Permalänk

9600k 2080 16gb låg prestanda?

Hallå, som topic lyder så har jag lite prestandaproblem med min dator.
Sitter då på en rigg bestående av

Gigabyte Aorus Elite z390
i5 9600k
Gigabyte 2080
16gb 2666MHz
Samsung SSD
650watt 80+
MSI 32" 2560x1440

Spelar:
Warzone ligger och pendlar mellan 80 - 144fps(capped) på LÅGA inställningar.
PUBG ligger även där på mellan 60 - 144fps även där låga inställningar.
har sett folk med "slöare" setups med högre och framförallt stabilare fps.

Har testat att klocka både minnen 3400MHz och cpu till 5GHz men knappt märkbar skillnad.
Kör CCleaner och virusscanning regelbundet.
Har INTE testat att installera om datorn.
Någon som har nån idé om vad problemet kan vara?

Visa signatur

Asus ROG B650E-F | 7800X3D | Gigabyte RTX 4070TI | 32GB Gskill 6000MHz | Razer Deathadder V3 pro white | Asus TUF 27" 280HZ

Permalänk
Medlem

Har du koll på temperaturerna (framförallt CPU:n är nog det första att kolla på)? Något som ligger och kör i bakgrunden medan du spelar?

Permalänk
Skrivet av urban22:

Har du koll på temperaturerna (framförallt CPU:n är nog det första att kolla på)? Något som ligger och kör i bakgrunden medan du spelar?

Kör AIO-vattenkylare temp runt 60grader maxload på cpu ca 80grader på GPU Inget speciellt i bakgrunden.

Visa signatur

Asus ROG B650E-F | 7800X3D | Gigabyte RTX 4070TI | 32GB Gskill 6000MHz | Razer Deathadder V3 pro white | Asus TUF 27" 280HZ

Permalänk
Medlem

@Sally The Sledgehammer: Kör gärna en runda UserBenchmark och länka till resultatet här, det brukar ge en bra överblick över om det är någon komponent som uppenbart underpresterar.

Permalänk
Skrivet av perost:

@toralf: Kör gärna en runda UserBenchmark och länka till resultatet här, det brukar ge en bra överblick över om det är någon komponent som uppenbart underpresterar.

https://www.userbenchmark.com/UserRun/33071506

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av urban22:

UPDATE 47grader ligger på cpu på när jag kör Call of duty warzone

Visa signatur

Permalänk

tex denna, han kör ett 2060 super och har exakt samma fps som mig på den upplösningen med samma inställningar. Skulle nog säga att han har bättre fps t o m

https://youtu.be/rYazUNaz_9E?t=229

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken clock speed och GPU-användning når kortet när du spelar?

Permalänk
Medlem

Kolla så att gpun sitter i rätt pcie slot(det övre) i moderkortet

Permalänk
Medlem

Prova stänga av Vsync.
Testa 3dmark och jämför med andra liknande setup för börja utesluta eventuella fel.

Permalänk
Medlem

Syns inget konstigt där i alla fall. Grafikkortet presterar en aning sämre än genomsnittet, men inte utanför det normala.

Permalänk
Skrivet av King Grub:

7000MHZ GPU är ej klockad

Skrivet av xprt:

Det sitter i rätt

Skrivet av oztin:

Prova stänga av Vsync.
Testa 3dmark och jämför med andra liknande setup för börja utesluta eventuella fel.

Sist jag körde de så låg jag före 96% av användarna

Skrivet av perost:

Syns inget konstigt där i alla fall. Grafikkortet presterar en aning sämre än genomsnittet, men inte utanför det normala.

Jaa jag vet inte vad det kan vara. B

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av King Grub:

7000MHZ GPU är ej klockad

Skrivet av xprt:

Det sitter i rätt

Skrivet av oztin:

Prova stänga av Vsync.

Sist jag körde de så låg jag före 96% av användarna, blir ingen skillnad med vsync på/av

Skrivet av perost:

Jaa jag vet inte vad det kan vara. B

Visa signatur