Då var jag tillbaka nästan ett år senare av den enkla anledningen att cyberpunk gick i stöpet. Det gick fint att starta och spelet valde high som preset så körde på det. Introduktionen gick bra men det hackade en del när man körde bil, visst det kunde jag leva med. Sedan efter nån timme när man klev ut på det stora torget så kunde jag nästan se svettpärlor bildas i datorn så mycket som han fick jobba. Det går oftast bra när man promenerar i staden men så fort man ska ratta bilen själv så störtdyker fps:en och jag verkar få input lag. Detta i kombination med buggarna fick mig att lämna tillbaka spelet man har sett fram emot länge, nåväl.
Jag förstår att det som behöver bytas är moderkort, cpu och ram-minne. Dock har jag ingen koll på vad som gäller nuförtiden så förslag är välkomna. Dock så har jag inte spelat så mycket som jag trodde jag skulle göra när jag köpte grafikkortet så följdfrågan blir: är det värt det?
Två scenarion som jag kommer välja mellan där det egentligen handlar om kostnad kontra nytta.
Köpa ett "uppgraderingspaket" - Enda kraven är 16gb ram och en processor som är likvärdig till rekommenderat för cyberpunk "Intel Core i7-4790 or AMD Ryzen 3 3200G" med passande moderkort. Grejerna kan tänkas användas ca 2-3 år och jag använder inte datorn i dagsläget till särskilt krävande grejer. Därav min tveksamhet.
Ge fan i det - Vänta tills buggarna är fixade, sedan köpa spelet igen och köra på trots knackiga partier.
Smärtgränsen går vid ca 2,5-3k och av det jag har sett så verkar det vara en önskedröm att hitta grejer inom den ramen.
Det jag tror kan bli en lösning är om man skulle hitta någonting på den stundande mellandagsrean för att komma ner i pris. Det kan mycket väl vara den sista uppgraderingen datorn får innan pension med tanke på mina spelvanor därav känns inte en större investering aktuell. Det gör ingenting om det är äldre komponenter men som sagt, råd kring komponenter och råd kring situationen är mycket välkomna
Tack på förhand
SPECIFIKATIONER:
CPU: Intel core i5 4690k
Ram: Corsair 16 gb ddr3 1600mhz
Mb: z97-p 1150
Grafik: ASUS Geforce RTX 2060
Lagring: 111gb kingston ssd, 232gb samsung ssd
Nät: 500w bequie