Permalänk

Sälja ps4, prisförslag

Hej allihopa. Har ett ps4 på 1 TB som fungerar felfritt. Har ca 200 spel varar 150 av dom är från ps plus, dvs köpt ca 50 st genom playstation store. Nu är ju spelen kopplade till mitt account, vet inte riktigt om man kan/får sälja, byta osv..

Tänker inte gå in specifikt vilka spel. Säljer den med 2 st kontroller som också är helt felfria, ps4 stativ med fläkt och plats för 2 handkontroller.

Vad är ett rimligt pris? Går det att sälja den med spelen som är köpta från ps store?

Permalänk
Avstängd

Du ska alltså inte ha kvar själva kontot, för en framtida PS5 till exempel?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Du ska alltså inte ha kvar själva kontot, för en framtida PS5 till exempel?

Hmm. Spelar endå inget av spelen.. och jag har inga planer på att köpa ps5 då jag tänker gå över till att spela på PC..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julia2018:

Hej allihopa. Har ett ps4 på 1 TB som fungerar felfritt. Har ca 200 spel varar 150 av dom är från ps plus, dvs köpt ca 50 st genom playstation store. Nu är ju spelen kopplade till mitt account, vet inte riktigt om man kan/får sälja, byta osv..

Tänker inte gå in specifikt vilka spel. Säljer den med 2 st kontroller som också är helt felfria, ps4 stativ med fläkt och plats för 2 handkontroller.

Vad är ett rimligt pris? Går det att sälja den med spelen som är köpta från ps store?

https://www.playstation.com/en-gb/get-help/help-library/my-ac...
✕ Do not share, buy, sell, rent, sub-licence, trade, transfer, phish for or harvest any accounts or account details or other credentials.

Sälj på egen risk men inte kul när köparen kommer klagandes över att konsol/konto är bannat.

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

https://www.playstation.com/en-gb/get-help/help-library/my-ac...
✕ Do not share, buy, sell, rent, sub-licence, trade, transfer, phish for or harvest any accounts or account details or other credentials.

Sälj på egen risk men inte kul när köparen kommer klagandes över att konsol/konto är bannat.

Jag har inga planer på att göra något olagligt. Därför jag frågar här Med andra ord är det bara själva playstationet man kan sälja, det finns inga lagliga sätt att spelen/kontot förs över till någon annan.?

Permalänk
Medlem

Tänk om man bara kunde ge bort de titlarna man betalat för?!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Tänk om man bara kunde ge bort de titlarna man betalat för?!

Ja precis.. Har ju trots allt köpt produkterna..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Julia2018:

Ja precis.. Har ju trots allt köpt produkterna..

Man köper inte spelen, som du gör med en fysisk disk.

Du betalar för möjligheten att spela det. Så finns inget ägande tyvärr.

Men de vet hur man tjänar pengar, de har ju slagit ut begagnatmarknaden med digitala kopior. Det hade ju varit rimligt om priserna på spelen också gått ner, men de brukar ju vara dyra som stryk att köpa från PS-store

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Tänk om man bara kunde ge bort de titlarna man betalat för?!

Det går alldeles utmärkt, om man köper fysiska spel

Så man kanske skall tänka sig för innan man väljer att köpa nedladdade spel framför fysiska motsvarigheten, om man inte vill behålla dem framöver.

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Man köper inte spelen, som du gör med en fysisk disk.

Du betalar för möjligheten att spela det. Så finns inget ägande tyvärr.

Men de vet hur man tjänar pengar, de har ju slagit ut begagnatmarknaden med digitala kopior. Det hade ju varit rimligt om priserna på spelen också gått ner, men de brukar ju vara dyra som stryk att köpa från PS-store

Tycker endå att jag köper spelen även om jag inte köper en fysiskt disk. Men men, inget jag kan göra åt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Julia2018:

Jag har inga planer på att göra något olagligt. Därför jag frågar här Med andra ord är det bara själva playstationet man kan sälja, det finns inga lagliga sätt att spelen/kontot förs över till någon annan.?

