalare eller förstärkare åt båda hållen o kör då antingen en förstärkare med upp till 6 st högtalarpar där du väljer vilket par du vill använda med en knapp/brytare. eller tvärtom då med 1 par högtalare upp till 6 st olika förstärkare / slutsteg o väljer på samma sätt. verkar som att är 2 st sådana som jag får använda i såfall då till varsitt par högtalare.

Men jag förstår precis vad du menar att man måste vara försiktig, det är jag fullständigt medveten om.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mrmagicvoice:

@mrqaffe: Har i dagens läge 2 st switchar som delar varsitt par högtalare från varsitt håll till en förstärkare och ett slutsteg så det finns och funkar väldigt bra. den heter dynavox amp-s.

Men jag är ute efter en switch som möjliggör att koppla 1 eller 2 par högtalare till 3 förstärkare / slutsteg där man kör till en enhet åt gången givetvis.

Kan kanske ha hittat en så kallad 6 zone speaker selector som du kan välja om kör högtalare eller förstärkare åt båda hållen o kör då antingen en förstärkare med upp till 6 st högtalarpar där du väljer vilket par du vill använda med en knapp/brytare. eller tvärtom då med 1 par högtalare upp till 6 st olika förstärkare / slutsteg o väljer på samma sätt. verkar som att är 2 st sådana som jag får använda i såfall då till varsitt par högtalare.

Men jag förstår precis vad du menar att man måste vara försiktig, det är jag fullständigt medveten om.

Du använder alltså 2 såna omkopplare men vill byta ut en mot en 3 vägs och få dem inbyggda i samma låda ? Det blir ju en typ av matrisväxel för högtalare men varför måste du kunna byta på det sättet, vad är syftet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: I dagens läge gör jag det för att kunna växla 2 par högtalare mellan min stereoförstärkare och ett slutsteg. Men till sommaren så kommer jag även äga en andra stereoförstärkare så därav att vill kunna få 2 par högtalare vidarekopplade till dessa tre enheter. Alltså använda 1 switch per högtalarpar som fördelar till slutsteg, förstärkare 1 och förstärkare 2.

Verkar vara så jag kommer att få göra för att få det att fungera med mina grejer.

Hoppas det besvarar din undran

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mrmagicvoice:

@mrqaffe: I dagens läge gör jag det för att kunna växla 2 par högtalare mellan min stereoförstärkare och ett slutsteg. Men till sommaren så kommer jag även äga en andra stereoförstärkare så därav att vill kunna få 2 par högtalare vidarekopplade till dessa tre enheter. Alltså använda 1 switch per högtalarpar som fördelar till slutsteg, förstärkare 1 och förstärkare 2.

Verkar vara så jag kommer att få göra för att få det att fungera med mina grejer.

Hoppas det besvarar din undran

Jag förstår ändå inte varför du vill kunna byta mellan olika förstärkare på det sättet, en av förstärkarna är ju den som presterar bäst så varför spela på de sämre ?
Det är i vilket fall ganska lätt att göra en välfungerande växel med Speakonkontakter, de tål dessutom effekterna mycket bättre än vridomkopplare gör.
Man kan även växla högtalarna med den om man vill, blir typ en televäxel där man flyttar en patchkabel mellan rätt uttag

Visa signatur

Permalänk

@mrqaffe: Nej det kan jag förstå. Saken är den att jag använder mina högtalare både till hemmabion där jag använder slutsteg och använder även samma högtalare till stereon. Så därför vill jag ha en sådan lösning nu när skall få tillökning i samlingen i sommar. Jag förstår din syn på det hela och hade jag haft kunskap och varit såpass duktig så hade det säkert varit en bra lösning också som du säger.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mrmagicvoice:

@mrqaffe: Nej det kan jag förstå. Saken är den att jag använder mina högtalare både till hemmabion där jag använder slutsteg och använder även samma högtalare till stereon. Så därför vill jag ha en sådan lösning nu när skall få tillökning i samlingen i sommar. Jag förstår din syn på det hela och hade jag haft kunskap och varit såpass duktig så hade det säkert varit en bra lösning också som du säger.

Men varför använder du i så fall inte slutsteget vid stereolyssnade ?

