Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

Uppgradering för ca 5 kkr

Tjena,

Jag har gått i tankarna om att uppgradera en stund nu och köpte rdr2 igår.
Var tvungen att dra ner på i stort sett alla inställningar bara för att få köra på 1920x1080
Då kom insikten om att det är nog dags att skrida till verket.

Tanken är att få bättre prestanda i spel såsom rdr2, cyberpunk etc.

Här är komponenterna:
CPU: Intel core i5 4690k
Ram: 8 gb ddr3 666mhz
Mb: z97-p 1150
Grafik: Radeon r9 380 2gb
Lagring: 111gb kingston ssd, 232gb samsung ssd
Nät: 500w bequiet

Spontant känns det som att grafikkort och ram hade kunna vara av lite högre prio men man är inte med i svängarna nu för tiden så kom med tips och förslag.

Budgeten är inte skriven i sten men som student så måste kan inte hela sparbössan gå åt.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Om man tittar på din budget på 5k så har du egentligen två val, att byta ut din plattform (cpu/moderkort/ram):

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (2 288 kr hos CDON)
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK MAX (1 370 kr hos CDON)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (799 kr hos Inet)
Summa: 4 457 kr

Eller att byta ut ditt grafikkort (4000-4500 kr) + uppgradera ditt DDR3-minne till 16 GB.

T.ex. detta: https://komponentkoll.se/produkt/107623-sapphire-radeon-pulse...

Din processor som du sitter med har bara 4 kärnor/trådar, och det börjar bli så att det inte riktigt räcker i alla spel för att få ut maximalt. Ditt grafikkort är dock inte heller särskilt kratfullt, och du kommer inte att kunna tillgodogöra dig en ny plattform utan ett nytt grafikkort. Det blir liksom ingen skillnad, det är GPU:n som är den stora flaskhalsen hos dig.

Men med tanke på den budget du har är det nog ändå bäst att stoppa in ett nytt grafikkort och 8 GB till minne nu, men vara beredd på en plattformuppgradering i framtiden.

Du får dock tyvärr köpa DDR3-minne som det bara blir att kasta efter en plattformsuppgradering...

Permalänk
Hedersmedlem

Eller nja, du har ju ett tredje val också!

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600 (1 512 kr hos CDON)
Grafikkort: PowerColor Radeon RX580 8GB Red Dragon OC (1 799 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450M-A PRO MAX, Socket-AM4 (672 kr hos CDON)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (799 kr hos Inet)
Summa: 4 782 kr

Äldre CPU, billigt moderkort, och ett mindre kraftfullt grafikkort av äldre modell (fortfarande en uppgradering från vad du haft innan). Ryms inom budget. Med det sagt så får du fortfarande räkna med att ställa ner lite inställningar i de mest krävande spelen med setupen ovan.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket av de två valen ovan du bör välja är egentligen att svara på frågan: Vill du lägga 5000 kr nu för att ha en balanserad upplevelse som är okej några år framåt, eller vill du lägga 5000 kr nu, för att sedan lägga 5000 kr något år senare för att få en riktigt bra upplevelse i slutändan?

Permalänk
Avstängd

@CptGustav: Grabben har nästan exakt samma som dig men 16gb 2400 minnen. Klockade till i5'an och fläskade på med ett 2070 super (tidigare ett msi 980, ok! vet att cpu nu borde flaska men han slipper skaffa nytt grafik när resten byts ut till våren) Nu gick allt att maxa i spelen blev en rejäl skillnad och cpu ligger inte på 100% längre. Även testa lite på 2 k skärm och även där verkar det klara sig bra.

Så testa innan du byter ut allt.

Permalänk
Medlem

Kollar man på Sweclockers test så ser det ut som att man vill ha något i klass med RTX 2060 Super eller RX 5700 om man vill driva spelet med lite högre grafikinställningar och hålla 60 fps, och de korten börjar på runt 4000 kr.

Sweclockers testade även hur många trådar man behöver, men det testet är nu utdaterat eftersom problemet med 4C/4T fixades med en patch. De har inte uppdaterat testet med de nya siffrorna, men på frametime-grafen ser de ut att ligga på runt 60 fps med en 8350K efter patchen.

Om målet är att spela RDR2 så är det nog med andra ord grafikkortet du bör updatera i första hand, och kanske överklocka processorn lite. 8GB RAM till skulle nog inte heller skada om du kan hitta något billigt.

Permalänk

Tack för svaren!

Känner att det blir att uppgradera grafikkort och ram då långsiktiga uppgraderingsplaner inte kändes så aktuella.

Men ponera att man köper dessa:
https://www.inet.se/produkt/5315256/corsair-16gb-2x8gb-ddr3-c...

Sen får jag väl forska lite för att hitta ett passande grafikkort som ligger kring 2060/2070 i specifikationerna

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CptGustav:

Tack för svaren!

Känner att det blir att uppgradera grafikkort och ram då långsiktiga uppgraderingsplaner inte kändes så aktuella.

Men ponera att man köper dessa:
https://www.inet.se/produkt/5315256/corsair-16gb-2x8gb-ddr3-c...

Sen får jag väl forska lite för att hitta ett passande grafikkort som ligger kring 2060/2070 i specifikationerna

Du behöver ju itne köpa ett 16 GB-kit, du kan ju kombinera med det 8 GB minne du redan har?