Avtalsbrott mot ex. Eula o.l. mer eller mindre obskyra avtalsvillkor är ett civilrättsligt ärende, dvs. det är inte olagligt att bryta avtalat med ex. Sony. Däremot kan Sony välja att avsluta ditt konto vilket innebär att köparen av ditt konto blir av med spelen.

Vi (och många andra marknadsplatser) har därför vald att inte tillåta försäljning av spelkonton i Marknaden. Detta då risken att bli av med kontot är ganska överhängande.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julia2018:

Tycker endå att jag köper spelen även om jag inte köper en fysiskt disk. Men men, inget jag kan göra åt

Det är en "licens" du köper för att få spela spelet. Så nej, köper du inte fysiskt så äger du inte spelet.

Jag skulle säga ca 1000-1500kr är ett ok pris beroende på skick.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Konsolen säljer väl för runt 1000 lappen, digitala spel är värda 0kr ungefär om de är aktiverade, spelkoderna går oftast att sälja innan de är förbrukade.

sett liknande paket med kontroller och stativ sälja för allt mellan 1500-2000kr på facebook marketplace och blocket t.ex.

Det där du just har råkat göra med 50 spel är anledningen till att jag inte köper några digitala spel till konsoler om de finns i fysisk utgåva, vill kunna sälja vidare ett spel när jag tröttnat på det och oftast få tillbaka runt 50% av det jag betalade för det och ibland mer

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Julia2018:

Tycker endå att jag köper spelen även om jag inte köper en fysiskt disk. Men men, inget jag kan göra åt

Det är inget man kan "tycka" något om dock.

Eller ja kan kan man väl, som man kan tycka att solen är grön och gräset lila

Om du ska sälja med kontot och alla spel är nog nästan bara görbart om det är någon kompis eller familjemedlem eller liknande. Vet inte riktigt hur Sony skulle märka att man sålt ett konto och banna det, men klart det kan hända.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Det är inget man kan "tycka" något om dock.

Eller ja kan kan man väl, som man kan tycka att solen är grön och gräset lila

Om du ska sälja med kontot och alla spel är nog nästan bara görbart om det är någon kompis eller familjemedlem eller liknande. Vet inte riktigt hur Sony skulle märka att man sålt ett konto och banna det, men klart det kan hända.

Då ger jag bort det till min syster, hennes son blir snart 4, det blir snart dags för ps för hans del

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Julia2018:

Då ger jag bort det till min syster, hennes son blir snart 4, det blir snart dags för ps för hans del

Låter som ett bra beslut

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv

Är väl bra med digitala köp, uppgraderar man till nyare Playstation så finns ju spelen kvar och man kan spela dom igen eller som jag som köpt och sålt flera ps4 genom åren och då är de perfekt att alla spel finns kvar, nu har jag inte haft nån ps4 på ett par år men mina spel dom finns kvar, vem vet i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julia2018:

Hej allihopa. Har ett ps4 på 1 TB som fungerar felfritt. Har ca 200 spel varar 150 av dom är från ps plus, dvs köpt ca 50 st genom playstation store. Nu är ju spelen kopplade till mitt account, vet inte riktigt om man kan/får sälja, byta osv..

Tänker inte gå in specifikt vilka spel. Säljer den med 2 st kontroller som också är helt felfria, ps4 stativ med fläkt och plats för 2 handkontroller.

Vad är ett rimligt pris? Går det att sälja den med spelen som är köpta från ps store?

Jag tycker du ska lägga upp det på Tradera med start på 1:- och låta det gå där. Ta fina bilder och lägg en annonslängd på 10-14 dagar. Av erfarenhet får jag alltid bäst betalt just så. Kika gärna i avslutade annonser för att få en ungefärlig prisbild på vad dessa går för.

När det kommer till digitala spel är det väl lite av en "gråzon". Tror att man inte får sälja sitt konto vidare men du kommer knappast få problem med det. Var noggrann med att byta lösenord och ta bort eventuella betalmedel innan du ger vidare kontot. Jag rekommenderar dock att du inte säljer ditt konto med konsolen utan behåller det till framtiden. Blir bara komplicerat Lycka till.

Edit: Missade att du istället gav bort det. Bästa lösningen av alla