Visa signatur

Permalänk

@mrqaffe: Har stereoförstärkare som använder högtalarna till. Men ja jag använder slutstegen till stereolyssnande också då slutstegen är dubbelkopplade till både hemmabion och mitt stereo försteg som jag har. pga att jag har så mycket prylar så har jag försökt att koppla så allt går att använda och utnyttja på flera sätt om ja vill

Permalänk

Om jag var du skulle jag nog ha gjort en "patchpanel" med speakonkontakter. Dom är ju snabba och hållbara.
På så sätt riskerar du ju inte att ha två apparater inkopplade samtidigt, om du inte kopplar fel så att säga.

Ha, läste inte att @mrqaffe redan skrivit detta.

Men ja, jag tror alltså också att det är bästa lösningen.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Kolla här för exempel: https://www.amazon.co.uk/Patch-panel-port-rack19-Speakon-sock...

Koppla in rätt uttag till rätt enhet på baksidan, och så har du en kabel som du kopplar från "förstärkare 2" till "högtalare 1" på framsidan eller hur du nu vill lyssna just nu.

Enkelt att byta igen och igen och igen.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Kan du inte specificera lite mer tydligt exakt vad du har och hur du använder det så kanske vi kan lista ut ett bättre sätt att använda det på, som det låter nu känns det som du börjar i fel ände.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk

@pjäxa: Jag har 2 st par högtalare i form av Pioneer CS-995 och Pioneer CS-767 som är dubbelkopplade idag med varsin passiv högtalarswitch alltså 2 st till både mitt slutsteg som heter Teac A-V3000M och min stereoförstärkare som har nu Pioneer SA-508.
Switcharna som använder idag heter Dynavox AMP-S och möjliggör denna koppling smidigt eftersom har utgång för banankontakter och vrider bara på en ratt helt enkelt mellan 1 och 2.

Men eftersom att jag i sommar kommer att ha 3 st apparater som jag vill dela mina 4 st högtalare till så vill jag hitta en smidig lösning att göra detta på. till en början så kollade jag efter 1 switch / pryl för att göra detta. men insåg rätt snabbt att det är svårt så gör inget om är 2 st switchar eller prylar som löser det åt mig bara jag får högtalarna att bli kopplade till slutsteget och 2 st förstärkare där man bara väljer på något sätt vilket av dem 3 som högtalarna ska användas till för stunden. är alltså inte tänkt att användas ingång samtidigt alla dem 3 utan en åt gången.

Länkar här nedanför till vad för grejer jag har idag:

Bild på mitt slutsteg bakifrån:

https://raichevaudio.files.wordpress.com/2017/02/teac-av3000m...

Förstärkaren som idag används via switcharna :

https://www.vintageshifi.com/pioneer-sa-508.php

Och här är förstärkaren som kommer någon gång i sommar:

https://www.hifiengine.com/manual_library/pioneer/sx-650.shtm...

Och givetvis högtalarväxeln som jag har 2 st av:

https://www.hembiobutiken.se/produkter/tillbehor/hogtalarvaxe...

Hoppas detta klargjorde lite mer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mrmagicvoice:

@pjäxa: Jag har 2 st par högtalare i form av Pioneer CS-995 och Pioneer CS-767 som är dubbelkopplade idag med varsin passiv högtalarswitch alltså 2 st till både mitt slutsteg som heter Teac A-V3000M och min stereoförstärkare som har nu Pioneer SA-508.
Switcharna som använder idag heter Dynavox AMP-S och möjliggör denna koppling smidigt eftersom har utgång för banankontakter och vrider bara på en ratt helt enkelt mellan 1 och 2.

Men eftersom att jag i sommar kommer att ha 3 st apparater som jag vill dela mina 4 st högtalare till så vill jag hitta en smidig lösning att göra detta på. till en början så kollade jag efter 1 switch / pryl för att göra detta. men insåg rätt snabbt att det är svårt så gör inget om är 2 st switchar eller prylar som löser det åt mig bara jag får högtalarna att bli kopplade till slutsteget och 2 st förstärkare där man bara väljer på något sätt vilket av dem 3 som högtalarna ska användas till för stunden. är alltså inte tänkt att användas ingång samtidigt alla dem 3 utan en åt gången.