Permalänk

@pv2b: Jo för det sitter nämligen i 4x2gb.. hehe

Permalänk

Tror jag har hittat någonting användbart

https://www.inet.se/produkt/5407144/msi-geforce-rtx-2060-6gb-...

ska nog inte svida allt för mycket i plånboken samt verkar det vara ganska schysst prestanda för 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av CptGustav:

Du kan annars få detta 2060 Super för 4200kr just nu, det verkar vara ett bra kort enligt denna recension. 2060 Super presterar runt 10% bättre än 2060, så det är lite mer prisvärt om man ser till prestanda/kr.

Permalänk

Då var jag tillbaka nästan ett år senare av den enkla anledningen att cyberpunk gick i stöpet. Det gick fint att starta och spelet valde high som preset så körde på det. Introduktionen gick bra men det hackade en del när man körde bil, visst det kunde jag leva med. Sedan efter nån timme när man klev ut på det stora torget så kunde jag nästan se svettpärlor bildas i datorn så mycket som han fick jobba. Det går oftast bra när man promenerar i staden men så fort man ska ratta bilen själv så störtdyker fps:en och jag verkar få input lag. Detta i kombination med buggarna fick mig att lämna tillbaka spelet man har sett fram emot länge, nåväl.

Jag förstår att det som behöver bytas är moderkort, cpu och ram-minne. Dock har jag ingen koll på vad som gäller nuförtiden så förslag är välkomna. Dock så har jag inte spelat så mycket som jag trodde jag skulle göra när jag köpte grafikkortet så följdfrågan blir: är det värt det?

Två scenarion som jag kommer välja mellan där det egentligen handlar om kostnad kontra nytta.

Köpa ett "uppgraderingspaket" - Enda kraven är 16gb ram och en processor som är likvärdig till rekommenderat för cyberpunk "Intel Core i7-4790 or AMD Ryzen 3 3200G" med passande moderkort. Grejerna kan tänkas användas ca 2-3 år och jag använder inte datorn i dagsläget till särskilt krävande grejer. Därav min tveksamhet.

Ge fan i det - Vänta tills buggarna är fixade, sedan köpa spelet igen och köra på trots knackiga partier.

Smärtgränsen går vid ca 2,5-3k och av det jag har sett så verkar det vara en önskedröm att hitta grejer inom den ramen.
Det jag tror kan bli en lösning är om man skulle hitta någonting på den stundande mellandagsrean för att komma ner i pris. Det kan mycket väl vara den sista uppgraderingen datorn får innan pension med tanke på mina spelvanor därav känns inte en större investering aktuell. Det gör ingenting om det är äldre komponenter men som sagt, råd kring komponenter och råd kring situationen är mycket välkomna

Tack på förhand

SPECIFIKATIONER:
CPU: Intel core i5 4690k
Ram: Corsair 16 gb ddr3 1600mhz
Mb: z97-p 1150
Grafik: ASUS Geforce RTX 2060
Lagring: 111gb kingston ssd, 232gb samsung ssd
Nät: 500w bequie

Permalänk
Viking

Endast 1 moderkort kvar i lager:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Okej, tänkte inte stressa i köpet.

Men om jag håller ett öga på en sån processor och ett valfritt moderkort som har rätt sockel. Borde det uppfylla målet att köra cyberpunk utan massa hack?

Permalänk
Viking
Skrivet av CptGustav:

Okej, tänkte inte stressa i köpet.

Men om jag håller ett öga på en sån processor och ett valfritt moderkort som har rätt sockel. Borde det uppfylla målet att köra cyberpunk utan massa hack?

Ja, den ska klara Cyberpunk. Men det här moderkortet är nog ett bättre val mot för det andra:

Ett Cyberpunk-test med 2060S + 10400F: https://youtu.be/DLFjrc-2EQY

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Ja, den ska klara Cyberpunk. Men det här moderkortet är nog ett bättre val mot för det andra:
https://komponentkoll.se/bild/LIaHm.png

Ett Cyberpunk-test med 2060S + 10400F: https://youtu.be/DLFjrc-2EQY

Okej, tack för hjälpen.

Är det någon väsentlig skillnad mellan moderkorten?

Tack på förhand

Permalänk
Viking
Skrivet av CptGustav:

Okej, tack för hjälpen.

Är det någon väsentlig skillnad mellan moderkorten?

Tack på förhand

Det senaste jag länkade (D3H) har två stycken M.2-platser istället för en på DS3H. Sen har den bättre ljudkort och en extra fläktanslutning.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Det senaste jag länkade (D3H) har två stycken M.2-platser istället för en på DS3H. Sen har den bättre ljudkort och en extra fläktanslutning.

Då var jag tillbaka, såg att det var ganska lång leveranstid på dom korten.

Skulle nån av dessa två vara likvärdiga?
https://www.komplett.se/product/1159237/datorutrustning/dator...

https://www.komplett.se/product/1159229/datorutrustning/dator...

Tack på förhand

Permalänk

Dubbelpost men kastade ihop en kundkorg på komplett: Borde detta moderkortet passa bra med de övriga delarna?

Borde detta moderkortet passa bra med de övriga delarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CptGustav:

Dubbelpost men kastade ihop en kundkorg på komplett: Borde detta moderkortet passa bra med de övriga delarna?
https://i.gyazo.com/c1748071a928ffedcba7b648a7173aa7.png

Borde detta moderkortet passa bra med de övriga delarna?

Ja.