Följ Black Week på SweClockers

Elgigantens felaktiga datorerbjudande- diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Om varan är överlämnad, ja. Och det inte handlar om ex. en löpande tjänst av något slag. (Då brukar avtalet vara lite utförligare kring dessa aspekter.) Annars blir det givetvis inte jämförbart, betalningen innebär verkligen inte allt i avtalet.

Och en beloppsreservation på ett betal- eller kreditkort är återigen inte något som handlaren rår över.
Se det som en delay vid transaktion (som görs för att säkerställa att kontot har täckning för transaktionen), och den är i allra högsta grad existerande för båda parter - när en reservation läggs på ett belopp från ditt kort är inte beloppet tillgängligt för försäljaren direkt heller. Att de inte finns tillgängliga för dig på ditt konto kan du inte beskylla eller kräva ersättning från annan part för.

Mer info finns hos bankerna, se ex. kortfattad info från ICA Banken.

Värdelöst kundbemötande whatever. (ICA var bara ett exempel jag hittade på, fastna inte vid det).
Rätt lustigt att det går snabbt som attans för "affärer" att dra pengar från kort, men tar flera dagar att "rätta till fel", även när affären så att säga gjort felet?

Elgiganten utomlands har enligt tråden tydligen kompenserat drabbade kunder för företagets fadäs.
Tydligen inte den svenska grenen.

Tja, bara mina tankar om saken.

Permalänk
Medlem

Till alla er som fick köpet avbrutet: Det går att med ganska små medel få ut 400 kr i presentkort som kompensation. Bara att kontakta kundservice via telefon eller chatt Självklart markant sämre deal än datorerbjudandet, men ändå lite plåster på såret.

Förresten, när jag chattade med deras kundtjänst sa de att de som hann få datorn skickad till sig var tvungna att antingen betala mellanskillnaden eller returnera sin dator. Det låter helt galet! Någon som råkat ut för detta?

Permalänk
Medlem

Vad hände med alla datorer då? Fanns väl minst 25 + 25 st i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyktgubben:

Vad hände med alla datorer då? Fanns väl minst 25 + 25 st i lager.

Ingen aning faktiskt. I annuleringen blev man ombedd att kontakta elgiganten om man ville köpa datorn till "rätt pris" men enligt dem skulle datorn aldrig säljas på någon rea så de erbjöd mig att köpa datorn för de cirka 16 tusen som var ordinarie pris. Jag är i fortsatt dialog med elgiganten om köpet, senaste turen från kundtjänst var att de gärna hade hjälp till mer men eftersom köpet nu är krediterat har de som policy att inte backa på det. Ungefär som att det var jag som valde att få det krediterat.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Red Onion:

Till alla er som fick köpet avbrutet: Det går att med ganska små medel få ut 400 kr i presentkort som kompensation. Bara att kontakta kundservice via telefon eller chatt Självklart markant sämre deal än datorerbjudandet, men ändå lite plåster på såret.

Tänk dock på att, för den som avser dra det hela vidare, en accepterad kompensation rimligen innebär att ni inte har något att hämta hos ARN.

Visa signatur
Permalänk

Jag har fortfarande inte fått tillbaka mina pengar.