Länkar här nedanför till vad för grejer jag har idag:

Bild på mitt slutsteg bakifrån:

https://raichevaudio.files.wordpress.com/2017/02/teac-av3000m...

Förstärkaren som idag används via switcharna :

https://www.vintageshifi.com/pioneer-sa-508.php

Och här är förstärkaren som kommer någon gång i sommar:

https://www.hifiengine.com/manual_library/pioneer/sx-650.shtm...

Och givetvis högtalarväxeln som jag har 2 st av:

https://www.hembiobutiken.se/produkter/tillbehor/hogtalarvaxe...

Ok du har alltså bara ganska effektsvaga modeller, då kanske du kan använda en https://cpc.farnell.com/pro-signal/psg08232/4-way-speaker-swi... för att välja förstärkare, FÖRUTSATT att den även bryter jorden så att du under inga omständigheter kopplar ihop någon pol på högtalarutgångarna för då lär slutstegen brinna upp.
Jag har ingen aning om den bryter allt eller inte utan det behöver man mäta upp.

Det finns ju modeller typ https://www.av-connection.se/?PNo=GB-11934&gclid=EAIaIQobChMI...
Men då finns det även en risk att du samtidigt aktiverar flera förstärkare vilket lär få dem att brinna upp...

Jag har byggt kopplingsboxar för sånt här med Speakon just för att undvika riskerna att kunna göra fel så att att nått ska gå sönder för att jag inte hittade några färdiga lösningar som klarade höga effekter och var idiotsäkra mot skadliga felkopplingar och jag tycker ärligt talat att du inte ska använda nått annat heller för andra lösningar blir tekniskt sämre och antagligen också dyrare och de blir definitivt dyrare om du av misstag råkar koppla ihop 2 förstärkare så slutstegen brinner i dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrmagicvoice:

...

frågan nu blir varför?
Varför vill du ha flera stycken förstärkare, slutsteg och högtalare?

mrqaffe frågade innan men jag har inte sett något svar, och jag ser inget mönster mer än att du har en massa lite äldre grejer men de verkar göra mer eller mindre samma saker.
Varför lyssnar du inte på hemmabion+ slutsteg, varför behövs en separat tvåkanal om det inte är en av mycket högre klass?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk

För att gillar dem olika karaktärerna på ljud som mina grejer här. Därför vill jag kunna ha högtalarna kopplade till dem olika. Skrev ju tidigare i ett svar till en här att jag inte har kunskap att bygga något med dem där speakon som nämnde. Och det som länkades var 1 förstärkare till flera par högtalare. Jag ska ha tvärtom. Kan förstå om verkar oklart o kanske lite omständigt men så jag vill kunna göra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mrmagicvoice:

För att gillar dem olika karaktärerna på ljud som mina grejer här. Därför vill jag kunna ha högtalarna kopplade till dem olika. Skrev ju tidigare i ett svar till en här att jag inte har kunskap att bygga något med dem där speakon som nämnde. Och det som länkades var 1 förstärkare till flera par högtalare. Jag ska ha tvärtom. Kan förstå om verkar oklart o kanske lite omständigt men så jag vill kunna göra

En växel går att köra "baklänges" så den funkar lika bra för 4 förstärkare till en högtalare.
I ditt fall kopplar du sedan in högtalarväxeln du redan har så du får en "4-1 >1-2" växelfunktion, det viktiga är att växeln inte får koppla ihop förstärkarna på något sätt man behöver alltså kolla att växeln även växlar "jorden".
Att växla med Speakonkontakter är att skifta kontakter så att bygga ihop ett sånt system handlar mest om mekanik montering i nån låda eller på en bräda/panel för att det ska se snyggare ut, det är inte särskilt svårt och kan du koppla en högtalarkabel till "vad som helst" så kan du det elektriska som krävs för det handlar om att ansluta högtalarkabeln till en kontakt och det är väl ungefär lika svårt oavsett hur kontakten ser ut.
Det finns Spekonkontakter med skruvanslutning om du inte kan löda eller krimpa och om du absolut inte vill montera nått själv så tror jag att nån lokal hifi/musik/pa firma fixar det ganska enkelt åt dig.
Det behövs inte mycket kontakter heller eftersom du kan använda en kontakt per sak eftersom Speakon finns som 4 poliga.

Visa signatur