Laptop dör när strömkabeln åker in.

Permalänk
Medlem

Laptop dör när strömkabeln åker in.

Hej,

Om jag startar min laptop med laddsladden i, kommer jag kanske in efter 30 försök.
Om jag startar datorn utan laddsladd inkopplad, kommer jag in direkt och kan använda datorn som vanligt.
När väl laddsladden är i och jag ändrar från "power saving mode" till "High preformance mode" iom att jag ska spela något eller liknande. Så dör datorn efter någon sekund, VARJE gång. Den blir varm men inte överdrivet sådant.

Också, när jag startar datorn med laddkabel i, dyker ofta felsäkert läge, bluescreen upp. Borde väl testa en återställning men känns inte som det är där mitt problem kan ligga?
Några förslag?

Permalänk
Medlem

Är det original laddare?
Funderar på om laddaren är för klen och inte klarar leverera tillräckligt med effekt.

Permalänk
Medlem

High performance mode hjälper ingenting, snarare skadas. Datorn sätter igång av sig själv när den behöver.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att det är någon slags kortslutning antingen i laddaren själv eller i uttaget?

Är det en modern laptop med USB-C laddare så kan du testa att byta laddare helt. Är det en gammal hederlig laddkontakt så blir det svårare tyvärr om du inte vill testa köpa en ny laddare och prova.

Permalänk
Medlem

Om du har uteslutit laddaren så skulle jag Tro mer på kylning. När laddaren sitter i använder den mer ström och blir snabbare varm (CPU). Du verkar själv ha kommit fram till det när du kör High performance mode.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att batteriet kanske har gjort sitt.
Hade en laptop för några år sedan med liknande problem.
Prova att ta bort batteriet och kör bara på nätdelen och se om det funkar

Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk
Medlem

Är det rätt laddare? Ibland är det samma uttag men helt olika strömstyrkor.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Sötast
Skrivet av Seziuo:

High performance mode hjälper ingenting, snarare skadas. Datorn sätter igång av sig själv när den behöver.

Låter som en väldigt subjektiv åsikt

Permalänk
Medlem

Grundläggande felsökning.

1. När började problemet? Har det alltid varit så? Hände det efter en uppdatering? Var det något som föranledde problemet (hw/sw förändringar)
2. Har du kollat loggar (eventlogg)?
3. Har du kollat tillverkarens supportsidor, om det t.ex. finns några kända problem med uppdateringar som ställer till det eller kanske har släppts någon fix för ovan problem.

Permalänk
Medlem

@Allexz: Vill du att din frekvens och temperaturer skall ligga o flåsa på 100% konstant eller bara när det behövs? Ren logisk fakta här..

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Sötast
Skrivet av Seziuo:

@Allexz: Vill du att din frekvens och temperaturer skall ligga o flåsa på 100% konstant eller bara när det behövs? Ren logisk fakta här..

Försöker inte påbörja något utdraget här....
Men vilken fakta? Ännu ingen sådan presenterad.

Du sa att high performance mode var skadligt.

Permalänk
Medlem

@Allexz: Högre temperaturer i onödan = dåligt för en laptop där det är svårare att damma av, byta kylpasta etc.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

@seziuo och @Allexz

Vad har detta med TS problem att göra?

Permalänk
Medlem

Kan ju lika gärna vara att spänningen är för hög/låg när laddaren sätts i.
Finns en vansinnigt massa olika laddare.
Sen kan kretsen i datorn för laddningen spöka, helt omöjligt att svara på.
Bästa hade varit att prova med en annan laddare i din dator eller befintlig laddare i någon väns dator för att utesluta detta.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Innan vi ens börjar närma oss en möjlig teori kan det vara bra ifall du nämner märke och modell på laptopen samt märke och modell på laddaren.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

@reverend benny: Faktumet att han lirat på high performance kan ha spelat roll i att den nu är paj.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

@reverend benny: Faktumet att han lirat på high performance kan ha spelat roll i att den nu är paj.

Oinformerad spekulation. För att förtydliga, det kan lika gärna röra sig om en laptopmodell som inte har problem med värmeutveckling generellt. Hur kontaktdonet fungerar och hur spänningar regleras är också viktig information som vi inte har. Med modellnummer på laddare och laptop går det att göra en mycket mer informerad gissning.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Seziuo:

@reverend benny: Faktumet att han lirat på high performance kan ha spelat roll i att den nu är paj.

Baserat på?

Permalänk
Medlem

Jag tror killen som skapade tråden och ville ha hjälp har gått vidare då han inte vill berätta mer om problemet och letar ny laptop i en annan tråd.

Att en dator går sönder för att man lirar i high performance tycker inte jag låter troligt, visst blir den varmare och behöver jobba hårdare för att kyla (samt drar mer ström) osv

I de flesta fall så är en basic felsökning en bra början och ofta rätt så lärorikt.

Permalänk
Medlem

@reverend benny: Japp så är det, men om man är lite entusiast tycker jag att man ska kunna sköta basic felsökning själv på såna här enklare saker. Kanske gör hans mamma det åt honom, och han frågade säkert bara oss för att hon inte var hemma.....

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.